علل و عوامل افت تحصیلی

آیا تاكنون به مشكلی برخورد كرده‏اید كه نیاز به كمك داشته باشید . برای هر یك از ما كم و بیش ممكن است چنین حادثه‏ای روی داده باشد . مسائل و مشكلات زیادی، اعم از روحی و جسمی، برای ما كم و بیش پیش آمده و می‏آید كه ما را وادار به عكس‏العمل در مقابل آن می‏كند . مردم معمولا حساسیت زیادی در مقابل مشكلات جسمی خود دارند و با بروز كوچك‏ترین مشكل جسمی، به پزشك مراجعه می‏كنند . اما در مورد بهداشت روان بسیار محتاط عمل می‏كنند .
چهارشنبه، 22 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل و عوامل افت تحصیلی
علل و عوامل افت تحصیلی
علل و عوامل افت تحصیلی
نويسنده:محمد فولادی
منبع:ديدار آشنا

اهمیت مشاوره

آیا تاكنون به مشكلی برخورد كرده‏اید كه نیاز به كمك داشته باشید . برای هر یك از ما كم و بیش ممكن است چنین حادثه‏ای روی داده باشد . مسائل و مشكلات زیادی، اعم از روحی و جسمی، برای ما كم و بیش پیش آمده و می‏آید كه ما را وادار به عكس‏العمل در مقابل آن می‏كند . مردم معمولا حساسیت زیادی در مقابل مشكلات جسمی خود دارند و با بروز كوچك‏ترین مشكل جسمی، به پزشك مراجعه می‏كنند . اما در مورد بهداشت روان بسیار محتاط عمل می‏كنند . افراد در زندگی دوست ندارند دیگران از مسائل و مشكلات روحی آنان باخبر باشند و از این‏رو، این مشكلات را كم‏تر با مشاور یا حتی والدین خود در میان می‏گذارند . بی‏شك سلامت روح و روان رابطه نزدیك و مستقیمی با سلامت جسم آدمی دارد . در بسیاری از بیماری‏هایی كه مردم فقط به عوامل جسمی آن توجه دارند، مانند ناراحتی‏های گوارشی، قلبی و حتی مغزی و . . . عوامل روحی و روانی در آن دخیل هستند . از این‏رو، شناخت و توجه به بیماری‏های روحی نیز حائز اهمیت است .
آیا تاكنون احساس پوچی كرده‏اید؟ آیا تاكنون احساس نكرده‏اید كه بی‏دلیل احساس یاس و نومیدی یا ترس و اضطراب دارید؟ آیا تاكنون خودخوری نكرده‏اید كه چرا بی‏دلیل فلان حرف را زدم و ای كاش در پاسخ فرزند یا دانش‏آموز و یا همسر خود، فلان استدلال را به كار می‏بردم! آیا تاكنون احساس كرده‏اید كه بی‏دلیل از مشاهده تاریكی، برخی حشرات یا و . . . دچار ترسی بی‏دلیل می‏شوید؟ آیا احساس نكرده‏اید برای فهم مساله‏ای دچار كند ذهنی شده‏اید؟ آیا از این‏كه نمی‏توانید به دیگران «نه‏» بگویید دچار عذاب وجدان هستید؟ آیا در انجام كارهای روزانه احساس نكرده‏اید كه قدرت تصمیم‏گیری ندارید و از اعتماد به نفس كافی برخوردار نیستید؟ طبیعی‏ترین پیامد و عوارض چنین حالاتی، بی‏حوصلگی، بی‏خوابی، نوامیدی، بی تفاوتی، عدم انگیزه و رغبت‏ به زندگی و كار، تنهایی و . . . خواهد بود . گاهی اوقات برای حل مشكلاتی از این دست هیچ راه حلی به ذهنمان نمی‏رسد . گاهی به انزوا و گوشه‏نشینی پناه می‏بریم (بدترین حالت) . گاهی نیز به سراغ دیگران رفته تا از تجارب و راهنمایی‏ها و مشاوره آنان بهره‏مند شویم (بهترین حالت) . به نظر می‏رسد، عقل سلیم حكم می‏كند كه در حل مسائل و مشكلات روحی، همانند مسائل و مشكلات جسمی، نیازمند مشاوره و مراجعه به متخصصان فن هستیم تا از مشاوره و تجربیات آنان برای حل مشكلات روحی خود بهره‏مند شویم .
آنچه می‏خوانید، سؤالات یكی از خوانندگان محترم نشریه دیدارآشناست كه پیرامون علل و عوامل افت تحصیلی به دفتر نشریه واصل شده است و توسط كارشناس محترم پاسخ‏های آن را می‏خوانید .

