رهنمودهای رهنما

همان طور كه می‏دانیم، شیعه هم‏چنان‏كه نبوت یعنی راهنمایی دینی را من‏جانب‏الله می‏داند، رهبری دینی را نیز از طرف خدا می‏دانست، و از این جهت، میان راهنمایی و رهبری را تفكیك نمی‏كند . پیامبران بزرگ هم راهنما بوده‏اند و هم رهبر . ختم نبوت، ختم برنامه و راه است، اما ختم رهبری الهی نیست . «رهبر به یك تعریف، كسی است كه سبب تسهیل گروه در نیل به هدف رهبری شود . به عبارت دیگر: وی آسان كننده‏ی نیل به مقصود است، راهنمای دستگیر است، احیانا تنها را ه را نمی‏نماید،
سه‌شنبه، 21 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رهنمودهای رهنما
رهنمودهای رهنما
رهنمودهای رهنما
نويسنده:گلوردی
منبع:ديدار آشنا
همان طور كه می‏دانیم، شیعه هم‏چنان‏كه نبوت یعنی راهنمایی دینی را من‏جانب‏الله می‏داند، رهبری دینی را نیز از طرف خدا می‏دانست، و از این جهت، میان راهنمایی و رهبری را تفكیك نمی‏كند . پیامبران بزرگ هم راهنما بوده‏اند و هم رهبر . ختم نبوت، ختم برنامه و راه است، اما ختم رهبری الهی نیست . «رهبر به یك تعریف، كسی است كه سبب تسهیل گروه در نیل به هدف رهبری شود . به عبارت دیگر: وی آسان كننده‏ی نیل به مقصود است، راهنمای دستگیر است، احیانا تنها را ه را نمی‏نماید، بلكه وسائل طی آن و رسیدن به فرجام آن را نیز فراهم می‏آورد .» (1)
ممكن است كسی فقط راهنما باشد و رهبر نباشد، مانند همه‏ی مبلغین درست ما . این‏ها كناری ایستاده و راه و چاه را به دیگران ارائه می‏دهند و می‏گویند: تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال . ممكن است‏برعكس كسی رهبر باشد، ولی رهنما نباشد . یعنی راهی است آشكار و هدفی است مشخص، ولی نیاز به نیرویی است كه قدرت‏ها را متمركز و متشكل كند و سازمان بخشد و نیروهای خفته را بیدار نماید و ناشكفته را به سوی سازندگی و ابتكار بسیج دهد . هم چنان كه ممكن است‏یك شخص در آن واحد هم رهبر باشد و هم راهنما .
و ظیفه‏ی امام، این است كه ولایت و سرپرستی و رهبری كند كسانی را كه رهبری او را پذیرفته‏اند . ما نیز همواره در طول تاریخ شاهد این بوده‏ایم كه رهبران دینی با توصیه‏ها و رهنمودهای خود، توانسته‏اند مشكلات و خطرات و نا بسامانی‏های موجود در جامعه را رفع نمایند .
با این اوصاف، پس گوش كنید:

1 . كار و تلاش در كشور بزرگ ایران، برای ملتی چنین عظیم الشان و در نظام جوان كارآمد اسلامی، افتخاری بزرگ محسوب می‏شود .

2 . تنوع اقلیمی، موقعیت مهم جغرافیایی و ارتباطات و نعمت‏برخورداری از جمعیتی جوان و بااستعداد، از دیگر امكانات بالقوه‏ای است كه راه پیشرفت و آبادانی را برروی ملت ایران گشوده است .

3 . دشمنان نظام اسلامی مجبور شده‏اند، به حضور افتخارآمیز ایران در میان ده كشور دارای دانش چرخه سوخت هسته‏ای اعتراف كنند و همه‏ی این دستاوردهای عظیم، در حالی به وجود آمده كه ایران اسلامی با تحریم‏ها و خصومت ورزی‏های بی وقفه روبه‏رو بوده است .

4 . هنر بزرگ نظام اسلامی این است كه حضور مردم در انتخابات مختلف و در عرصه‏های سیاسی و تصمیم‏گیری گوناگون را نهادینه كرده است .

5 . باید در پرتو تبیین این حقایق و واقعیت‏ها، این افتخار و سرافرازی را به نسل جوان نیز منتقل كرد تا جوان ایرانی برخلاف خواست دشمن كه او را سرشكسته و افسرده می‏خواهد، به زندگی در ایران اسلامی افتخار كند .

6 . برخلاف تبلیغاتی كه در مورد شكل‏گیری یك اتحاد جهانی برضد ایران انجام می‏شود، جبهه‏ی متحدی كه با همه‏ی توان برضد نظام اسلامی مشغول فعالیت است، دو عضور دارد: رژیم ایالات متحده و رژیم صهیونیستی . خصومت عمیق آمریكایی‏ها و صهیونیست‏ها از اول انقلاب، در شكل‏های مختلف از جمله كودتای نوژه، طراحی توطئه‏های مختلف در سفارت آمریكا در ایران، حمله‏ی طبس، تشویق عراق به جنگ، كمك همه جانبه به رژیم بعثی در هشت‏سال جنگ تحمیلی، حمله به هواپیمای ایرباس و تحریم‏های مختلف اقتصادی، تكرار شده است، اما به فضل الهی نتوانسته حركت ملت ایران را متوقف كند . باید به جایی رسید كه دشمن مایوس شود و احساس كند كه خصومت‏با ملت ایران و نظام اسلامی فایده‏ای ندارد و به ضرر خود او تمام خواهد شد .

