خشکی پوست دست

برای خشکی پوست دست چندین علت احتمالی وجود دارد. این مقاله را بخوانید تا در مورد علل و گزینه‌های درمانی دستان خشک پوسته پوسته بیاموزید.
دوشنبه، 18 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خشکی پوست دست
خشکی پوست دست

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

برای خشکی پوست دست چندین علت احتمالی وجود دارد. این مقاله را بخوانید تا در مورد علل و گزینه‌های درمانی دستان خشک پوسته پوسته بیاموزید.
خشکی دست یک وضعیت آزار دهنده است. کار کردن با دستان خشک برایتان مشکل است به این دلیل که زبری آن می‌تواند هر زمان که سطحی را با دستانتان لمس می‌کنید، احساس شود. گاهی، ممکن است ترک‌هایی ایجاد شود که می‌تواند حساس و خارش‌آور شده و مشکل شما را بدتر سازد. پوست دستان در مقایسه با سایر قسمتهای بدن، بسیار آسان خشک می‌شود. غدد چربی حاضر در سطح پوست با تولید چربی، پوست را نرم و لطیف نگاه می‌دارند. این ماده روغنی معمولا در تمام سطوحی که لمس می‌کنید جذب می‌شود، و از بین رفتن مداوم چربی موجب می‌شود که پوست خشک شود.
خشکی پوست دست

علل احتمالی

عوامل محیطی در خشک شدن پوست نقش مهمی ایفا می‌کنند. خشکی دست مشکل متداولی است که در دمای پایین و شرایط مرطوب ماه‌های زمستان رخ می‌دهد. تحت چنین شرایط سختی، پوست به راحتی رطوبت خود را از دست می‌دهد. افرادی که در مناطق آب و هوایی خشک زندگی می‌کنند ممکن است در طول سال با این مشکل خشکی دستانشان مواجه شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید نیز می‌تواند موجب از بین رفتن رطوبت پوست شده و آن را خشک و آسیب‌دیده نماید. سیستم حرارتی یا تهویه‌ی خانگی نیز می‌تواند سطح رطوبت هوا را کاهش دهد. در نتیجه، رطوبت سطح پوست به درون هوا خارج می‌شود، و به موجب آن پوست خشک می‌شود.
شستن بیش از حد دست می‌تواند موجب از بین رفتن رطوبت یا خشکیده شدن دستان شود. استفاده از آب گرم جهت شست و شو، مواد شیمیایی موجود در صابون، و ضد عفونی‌کننده‌های دست منجر به جدا کردن و از بین بردن چربی طبیعی از سطح پوست شده و آن را خشک می‌سازند. دستهایی که بسیار خشکند همچنین ممکن است به علت اثر جانبی برخی داروهایی همچون آسپرین، دیورتیک‌ها، داروهای سولفا، و غیره باشند. چنانچه علت خشکی بیماری پوستی پسوریازیس باشد، آنگاه لکه‌هایی قرمز خشک روی پوست مشاهده می‌شود. این امر یک اختلال سیستم ایمنی در بدن است که به رشد غیر طبیعی سلولهای پوست کمک کرده و به تجمع سلول‌های پوستی ضخیم که خشک، خارش‌دار، پوسته پوسته، و گاهی حتی دردناک هستند، منجر می‌شود.
خشکی پوست دست

چگونه می‌توان از شر خشکی پوست خلاص شد

با انجام برخی اقدامات ساده‌ در خانه می‌توانید از شر خشکی دستان رهایی یابید. برخی از این اقدامات در ذیل آورده شده است:
خشکی پوست دست

استفاده از صابون‌های ناملایم را متوقف سازید

همواره از صابونهای مرطوب کننده با کیفیت خوب جهت شستن دستهایتان استفاده کنید. به هنگام شستن لباس و ظرف نبایستی به هیچ عنوان صابون‌های رختشویی یا ظرف‌شویی با دستانتان تماس پیدا کنند. جهت انجام این کارها از دست‌کش استفاده نمایید تا از دستانتان محافظت شود.

استفاده از لوسیون دست

هر بار که دستانتان را می‌شویید، بایستی پس از آن بر روی آنها مقدار زیادی لوسیون دست به طور کامل بمالید. لوسیون دست که فاقد هر گونه عطر یا رنگ باشد، برای این منظور مناسب خواهد بود. لوسیونهایی که با مواد طبیعی مانند روغن آووکادو، کره کاکائو، و یا کره درخت روغن قلم یا درخت شی shea تهیه شده باشند، گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند به این دلیل که این ترکیبات بر روی دستان خشک ترک خورده دارای اثرات شفا بخشی عالی هستند.

لایه ‌برداری پوست

جهت خلاص شدن از سلولهای مرده‌ی لایه‌های پوست خشک دستان، لایه برداری از اهمیت زیادی برخوردارست. شما می‌توانید در خانه با روغن زیتون و نمک یک لایه بردار تهیه کنید. 1 قاشق غذاخوری نمک را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و این مرطوب کننده را به آرامی بر روی دستان به حالت حرکات دورانی بمالید. نسبت به نواحی مشکل‌دار پوست که لایه‌برداری می‌شود، توجه ویژه نمایید. آنگاه با آب ولرم دستان را شسته و پس از آن از لوسیون دست استفاده نمایید. چنانچه پوست ترک خورده باشد، آن را لایه‌برداری نکنید.

استفاده از موم پارافین

هنگامی که پوست خشک دست ترک می‌خورد، آن را با موم پارافین گرم درمان نمایید. مقدار نسبتاً زیادی لوسیون دست را در سرتاسر دستان مالیده و سپس آنها را در موم پارافین گرم قرار دهید. اجازه دهید موم به طور کامل خشک شود و سپس آن را از پوست جدا نمایید. خواهید دید که دست خشکتان نرم و لطیف شده است. جهت کسب بهترین نتیجه، سه مرتبه در روز این کار انجام شود.

استفاده از وازلین

وازلین، جهت خشکی شدید پوست دست و پا راه حل مؤثری می‌باشد. پیش از خواب، لایه‌ی ضخیمی از وازلین را روی پوست بمالید. آن را به خوبی در بین انگشتان پا و دست، قسمتهای سخت پوست و بند انگشتان بمالید. پس از مالیدن آن بر روی پوست، دستها و پاها را با پلاستیک پوشانده و سپس دستکش و جوراب بپوشید. در هنگام خواب دستها و پاها را به همین صورت پوشیده شده نگاه دارید. صبح روز بعد، می‌توانید بهبودی چشمگیری را در وضعیت پوست خود مشاهده کنید.
می‌توان با دنبال کردن چند اقدام ساده از خشکی پوست جلوگیری کرد. از هرگونه محصولات مراقبتی پوست که حاوی الکل می‌باشند خوداری نمایید. پیش از آنکه به بیرون بروید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. با استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده رطوبت هوای داخل خانه را افزایش دهید. یک رژیم سالم و متعادل را حفظ کنید تا پوستتان به طور طبیعی سلامت نگه داشته شود



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.