تأثیر تکنولوژی بر تحصیل

تکنولوژی نقش حیاتی در هر جنبه از زندگی دارد که تحصیل نیز مستثنی نیست. ظهور تکنولوژی به طور عمیق بر منظره‌ی تحصیل تأثیر گذاشته است. برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد این مقاله را بخوانید.
يکشنبه، 17 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تأثیر تکنولوژی بر تحصیل
تأثیر تکنولوژی بر تحصیل

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

تکنولوژی نقش حیاتی در هر جنبه از زندگی دارد که تحصیل نیز مستثنی نیست. ظهور تکنولوژی به طور عمیق بر منظره‌ی تحصیل تأثیر گذاشته است. برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد مقاله زیر را بخوانید.
تکنولوژی هدیه‌ای از خدا است. بعد از اعطای زندگی، آن شاید بزرگ‌ترین هدیه‌ی خدا باشد. آن مادر تمدن‌ها، هنر و علوم است. – فریمن دایسون
تکنولوژی، مطمئناً روشی را که ما زندگی می‌کردیم تغییر داده است. آن بر جنبه‌های مختلفی از زندگی تأثیر گذاشته است و زندگی را دوباره تعریف کرده است. بدون شک، تکنولوژی در هر مرتبه از زندگی نقش مهمی ایفا می‌کند. به خاطر تکنولوژی، کارهای دستی و دنیوی مختلفی می‌توانند به صورت خودکار انجام شوند. هم چنین، بسیاری از فرآیندهای پیچیده و حساس می‌توانند به کمک تکنولوژی پیشرفته، راحت‌تر و با کارآیی بیشتر انجام شوند. به خاطر کاربرد تکنولوژی زندگی تغییر کرده است و آن برای بهتر شدن تغییر کرده است.

تأثیر تکنولوژی بر تحصیل :

• دسترسی راحت به اطلاعات
• علاقه‌ی بیشتر به یادگیری
• افزایش نگهداری و حفظ اطلاعات
• ذخیره‌ی عظیم اطلاعات
• ارائه‌ی بهتر اطلاعات
• تدریس به صورت متقابل شده است
• انتشار دانش و آگاهی راحت شده است

تکنولوژی در زمینه تحصیل انقلابی ایجاد کرده است. اهمیت تکنولوژی در مدارس نمی‌تواند نادیده گرفته شود. در واقع، با ورود کامپیوترها به تحصیل، انتقال دانش برای معلمان و مربیان و دریافت آن توسط دانش آموزان و دانشجویان راحت‌تر شده است. استفاده از تکنولوژی فرآیند تدریس کردن و یادگیری را لذت بخش‌تر کرده است.

تکنولوژی دستیار تدریس است :

کامپیوترها، رسانه‌های سمعی و بصری متقابل را ارائه می‌کنند. نمایش‌های پاور پوینت و نرم افزار انیمیشن می‌توانند برای ارائه اطلاعات به روشی متقابل به کار روند. به خاطر تأثیرات سمعی و بصری، این روش تدریس علاقه‌ی زیاد دانش آموزان را برانگیخته است. این روش به طور برابر برای معلمان نیز مفید است. پروژکتورها و امکانات نمایش تصویر به صورت همزمان، اطلاعات را برای شمار زیادی از دانش آموزان نمایش می‌دهند. استفاده از سیستم‌های شامل میکروفون و بلندگو، این امکان را برای معلمان ایجاد کرده است که به صورت همزمان به تعداد زیادی از دانش آموزان دسترسی داشته باشند. این دستیاران تدریس منجر به پیشرفت‌هایی در زمینه توجه دانش آموزان و حضور آنها در کلاس شده‌اند. ثابت شده است که رسانه‌های متقابل در افازایش سطح تمرکز دانش آموزان مفید بوده‌اند.

تکنولوژی زندگی دانش آموزی و دانشجویی را آسان کرده است :

تکنولوژی به بیان دانش آموز و دانشجو کمک می‌کند. دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند از چیزهایی بیشتر از فقط یک قلم و کاغذ استفاده کنند تا خودشان را ابراز کنند و آنچه را یاد گرفته‌اند ارائه دهند. آنها می‌توانند از نرم افزار برای ایجاد ارائه‌ها و پروژه‌ها استفاده کنند. این باعث می‌شود که آنها در موضوع مربوطه علاقمندتر شوند و منجر به نگهداری بهتر اطلاعات می‌شود. با کمک‌های تکنولوژی آنها می‌توانند یادداشت‌هایی را که یادآوری آنها آسان است و ارائه‌ی خلاقانه‌ی اطلاعاتی را که کسب کرده‌اند، ایجاد کنند. اشتباه نیست اگر بگوییم که کاربرد تکنولوژی زندگی دانش آموزی و دانشجویی را آسان کرده است. برای دانش آموزان آسان‌تر است که یک PDA را به جای کتابهای کلفت و بزرگ به مدرسه حمل کنند. یک آی پد، کم حجم‌تر از انبوهی از دفترها است و یک خواننده‌ی کتاب الکترونیکی روشن‌تر از یک کتاب است.

حفظ و ذخیره‌ی اطلاعات آسان‌تر شده است :

کامپیوترها ذخیره‌ی عظیم اطلاعات را بهتر و بیشتر قادر ساخته‌اند. اگر شما گچ، تخته سیاه، کتابها و دفترها را بر علیه تکنولوژی بسنجید می‌بینید که تکنولوژی می‌تواند جایگزین تمام اینها شود. کامپیوترها جایگزین گچ و تخته سیاه شده‌اند. آنها حتی می‌توانند گاهی اوقات حرف بزنند؛ وقتی که معلم یک قدم عقب می‌رود و اجازه می‌دهد که ارائه‌ها صحبت کنند. کتابخانه‌های دیجیتالی به هیچ فضای فیزیکی نیازی ندارند و دانش آموزان و معلمانی که در بخش‌های مختلفی از دنیا نشسته‌اند می‌توانند به همان کتابخانه در آن واحد دسترسی داشته باشند. امکانات حافظه‌های فشرده جایگزین دفترها شده‌اند و صفحه کلید و ماوس کامپیوتر وسایل نوشتاری جدید هستند. چیزی که ممکن است به صدها صفحه از یک کتاب نیاز داشته باشد می‌تواند به صورت یک ریز حافظه‌ی بسیار ریز متراکم شود. نوشتن، ساعت‌ها زمان می‌برد اما تایپ کردن فقط چند ثانیه طول می‌کشد. ذخیره‌ی اطلاعات به خاطر تکنولوژی آسان‌تر شده است.

اطلاعات به آسانی در دسترس است :

اینترنت یک پایه‌ی اطلاعاتی عظیم است. آن می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای جمع آوری اطلاعات به کار رود. تمام کاری که لازم است یک کاربر اینترنتی انجام دهد این است که واژه‌های مورد نیاز خود را در موتورهای جستجو وارد کند. هزاران نتیجه‌ی جستجو برای کاربر نمایش داده می‌شوند. وب سایت‌ها و راهنماهای وب متعددی وجود دارند که تقریباً در مورد هر چیزی در دنیا اطلاعاتی ارائه می‌دهند. و تمام این کارها فقط با چند کلیک ساده انجام می‌شوند. هم معلمان و هم دانش آموزان می‌توانند از این امر بهره‌مند شوند.

تکنولوژی اجبارها و محدودیت‌های زمانی و مکانی را حذف کرده است :

تحصیل اینترنتی و آموزش از راه دور، بعد جدیدی را به تحصیل و آموزش عالی داده‌اند. حتی اگر دانش آموزان به صورت جغرافیایی از هم دور باشند، می‌توانند بخشی از یک کلاس باشند. اگرچه به صورت فیزیکی نه و به صورت مجازی می‌توانند باشند. بسیاری از موسسات تحصیلی دوره‌های آنلاین را ارائه می‌دهند که محدودیت‌ها و اجبارهای زمانی و مکانی را در کسب تحصیل حذف کرده‌اند. دانشگاه‌ها برنامه‌های تحصیلی آنلاین را ارائه می‌دهند که در آن دانشجویان می‌توانند با معلمان از طریق اینترنت تعامل داشته باشند، به مطالب مرجع از طریق وب سایت دانشگاه دسترسی پیدا بکنند و به صورت آنلاین مدرک به دست آورند.

تدریس، انتشار است :

به خاطر کاربرد تکنولوژی تدریس بیشتر مساعدتی شده است. با ازدیاد اطلاعاتی که به راحتی در دسترس دانش آموزان است، آنها می‌توانند بخشی از فرآیند باشند؛ لازم نیست که آنها تنها دریافت کننده باقی بمانند. به خاطر استفاده از تکنولوژی، متخصصان امر می‌توانند با هم جمع شوند تا دوره‌های درسی را تنظیم کنند، ارزیابی‌ها را طراحی کنند و فرآیند تدریس را بهتر کنند. آن روز خیلی دور نیست وقتی که دانش آموزانی که در بخش‌های مختلفی از دنیا واقع شده‌اند قادر خواهند بود از متخصصانی که در سرتاسر دنیا گسترده شده‌اند، مشورت حاصل کنند. در آن صورت تحصیل، مطلوب هر کس خواهد شد. آن پاسخگوی نیازهای آموزشی مختلف و توانایی‌های یادگیری و علایق متفاوت دانش آموزان خواهد بود.

تأثیر دو جانبه :

امروزه، تحصیل با کامپیوتر بخشی از برنامه‌ی درسی مدرسه و کالج است. با در نظر گرفتن گستره‌ی وسیعی از کاربردهای تکنولوژی کامپیوتر، لازم است که هر یک از ما، با کامپیوتر دوست باشیم. با در نظر گرفتن فواید تکنولوژی اینترنت، مهم است که هر یک از ما دانش اولیه دسترسی به اینترنت و جستجو در وب را کسب کنیم. ما در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم در نتیجه مهم است که با آخرین اختراعات در این زمینه، هم گام پیش برویم. با تحصیل، ما دانش اجرا و به کار بستن قسمت‌های مختلف تکنولوژی را کسب می‌کنیم. و با به کار بستن تکنولوژی ما می‌توانیم بهتر به خود آموزش بدهیم. این تأثیری است که تکنولوژی و تحصیل بر هم دیگر دارند. تحصیل، کاربرد تکنولوژی را افزایش می‌دهد و تکنولوژی به تحصیل کمک می‌کند.
اهمیت تکنولوژی در تحصیل نمی‌تواند به حد کافی بیان شود. معرفی تکنولوژی در زمینه‌ی تحصیلی فرآیند یادگیری و انتشار دانش را متقابل‌تر و یک تجربه‌ی لذت بخش ساخته است. شاید، بزرگ‌ترین تأثیر تکنولوژی در تحصیل تغییر دیدگاه است. نمونه تغییر در فکر کردن از محلی به جهانی می‌تواند به تکنولوژی نسبت داده شود. در واقع تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین هدیه‌های خداوند به بشر است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.