داویدف، آوگوست یولویج

داویدف، فرزند یک پزشک بود، در 1220 در دانشگاه مسکو نام‌نویسی کرد. در 1224 فارغ‌التحصیل شد، و او را در دانشگاه نگاه داشتند تا برای شغل تدریس آماده شود. 1227 از پایاننامه‌ی خویش، با عنوان The Theory of
سه‌شنبه، 5 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داویدف، آوگوست یولویج
 داویدف، آوگوست یولویج

 

نویسنده: A. T. Grigorian
مترجم: موسی اکرمی



 
[āwgust yulevič dāvidef]
Augustyulevich Davidov
(ت. لیباو، روسیه، 24 آذر 1202 / 15 دسامبر 1823؛ و. مسکو، روسیه، اول دی 1264 / 22 دسامبر 1885)، مکانیک، ریاضیات.
داویدف، فرزند یک پزشک بود، در 1220 در دانشگاه مسکو نام‌نویسی کرد. در 1224 فارغ‌التحصیل شد، و او را در دانشگاه نگاه داشتند تا برای شغل تدریس آماده شود. 1227 از پایاننامه‌ی خویش، با عنوان The Theory of Equilibrium of Bodies Immersed in a Liquid («نظریه تعادل اجسام غوطه‌ور در مایع») دفاع کرد و به دریافت درجه‌ی فوق لیسانس علوم ریاضی نایل آمد. پایاننامه‌ی داویدف به مسأله‌ی فوق‌العاده مبرم تعادل اجسام شناور اختصاص داشت.
هرچند اویلر، پواسون، و دوپن به گونه‌ای گسترده بر سر سر این مسأله کار کرده بودند، ولی تا بررسی مستوفای آن فاصله داشتند، و نتایج جدید و مهم را داویدف بدست آورد. او نخستین کسی بود که یک روش تحلیلی عام برای تعیین وضع تعادل جسمی شناور عرضه کرد، روش خویش را در تعیین وضعیتهای تعادل اجسام بکار بست، نظریه‌ی تحلیلی را به وسیله‌ی تعابیر هندسی توضیح داد، و پایداری تعادل اجسام شناور را مورد پژوهش قرار داد.
داویدف در 1229 به تدریس در دانشگاه مسکو پرداخت و در 1230 از پایاننامه‌ی دکتری خویش، به نام The Theory of Capillary Phenomena («نظریه‌ی پدیده‌های مویینگی»)، با موفقیت دفاع کرد. اندکی پس از آن به استادی دانشگاه مسکو منصوب شد و تا پایان عمر در این دانشگاه به کار مشغول بود. فرهنگستان علوم پترزبورگ به هر دو پایاننامه‌ی وی جایزه‌ی دیمیدفسکوی اعطا کرد.
از میان دیگر بررسیهای ریاضی ارزشمند داویدف باید از بررسیهای مربوط به معادلات با مشتقات جزئی، توابع بیضوی، و کاربست نظریه‌ی احتمال بر آمار نام برد. او همچنین به تألیف تعدادی کتاب درسی بسیار خوب برای دبیرستان پرداخت. از این میان، کتابهای هندسه و جبر از موفقیت خاصی برخوردار شدند و چندین بار انتشار یافتند. طی نیم قرن پس از آن کتاب هندسه سی و نه بار و کتاب جبر بیست و چهار بار چاپ شد.
داویدف در زمینه‌ی مدیریت سازمانهای علمی نقشی فعال داشت. دوازده سال رئیس دانشکده‌ی فیزیک و ریاضیات بود؛ سی و پنج سال به تدریس دوره‌های گوناگونی در رشته‌های ریاضیات و مکانیک در دانشگاه اشتغال داشت و دو نسل از علم‌ورزان و علم آموزندگان را پرورش داد. دایدف، در کنار ن. د. براشمان، از بنیادگذاران «انجمن ریاضی مسکو» و نخستین رئیس آن (1245-1264) بود.

کتابشناسی

آثار داویدف، که همه به زبان روسی نوشته شده‌اند بدین قرارند: The Theory of Equilibrium of Bodies Immersed in a Liquid (مسکو، 1848)؛ The Theory of Capillary Phenomena (مسکو، 1848)؛ Elementary Geometry (مسکو، 1864)؛ Beginning Algebra (مسکو، 1866)؛ Geometry for District Schools (مسکو، 1873).
نیز ــــــ «Reminiscences of A.Y. Davidov»، در NSLNS، 51 (1887)؛ و Reminiscences of A.Y. Davidov. A Speech and Account, Read at the Meeting of Moscow University on 12 January 1886 (مسکو، 1886).
منبع مقاله :
کولستون گیلیپسی، چارلز؛ (1387)، زندگینامه علمی دانشوران، ترجمه‌ی احمد آرام... [و دیگران]؛ زیرنظر احمد بیرشک، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.