لطفا بفرمایید افت تحصیلی به چه معناست؟

یكی از بحران‏های بزرگ نظام آموزشی در كشورهای مختلف، به ویژه كشورهای جهان سوم، مساله «افت و شكست تحصیلی‏» است كه از دیرباز مورد توجه مسؤولان آموزشی بوده است . امروزه نیز از مهم‏ترین مسائل آموزش و پرورش به شمار می‏رود . بسیاری از مربیان، جامعه‏شناسان، روان‏شناسان و . . . بر حسب دیدگاه‏های خاص خود به این مساله نگریسته‏اند و تعاریف گوناگونی نیز از آن به دست داده‏اند . مراد از افت تحصیلی این است كه افرادی استفاده از امكانات آموزشی را به دست نیاورند . در این‏جا منظور از شكست و افت تحصیلی این است كه اشخاصی فرصت استفاده از امكانات آموزشی را پیدا كنند ولی به عللی از مدرسه اخراج شوند، ترك تحصیل كنند، تجدید یا مردود شوند، یا این‏كه والدینشان آنان را از ادامه تحصیل بازدارند . به نظر ما، حتی كسانی كه كیفیت و میزان پیشرفت آنان در تحصیل نسبت‏به سال یا سال‏های قبل كاهش یافته باشد، دارای افت تحصیلی هستند .

به نظر شما چه عواملی در افت و شكست تحصیلی مؤثر هستند؟

اجمالا باید دانست عدم عنایت كافی به اهمیت و نقش بسزای مدرسه در رشد و شخصیت آینده‏سازان كشور، توالی فاسده فراوانی را به دنبال خواهد داشت . مسائلی از قبیل شرایط و امكانات تحصیل، محتوای كتاب‏های درسی و تطابق آن با نیازهای دانش‏آموزان، شرایط فیزیكی و جغرافیایی مدارس، امكانات سرگرمی و ورزش، ارتباط خانه و مدرسه، مشكلات روانی و خانوادگی دانش‏آموزان، سطح علمی معلمان، وضع معیشتی آنان، روش تدریس مدرسان، مدیریت و سازماندهی آموزش، كیفیت پرورش در كنار آموزش و ده‏ها مساله دیگر از این دست هر یك می‏توانند نقش مؤثری در افت و شكست تحصیلی دانش‏آموزان داشته باشند . به طور كلی، می‏توان عوامل مؤثر در افت تحصیلی را به دو دسته كلی تقسیم كرد:
1 . عوامل درون سازمانی: كه مربوط است‏به معلم، دانش‏آموز، كیفیت و محتوای دروس، فضای آموزشی، مدیریت، ارزشیابی و سنجش، امتحان و نمره، محدودیت مالی كشور و . . .
2 . عوامل برون سازمانی: كه عمدتاً ناظر به فقر اقتصادی خانواده‏ها، درگیری‏های والدین و دانش‏آموزان و . . . می‏باشد .
از عوامل مهم و تعیین‏كننده در افت تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان، كتاب‏های درسی است كه به دانش‏آموزان ارائه می‏شود . این مساله از دو جهت در نظام آموزشی حائز اهمیت است: اول آن‏كه ارزشیابی تحصیلی و استخدامی، تعیین صلاحت علمی افراد و نیز ملاك ورود به دانشگاه‏ها و مراكز عالی و . . . بر محور كتاب‏های درسی و فهم محتوای آن استوار است . دوم این‏كه، اگر بگوییم كتاب‏های درسی تنها وسیله آموزشی است كه در اختیار معلمان قرار می‏گیرد، سخنی به گزاف نگفته‏ایم .
در تهیه و تدوین كتاب‏های درسی توجه به این نكته ضروری است كه نه تنها در كتاب‏های مختلفی كه در یك پایه تحصیلی تدریس می‏شود هماهنگی میان اجرای آن، كه هر كدام هدف خاصی را برای گروه سنی ویژه‏ای تعقیب می‏كنند لازم است، بلكه هماهنگی برنامه مطالعه دانش‏آموزان و كوشش‏های تربیتی، آموزشی مدرسه با آن چه در منزل توسط والدین و در محیط زندگی توسط همسالان و دوستان، به دانش‏آموزان ارائه می‏شود، ضرورت دارد و اگر دوگانگی میان آن‏ها احساس شود برنامه تربیتی، آموزشی دچار اختلال می‏شود و احیانا اثر معكوسی بر جای خواهد گذاشت .
علاوه بر این، كتاب‏های درسی باید واجد ویژگی‏هایی باشند كه از آن جمله‏اند: مفید و سودمند بودن محتوا و تناسب داشتن آن با اهداف كلی نظام آموزشی، هماهنگی با ارزش‏های فرهنگ اسلامی، در برداشتن مسائل علمی روز با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی كشور، قابل هضم و فهم بودن محتوا كتاب‏ها با گروه سنی خاص خود، جذابیت محتوا، هماهنگی و همسطح بودن آن با دیگر كتاب‏ها، تناسب حجم كتاب با ساعات درسی و . . . . كتاب‏های درسی و محتوای آن اگر مطابق استاندارد و فنی تدوین نشود، می‏تواند از عوامل بی‏علاقگی دانش‏آموزان به مطالعه و در نتیجه، از عوامل افت تحصیلی محسوب شود . به عقیده یك دانش‏آموز «مدارس درس زندگی به ما نمی‏آموزند، كتاب‏های گذشته توسط همان معلمان تدریس می‏شود و اصلاحات اساسی در آن به عمل نیامده است . لازم بود مدارس روش صحیح حیات را به ما می‏آموختند و نیاز امروزی ما را درك می‏كردند و براساس آن برنامه می‏نوشتند .» (1)
