دست نگهداريد

بسياري از افراد بدون چشيدن غذا به آن نمك اضافه مي كنند و مي پندارند تمايل زياد آنها به مصرف نمك به علت نياز بدنشان به اين ماده است، در حالي كه علاقه و تمايل به مصرف بعضي مواد غذايي صرفاً به علت عادت به خوردن اين مواد از زمان كودكي در انسان ريشه مي گيرد و به جز بعضي موارد نادر، نياز بدن در اين باره نقشي ندارد. مصرف زياد نمك مي تواند اختلالاتي به شرح زير در انسان ايجاد كند: • يكي از وظايف نمك، نگهداري آب در بدن است، بنابراين مصرف نمك زياد موجب جمع شدن آب در بدن و ايجاد ورم مي شود كه اين امر موجب افزايش وزن خواهد شد.
چهارشنبه، 15 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دست نگهداريد
دست نگهداريد
دست نگهداريد

نويسنده:ندا ايزد گشسب- كارشناس تغذيه
بسياري از افراد بدون چشيدن غذا به آن نمك اضافه مي كنند و مي پندارند تمايل زياد آنها به مصرف نمك به علت نياز بدنشان به اين ماده است، در حالي كه علاقه و تمايل به مصرف بعضي مواد غذايي صرفاً به علت عادت به خوردن اين مواد از زمان كودكي در انسان ريشه مي گيرد و به جز بعضي موارد نادر، نياز بدن در اين باره نقشي ندارد. مصرف زياد نمك مي تواند اختلالاتي به شرح زير در انسان ايجاد كند:
• يكي از وظايف نمك، نگهداري آب در بدن است، بنابراين مصرف نمك زياد موجب جمع شدن آب در بدن و ايجاد ورم مي شود كه اين امر موجب افزايش وزن خواهد شد.
• مصرف نمك زياد به خصوص براي افرادي كه مبتلا به افزايش فشار خون «پر فشاري خون» هستند مفيد نبوده و باعث بالا رفتن فشار خون و در نتيجه مساعد كردن زمينه براي ابتلاي بدن به عوارض قلبي عروقي مي شود.
البته سديم موجود در نمك طعام براي حفظ سلامت انسان ضروري است ولي توجه داشته باشيد كه در تمام مواد غذايي سديم به مقدار كم و بيش موجود است مثلاً در شير، گوشت، پنير، مرغ، حبوبات، غلات و ساير مواد خوراكي بدون آنكه به آنها نمك اضافه كنيم مقداري سديم وجود دارد و در ضمن معمولاً به هنگام طبخ غذا نيز به آن نمك اضافه مي كنيم بنابراين ديگر لزومي به استفاده از نمك اضافي سر سفره نيست.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.