چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید

اعتیاد به اینترنت در دنیای امروز آن قدر شایع است که برخی از شما ممکن است حتی آن را اعتیاد به حساب نیاورید. اگر چه اینترنت منافع زیادی برای کاربران خود دارد اما می‌تواند به طور منفی بر ذهن و سلامتی آنها تأثیر بگذارد.
يکشنبه، 12 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 

اعتیاد به اینترنت در دنیای امروز آن قدر شایع است که برخی از شما ممکن است حتی آن را اعتیاد به حساب نیاورید. اگر چه اینترنت منافع زیادی برای کاربران خود دارد اما می‌تواند به طور منفی بر ذهن و سلامتی آنها تأثیر بگذارد. درک این که چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید می‌تواند شما را به سمت یک زندگی سالم و بدون استرس هدایت کند.

مغز پرنده؟

چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
در موارد شدید، اعتیاد به اینترنت می‌تواند منجر به انقباض 20 % منطقه سطحی مغز شود. این سطح از انقباض معمولاً در افراد معتاد به کوکائین دیده شده است.
مشاهده شده که معتادان به اینترنت بیشتر وقت خود را در مقابل صفحه‌ی کامپیوتر می‌گذرانند و گرفتار عادت جستجوی بی‌فکرانه در اینترنت بدون هدف خاصی می‌شوند. رایج‌ترین شکل‌های مشاهده شده از اعتیاد به اینترنت قمار آنلاین، سایبر سکس و اعتیاد به روابط سایبری است.
اگر حتی شما در قمار کردن، بازی کردن و دیگر فعالیت‌های این چنینی آنلاین زیاده روی نمی‌کنید اما بدون هدف خاصی وقت خود را در اینترنت می‌گذرانید این خودش نیز یک عادت خطرناک است. اینترنت یک شبکه‌ی قدرتمند است که این پتانسیل را دارد که شما را به مدت ساعت‌ها در چنگ خود نگه دارد. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا در چرخه‌های پایان ناپذیر گردش در اینترنت حرکت کنید و یا وقت گرانبهای خود را صرف انجام برخی کارهای باارزش دیگر بکنید. در زیر در مورد این که چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه بکنید بیشتر توضیح داده شده است.

روشهای غلبه بر اعتیاد به اینترنت :

پذیرش این که شما به اینترنت اعتیاد پیدا کرده‌اید اولین قدم برای غلبه بر آن است. اعتیاد به اینترنت یکی از خطرناک‌ترین انواع اعتیاد است چون در ابتدا حتی نمی‌توانید درک کنید که شما معتاد هستید. چون آن نسبتاً پدیده‌ی جدیدی است هنوز تحقیقات زیادی از نظر درک تأثیرات آن بر سلامتی انسان انجام نشده است. برنامه‌ی روزانه‌ی خود را آنالیز و بررسی کنید و ببینید که آیا واقعاً به اینترنت اعتیاد پیدا کرده‌اید یا نه. در این صورت فقط، شما می‌توانید برخی گام‌های مثبت را در جهت غلبه بر این عادت بردارید.

ورزش کنید، برای پیاده روی بروید :

چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
کسانی که بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند در معرض اعتیاد به اینترنت قرار دارند. شما یا باید خود را به طور پیوسته مشغول به کار دیگری نگه دارید و یا زمانی از روز را خارج از خانه سپری کنید. کسانی که بعد از برگشتن از سر کار به خانه کار زیادی ندارند که انجام دهند دوست دارند که بیشتر وقت خود را با گشتن در اینترنت به جای انجام برخی کارهای مفید سپری کنند که باید از این کار اجتناب کنند. یاد گرفتن این که خود را با انجام برخی کارهای مفید و مثبت مشغول نگه دارید، کلید غلبه بر اینترنت است. شرکت در برخی فعالیت‌های فیزیکی مثل ورزش کردن، بردن فرزند خود به پارک و یا رفتن به باشگاه می‌تواند به شما کمک کند که ذهن خود را از اینترنت بگیرید. پیاده روی کردن به شما کمک می‌کند که ذهن خود را از کل استرس روز آسوده کنید. فکر خوبی است که زمانی از روز را برای پیاده روی کردن رزرو کنید و این کار را همراه با عضوی از خانواده، دوست و یا آشنا انجام دهید.

