اهمیت مطالعه

در این ایام شلوغ، وقتی که ما حتی برای خوردن صبحانه وقت نداریم جای تعجب نیست که مطالعه کردن را رها کنیم . . . یا شاید اهمیت مطالعه را فراموش کرده‌ایم. بنابراین آیا ما چیز مهمی را در زندگی خود از دست نداده‌ایم؟ البته،
شنبه، 4 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت مطالعه
اهمیت مطالعه

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

در این ایام شلوغ، وقتی که ما حتی برای خوردن صبحانه وقت نداریم جای تعجب نیست که مطالعه کردن را رها کنیم . . . یا شاید اهمیت مطالعه را فراموش کرده‌ایم. بنابراین آیا ما چیز مهمی را در زندگی خود از دست نداده‌ایم؟ البته، چیزی بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید!
"جرایم بدتری از سوزاندن کتابها وجود دارند. یکی از آنها نخواندن آنها است." جوزف براد اسکای
مطالعه یکی از پایه‌های اصلی است که مهارت‌های آکادمیک و تحصیلی یک فرد روی آن بنا نهاده شده‌اند و با زمان‌های مطالعاتی مختلف و دوباره تغییر یافته است. بیشتر موضوعاتی که ما در مدرسه آموزش می‌بینیم بر اساس یک مفهوم ساده هستند: خواندن، تجزیه و تحلیل کردن، آنالیز و بررسی کردن و پردازش اطلاعات.
اگر چه شکی در مورد این واقعیت وجود ندارد که مطالعه یک فعالیت بی‌قیمت است اما مشاهده شده که اهمیت آن مکرراً در این اواخر از بین رفته است. یکی از مهم‌ترین دلایل برای این موضوع ترقی ناگهانی تکنولوژی است و این که ما بیشتر وقت خود را در مقابل تلویزیون و یا صفحه‌‌ی کامپیوتر سپری و تمام می‌کنیم.

چرا عادت به مطالعه مهم است؟

حتی سیستم تحصیلی ما این واقعیت را تصدیق می‌کند که مطالعه برای رشد فردی مهم است و در نتیجه آن یک اولویت برتر در تحصیل مقدماتی محسوب می‌شود. اما لازم است که فرد این را درک کند که مطالعه به معنای مجبور کردن او به خواندن کتاب‌های مدرسه نیست تا بتواند به امتحان‌های مدرسه جواب بدهد. آن تنها به اهداف تحصیلی محدود نمی‌شود. شما می‌توانید تقریباً هر چیزی را بخوانید مثل دانش نامه، رمان، خاطرات روزانه، مجله و غیره. آنچه که شما می‌خوانید به اندازه‌ی این که شما انجام دادن آن را دوست داشته باشید مهم نیست.
این که شما تخیلی یا غیر تخیلی را دوست داشته باشید مهم نیست آنچه که مهم است این است که شما مطالعه را دوست دارید یا نه!
متأسفانه امروزه به نظر می‌رسد که مردم علاقه‌ی خود را نسبت به این فعالیت کاملاً از دست داده‌اند. کودکان مشغول بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون هستند و بزرگسالان به صفحه‌های کامپیوتر خود چسبیده‌اند و اطلاعات فراوانی را از طریق موتورهای جستجوی اینترنت می‌اندوزند و جمع آوری می‌کنند. مطالعه، پیروان عاشق و وفادار خود را دارد اما پایه‌ی این عشق سریعاً ناپدید شده است. به نظر می‌رسد که مردم اهمیت مطالعه را فراموش کرده‌اند؛ اگر چنین است آن به تجدید نظر احتیاج دارد.
قبل از هر چیز و بدون شک مهم‌ترین چیز این است که مطالعه واژگان شما را ارتقا می‌دهد و بر زبان و مهارت‌های ارتباطی تسلط می‌یابد چون که شما مرتباً با کلمات، عبارات، اصطلاحات و سبک‌های نوشتاری جدیدی برخورد می‌کنید. خواندن کتاب‌هایی با تنوع موضوعی به شما کمک می‌کند که به دانش و آگاهی خود بیافزایید و در مقابل در وجه‌های مختلف زندگی به شما کمک می‌کند. مطالعه‌ی منظم هم چنین خلاقیت شما را افزایش می‌دهد چون به شما کمک می‌کند که خارج از حدود فکر کنید و به چیزها از زوایا و جنبه‌های مختلف نگاه کنید. مطالعات آشکار کرده‌اند که کودکانی که اغلب مطالعه می‌کنند توانایی تمرکز بهتری نسبت به آنانی دارند که این کار را نمی‌کنند.
مهارت‌های خوب مطالعه مستقیماً به مهارت‌های نوشتاری خوب مرتبط هستند. فردی که مطالعه نمی‌کند همیشه کمبود کلمات را وقتی که می‌خواهد بنویسد تجربه خواهد کرد. مطالعه‌ی غیر تخیلی بدون شک مهم است چون به شما کمک می‌کند که دانش و آگاهی کسب کنید اما خواندن تخیلی نیز اهمیت کمی ندارد. عمدتاً معتقدند که تخیل برای افراد در قشرهای مختلف (شامل تجارت و بانک داری) یک اجبار است چون به آنها نگاهی از دیدگاه‌ها و جنبه‌های مختلف و متعدد می‌دهد.
در جامعه‌ی نویسندگان، یک مکتب فکری وجود دارد که معتقدند نویسندگان تخیلی نباید خیلی مطالعه کنند چون ممکن است بر کار خود آنها تأثیر بگذارد. معلوم نیست که این حرف واقعاً اعتبار دارد یا نه و هنوز موضوع بحث است.
بزرگ‌ترین تفاوت بین خواندن یک کتاب و تماشای یک فیلم این است که اولی به شما این امکان و وسعت عمل را می‌دهد که خلاقیت خود را آزاد کنید. در فیلم‌ها، مفهوم توسط نویسنده و کارگردان، ساخته و پرداخته می‌شود و به یک شکل ویژه و مشخص برای شما نمایش داده می‌شود. از طرفی در مورد کتاب‌ها، نویسنده مفهوم را نمی‌پردازد و آزادی فراوانی به شما داده می‌شود تا قدرت تصور خود را آزاد و رها کنید. خواندن کتاب خودش یک تمرینی است که مهارت‌های فکر کردن خلاقانه شما را تیز می‌کند و افق دید شما را به عنوان یک نویسنده گسترش می‌دهد. در واقع مردم زیادی آن بیرون وجود دارند که منطق ساختن فیلم از روی کتاب را رد می‌کنند چون معتقدند که آن "تجربه" را تباه و فاسد می‌کند.
فردی که هیچ علاقه‌ای به یاد گرفتن تاریخ ندارد ممکن است بعد از خواندن زندگی نامه آبراهام لینکولن و یا تئودور رزولت به این موضوع علاقه پیدا کند.
اهمیت مطالعه

