تاریخ بت پرستی

مگر حضرت آدم (ع)، به عنوان پیامبر خداوند از همان ابتدای خلقت مردم رابه خدا پرستی و . . . دعوت نمی‏كردند؟ پس شروع بت پرستی از كی بود؟ طبق نقل تاریخ، بت‏پرستی از زمان «یرد» یا «یارد» شروع شد . «یارد» فرزند مهلائیل است . مادرش «سمعن‏» دختر «براكیل بن محویل بن خنوخ بن قین بن آدم است . «یارد» چهار صد و شصت‏سال با آدم (ع) فاصله دارد و بت‏ها در زمان او به وجود آمدند . (5) طبق بعضی از روایات، بت‏پرستی قبل از نوح (ع) سابقه نداشت و قوم نوح آن را به وجود آورد .
پنجشنبه، 23 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاریخ بت پرستی
 تاریخ بت پرستی
تاریخ بت پرستی
منبع:مجله پرسمان
مگر حضرت آدم (ع)، به عنوان پیامبر خداوند از همان ابتدای خلقت مردم رابه خدا پرستی و . . . دعوت نمی‏كردند؟ پس شروع بت پرستی از كی بود؟
طبق نقل تاریخ، بت‏پرستی از زمان «یرد» یا «یارد» شروع شد . «یارد» فرزند مهلائیل است . مادرش «سمعن‏» دختر «براكیل بن محویل بن خنوخ بن قین بن آدم است . «یارد» چهار صد و شصت‏سال با آدم (ع) فاصله دارد و بت‏ها در زمان او به وجود آمدند . (5) طبق بعضی از روایات، بت‏پرستی قبل از نوح (ع) سابقه نداشت و قوم نوح آن را به وجود آورد . مساله از این جا آغاز شد كه در فاصله زمان آدم و نوح مردانی صالح زندگی می‏كردند؛ شیطان از علاقه مردم سوء استفاده كرد و آن ها را به ساختن مجسمه بزرگان و گرامیداشت آن‏ها فراخواند . چیزی نگذشت كه نسل‏های بعد رابطه تاریخی این موضوع را از یاد بردند و تصور كردند این مجسمه‏ها موجوداتی محترمند و باید پرستش شوند . به این ترتیب، به پرستش بت‏ها سرگرم شدند . نوح (ع) در مقابل این انحراف و بت‏پرستی ایستاد . رهبران گمراه، مكری عظیم به كار بردند و گفتند دست از خدایان و بت‏های خود برندارید؛ مخصوصا بت‏های «ود» «سواع‏» و «یغوث‏» و «یعوق‏» و «نسر» را رها نكنید . «و مكروا مكرا كبارا × و قالوا لا تذرن آلهتكم و لا تذرن ودا و لا سواعا و لا یغوث و یعوق و نسرا» (6)
در این كه پنج‏بت از كجا پیدا شدند روایات گوناگون وجود دارد . دراین روایات مسائل زیر مطرح شده است:
1 . این‏ها نام‏های پنج فرزند آدم است . هر یك از آن‏ها از دنیا می‏رفت، مجسمه‏اش را برای یاد بود می‏ساختند . مدتی بعد این مسائل فراموش شد و در عصر نوح موج پرستش آن‏ها بالا گرفت .
2 . نام پنج مرد صالح است كه قبل از نوح می‏زیستند . هنگامی كه از دنیا رفتند . مجسمه‏های آنان را به تحریك ابلیس ساختند و گرامی داشتند و به تدریج‏به صورت بت‏پرستی درآمد .
3 . این‏ها نام بت‏هایی است كه در عصر خود نوح ساخته شد؛ و این به خاطر آن بود كه نوح مردم را از طواف قبر آدم جلوگیری می‏كرد . گروهی به تحریك ابلیس به جای آن، مجسمه‏هایی ساختند و به پرستش آن‏ها مشغول شدند .
به نقلی، این بت‏ها به عرب جاهلی منتقل شد و هر قبیله‏ای یكی از آن‏ها را برای خود برگزید . بت «ود» ، متعلق به طایفه «بنی كلب‏» ، در دومة الجندل قرار داشت . بت «سواع‏» ، متعلق به قبیله هذیل، در سرزمین رهاط بود . بت «یغوث‏» به طایفه بنی قطیف تعلق داشت . بت «یعوق‏» برای طایفه همدان بود؛ و «نسر» به طایفه ذی الكلاع از قبایل حمیر تعلق داشت . (7)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.