در یک سرگرمی شرکت کنید :

چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
شرکت در یک سرگرمی می‌تواند به نگهداشتن ذهن دور از گشتن در اینترنت کمک کند. داشتن یک سرگرمی نه تنها شما را از خطرات اعتیاد به اینترنت حفظ می‌کند بلکه در کل تأثیر مثبتی نیز روی زندگی شما دارد. ذهن ما همیشه به چیزی یا کسی نیاز دارد تا آن را مشغول کند. کسی در معرض اعتیاد به اینترنت قرار دارد که یاد نگرفته است چگونه ذهن خود را با چیز باارزشی مشغول کند. سرگرمی تنها یک مزاحم یا مانع از اعتیاد نیست بلکه می‌تواند حالت ذهن شما را تغییر دهد و شما را شادتر سازد. در واقع اگر شما سرگرمی داشته باشید احتمال اعتیاد به اینترنت به مقدار زیادی در همان مراحل اولیه کاهش می‌یابد. یادگیری نواختن یک ساز، نقاشی، آواز خواندن، رقص و غیره می‌تواند کمک بزرگی برای نگهداشتن شما در یک چارچوب ذهنی مثبت باشد. زمانی که در تمرین یک هنر سپری می‌شود زمانی است که به خوبی سپری شده است. وقتی که شما کاری را انجام می‌دهید که واقعاً دوست دارید انجام دهید، ذهن آسوده‌تر و متمرکزتر می‌شود. سرگرمی نه تنها باید به شما کمک کند که از شر اعتیاد خلاص شوید بلکه هم چنین باید دیدگاه شما را نسبت به زندگی تغییر دهد.

زمانی را برای استفاده از اینترنت اختصاص دهید :

اختصاص مقدار مشخص و تعیین شده‌ای از زمان به استفاده از اینترنت می‌تواند قطعاً به شما کمک کند که بر اعتیاد خود غلبه کنید. این یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت است. در ابتدا ممکن است که برای شما دشوار باشد که زمان اینترنت خود را کم کنید. اگر لازم شد زنگ هشدار را تنظیم کنید تا زمان سپری شده در مقابل صفحه‌ی کامپیوتر را به شما یادآوری کند. اگر در مورد آن فکر می‌کنید به ندرت 20 تا 25 دقیقه برای چک کردن ایمیل‌ها، تذکرها و یا هر چیز دیگری که مهم است، به صورت آنلاین لازم است. زمان اضافی که شما بعد از این کار در اینترنت صرف می‌کنید چیزی است که می‌تواند موجب آسیب واقعی شود.

از کتاب‌های مرجع استفاده کنید :

چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
این روزها دانش آموزان و دانشجویان از منابع اینترنتی برای انجام تکالیف و کامل کردن کارهای پروژه خود بهره می‌برند. استفاده از یادداشت‌های آماده شده برای انجام تکالیف خود نه تنها شما را تنبل و معتاد به اینترنت بار می‌آورد بلکه به توانایی تحلیل و آنالیز شما ضربه می‌زند. دانش آموزان باید برای انجام تکالیف خود با استفاده از کتاب‌های مرجع تشویق شوند. فرآیند مطالعه و تحلیل اطلاعات باید به تیز کردن ذهن کمک کند و هم چنین آنها را از معتاد شدن به شبکه‌ی گسترده جهانی حفظ کند.

زودتر به خواب بروید :

چگونه بر اعتیاد به اینترنت خود غلبه کنید
این به نظر می‌رسد تا حدودی کلیشه‌ای باشد اما زود خوابیدن یکی از موثرترین روش‌ها برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت است. بیدار ماندن برای مدتی طولانی یکی از دلایل اصلی است که بیشتر افراد در همان مکان اول توسط اینترنت به چنگ می‌افتند. کارهای ذهن ما به طرز عجیبی است. آن هرگز مقدار کافی از چیزی را که می‌خواهد ندارد. وقتی که ما یک بار به بیدار ماندن عادت می‌کنیم دوست داریم که بگردیم و کارهایی را به صورت آنلاین انجام دهیم. با زود خوابیدن شما می‌توانید از شر این اعتیاد راحت شوید و هم چنین ذهن و بدن خود را در یک حالت سالم‌تر نگه دارید.
تنها یک مزاحمت و یا یک مانع برای نگه داشتن شما از گشتن در اینترنت نمی‌تواند کمکی برای غلبه بر اعتیاد به اینترنت باشد. آنچه که مهم است خارج کردن این عادت به طور کامل از سیستم شما است. وقتی که رفتن به اینترنت برای شما ضروریت می‌یابد این حرف را در ذهن خود داشته باشید که شما باید به جای آنچه که ذهن شما آرزوی داشتن آن را دارد بر آنچه که برای شما خوب است تمرکز کنید. این تنها راه برای غلبه بر هر نوع اعتیادی است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.