مدیران در نظام آموزشی و بخصوص در مدارس، نقش اصلی را در اجرا و پیش برد اهداف نظام آموزشی بازی می‏كنند . در واقع، ایشان مجریان اصلی برنامه‏های نظام آموزشی هستند . مدیریت در این نظام‏ها از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است چرا كه اداره یك مدرسه چه از نظر ماهیت و چه ازنظر نوع رابطه مانند اداره یك مملكت است، منتهی در مقیاس كوچك‏تر . برخی از مدیران یا معلمان برای حفظ كلاس یا محیط مدرسه از قدرت زور، اخراج، تنبیه، توبیخ و . . . استفاده می‏كنند . روشن است كه چنین محیطی برای مدت زیادی دوام نخواهد داشت; چرا كه دانش‏آموزان همواره از مدیران و معلمان در هراسند و در دلهره و ترس به سر می‏برند .
متاسفانه در بسیاری از مدارس، بسیارند مدیرانی كه تازه تحصیلات خود را به پایان رسانده و بر كرسی مدیریت نشسته‏اند و زمانی كه در برابر شرایط غیرمنتظره قرار می‏گیرند، دست و پای خود را گم كرده و تصمیماتی عجولانه می‏گیرند كه ممكن است‏خسارات جبران‏ناپذیری بر نظام آموزشی وارد كنند و موجبات دلسردی معلمان، دانش‏آموزان و نیز موجبات بی‏نظمی، بی‏برنامگی و . . . را فراهم آورند كه این خود موجب افت تحصیلی دانش‏آموزان وعدم موفقیت اهداف نظام آموزشی است . (2)
از دیگر عواملی كه موجب افت تحصیلی می‏شود، دیر رسیدن كتاب به دست دانش‏آموز است . مدتی از سال تحصیلی گذشته كه كتاب‏های درسی در اختیار دانش‏آموز قرار می‏گیرد . این مساله موجب ایجاد اختلال در برنامه تدریس می‏شود و معلم زمان كافی و لازم را برای تدریس نخواهد داشت و از زمان مفید تحصیل كاسته می‏شود . در كنار این مساله، تغییر پیاپی كتاب‏های درسی آن هم بدون برنامه‏ریزی درست و توام با شتاب‏زدگی، موجب به هدر رفتن تجارب گذشته معلم شده و موجبات افت تحصیلی دانش‏آموزان را فراهم می‏آورد .
در پایان به طور فهرست‏وار به عواملی چند كه ممكن است در افت تحصیلی دانش‏آموزان مؤثر واقع شوند اشاره می‏گردد:
    1 . نابرابری توزیع امكانات آموزشی در شهر و روستا;
    2 . تقلیدی بودن نظام آموزشی;
    3 . نقص برنامه‏ریزی‏های آموزشی;
    4 . پایین بودن ارزش واقعی تعلیم و تعلم در جامعه;
    5 . كمبود یا فقدان ارتباط لازم و كافی و صمیمانه بین معلمان و دانش‏آموزان;
    6 . ارفاق بی‏جای بعضی از معلمان به دانش‏آموزان;
    7 . ضعف هوش دانش‏آموزان;
    8 . محدودیت مالی كشورها و عدم امكان سرمایه‏گذاری آموزشی;
    9 . امتحان و نمره;
    10 . بعد مسافت .

