بررسی روابط آمریکا و اسرائیل(3)

در سال 1333 دولت اسرائیل طی یک اقدام سِری، طرح یک عملیات مخفی علیه ایالات متحده را بررسی می کرد . این عملیات بعدها به عملیات سوزاناه معروف شد . طبق محاسبات قبلی قرار بود مراکز آمریکایی ساخته شده در مصر منفجر شده و آمریکائیان در محل نابود شوند .
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی روابط آمریکا و اسرائیل(3)
  بررسی روابط آمریکا و اسرائیل(3)
بررسی روابط آمریکا و اسرائیل(3)
نويسنده:نبی الله طاهری

خیانتهای اسرائیل به آمریکا :

در سال 1333 دولت اسرائیل طی یک اقدام سِری، طرح یک عملیات مخفی علیه ایالات متحده را بررسی می کرد . این عملیات بعدها به عملیات سوزاناه معروف شد . طبق محاسبات قبلی قرار بود مراکز آمریکایی ساخته شده در مصر منفجر شده و آمریکائیان در محل نابود شوند . تلاش بر این بود که با بجای گذاشتن ردپاهایی که نشان دهندۀ مصری بودن عاملان حمله باشد ، آمریکا به نفع اسرائیل با مصر وارد جنگ شود . منفجر کردن چندین محل از اماکن پیش بینی شده با موفقیت همراه بود تا این که در حین عملیات یکی از بمبهای مورد نظر پیش از کارگزاری به ناگاه منفجر شد و بدین ترتیب با دستگیری عوامل اطلاعات اسرائیل ، جهان با این اقدام تروریستی « دولت دوستِ » آمریکا آشنا شد . در پی این حادثه وزیر دفاع وقت اسرائیل « پین هاس لاون » مجبور به استعفا شد . از آن پس این عملیات به عملیات لاون شهرت یافت . بدین ترتیب اولین مورد از خیانتهای اسرائیل به آمریکا را شاهد بودیم و دیدیم که اسرائیلیان چگونه برای رسیدن به اهداف خود به هیچ چیز و هیچ کسی رحم نمی کند . (1) یکی دیگر از خیانتهای اسرائیل نسبت به دولت دوست خود حمله به ناو « uss liberty » از ناوهای نیروی دریایی آمریکا در تاریخ خرداد 1346 است . در جریان این حمله غافلگیر کننده ، نیروهای اسرائیلی بوسیله زیردریایی ، خود را به موقعیت ناو آمریکایی رساندند و ابتدا رادارهای ناو را هدف قرار دادند تا جلوی هر گونه ارسال پیام و مخابره اطلاعات گرفته شود . سپس حمله به بدنه ناو آغاز شد . در پایان قایق های نجات ناو نیز غیر قابل استفاده شد تا هیچ اثری از وقایع برای افشاء نمانده باشد . ولی با وجود اعمال تمامی این اقدامات احتیاطی و امنیتی اسرائیلیان ، بدلیل تدبیر کاپیتان ناو و پس از کشته و زخمی شدن 205 آمریکایی این کشتی توانست وضعیت خود را اعلام و خود را به خشکی برساند ، هدف از این عملیات نیز مقصر جلوه دادن نیروهای اسلامی مصر بود . این عملیات نیز به شکست انجامید . جالب است بدانیم که طبق عرف آمریکائیان از قهرمانان این گونه حوادث در کاخ سفید قدردانی به عمل می آید ، ولی با کمال حیرت شاهد بودیم که مراسم اهدای مدال به کاپیتان ناو uss liberty در یک مراسم بی سر و صدا در مرکز ناوگان آمریکا به عمل آمده از این گونه موارد در طول تاریخ دوستی آمریکا و اسرائیل نمونه های فراوانی به چشم می خورد و هر از چند گاهی چند یهودی آمریکایی یا اسرائیلی به جرم همکاری با تشکیلات اطلاعاتی موصاد دستگیر می شوند . (2) علیرغم کمک های شایانی که ایالات متحده در اختیار دولت اسرائیل قرار داده ، این دولت برای رسیدن به اهداف پلید خود حتی به یارانش نیز رحم نمی کند . یکی از مواردی که اخیراً خشم افکار عمومی آمریکا را نسبت به یهودیان و بالاخص اسرائیلیان برانگیخت ، قضیه تعداد یهودیان کشته شده در انفجار مرکز تجارت جهانی است . تیتر یکی از مشهورترین روزنامه های اسرائیلی بنام « جروزاسم پست» را که در تاریخ 21 شهریور ( یک روز پس از حادثه ) به چاپ رسید را مرور می کنیم : (3) « وزارت خارجه اسرائیل اعتقاد دارد 4000 اسرائیلی در زمان وقوع حمله ، در محل حادثه حضور داشتند . » البته حضور یهودیان و اسرائیلیان در مراکز حساس اقتصادی و تجاری مسأله تازه ای نیست که نیاز به اثبات داشته باشد و تمامی مردم آمریکا به این مسأله واقفند . بوش نیز در سخنرانی خود بعد از حادثه اعلام کرد :
