برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)

تاکتیک ایجاد یأس و ناامیدی

باید بدانید كه چاره اساسی در سایه وحدت همه مسلمین و اجتماع همگانی در قطع ید ابرقدرتها از كشورهای اسلامی است، و عملی كردن شعائر مواقف كریمه و مشاهد مشرفه در كشورهای خویش است. و قدم اول زدودن یأس از دلهاست
جمعه، 30 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاکتیک ایجاد یأس و ناامیدی
تاکتیک ایجاد یأس و ناامیدی

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
 برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)
باید بدانید كه چاره اساسی در سایه وحدت همه مسلمین و اجتماع همگانی در قطع ید ابرقدرتها از كشورهای اسلامی است، و عملی كردن شعائر مواقف كریمه و مشاهد مشرفه در كشورهای خویش است. و قدم اول زدودن یأس از دلهاست كه عمال خبیث آنان با كوشش غرب و شرق در جانهای مسلمین جایگزین كردند، و به آنها باورانده‌اند كه بدون وابستگی به یك ابرقدرت نمی‌شود به زندگانی خود ادامه داد. و ملت و دولت ایران در این انقلاب عظیم ثابت نموده‌اند كه این اعتقادی پوچ و بی‌اساس است. و با آنكه قدرتهای بزرگ به هر حیله و توطئه‌ای دست زدند تا آتش شعله‌ور سوزنده‌ای كه در این كشور برای خاكستر كردن آمال شرق و غرب فروزنده شده به خاموشی كشند، موفق نشدند. و امروز ایران اسلامی، به بركت ایمان قوی و تعهد به اسلام و تحول عظیمی كه در اقشار مختلفه حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگلهای منحرف را از این كشور خود كوتاه، و به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهد كوچكترین دخالتی در كشور اسلامی ایران نماید. (1)
ملت ما نباید گوشش به حرف این اشخاصی باشد كه برخلاف اسلام شعار می‌نویسند، نباید حرفهای آنها را گوش كند كه كاری انجام نگرفته. اگر هیچ كاری انجام نگرفته بود، الاّ این كه من و شما حالا آزاد می‌توانیم اینجا بنشینیم صحبت كنیم، از آزادی بهتر یك چیزی ما داریم در دنیا؟ اگر هیچ كاری انجام نگرفته بود الاّ اینكه دست اجانب از مملكت ما قطع شد، ولو حالا ریشه هایش یك قدری هست، اگر هیچ نشده بود، اینها را نباید ما چیز حساب كنیم؟ ما نباید رفتن محمدرضا را كه با آن همه قدرت بود یك چیزی حساب كنیم؟ جمهوری اسلامی آمد و هیچ كاری نكرد! پس این چیست؟ حالا باز محمدرضا توی مملكت ماست و سلطنت می‌كند، و ساواك هم مشغول به نانجیبیهای خودش است؟ اینها جوانها را می‌خواهند گول بزنند، و جوانهای ما الحمدلله بیدار شده‌اند و گول نمی‌خورند به این زودی. اینهایی كه شما را می‌خواهند سرد كنند، و این كه كاری انجام نشده است و چیزی نشده است، شما می‌خواهید چه كاری انجام بشود؟ (2)
سلام و صلوات خداوند بر روان پاك آن حضرت و خاندان و اصحابش كه ما را از ظلمت جاهلیت به نور اسلام هدایت فرمود. حال ‌ای ملت اسلام و امت محمد! بر ماست كه از امام بزرگوارمان پیروی كنیم و با فداكاری از انقلاب اسلامی پاسداری كنیم؛ و برای ادامه این مكتب عزیز كه رهایی مستضعفان جهان و سركوبی مستكبران است، از هواهای نفسانیه كه میراث شیطان است برحذر باشیم، و توطئه دشمنان كشور اسلام را كه ایجاد یأس و سستی است، در نطفه خفه كنیم. (3)
اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم كنید. البته تبلیغ هیچ مانعی ندارد، لكن مثل مشروطه نشود. آنطور نشود كه هركدام دیگری را بكوبند و آنی كه دشمن ما می‌خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملی كند. شما همه می‌خواهید كه اسلام در این مملكت تحقق پیدا كند، همه می‌خواهید كه این جمهوری اسلامی ادامه پیدا بكند، ادامه این به این است كه شما در مواردی كه می‌بینید كه دارند شیاطین نقشه می‌كشند و توطئه می‌كنند تا شما را به جان هم بیندازند، بنشینید با هم و تفاهم كنید و آنها را مأیوس كنید. امروز دارند تهیه می‌بینند مخالفین شما، مخالفین جمهوری اسلامی، كه برای انتخابات ایجاد نفاق كنند، و این یك خطری است برای كشور ما. (4)
خوب، یك همچو كاری كه این جوانهای عزیز ما كردند، یك كار مهمی بود، كار كوچكی نبود، این كار مهم را همت گماشتند و با همت كار را انجام دادند. كارهای دیگر را هم می‌توانند انجام بدهند. و ما باید مأیوس نباشیم. ما باید خودمان را از دیگران، از غیرخدا مأیوس كنیم و بگوییم آنها هیچ، و با اتكاء به خدای تبارك و تعالی و قدرت ملی خودمان، اسلامی خودمان، كارهایمان را پیش ببریم. و پیش می‌رود این كارها؛ منتها بعضیهایش زود پیش می‌رود، بعضیهایشان هم یك قدری دیرتر پیش می‌رود. باید ما عزممان را جزم كنیم به اینكه نه دستمان را پیش امریكا دراز كنیم نه پیش شوروی و نه پیش دیگران. و باید خیلی آدم متأسف باشد از این دولتهایی كه به اسم اسلام در این اطراف هستند، كه همه دارند كوشش می‌كنند كه اسارت خودشان را تحكیم كنند. نه اینكه اینها نمی‌فهمند، بسیاریشان می‌فهمند مسأله را كه اگر اینها با دولت اسلامی، جمهوری اسلامی، مربوط بشوند، برایشان خوب است. اما یك وسوسه شیطانی در قلب آنها ایجاد كرده‌اند كه نمی‌شود اینها را، با امریكا نمی‌شود چه شد. تا همین كه سابقاً می‌گفتند برای ما كه با امریكا اصلاً نمی‌شود طرف شد، با شاه هم نمی‌شود طرف شد. خوب، طرف شدند ملت ما و دیدند كه می‌شود با امریكا، با شوروی، همه را دستشان را قطع كرد، و دیدند كه خبری هم نشد و نخواهد هم شد. (5)
ما موظفیم كه اسلام را در همه جای دنیا معرفی كنیم. اسلام مظلوم است الآن در دنیا، غریب است در دنیا. ما یك دسته كوچكی هستیم، تبلیغاتمان ناقص، مبلّغ كم داریم و آنها همه رسانه‌های گروهی دستشان است و هرچه می‌خواهند پولهای زیادی هم دارند و خرج این كارها را می‌كنند. ما مع‌ذلك نباید مأیوس بشویم. ما با همین عده قلیل همانطوری كه آن قدرت بزرگ شیطانی محمدرضا را كه دنبالش همه قدرتها بود به همت همین جوانهای ایران شكستیم و كنارش زدیم و اسلام را ان‌شاءالله به آنطوری كه خواست خداست در اینجا پیاده خواهیم كرد، و مشغول پیشرفت در این امر هستیم. ما نمی‌گذاریم دیگر كسی اینجا بیاید. و من امیدوارم كه همانطور كه اینها شد، با همت والای دانشگاه و فیضیه تبلیغات دامنه‌دار پیدا بشود، و در یك مدت كوتاهی ان‌شاءالله. (6)
