به رنگ شرقی

استاد محمود فرشچیان ، به سال 1308 در اصفهان زاده شد . پدرش ، بازرگان فرش و فردی هنردوست بود و بذر هنر را در دل فرزند خود پرورانید . محمود جوان ، از نوباوگی به آموزش هنر مشتاق شد . چندین سال از استادان گرانقدر شهر خود ، حاج میرزا آقا امامی و عیسی بهادری ، درس می گرفت . پس از به پایان رساندن دوره هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ، به اروپا رفت و به مطالعه آثار نقاشان برجسته مغرب زمین پرداخت و در نتیجه همین مطالعات بود که به ره یافتی تازه از هنر نقاشی ، با معیارهای جهانی رسد .
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به رنگ شرقی
به رنگ شرقی
به رنگ شرقی
منبع:مجله ديدار آشنا
استاد محمود فرشچیان ، به سال 1308 در اصفهان زاده شد . پدرش ، بازرگان فرش و فردی هنردوست بود و بذر هنر را در دل فرزند خود پرورانید . محمود جوان ، از نوباوگی به آموزش هنر مشتاق شد . چندین سال از استادان گرانقدر شهر خود ، حاج میرزا آقا امامی و عیسی بهادری ، درس می گرفت . پس از به پایان رساندن دوره هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ، به اروپا رفت و به مطالعه آثار نقاشان برجسته مغرب زمین پرداخت و در نتیجه همین مطالعات بود که به ره یافتی تازه از هنر نقاشی ، با معیارهای جهانی رسد .پس از بازگشت به ایران ، کار خود را در اداره کل هنرهای زیبا ( وزارت فرهنگ و هنر بعدی ) آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب شد . در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق آثار شگفت انگیز ، آوازه هنرهای او در ایران و در فراسوی مرزهای ایران گسترش یافت . آثار استاد ، در 57 نمایشگاه انفرادی و 86 نمایشگاه گروهی در ایران و اروپا و کشورهای آسیایی و آمریکا به نمایش گذاشته شده و با جای گرفتن در موزه ها ، مجموعه های معتبر و دریافت دوازده نشان هنر از مراکز و مجامع بزرگ هنری و فرهنگی جهان ،همه جا تحسین و تقدیر هنر دوستان و هنر شناسان را بر انگیخته است .
استا فرشچیان در نقاشی ایرانی ، به وجور آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر با ابداع شیوه های نو ، قابلیت و کارآیی نقاشی ایرانی را برای بیان اندیشه ها و انگیزه ها افزایش داده است . او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات و تصویرگری اندیشه و افکار شاعران که بیشتر برای تجسم شعر به کار برده می شد ، رها ساخت و رسالت و تعهدی درحد سایر هنرها ، در نقاشی ایرانی پدید آورد .نقاشی های او دارای تخیل بسیار قوی در خلاقیت طرح های پر حرکت و با قدرت و متنوع سرشار از زیبایی هاست و رنگ های تابناک و مواجی را دربر گرفته است واین ها همه ، از ویژگی های خاص هنر اوست . نقاشی های استاد آمیزه دلپذیری است از اصالت و نوآوری .
در حالی که وی با خطوط روان و ترکیب بندی های ظریف و مدور ، راز و رمز ها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می آورد . در همین حال با نوآوری و گزینش موضوع و پرداخت اثر ، به گستره ای فراتر از قالب های مرسوم می رسد .شاید فرشچیان را همین نبوغ بس که توانسته است میراث هنری این سرزمین را که عاشقانه به آن دل بسته است ، با حیات و منش انسان معاصر ، شکوه مندانه به هم پیوند بزند .استاد فرشچیان ، به دعوت دانشگاه ها و مراکز مهم هنری جهان با ایراد سخنرانی و برپایی نمایشگاه ها در بهتر و بیش تر شناساندن هنر ایرانی به جهانیان نقش بسزایی داشته و تاکنون پنج جلد کتاب و نشریاتی دیگر از آثار وی منتشر شده است . او دارای دکتری ( درجه یک هنر ) در نقاشی ایرانی و هنرهای اسلامی از شورای عالی فرهنگ و هنر است .
موزه استاد فرشچیان که در سال 1380 در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد تهران ، به همت سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح شد ، یکی دیگر از بناها و افتخارات فرهنگی و هنری ملی ماست که تمامی هنرمندان ، هنرشناسان و علاقه مندان به آثارارزشمند هنری را به خود فرا می خواند .طراحی ضریح و سرداب و سقف و درب مرقد مطهر و منور ثامن الائمه ، علی بن موسی الرضا علیه السلام و عضویت در هیئت اجرایی و نظارت بر ساخت این اثر عظیم ، یادمانی است خجسته و شکوه مند در تاریخ فرهنگ و هنر ایران که استاد نامور و فرزانه افتخار آن را بر دفتر افتخارات خویش افزوده است .فدریکو میور ( مدیر کل یونسکو ) درباره استاد می گوید : مهارت دیگر استاد در این است که وفاداری به سنت هنری ایران را با شناختی عمیق از هنر معاصر ، به هم آمیخته و نه تنها میراث عظیم و بنیادین فرهنگی ایران را از یاد نبرده ، بلکه به حد اشباع از سرچشمه های آن نوشیده است تا آثار امروزیش ، شاهدی بر گنجینه های دیروزین شوند و بر آن میراث بزرگ بیفزایند .




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.