« علاوه بر کشته شدن 4000 آمریکایی 130 اسرائیلی نیز جان خود را از دست دادند. » (4) جالب است بدانید که تعداد کشته شدگان فیلیپین ، کلمبیا و سوئیس به ترتیب 428، 199 ، 280 نفر است . گزیده ای از مقالۀ « نیویورک تایمز » مورخ 31 شهریور همان سال را با هم مرور می کنیم :
« بنا به گزارشهای رسیده از کنسولگری اسرائیل در آمریکا ، تعداد اسرائیلیان گمشده در حادثه 130 نفر بود و پرزیدنت بوش در سخنرانی روز سه شنبه خود خطاب به ملت تعداد آنها را 130 نفر اعلام کرد . اما چند روز بعد « آلون پینکاس » مشاور عمومی سفارت اسرائیل به تصحیح ارقام اعلام شدۀ قبلی پرداخت و گفت : « در حقیقت تنها 3 اسرائیلی جان خود را از دست دادند که دو تن از آنان مسافران هواپیما بودند و دیگری که یک قرارملاقات کاری در برجهای مرکز تجارت جهانی داشت در این حادثه کشته شده اند » . (5) تمام این بحث ها به این نکته منتهی می شود که تنها یک اسرائیلی ( آن هم اشتباهی ) کشته شده باشد . حال گزیده ای از یک مقاله منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست مورخ 6 مهرماه 80 را با تیتر درشت « هشدارهای اسرائیل مبنی بر احتمال وقوع حمله به مرکز تجارت جهانی » را مورد بررسی قرار می دهیم . متن مقاله این جملات را در بر داشت :(6) « کارمندان سازمان اطلاع رسانی امروز خاطر نشان کردند که دو تن از کارکنان سازمان یاد شده هشدارهایی را مبنی بر احتمال وقوع حملات جدید در مرکز تجارت جهانی را دریافت کردند . زمان دقیق این هشدارها 2 ساعت قبل از برخورد هواپیما عنوان شده است . » با مطالعه متن این روزنامه ها و شنیدن سخنان برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی ، به طور مستند می توان به این نتیجه رسید که علی رغم اطلاع سازمان جاسوسی اسرائیل ( موصاد) از قریب الوقوع بودن این حادثه بزرگ ، از درمیان گذاشتن مراتب موضوع به آمریکائیان خودداری کرده و بار دیگر به جهان و بالاخص آمریکا ثابت کرد که نمی تواند لقب دولت را برگزیند . اکثر مقامات آمریکایی که هر یک به نحوی تحت سلطه اسرائیلیان قرار دارند ( بنا به اعترافات صریح خود ) تلاش دارند با عنوان کردن این مطلب که « مهاجمان از آزادی و دموکراسی متنفرند » و به نحوی ذهن جستجوگر مردم آن کشور را به سوی دیگری منحرف کنند ، و همانطور که دیدیم از این روش برای تحریک آمریکا برای حمله به افغانستان و عراق استفاده شد . (7)
شبکه آمریکایی ABC طی محاسبه ای که در سال 1377 با بن لادن انجام داد ، سخنان او را به گوش آمریکائیان رساند ، گزیده ای از صحبتهای او را خطاب به مردم آمریکا از نظر می گذرانیم :
« آمریکائیان خود را تحت سیطرۀ یک حکومت خائن قرار دادند . این اسرائیل است که بر آمریکا فرمان می راند ، آنها مراکز حساس قدرت از جمله وزارت خارجه ، وزارت دفاع ، ciA را در اختیار دارند . شما می بینید که یهودیان نفوذ خود را در مراکز مهم گسترانیده اند . آنها از آمریکا برای توسعه و تحقق اهدافشان استفاده می کنند . از قربانی شدن فلسطینیان ، به غارت رفتن دارایی هایشان و تجاوز به ناموسشان نیم قرن می گذرد . خانه هایشان فرو ریخته و محصولاتشان نابود شده است . »
« و اما پیام من به مردم آمریکا : به دنبال انتخاب دولتی باشید که برای منافع شما تلاش کند نه این که از شما برای حمله به دیگران بهره جوید و راه تعدی را در پیش گیرد . » (8) یکی دیگر از خیانتها و پنهان کاری های اسرائیل نسبت به آمریکا را می توان به ساختن نیروگاهها و تأسیسات هسته ای دیمونا در سال 1960 اشاره کرد ، زیرا تاقبل از آن مقامات اسرائیلی در توضیح آنچه که در دیمونا با کمک فرانسه در دست ساخت بود می گفتند یک کارخانه نساجی و یک ایستگاه پمپاژ است و بعدها وقتی آمریکا فهمید و مقصود اصلی از تأسیسات دیمونا را دانست ، خشم تعداد زیادی از اعضای کنگره آمریکا را برانگیخت . (9)