ملت ایران پس از انقلاب مواجه با مشكلات و گرفتاریهایی كه لازمه اجتناب‌ناپذیر هر انقلابی است، می‌باشند. و باید بدانند كه این انقلاب چون مردمی و اسلامی است، از همه انقلابهای جهان پرثمرتر و كم‌ضایعه‌تر است. و مردم انقلابی ما باید بدانند كه برای حفظ اسلام و انقلاب و نگهبانی از ثمرات آن و پاس خون شهیدان لازم است از خود صبر و بردباری انقلابی نشان دهند و به تبلیغات غرض‌آلود دشمنان انقلاب و اسلام، كه با تمام وجود كوشش می‌كنند تا مردم را از انقلاب و جمهوری‌اسلامی نگران و دلسرد كنند، گوش فراندهند. و باید بدانند كه اكثر كسانی كه علیه انقلاب سمپاشی می‌كنند از طبقاتی هستند كه جلو استفاده‌های نامشروع آنان گرفته شده است و یا از عیاشیها و هرزه‌گریها بازمانده‌اند؛ و الاّ طبقه محروم، كه اكثریت قاطع را تشكیل می‌دهند، وفادار به اسلام و جمهوری اسلامی می‌باشند. البته هدف بزرگ دارای اشكالات و گرفتاریهای بزرگ نیز هست. طبقات محروم و زجركشیده انقلاب به اندازه پیامبران عظیم‌الشأن و پیغمبر اسلام در طول زندگی، خصوصاً سیزده سال قبل از هجرت، رنج و زحمت متحمل نشده‌اند؛ ولی چون هدف بزرگ بود با روی گشاده تحمل كردند. و هدف انقلاب ما همان هدف پیامبر عظیم‌الشأن است. با صبر و تحمل انقلابی به پیش. تا گسترش عدل الهی و اسلام عزیز. (7)
الآن دستهایی، قلمهایی،‌ زبانهایی در كار است كه ملت ما را مأیوس كند. اشكالاتی می‌تراشند و نقل می‌كنند و می‌نویسند و می‌گویند؛ همه‌اش برای این است كه روح یأس در شما، در جوانهای ما، در قشرهای ملت ما ایجاد كنند. اگر روح یأس پیدا بشود در یك جامعه ای، آن جامعه سست می‌شود و اگر سست شد، نمی‌تواند به پیروزی برسد. آنها هم چون به حسب شناخت روانشناسی خودشان به اینجا رسیده‌اند كه باید این ملت را مأیوس كرد، هرچه بشود، هی می‌گویند هیچ نشد. همین كه تبلیغات و بوقهای تبلیغاتی‌شان درصدد این است كه بگویند خوب، انقلاب شد و هیچ كاری نشد. این برای این است كه شما را از این انقلاب مأیوس كنند. این یك مطلبی است كه شیاطین، الهام به اینها كرده كه این ملتی كه با عزم راسخ خودش یك همچو قدرت بزرگی را شكست، در صورتی كه هیچ در دستش نبود و با ایمان راسخ خودش و اجتماع و وحدت كلمه این سد را شكست. آنها یك همچو قدرتی از كشور ما و جوانهای ما دیدند و این خوف درشان پیدا شد و كه اگر اینطور پیش برود، دیگر امكان ندارد كه آنها بتوانند باز آن چپاولگری خودشان را اعاده بدهند، پس چه بكنند؟ از طریقهای مختلف شروع كردند به سمپاشی. (8)

راهبردهای تصریحی:

1- ملت نباید به كسانی كه برخلاف اسلام رفتار می‌كنند، توجه كند.
2- تاكتیك دشمن، ایجاد یأس و ناامیدی در ملت است.
3- یأس از جنود شیطان است.
4- كارهای بزرگی انجام شده و با داشتن امید، كارهای بزرگتری انجام خواهد شد.

نكته استنباطی:

1- دشمن سعی دارد تا با استفاده از شگردهای گوناگون مردم را نسبت به انقلاب و اصل نظام دلسرد سازد تا حضور و پشتیبانی مردمی نظام را ضعیف و مشروعیت آن را در افكار عمومی زیرسؤال ببرد.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج19، ص 341.
2. صحیفه امام(ره)، ج12، ص 338.
3. صحیفه امام(ره)، ج12، صص 441 و 442.
4. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 172.
5. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 141.
6. صحیفه امام(ره)، ج18، صص 109.
7. صحیفه نور، ج16، صص 44 و 45.
8. صحیفه امام(ره)، ج10، صص 451 و 452.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط