به چه علت انجام یوگا بهتر از رفتن به باشگاه است

یوگا، به عنوان یک ورزش همه جانبه، داشتن بدن، ذهن و روح و روان سالم را تضمین می‌سازد. همچنین یک ورزش ارزان بوده و راهی مناسب‌تر و راحت‌تری جهت تمرین و ورزش به حساب می‌آید، به این دلیل که می‌تواند در هر
يکشنبه، 17 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به چه علت انجام یوگا بهتر از رفتن به باشگاه است
به چه علت انجام یوگا بهتر از رفتن به باشگاه است

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

روز جهانی یوگا

در دسامبر سال 2014 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 21 ژوئن را روز جهانی یوگا اعلام کرد.
کلید واژگان: یوگا ، باشگاه ورزشی ، پاتانجلی
یوگا، به عنوان یک ورزش همه جانبه، داشتن بدن، ذهن و روح و روان سالم را تضمین می‌سازد. همچنین یک ورزش ارزان بوده و راهی مناسب‌تر و راحت‌تری جهت تمرین و ورزش به حساب می‌آید، به این دلیل که می‌تواند در هر مکانی و هر زمانی انجام شود. با این تفاصیل و دلایل و استدلالات بیشتر، انجام یوگا در واقع از رفتن به باشگاه ورزشی بسیار بهتر می‌باشد.
در حالی که از میان چندین نوع ورزش، قصد انتخاب یکی را دارید، دیدگاه و هدف از این انتخاب دارای اهمیت بسیاری است. اجازه دهید که بگوییم ورزش یوگا بهترین انتخاب است. اما، مانند یک ورزش روتین 15 روزه‌ی فشرده نیست که کمک کند پنج پوند (300ر2 کیلوگرم) را در عرض یک هفته کم کنید. به طور یقین، چنانچه به دنبال سلامتی کامل هستید، پس این ورزش گزینه‌ی مناسبی برای شماست.
در این عصر سرعت و رقابت، آنچه که ما به طور مداوم به دنبال آن هستیم، رسیدن به تعادل است. و این چیزی است که یوگا به ما می‌آموزد. برای برقراری تعادل، نه تنها از طریق حالتهای بدنی این کار انجام می‌شود، بلکه در تمام جنبه‌های زندگی‌مان به آن دست می‌یابیم. به عقیده‌ی پاتانجلی (Patanjali)، «یوگا، چیتا ویتی نیروداه است ('Yoga Chitta Vritti Nirodha')» و یا متوقف ساختن نوسانات ذهنی است. یوگا تماماً در مورد آرامش ذهن می‌باشد. بنابراین باشگاه و یا یوگا؟ کدام بهتر است؟ اجازه دهید پاسخ را در ادامه دریابیم.

چرا یوگا برای شما مفید می‌باشد

1. تقویت جسم و ذهن

رفتن به باشگاه عمدتاً تنها اندام را می‌پروراند. عضلات را تقویت کرده و باعث می‌شود بدن قوی هیکل و خوش‌ استیل گردد. یوگا، از سوی دیگر، بدن و همچنین ذهن را تقویت می‌سازد. هنگامی که آساناهای (پوسچر یا وضعیت قرار گیری بدن) متفاوتی را انجام می‌دهید، انعطاف‌پذیری حاصل می‌شود؛ این حرکات موجب لاغری شما می‌شوند. اما یوگا تنها در مورد آسانا و حرکات ویژه نیست، بلکه شامل تمرینات تنفسی نیز است که ذهنی سالم و آرام را فراهم می‌سازد.

2. نیازی به وسایل و تجهیزات ندارد

به جز این واقعیت که باید بیدار و هوشیار باشید، یوگا به هیچ آمادگی و هیچ تجهیزات سنگینی برای تمرین نیاز ندارد. این ورزش می‌تواند در هر مکانی انجام شود. چنانچه دوست داشته باشم صبح زود ساعت 4 چند حرکت یوگا را انجام دهم، می‌توانم. تمام چیزی که نیاز دارم خودم است و شاید یک حصیر ( یک قالیچه نیز به می‌تواند به این منظور به کار رود). این کار قطعاً مقرون به صرفه است، این طور نیست؟
به چه علت انجام یوگا بهتر از رفتن به باشگاه است

3. نداشتن خطر آسیب‌دیدگی

نکته دیگری که یوگا بر ورزش در باشگاه برتری دارد، این است که این ورزش از هرگونه خطر آسیب‌دیدگی بدور است. احتمال اینکه تصادفاً به دلیل بالا بردن وزنه و یا به دلیل قرار گرفتن در موقعیت نامطلوب به خود صدمه بزنید وجود ندارد. در یوگا، شما به راحتی و آسودگی تنها تا جایی که می‌توانید، به بدن خود کشش داده و آن را حرکت می‌دهید.

4. بهبود متابولیسم

متابولیسم به فرایندهای شیمیایی در بدن ما اشاره دارد که موجب شکسته و تجزیه شدن ماده (مواد غذایی) جهت تولید ترکیبات انرژی‌زا مانند پروتئین می‌شود. عمل هضم، جزء مهمی از سوخت و ساز بدن به شمار می‌رود. یوگا موجب بهبود سیستم گوارشی می‌شود. چنانچه احساس گرسنگی ندارید، می‌توانید آن را شروع کنید و یا اگر تمایل به پرخوری دارید، می‌توانید شروع به کم خوردن بعضی مواد غذایی راحت کنید.

5. رقابتی نبودن آن

محیط یک باشگاه ورزشی با محیطی که یوگا انجام می‌شود، تفاوت دارد، به طوری که در باشگاه خود را با اطرافیانتان مقایسه می‌کنید. چقدر سریعتر و تا چه اندازه بهتر از دیگران می‌توانم حرکات را انجام دهم، هدفی است که در هنگام راه رفتن روی تردمیل و یا انجام حرکات ایروبیک دارید. همچنین چیزهای زیادی همچون صدای زیاد موسیقی وجود دارند که حواس شما را پرت می‌کنند، شما صرفاً در یک روال ورزش سالنی، کار گروهی را دنبال می‌کنید. بر عکس در یوگا نیاز است که بر روی خودتان متمرکز باشید، هیچ کس دیگری مهم نیست. ممکن است جثه و هیکلتان از دیگران بزرگتر باشد، اما شکل بدنتان در اینجا هیچ اهمیتی ندارد.

6. از بین برنده‌ی استرس

بعد از یک تمرین سنگین در سالن ورزشی، ممکن است با کوفتگی و خستگی روبرو شوید. به جای آن، با یوگا، که عمدتاً با چند دقیقه تنفس و مدیتیشن به پایان می‌رسد، چنین احساسی به شما دست نمی‌دهد. این ورزش یک از بین برنده‌ی قدرتمند استرس می‌باشد، به طوری که شما را هم از درون و هم بیرون سلامت می‌دارد.

7. ایجاد عادات سالم غذا خوردن

یک تمرین روتین در باشگاه ممکن است به شما احساس گرسنگی بعد از تمرین دهد، و همچنین گاهی اضطراب‌آور است. ممکن است در نهایت به همان اندازه و یا حتی بیشتر از آنچه سوزانده‌اید، کالری مصرف کنید. خوبی یوگا این است که به طور طبیعی شما را به عادات سالم غذایی هدایت می‌کند، شما تمایل پیدا می‌کنید که در زمان درست و مقدار درست و مناسب از مواد غذایی بسیار مغذی مصرف نمایید. تمام اینها به این خاطر است که به ریتم و ضرب‌آهنگ بدنتان آگاهی می‌یابید.

8. تنفس ذهن و بدن را به یکدیگر متصل می‌سازد.

تمرکز حواس و آگاهی، در زمان حال بودن، نگاهی به درونمان داشتن، و درون گرایی البته تنها زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ورزش یوگا را انجام دهد. هرگونه تغییری در احساساتمان، الگوی تنفسی ما را تغییر خواهد داد. بنابراین، تنفسمان تنها ابزار قدرتمند کنترل احساساتمان است که فراتر از آن به ما در حفظ بدنی سالم کمک می‌کند. شما از طریق حرکات و حالتهای متنوع و مختلفی، بدنتان را خواهید شناخت. اتحاد ذهن و بدن که مفهوم اصلی «یوگا» («یوگ» که اصطلاح ریشه‌ای آن به معنای اتحاد است) را در بر می‌گیرد، همچنین موجب بهبود حافظه و توانایی ایجاد تمرکز می‌شود.

موجب صرفه جویی در زمان و هزینه

یکی از ساده‌ترین دلایل مفید و خوب بودن یوگا این است که موجب صرفه‌جویی زیادی در زمان و هزینه می‌شود. نیازی نیست وقت خود را در رفتن به باشگاه تلف کنید و نیز خود را با زمان باشگاه تطبیق دهید. همچنین هزینه‌ای که بابت خوش اندام شدن می‌دهید به نظر می‌رسد هنگامی که مجدداً دچار اضافه وزن شوید، هدر دادن هزینه بوده است، به این دلیل که تمرینات ورزشی خود را ادامه نداده‌اید. یوگا شما را از تمام این مشکلات نجات می‌دهد.
....................................................................................................................................................................................................................................ورزش جسمانی همراه با مدیتیشن شادی و آرامش درونی را القا می‌سازد. بنابراین، به خصوص امروزه، هنگامی که بیشتر تحت استرس و فشار روحی و روانی هستند، ورزش یوگا برای پیدا کردن خودتان و پذیرفتن آن با مسرت راه بهتری را پیش رویتان قرار می‌دهد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.