آیا در افت تحصیلی، فقط دانش‏آموزان مقصر هستند؟

همان‏طور كه اشاره شد، طرف دیگر فرایند تعلیم، تعلم است . در یك قضاوت منصفانه، روا نیست كه علت تامه افت و شكست تحصیلی را در نظام آموزشی و در معلمان خلاصه كنیم . متعلم نیز یكی از عوامل و متغیرهایی است كه در این امر سهم بسزایی دارد . «معمولا وقتی شاگردی در تحصیل شكست می‏خورد، پدر و مادر می‏پندارد كه شاگرد كندذهن، سر به هوا، بی‏توجه، بازیگوش را باید رام كرد .»
پروفسور ترنس در این زمینه می‏نویسد: «همه جا دریغ می‏خورند كه شاگردان امروز مانند گذشته یاد نمی‏گیرند و از درجه هوش كم‏تری برخوردارند، اما تمام اشتباه در این است كه توجه ندارند كه ما امروزه نیازها، روش‏های آموزشی و اهداف تعلیم و تربیت‏مان تغییر كرده است .» (3) این مطلب بیانگر این نكته است كه دانش‏آموزان مشكلاتشان در «كند ذهنی‏» ، «بازیگوشی‏» و . . . خلاصه نمی‏شود .

آیا معلمان هم در افت تحصیلی دانش‏آموزان مؤثر هستند؟

كار تعلیم و تعلم از امور بسیار خطیر و باارزش است . هم از این‏روست كه امام خمینی‏قدس سره می‏فرمایند: «نقش معلم در جامعه نقش انبیاء است‏» و لذا هر معلمی باید وظیفه خود را وظیفه الهی تلقی كند . معلم موفق كسی است كه خود را تنها عهده‏دار تعلیم خواندن و نوشتن نبیند، بلكه پرورش روحی و روانی محصلان را نیز از اهم مقاصد خود به شمار آورد . معلم می‏تواند با یك برخورد كوتاه سرنوشت و آینده دانش‏آموزان را تغییر دهد . آشنایی با روان‏شناسی تعلیم و تربیت از ضروری‏ترین اموری است كه هر معلمی باید بدان توجه كند و عدم آشنایی معلمان با این مسائل از موجبات بزرگ افت و شكست تحصیلی تلقی می‏شود . توجه به مشكلات مادی معلمان از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است; چرا كه اگر وضعیت مادی و معیشتی آنان متعادل نباشد، معلم مجبور است‏برای گذران زندگی خود با انتخاب شغل‏های مختلف، شغل معلمی را به عنوان یك كار جنبی به حساب آورد; یعنی در ساعاتی كه باید صرف بهبود كیفیت آموزشی خود كند و به ارتقاء سطح معلومات خود بپردازد، به كارهایی تن دهد كه با روحیه وی ناسازگار است . آیا ممكن است آن‏جا كه اندیشه و روان معلم در كلاس درس متوجه اجاره بهای عقب افتاده یا نگران عیشت‏خانواده خود است، شاهد افت تحصیلی نباشیم؟
ضعف علمی معلمان، عدم برنامه‏ریزی برای تدریس، كاستی‏ها در متد آموزش، عدم آشنایی لازم با روحیه متعلمان از عوامل مهم دیگری است كه موجب افت و شكست تحصیلی می‏شود . نكته‏ای كه معلمان باید بدان توجه كنند، این است كه فرض همگنی و همانندی دانش‏آموزان، فرض باطلی است . دانش‏آموزان با خواست‏ها، تمایلات و علایق متفاوت و از لحاظ هوشی نیز میان آنان تفاوت‏های آشكاری وجود دارد و نباید انتظار داشت كه همه آنان در یك سطح و به یك اندازه توان و قدرت یادگیری داشته باشند . متاسفانه بعضی از معلمان برای جبران این نقیصه سعی می‏كنند با دادن تكالیف مضاعف، نقائص یادگیری كلاس را جبران كنند و دانش‏آموزان نیز در خانه تمرین برای درس داشته باشند . این تكالیف بعضاً چون با نیازها و توانایی‏های آن‏ها تطابق ندارد نه تنها اثری ندارد كه موجب دلسردی و زدگی آنان از درس و و مدرسه می‏گردد و موجبات افت تحصیلی آنان را فراهم می‏آورد .

آیا پدر و مادرها نیز می‏توانند در افت‏یا شكست تحصیلی مقصر باشند؟ چه‏طور؟

از عوامل مهم برون سازمانی كه تاثیر مستقیم و زیادی روی تحصیل دانش‏آموزان دارد، فقر معیشتی خانواده است . در این رابطه اقتصادان آموزشی «جان سیموتر» می‏گوید: «. . . فقرا اولین گروهی هستند كه ترك تحصیل می‏كنند . زیرا مجبورند كار كنند . فقرا اولین گروهی هستند كه اخراج می‏شوند; زیرا در نتیجه سوء تغذیه سركلاس به خواب می‏روند و . . . زیرا كودكان طبقات دارای درآمد بالا امكانات بهتری برای یادگیری در منزل داشته‏اند . . . ولی فقرا تحصیل كافی پسرشان برای دست‏یافتن به شغلی ثابت، هرچند پست، به نظر می‏رسد ورای تصور آنان است، تا چه رسد به دخترانشان .» (4)
در همین رابطه مالكولم ادیسشیا می‏گوید: «اكثریت كسانی كه تحصیلات را به پایان می‏رسانند از خانواده‏های مرفه جامعه هستند; چون منحصرا كودكان فقیر هستند كه ترك تحصیل می‏كنند .» (5)
«. . . نوع تغدیه و بهداشت و مراقبت‏هایی كه از كودك می‏شود، مستقیما در رشد او اثر می‏گذارد . سوء تغذیه به خصوص كمبود پروتئین، موجب كندی رشد وزن و حجم مغز او می‏شود . به طور خلاصه می‏توان گفت كه نابرابری امكانات تربیتی و تحصیلی، در واقع از خانواده آغاز می‏شود .» (6)
شرایطی كه دانش‏آموزان در آن رشد می‏كنند، محیط خانواده، اجتماع، امكاناتی كه دانش‏آموزان از آن استفاده می‏كنند، هوش و استعداد آنان، معلمانی كه با آنان سر و كار دارند، مطالبی كه به دانش‏آموزان القا می‏شود، نوع ارتباط معلم و دانش‏آموز، تعداد دانش‏آموزان در كلاس، فاصله‏ای كه دانش‏آموز باید از خانه تا مدرسه بپیماید و . . . از عواملی است كه می‏تواند به عنوان مشكل و از عوامل افت و شكست تحصیلی دانش‏آموزان محسوب گردد .
دانش‏آموزانی كه در خانه شاهد درگیری والدین و بگومگوی آنان هستند و از تغذیه ناكافی برخوردارند، و از شلوغی خانه نیز رنج می‏برند، علاوه بر آن جای مناسبی كه بتواند با حواسی جمع در آن به مطالعه بپردازند نیز ندارند، به طوری كه «بیش‏تر اوقات در اتاق نشیمن، حیاط، پشت‏بام، زیرزمین، كوچه، خیابان و . . . به مطالعه می‏پردازند . (7) چگونه ما شاهد افت تحصیلی آن‏ها نباشیم .