اهمیت مطالعه برای کودکان :

اگر چه سن خاصی برای مطالعه کردن وجود ندارد اما خیلی راحت است که در دوران کودکی آن را به عنوان یک عادت ملکه‌ی ذهن کودک کنید به جای این که در سالهای بعد زندگی، او را به زور مجبور به کتاب خواندن بکنید. با منافع خیلی زیاد و اعتبار آن، مطالعه کردن می‌تواند به عنوان یکی از عادات خوب تلقی شود که لازم است در سالهای ابتدایی زندگی ملکه‌ی ذهن کودک شود. مطالعه کردن نه تنها توانایی کودک را برای درک آسان مفهوم‌های مختلف افزایش می‌دهد بلکه مهارت‌های فکر کردن انتقادی او را گسترش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود که او فکر کند و گرفتار عادت تزریق فکر نشود.

عادت مطالعه را ملکه‌ی ذهن کودک کردن در خانه :

با وجود مشغولیت‌های خیلی زیاد جای تعجب نیست که برای مردم خیلی دشوار باشد که عادت مطالعه را ملکه‌ی ذهن کودکان خود بکنند ولی آنها چه موقع خودشان اهمیت مطالعه را خواهند فهمید؟ اگر شما خودتان اهل مطالعه هستید مشکل نیست که کودک شما نیز تا حدودی خودش به این موضوع علاقه پیدا کند. اما اگر نه، عاقلانه است که با چیزهای ساده شروع کنید مثلاً به آنها کتاب‌های نقاشی دار بدهید و یا خودتان برای آنها بخوانید. این نه تنها کمک می‌کند که علاقه به کتاب در آنها ایجاد شود بلکه آگاهی از صداهای کلمات نیز در کودکان ارتقا می‌یابد. لازم است که کارها را به تدریج انجام دهید چون آنها اگر آن را در همان مراحل ابتدایی خسته کننده بیابند، تمام علاقه‌ی خود را نسبت به این فعالیت از دست می‌دهند.
آنها می‌گویند خانواده‌ای که با هم بخورند با هم می‌مانند؛ این کار برای مطالعه نیز قابل اعمال است.
عادت به مطالعه بخش‌های غنی را نتیجه می‌دهد و واقعیتی است که نمی‌تواند مورد سؤال قرار بگیرد. بنابراین زمان خوبی است که شما درمانی برای ترس از کتاب پیدا کنید برای مثال ترس از کتابهای کلفت و شیرجه زدن به دنیای ادبیات یا چیزی که شما دوست دارید بخوانید. در این دنیای رقابتی همیشه مفید است که دانش و آگاهی وسیعی را بیاندوزید و جمع آوری کنید و هیچ راه بهتری برای انجام دادن این کار جز مطالعه کردن وجود ندارد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.