بیست نوع همکار که همه‌ی ما در اداره داریم

وقتی که شما در شرکتی کار می‌کنید توسط افراد زیادی از انواع مختلف احاطه می‌شوید. افرادی که شما با آنها کار می‌کنید این توانایی را دارند که بر شما تأثیر بگذارند، الهام ببخشند و یا حتی گاهی اوقات شما را آزار بدهند. این مقاله انواع
چهارشنبه، 11 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیست نوع همکار که همه‌ی ما در اداره داریم
بیست نوع همکار که همه‌ی ما در اداره داریم

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

وقتی که شما در شرکتی کار می‌کنید توسط افراد زیادی از انواع مختلف احاطه می‌شوید. افرادی که شما با آنها کار می‌کنید این توانایی را دارند که بر شما تأثیر بگذارند، الهام ببخشند و یا حتی گاهی اوقات شما را آزار بدهند. این مقاله انواع مختلف همکارانی را که ما در اداره داریم برای شما لیست کرده است.

آیا می‌دانید؟

طبق تحقیقی که توسط Globoforce به عمل آمده است، 78% افرادی که به مدت 30 تا 50 ساعت در هفته کار می‌کنند، با همکاران خود زمان بیشتری از خانواده سپری می‌کنند.
ما هر روز در کنار افراد کار می‌کنیم؛ در واقع ما زمان بیشتری را با همکاران خود نسبت به خانواده سپری می‌کنیم. کار کردن طولانی مدت در یک سازمان به این معنی است که شما هر خصوصیات کوچک همکار خود را یاد گرفته‌اید. انواع مختلفی از همکاران وجود دارند که شما ممکن است کنار خود بیابید.
بنابراین چه نوع همکارانی شما را احاطه کرده‌اند؟ شما باید برخی شنونده‌های خوب را دیده باشید، شما ممکن است برخی افراد را دیده باشید که هرگز شکایت و ناله کردن را رها نمی‌کنند و یا ممکن است شما با رهبران طبیعی برخورد کرده باشید. وقتی که کار می‌کنید، شما هر نوع افرادی را ملاقات می‌کنید؛ برخی عجیب و غریب، برخی دوستانه، برخی حسود و خیلی چیزهای دیگر. ما لیستی از برخی از انواع معمول از همکاران که بیشتر ما در محل کار خود پیدا می‌کنیم برای شما آورده‌ایم.

انواع همکاران :

• دوست

این نوع افراد، دوستانه و یاری رسان هستند. داشتن آنها کنارمان خوب و لذت بخش است چون آنها بسیار حامی و انگیزه بخش هستند. بیشتر ما حداقل یک همکار را ملاقات می‌کنیم که دوست ما می‌شود. با او بودن شما را خوشحال می‌کند، گرفتن کمک از او باعث می‌شود که کارهایی سختی که به شما محول شده است آسان‌تر شوند و صحبت با او بعد از یک روز بد بر سر کار آرامش بخش است. او کسی است که شما واقعاً می‌توانید به او اعتماد کنید.

• من فرد خیلی خنده داری هستم

این نوع افراد شوخی‌های گنگ و جوک‌های خسته کننده را دوست دارند و فکر می‌کنند در آن خیلی خوب هستند. آنها غرق جوک‌های خودشان هستند و می‌خواهند که مردم از حس بذله گویی آنها تشکر و قدردانی کنند. برخی از جوک‌های آنها می‌توانند خنده دار باشند اما آنها حواس شما را از کار پرت می‌کنند. متأسفانه آنها حتی اگر یک فرد دیگر در کنار شما باشد مسخره بازی را تمام نمی‌کنند.

• شاکی

برای آنها مهم نیست که کار آنها خیلی کوچک باشد و یا خیلی بزرگ، آنها فقط به چیزی نیاز دارند که در مورد آن ناله کنند و غر بزنند. چه زندگی فردی آنها باشد چه زندگی حرفه‌ای. آنها یک چیزی را انتخاب می‌کنند و به طور پیوسته در مورد آن می‌نالند و شاکی هستند. وقتی که آنها کار کمتری دارند از خود نارضایتی نشان می‌دهند و وقتی که کار خیلی زیادی دارند ناراحت هستند. هیچ چیزی در زندگی آنها کار ساز نبوده است و آنها دوست دارند که در مورد همه چیز اظهار نارضایتی بکنند.

• کسانی که هرگز پیشرفت نمی‌کنند

آنها سخت، کار می‌کنند، اولین کسانی هستند که به اداره وارد می‌شوند و آخرین کسانی هستند که آن را ترک می‌کنند. سخت کوشی آنها وقتی تسویه می‌شود که رئیس‌شان به کسی دیگر ترفیع می‌دهد. رئیس همیشه از سخت کار کردن آنها غافل می‌ماند و کسی دیگر تمام اعتبار را به دست می‌آورد. آنان دل شکسته هستند و احساس تلخی می‌کنند.