پی‏نوشت:

1 - ر . ك: خمینو حوزه بلات، شكست تحصیلی در آموزش ابتدایی و راه‏های مقابله با آن، ترجمه محمدعلی امیری، ویرایش دوم، تهران، سازمان برنامه و بودجه، 1363، ص 15
2 - مایكل تودارو، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، ج اول، چاپ دوم، ویرایش سوم، تهران، برنامه و بودجه 1366، ص 506
3 - مالكولم ادسیشیا، تفكر درباره تحولات آینده آموزش و پرورش، ترجمه محمدعلی امیری، چاپ دوم، تهران، برنامه و بودجه، 1368، ص 97
4 - حوزه بلات، پیشین، ص 18
5 - سید احمد احمدی، روان‏شناسی نوجوانان و جوانان، چاپ اول، 1368، ص 75
6 - علی قائمی، مسائل نوجوانان و جوانان، ص 232، به نقل از سید احمد احمدی، روان‏شناسی نوجوانان و جوانان، چ اول، ص 68
7 - مصطفی عسكریان، جامعه‏شناسی آموزش و پرورش، چ اول، تهران، 1368، چ حیدری، ص 106 - 107





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گل‌زنی جنجال‌ساز داور مسابقه در لیگ‌ اروپا!
play_arrow
گل‌زنی جنجال‌ساز داور مسابقه در لیگ‌ اروپا!
مستندی از ابتکار تاریخی نیروی دریایی سپاه برای تسلط مطلق بر آب‌های خلیج فارس
play_arrow
مستندی از ابتکار تاریخی نیروی دریایی سپاه برای تسلط مطلق بر آب‌های خلیج فارس
ممنوعیت استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراق
play_arrow
ممنوعیت استفاده از واژه اسرائیل در رسانه‌های عراق
ابلاغ منطق قرآنی برائت به جهانیان
play_arrow
ابلاغ منطق قرآنی برائت به جهانیان
اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟
play_arrow
اگر کمک آمریکا نبود رژیم صهیونیستی قدرت و جرات این رفتارهای وحشیانه را داشت؟
حج امسال، حج برائت است
play_arrow
حج امسال، حج برائت است
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
فرازی از تلاوت کلام‌الله مجید توسط قاری عازم حج تمتع امیر حسین انواری از یزد در ابتدای در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
play_arrow
فرازی از تلاوت کلام‌الله مجید توسط قاری عازم حج تمتع امیر حسین انواری از یزد در ابتدای در دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
آغاز دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب با نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی
play_arrow
آغاز دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب با نوای زیبای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
music_note
حکمت | شفا سودمند / استاد توکلی
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
play_arrow
حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
play_arrow
گفتگو با حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره دیدار امروز با رهبر انقلاب
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
play_arrow
اردن برای رهگیری پهپادهای ایرانی با ما همکاری کرد!
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
play_arrow
تولید سوسیس و کالباس از گوشت ماهی بدون بو و با طعم مطبوع
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا
play_arrow
اصابت دقیق راکت هدایت‌شونده حزب‌الله به پایگاه متولا