رابطه حمله آمریکا به عراق با اسرائیل :

بسیاری از صاحب نظران سیاسی بر این باورند که اسرائیل مشوق اصلی حمله آمریکا به عراق و استقرار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه بوده است . موشه یعلون رئیس ستاد ارتش اسرائیل قبل از هجوم نظامی آمریکا تأکید نمود که :
« پیروزی آمریکا در جنگ عراق باعث احساس عجز و شکست بین اعراب به طور کلی و بین فلسطینیها به طور خاص خواهد شد و در آن صورت پیروزی قطعی بر انتفاضه میسر خواهد بود . » داتی گلیرمن رئیس اتحادیه اتاقهای بازرگانی در اسرائیل معتقد است که پیروزی در عراق برخی فواید اقتصادی ، برای اسرائیل به همراه دارد که اهم آن عبارتند از :
1- دست یافتن اسرائیل به نفت عراق که با بهای پایین و تحت نظر آمریکا قرار خواهد گرفت
2- کاهش خطرات امنیتی که اسرائیل را تهدید می کند و این مسأله باعث کاهش هزینه های امنیتی می گردد .
3- بهبود وضع اقتصاد اسرائیل و باز شدن بازار عراق برای کالاهای اسرائیلی (10) با توجه به این مهم که بسیاری از مقامات عالی رتبه آمریکایی
عملاً اسرائیل را بخشی از ایالات متحده و یا ایالت 51 آمریکا بر می شمارند ، هر گونه بحث در این مورد شاید تکراری باشد زیرا که در واقع تل آویو، پایتخت سیاسی و حکومتی ایالات متحده آمریکا می باشد .

اسرائیل و آمریکا و آینده روابط :