• لاف زن، زیر دست آزار، قلدر

بسیار رایج است که با یک فرد قلدر در دوران دبیرستان یا دانشگاه برخورد کرده باشید. خوب، شما چنین افرادی را در اداره نیز دارید. آنها طوری عمل می‌کنند که انگار رئیس شما هستند حتی اگر شما با او در سمت یکسانی باشید. آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند وقتی که در هر کنفرانس تیمی می‌خواهند به شما اهانت کنند و یا شما را تحقیر کنند. آنها می‌خواهند که بر شما و یا ممکن است بر کل تیم شما حکومت کنند.

• به طور مداوم در مورد بچه‌ها بحث می‌کنند

بسیار خوب است که داستان‌هایی را در مورد بچه‌های آنها هر از گاهی بشنوید. اما همکارانی از این نوع هرگز بحث کردن با شما در مورد بچه‌های خود را رها نمی‌کنند. از لحظه‌ای که شما با آنها ملاقات می‌کنید آنها شروع می‌کنند که در مورد بچه‌های خود لاف بزنند. آزار دهنده می‌شود وقتی که آنها نوع مشابهی از داستانها را در مورد بچه‌های خود می‌گویند و این به یک کار روزانه تبدیل می‌شود به خصوص وقتی که آنها ساعت‌ها در مورد این چیزها حرف می‌زنند.

• کسانی که مرخصی نمی‌گیرند

برخی از افراد در اداره وجود دارند که هرگز مرخصی نمی‌گیرند. شاید آنها کار خود را دوست دارند و یا شاید این که آنها هیچ کار دیگری برای انجام دادن ندارند. آنها تا حدودی کار خود را خیلی جدی می‌گیرند و حتی یک روز را از دست نمی‌دهند. غایب شدن برای آنها یک جرم است و آنها دوست دارند به این واقعیت که هرگز یک روز از کار خود را از دست نداده‌اند فخر کنند.

• کنترل دیوانه وار

آنها عاشق این هستند که همه چیز را کنترل کنند از این که یک خودکار چگونه باید در محل خود قرار بگیرد گرفته تا این که یک کار چگونه باید انجام شود. شگفت زده نشوید اگر دیدید که آنها نظرات خود را به هر کسی در اطراف خود می‌دهند. آنها در دادن نظرات خود در مورد هر چیزی و هر کسی استاد هستند و هم چنین باید مطمئن ‌شوند که همه از آنها پیروی می‌کنند.

• آنان به ندرت ظاهر می‌شوند

همکارانی از این نوع فقط یکبار یا دو بار در هفته بر سر کار می‌آیند و از مرخصی‌های خود بیشتر از آنچه حق‌شان است استفاده می‌کنند. آنها ممکن است یک روز بیایند و سپس بقیه هفته را ناپدید شوند. گاهی اوقات مرخصی‌های آنها آنقدر طول می‌کشد که شما فکر می‌کنید آنها اخراج شده‌اند و یا استعفا داده‌اند. اما روز بعد، آنها ناگهان ظاهر می‌شوند. شاید آنها در مورد شغل خود خیلی جدی نیستند و از آن توقع زیادی دارند.

• دشمنانی که به ظاهر خود را دوست جلوه می‌دهند

آنها کسانی هستند که وانمود می‌کنند دوست شما هستند و به شما اطمینان می‌دهند که راز شما در پیش ایشان خواهد ماند اما آنها بدتر از دشمنان شما می‌شوند. آنها ممکن است در ظاهر برای شما شیرین باشند اما اولین کسانی هستند که از پشت به شما خنجر می‌زنند. شما یک ایده‌ی بزرگی را با آنها در میان بگذارید و فقط ببینید که آن را می‌دزدند و یا این که آن را خودشان انجام می‌دهند. آنان نسبت به شما حسود هستند و شما را به صورت یک تهدید می‌بینند به همین دلیل تلاش می‌کنند تا شما را بد جلوه دهند.

• کسانی که هرگز از قوانین پیروی نمی‌کنند

آنها افرادی هستند که احساس می‌کنند که قوانین تنها توسط سازمان گزارده شده‌اند و برای این نیست که توسط کارمندان به کار گرفته شوند. آنان دیر به اداره می‌رسند و یا زود آن را ترک می‌کنند. آنها زیاد از تلفن استفاده می‌کنند و زنگ تفریح‌های خود را کش می‌دهند. آنها از فرجه‌ها و ضرب الاجل‌ها پیروی نمی‌کنند و به ندرت در سخنرانی‌ها شرکت می‌کنند.

• دزد

آنها از وسایل خود استفاده نمی‌کنند و دوست دارند که از دیگران قرض بگیرند. اگر شما چیزی به آنها قرض بدهید، ممکن است هرگز آن را پس نگیرید. آنان لوازم تحریر اداره و خیلی چیزهای دیگر را می‌دزدند. آنان از دارایی‌های سازمان به عنوان مال خودشان استفاده می‌کنند. شما ممکن است حتی کسی را ببینید که دستمال کاغذی دستشویی و چای را می‌دزدد و در حالت شدید ممکن است کسانی را پیدا کنید که پول شما را می‌دزدند.

• قهرمان

آنها واقعاً برای پیشرفت سازمان سخت کار می‌کنند. آنان پشت می‌ایستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به نتایج عالی برسند. آنها فداکار و مثمر ثمر هستند. ما ممکن است آنان را تحسین کنیم و یا به آنان حسادت کنیم اما هر از گاهی از این قهرمانان خسته می‌شویم به ویژه زمانی که مافوق‌هایمان ما را با آنها مقایسه می‌کنند.

• تنه لش

اینان نوعی افراد بی‌اشتیاق هستند که به شرکت در هیچ فعالیتی علاقه‌ای ندارند. وقتی که با آنها کار می‌کنید فقط شما باید تمام کارها را انجام دهید. آنها هیچ اشتیاقی به انجام هیچ کاری نشان نمی‌دهند و فقط برای پرداخت چک‌هایشان کار می‌کنند. آنها هیچ کار اضافه‌ای برای سازمان انجام نخواهند داد.
بیست نوع همکار که همه‌ی ما در اداره داریم

• کمال گرا، وسواسی

بسیار رایج است که حداقل یک همکار که به این گروه تعلق دارد را ببینید. هدف آنها به دست آوردن کمال در هر وظیفه‌ای است که به آنان محول شده است. آنها دوست دارند که کارها را به سبک خودشان انجام دهند و به پیشنهادهای دیگری که توسط دیگران داده می‌شوند ‌توجهی نمی‌کنند. آنها نسبتاً کنترل کننده، مسلط و حاکم هستند. برای آنان همیشه این ضروریت وجود دارد که حتی ریزترین جزئیات را نیز در نظر بگیرند که می‌تواند برای اعضای دیگر تیم خسته کننده باشد.

• ملکه‌ی درام

آنان همیشه خود را با این مفهوم فریب می‌دهند که دنیا می‌خواهد آنها را بگیرد. حتی اگر مافوق آنها مسئولیت‌ها را به طور برابر به کارمندان محول کند، آنان همیشه احساس می‌کنند که رئیس‌شان تبعیض می‌گذارد و طرف کسی را نگه می‌دارد. آنها به چنین وضعیت‌هایی و یا هر وضعیتی با این موضوع، به روشهای ملو دراماتیک پاسخ می‌دهند.

• سبک و جلف

همکارانی از این نوع سعی می‌کنند که شانس خود را روی هر کسی در اداره امتحان کنند بی‌توجه به این که آنها ازدواج کرده باشند یا نباشند. آنها ممکن است کاری انجام دهند که موافق میل شما باشد و یا به خاطر هر کار کوچکی که شما انجام می‌دهید از شما تعریف و تمجید کنند. اما به خاطر داشته باشید که آنان این کار را برای خیلی‌های دیگر نیز انجام می‌دهند.

• لاف زن و فخرکن

آنها عاشق این هستند که به کل اداره در مورد موفقیت‌های خود و کارهایی که انجام داده‌اند بگویند؛ چه شخصی باشد چه حرفه‌ای. چه بد! اگر شما هنوز شروع نکرده‌اید روی پروژه خود کار کنید. آقای لاف زن قبلاً کار خود را تمام کرده است. آنها در مورد ایده‌های خود و این که چگونه رئیس همیشه از تلاش و کار آنان تقدیر و تشکر می‌کند، لاف می‌زنند.

• چاپلوس و خود شیرین

برخی افراد هستند که به خاطر کار سخت و پشتکار خود پیشرفت می‌کنند. اما برخی افراد وجود دارند که پیشرفت می‌کنند چون پیش رئیس‌شان خود شیرینی و چاپلوسی می‌کنند تا موافقت او را کسب کنند. آنان معتقدند که پیشرفت کردن بر پایه‌ی استعداد و یا خلوص آنها به دست نمی‌آید بلکه با چاپلوسی کردن رئیس به دست می‌آید. آنها پشت رئیس خود می‌دوند، یا به هر آنچه او می‌گوید گوش می‌کنند و با انجام بیشتر از کار واقعی که به آنان محول شده است جلب توجه می‌کنند.

• پر حرف و یاوه گو، روده دراز

هر وقت که شما از راهرو سالن و یا آبدارخانه رد می‌شوید، همیشه می‌ترسید که مبادا آن فردی را ببینید که تمام اوقات شما را با تند تند حرف زدن و صحبت‌های طولانی گیر می‌اندازد. آنها شما را در صحبت خود به مدت واقعاً طولانی درگیر می‌کنند و شما نمی‌توانید هیچ کمکی بکنید و فقط آنجا می‌ایستید و به سخنان بیهوده‌ی او گوش می‌دهید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.