7 . هرگونه عقب نشینی در مقابل دشمن مستكبر و زورگو را باعث فشار بیش‏تر دشمن و تشویق بیش‏تر او به تعرض و زیاده خواهی دانستند .

8 . ذلت و و سازش نیز هزینه‏هایی دارد، همان‏گونه كه اكنون ارتشی‏های سابق عراق، در حال پرداخت هزینه‏ی ذلیلانه‏ی مقاومت نكردن در برابر ارتش آمریكا هستند .

9 . برخلاف تبلیغات و هیاهوی دشمن، ما به دنبال تولید سلاح هسته‏ای نیستیم و به طور اصولی و مبنایی با سلاح‏های كشتار جمعی مخالفیم، همان‏گونه كه حتی در زمان جنگ تحمیلی نیز، ما سلاح‏های میكروبی و شیمیایی را سلاح‏های ممنوع می‏دانستیم .

10 . در بخش اقتصاد، باید رونق اقتصادی، اشتغال و كاهش تورم و خودكفایی در اقلام اساسی كشاورزی مورد توجه كامل قرار گیرد .

11 . در عرصه‏ی اجتماعی، توسعه باید با مردم گره بخورد و «عدالت اجتماعی و اقتصادی، توزیع عادلانه‏ی ثروت و رفع فقر» مورد توجه كامل قرار گیرد .

12 . تامین حقوق شهروندی و آزادی نیز، به شكل صحیح و منطقی و نه «افراطی و تقلیدی‏» باید به عنوان دیگر شاخص‏های چشم انداز حركت ده‏ساله‏ی نظام و برنامه‏ی چهارم توسعه مورد توجه قرار گیرد .

13 . درچشم انداز عرصه‏ی فرهنگی علاوه بر تقویت روحیه‏ی ایمان و ایثار، باید تبیین مبانی ارزشی و تقویت قانون اساسی را مورد توجه كامل قرار داد .

14 . دولت آمریكا و روشن‏فكرهای این كشور برای توجیه جنگ‏طلبی رئیس جمهور آمریكا، بر ارزش‏های آمریكایی تكیه می‏كنند و این اصول‏گرایی را مثبت می‏دانند، اما تكیه‏ی ملت و مسؤولان ایرانی برارزش‏ها و قانون اساسی را كه متكی برعقل و منطبق و استدلال و آزادی‏خواهی است، اصول گرایی به معنای منفی و «تحجر و محافظه كاری‏» می‏خوانند .

15 . برنامه‏ی چهارم باید با خصوصیات جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی و واقعیات و امكانات كشور منطبق باشد و از برنامه‏ی توسعه‏ی دیگر كشورها تقلید نشده باشد .

16 . ملت ایران به فضل پروردگار متحدند و اختلافی ندارند، اما سیاسیون و جناح‏های مختلف نباید به بهانه‏های گوناگون در مقابل هم قرار بگیرند و جنجال به راه بیاندازند .

17 . فلسفه‏ی وجودی مسؤولان نظام، خدمت‏به مردم است و همه‏ی مسؤولان و مدیران كشور، در هر رده و مقامی باید با مردم هم‏چون پدری مهربان برخورد كنند و در راه خدمت‏به آنان آرام و قرار نداشته باشند، تا ملت، لذت كارهای بزرگ انجام شده در دوران انقلاب را احساس كنند .

18 . مردم به انتخابات علاقه دارند و آن‏چه آن‏ها را ناخشنود می‏كند، جنجال‏ها و اختلافاتی است كه اكثر آن‏ها هم ماهیت تبلیغاتی دارد .

19 . مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، رییس جمهور، قوه‏ی قضاییه و همه‏ی دستگاه‏ها باید در چارچوب قانون حركت كنند و تنها براساس اختیارات قانونی عمل نمایند .

20 . اختلافاتی كه در سال پنجاه و نه در كشور به وجود آمد، دشمن را به اقدام نظامی وسوسه كرد، بنابراین باید مراقب بود كه دشمن از اختلافات موجود برای ضربه زدن به نظام و كشور وسوسه نشود .

21 . نظام جمهوری اسلامی براساس منطق عقلانی و متكی بر قدرت معنوی، ضمن دفاع از هویت ملی و اسلامی و حقوق لت‏خود، هیچ گاه از آرمان‏های والای انقلاب دست‏برنخواهد داشت .

22 . امروز ملت ایران نیروهای مسلح آن اعم از سپاه، بسیج و ارتش با تلفیقی از امكانات مادی و قدرت معنوی، آمادگی دارد، تا با عزمی راسخ در هر مكانی كه لازم باشد، در مقابل دشمن بایستند .