ژنرال دکتر افرایم سنیه از ژنرالهای ارتش اسرائیل می گوید : مهمترین چیزی که اسرائیل از این مناسبات و روابط می خواهد حفظ اعتماد متقابل میان دولت آمریکا ، به ویژه خود رییس جمهور و دولت و شخص نخست وزیر اسرائیل است . زیرا تجربیات گذشته به ما آموخته است که نبود این اعتماد ، روابط بینابین را در همه زمینه ها دچار مشکل می کند ، بنابراین اعتماد متقابل یکی از شرایط برقراری روابط خاص بین دو کشور است . به فرض استقرار این روابط تداوم پشتیبانی سیاسی و امنیتی آمریکا از اسرائیل دور از انتظار نخواهد بود . (11)
در دهه آینده برای مقابله با فشار اعراب در زمینه توان هسته ای اسرائیل ، به شدت نیازمند کمک آمریکا خواهیم بود . زیرا در پردۀ ابهام باقی ماندن برنامه های هسته ای اسرائیل بسیار حائز اهمیت است و اعراب و به ویژه وزارت خارجه مصر می کوشند با دریدن این پرده اسرائیل را دستپاچه کرده ، قدرت بازدارندگی اش را تحت تأثیر قرار دهند ، به نظر می رسد این موضوع همچنان گریبان گیر ما باشد ، لازم است آمریکا موضع ما را کاملاً درک کند . در غیر این صورت مناسبات فیما بین با یک بحران مواجه خواهدشد ، زیرا این موضوع برای اسرائیل سرنوشت ساز است و هیچ دولتی حق ندارد در این خصوص مسامحه کند . (12) ژنرال سنیه نحوه برخورد با تهدید ایران را محک اصلی مناسبات بین اسرائیل و آمریکا می داند و اشاره می کند .« ما پیوسته از آمریکا باید بخواهیم که به عنوان تنها ابر قدرت جهان ، پرچمدار مقابله با ایران و مانع آن در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای باشد . لذا علی رغم دوستی با آمریکا ، اسرائیل برای مقابله با تهدید هستی ای ایران چاره ای جز تکیه بر توانایی های خود ندارد . این آمادگی اسرائیل کشورهای دیگر را نیز تشویق خواهد کرد ، که مجدانه برای خلاصی از این تهدید تلاش کنند . ولی اگر این موضوع را به محبت دوستان واگذار کنیم ، ممکن است خیلی دیر به دادمان برسند و ما هرگز چنین اجازه ای به خود نمی دهیم ، از میان همۀ چالشهای مشترک اسرائیل و آمریکا در آینده ، به نظر می رسد تهدید ایران خطرناکترین آنها باشد و باید از همین حالا برای مقابله با آن آماده شویم . » (13)

پی نوشت ها :

1- باقری – محور شرارت تهران موسسه فرهنگی انتشاراتی نذیر 1381 ص186.
2- همان ، ص189.
3- همان ،ص189.
4- همان، ص190 .
5- پیشین : ص190.
6- همان، ص191 .
7- همان ،ص192 .
8- همان ، ص192.
9- همان ، ص200 .
10- به نقل از روزنامه کیهان .
11- ژنرال دکتر افرایم سنیه – اسرائیل پس از 2000 ترجمه عبدالکریم جادری- چاپ عقیلی( 1381 ) ص149 .
12- ژنرال دکتر افرایسم سنیه – اسرائیل پس از 2000 ترجمه عبدالکریم جادری – چاپ عقیلی (1381) ص150 .
13- همان ص153 .

فهرست منابع و مأخذ

1- کریمیان ، احمد ، یهود در صهیونیسم ، قم ، بوستان کتاب قم ، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (1384 ).
2- ابوالفتح ، امیرعلی ، برآورد استراتژیک ایالات متحده آمریکا ، تهران- موسسۀ فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران (1381 )
3- نشریه روزانه اداره سیاسی ستاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه ، سال نهم ، شماره 1972 (1385)
4- مجله سیاست دفاعی ، شمارۀ مسلسل 18 سال پنجم شماره 2 (1376 ) .
5- ام کالنینر جان ، استراتژی بزرگ ترجمه کورش ، انتشارات وزارت امور خارجه (1373) .
6- بررسیهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – دفتر مطالعات دانشکده فرماندهی و ستاد سال اول – شماره 4 ( زمستان 69 )
7- قناص الحمیدی ، حمیدی ، جایگاه تسلیحات هسته ای در تفکر استراتژیک اسرائیل ترجمه اسماعیل اقبال ، تهران ، دانشگاه امام حسین ( علیه السلام ) موسسه چاپ و انتشارات (1381 )
8- باقری ، حسن ، محور شرارت ، تهران ، موسسۀ فرهنگی انتشاراتی نذیر (1381 )
9- روزنامه صبح صادق مورخ 22/12/84
10- روزنامه کیهان مورخ 4/12/84
11- سنیه ، افرایم ، اسرائیل پس از 2000 ترجمه عبدالکریم جادری چاپ عقیلی (1381 )





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.