23 . در منطق قدرت مادی، ظلم به انسان‏ها، نادیده گرفتن ارزش‏های انسانی، تحقیر انسان‏ها، تجاوز به سرزمین دیگران و سلب منافع ملت‏ها جایز شمرده می‏شود، نظام استكباری آمریكا، نمونه‏ی آشكار قدرت متكی بر ابزار مادی می‏باشد . و این‏گونه قدرت‏های مادی و استكباری كه عملا از منطق جنگل پیروی می‏كنند، با وجود قدرت‏های ظاهری، به پیروزی حقیقی نخواهند رسید .

24 . نظام جمهوری اسلامی، نمونه‏ای از قدرت معنوی است كه عنصر اصلی آن را مردم و دفاع از ارزش‏ها تشكیل می‏دهد كه این قدرت معنوی در بیست و چهار سال گذشته، در ایران امتحان خود را پس داده است و این قدرت در هرمكانی هم كه تبلور یافته همانند لبنان و فلسطین، قدرت‏های مادی نتوانسته‏اند آن را به زانو در آوردند .

25 . آمریكایی‏ها ضمن استفاده از روش‏های پیچیده‏ی رسانه‏ای و تبلیغاتی برای دشمنی با اسلام، ادعا می‏كنند كه علت‏خصومت آن‏ها با دین مبین پروردگار، دعوت اسلام به جنگ و ترور و نفرت آفرینی است . اما اسلام از این تهمت‏ها مبراست و این دروغ بزرگ را كسی باور نمی‏كند; چرا كه همه می‏دانند آمریكا عامل و علت اصلی جنگ آفرینی، تعرض به حقوق ملت‏ها، ترور و ایجاد نفرت در جهان است .

26 . تبلیغات استكبار آمریكایی در مورد نقض حقوق بشر در ایران و حمایت ایران از تروریسم با وجود رنگ و لعاب‏های تبلیغاتی فراوان، در جهان رسوا شده است .

27 . ریشه‏ی اختلافات آمریكا با جمهوری اسلامی، در این است كه نظام اسلامی می‏خواهد ایران، عزیز و مستقل باشد و براساس رای مردم اداره شود، نه رای وخواست مستكبران جهانی و به همین علت، امروز معنای وفاداری به جمهوری اسلامی، وفاداری به استقلال كشور، حقوق ملت و پایداری در برابر بیگانگان است .

28 . زورگویی‏های غیر قابل تحمل، گماشتن حاكم بیگانه، تصرف منابع، رواج هرج و مرج، تعرض به حریم ناموس خانواده‏های عراقی و برخوردهای اهانت‏آمیز از جمله واقعیت‏هایی است كه ماهیت‏حقوق بشر و دمكراسی مورد نظر آمریكا برای ملت‏های خاورمیانه را برملا می‏كند و نشان می‏دهد كه آمریكا به رغم ادعاهای خود در مورد نجات مردم عراق، گرگی درنده‏تر از رژیم صدام است .

29 . تنها عامل مهاركننده‏ی روح طغیانگر استكبار، بیداری، اراده و ایستادگی ملت‏هاست و انقلاب اسلامی از همان آغاز براین نكته‏ی اساسی تاكید كرده و نظام اسلامی نیز با تكیه بر بیداری و عزم ملت ایران برپا شده و استقرار یافته است، به همین علت مسؤولان كشور از جمله مسؤولان آموزش و پرورش و آموزش عالی باید جوانان پرشور و مؤمن را كه مظهر اراده، ایستادگی، استقلال خواهی و عزت‏طلبی این ملت‏به شمار می‏روند، قدر بدانند .

30 . نسل قبل از شما جوانان، در مقابل وابستگی كشور و زیاده‏طلبی‏های دشمنان ایستاد و در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی از هویت و شخصیت ملی خود، جانانه دفاع كرد و اكنون نوبت‏به شما جوانان است كه اگر با همین ایمان و شور در صحنه بایستید، هیچ سلاحی قادر نخواهد بود، ملت ایران را به زانو درآورد .

31 . دست‏یابی نسل جوان و كارآمد ایرانی به فناوری پیشرفته علمی، خشم دشمنان را برانگیخته و آنان را به گونه‏ای آزار می‏دهد كه برای پنهان كردن خشم خود، به هیاهو و جنجال روی آورده‏اند و ایران را به دروغ، به تلاش برای دست‏یابی به سلاح كشتار جمعی متهم می‏كنند .

32 . همه‏ی قومیت‏های ایرانی، هم‏چنان كه در دوران دفاع مقدس از استقلال، دین و میهن خویش دفاع كردند، امروز نیز با تمسك به اسلام و وحدت كلمه به این را ه مبارك ادامه می‏دهند.*

* دیدار مقام معظم رهبری با مسؤولان نظام و نیروی سپاه و نخبگان كشور .

پی نوشت:

1 . امامت و رهبری، استاد شهید مطهری، ص 28 .





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط