برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

لزوم ایستادگی در برابر آمریکا

خواهران و برادران عزیز! در هر کشوری که هستید از حیثیت اسلامی و ملی خود دفاع کنید؛ و بی‌پروا در مقابل دشمنان خود، یعنی آمریکا و صهیونیزم بین‌المللی و ابرقدرتهای شرق و غرب، بدون هیچ ملاحظه‌ای، از ملتها و کشورهای
دوشنبه، 25 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم ایستادگی در برابر آمریکا
 لزوم ایستادگی در برابر آمریکا

 

گردآوری و تدوین: موسسه‌ فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمه‌الله)

خواهران و برادران عزیز! در هر کشوری که هستید از حیثیت اسلامی و ملی خود دفاع کنید؛ و بی‌پروا در مقابل دشمنان خود، یعنی آمریکا و صهیونیزم بین‌المللی و ابرقدرتهای شرق و غرب، بدون هیچ ملاحظه‌ای، از ملتها و کشورهای اسلامی دفاع کنید؛ و مظالم دشمنان اسلام را برملا کنید. برادران و خواهران مسلمان من! آگاهید که تمام منافع مادّی و معنوی همگی ما را ابرقدرتهای شرق و غرب می‌برند؛ و ما را در فقر و وابستگی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی قرار داده‌اند. به خود آیید و شخصیت اسلامی خود را بیابید. زیر بار ظلم نروید. و هوشیارانه نقشه‌های شوم جهانخواران بین‌المللی را – که در رأس آن آمریکاست – افشا کنید. (1)
شما جوانان برومند، شما پاسداران اسلام باید محکم، قوی در مقابل این توطئه‌ها بایستید و نگذارید اینها شیطنت خودشان را به آخر برسانند. من از شما تشکر می‌کنم که در این برهه از زمان که احتیاج به وجود غیرتمندانی مثل شماها بود، شما قیام کردید و هم نهضت را پیش بردید و هم پاسداری کردید. لکن خدمت شما به آخر نرسیده است، خدمت شما به اسلام به آخر نرسیده است؛ باز بین راه هستیم و باید از این توطئه‌ها جلوگیری کنیم، از این نقشه‌های شیطانی که به دست آمریکا و عمال آن الآن هم در مملکت ما در جریان است، دستهای اینها را قطع کنیم نگذاریم اینها توطئه کنند. با اسمهای مختلف و با بهانه‌های مختلف توطئه کنند و تخم نفاق بپاشند بین ملت ما. شما برادران من، شما عزیزان من باید با مشت محکم با آنها مواجه بشوید و آنها را خنثی کنید، حرفهای آنها را خنثی کنید، حرفهای آنها را خنثی کنید. آنها در همه اطراف کشور ما مشغول شیطنت هستند و بنا دارند که باز، یا آن رژیم را پیش بیاورند و یا اگر این نشد نظیر آن را پیش بیاورند و باز ما را در اختناق بکشند و جوانان ما در حبس و ذخایر ما را در غارت، ما موظفیم – همه ما موظفیم – که از این نقشه‌های شیطانی جلوگیری کنیم. (2)
دولت آمریکا ما را [تهدید] کرده بود که اگر چنانچه این اعدامها ادامه پیدا بکند، در روابط ایران با آمریکا یک قدری خطر می‌افتد، رأی الهی که به خطر بیفتد! ما روابط با آمریکا را می‌خواهیم چه بکنیم. روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است؛ روابط یک غارت شده با یک غارتگر است. ما می‌خواهیم چه کنیم. آنها میل دارند که با ما روابط... داشته باشند؛ ما چه احتیاجی به آمریکا داریم. آمریکا آن طرف دنیاست. آنها می‌خواهند که بازار داشته باشند این جا. آنها باز طمع دارند که نفت ما را بخورند. ما که، اسلام که، بنا ندارد که ظلم به دیگری بکند، مظلوم هم نخواهد شد. البته سنای آمریکا ما را محکوم می‌کند. مجالس انگلستان هم ما را محکوم می‌کنند. مجالس شوروی هم ما را محکوم می‌کنند. ما محکوم همه‌ی [قدرتها] هستیم. آن کاری که در ایران واقع شد کاری است که همه قشرهای ظالم و مستکبر با آن مخالفند. ما هیچ توقعی نداریم که دولت آمریکا یا سایر دوّل ابرقدرت، آنهایی که می‌خواهند منافع ما را ببرند، حالا که ما دست آنها را کوتاه کرده‌ایم بیایند تشکر هم بکنند! البته نباید هم بکنند. خیلی هم اظهار تأسف باید بکنند. اگر از کشتن هویدا آمریکا اظهار تأسف نکند خوب، این از یک نوکر پانزده سال یا بیشترِ خودش که از دستش رفته است اظهار تأسف [نکند]، این بی‌وفایی است به نوکر! اگر از این که شاه را می‌خواهیم محاکمه کنیم، می‌خواهیم محکوم کنیم یا اعدامش کنیم، اینها اظهار تأسف نکنند و اظهار تأثر نکنند، از یک نوکرشان قدردانی نکرده‌اند. قدردانی از یک نوکری که همه ذخایر ما را تقدیم آمریکا کرده این است که اظهار تأسف بکنند. (3)
شما ملاحظه کردید که در زمان محمدرضا، این خائن بدبخت – که حالا نمی‌دانم آیا صحیح است که می‌خواهد به جهنم برود باز توطئه است این، الآن در دست بررسی است چه قدر از ذخایر این مملکت برای خرید یک ابزارهای جنگی که خود ایرانیها نمی‌توانند استعمالش کنند چه قدر ذخایر ما، بودجه این مملکت، صرف شد برای خریدن اینها. چیزهایی که به درد ما نمی‌خورد، و برای پایگاه درست کردن برای آمریکا بود. نفت ما را، ثروت ما را دادند، در مقابلش به ما چه دادند؟ به ما این معنا را دادند که پایگاه برای آمریکا درست کردند، عوض پول نفتی که از ما گرفتند! نفت را از ما گرفتند، عوضش یک اسلحه‌هایی، یک چیزهایی دادند که ما خودمان نتوانیم استعمال کنیم، و محتاج به کارشناس باشیم و مستشار باشیم و امثال ذلک، و به درد خود آنها بخورد. خود آنها، پایگاه درست کنند در این مملکت. از پول ما برای خودشان پایگاه درست کنند! وارد کردن چیزهای مترقیِ آنها این طوری است. برای خودشان است! شما تصور نکنید که اینها برای ما و برای صلاح ما یک قدم بردارند. هر که این را تصور بکند این جاهل است که اینها بخواهند ممالک شرق یک قدم‌ رو به ترقی بروند! اینها نمی‌خواهند. ممالک شرقی باید فکر خودشان باشند، نسیان کنند غرب را، و خودشان مشغول بشوند به اصلاح حالشان. اگر ما می‌توانستیم که بکلی منقطع بشویم از اینها، اجازه می‌داد این مسائل که بکلی منقطع بشویم از اینها، به صلاحمان بود. خیال نکنند که روابط ما با آمریکا و روابط ما با نمی‌دانم شوروی و روابط ما با اینها یک چیزی است که برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطه بره با گرگ است! رابطه بره با گرگ، رابطه صلاحمندی برای بره نیست، اینها می‌خواهند از ما بدوشند، اینها نمی‌خواهند به ما چیزی بدهند. اینها اعلام می‌کنند که این دوا در آن جا قدغن! ببرید در شرق بفروشید! به حال ما چه فکری می‌کنند اینها؟ آن دوایی که آن جا قدغن است دوایی است که مُضر است لابد تا قدغن کردند. اگر مضر نباشد که قدغن نمی‌کنند. این باید آن جا فروش برود. (4)
ما نمی‌توانیم دیگر زیربار آمریکا برویم. آمریکا اگر تمام افراد ما را هم از بین ببرد، دیگر نمی‌تواند در این جا بیاید منافع خودش را جبران کند و منافع خودش را تأمین کند و ملت ما را به ستم و زور در تحت شکنجه و اختناق قرار بدهد. آمریکا باید این را بداند که دیگر گذشته است از این که او خیال بکند که می‌تواند باز در ایران با این شیطنتها برگردد، و آقای پاپ هم سفارش کند به این آمریکا که نکنند این طور با بشر، این طور دژخیمی نکنند با بشر، این طور ظلم نکنند به بشر. بشر اشخاصی هستند که عبادالله هستند، بندگان خدا هستند، با بندگان خدا این طور نکنند... این قدر ستم نکنند. من امیدوارم که آقای پاپ به وظیفه‌ی دینی خودشان به وظیفه‌ی مسیحیت خودشان عمل کنند، و این کارهایی که دژخیمان آمریکا می‌کنند و پلیس آمریکا می‌کنند جلوگیری کنند و ما در مقابل آمریکا ایستاده‌‌ایم تا آخر، و نخواهیم گذاشت آمریکا بازگردد، یا آن اشخاصی که تبع او هستند برگردند. و ملت ما تا آخر نَفَس برای دفاع از حق حاضر است و تحت بار ظلم نخواهد رفت. (5)
باید تمامی قدرتها و ابرقدرتها بدانند که ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطره‌ی خون برای اعلای کلمةالله ایستاده‌ایم، و برخلاف میل تمامی آنان، حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایه‌ریزی خواهیم نمود و استکبار جهانی چه زود فراموش کرده است صحنه‌ی عظیم و تاریخی حضور مردم در «روز قدس» که اگر دهها بار هم تکرار بشود، به یاری خداوند مردم ما همان مردمند و صحنه‌ها همان صحنه‌هاست. (6)
کلام مرحوم مدرس، آن روحانی متعهد پاک سیرت و پاک اندیشه را به خاطر بسپرید که در مجلس افسرده‌ی آن روز گفت: اکنون که باید از بین برویم چرا با دست خود برویم. من هم امروز به یاد آن شهید راه خدا به شما برادران مؤمن عرض می‌کنم اگر ما با دست جنایتکار آمریکا و شوروی از صفحه روزگار محو شویم و با خون سرخ شرافتمندانه با خدای خویش ملاقات کنیم، بهتر از آن است که در زیر پرچم ارتش سرخ شرق و سیاه غرب زندگی اشرافی مرفه داشته باشیم. و این سیره و طریقه انبیای عظام و ائمه مسلمین و بزرگان دین مبین بوده است و ما باید از آن تبعیت کنیم؛ و باید به خود بباورانیم که اگر یک ملت بخواهند بدون وابستگیها زندگی کنند می‌توانند؛ و قدرتمندان جهان بر یک ملت نمی‌توانند خلاف ایده آنان را تحمیل کنند. (7)
نکته‌ی مهمی که همه‌ی ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه‌ی هویتها و ارزشهای معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به گفته‌ی قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی‌‌دارند مگر این که شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیستها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبیِ مان را لکه‌دار نمایند... .
ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه‌ی متحد شرق و غرب، جبهه‌ی قدرتمند اسلامی – انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شوند؛ و آقایی و سروری محرومین و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. مطمئن باشید قدرتهای شرق و غرب همان مظاهر بی‌محتوای دنیای مادّی‌اند که در برابر خلود و جاودانگی دنیای ارزشهای معنوی قابل ذکر نمی‌باشند.
من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند. و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاه‌طلبی و فزون طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرند. (8)

راهبردهای تصریحی :

1- در برابر آمریکا باید ایستاد.
2- روابط ایران با آمریکا رابطه‌ی ظلم و مظلوم است.
3- هرگونه نرمش و کوتاهی در برابر آمریکا به بهای طلبکاری و توقعات بیشتر آمریکا تمام می‌شود.
4- آمریکا جز به سلب هویت و ارزشهای معنوی اسلامی و انسانی ایران راضی نمی‌شود.

نکات استنباطی:

1- تا زمانی که استراتژی آمریکا مبتنی بر ایجاد سلطه در کشورهاست، ملت ایران هیچ رابطه‌ای با آمریکا نخواهند داشت.
2- در برابر آمریکا و سلطه‌طلبی این کشور بایستی حالت تهاجمی نه انفعالی داشت و برای قدرت و عزّت مسلمانان جهان و ایستادگی آنان در برابر آمریکا، سرمایه‌گذاری کرد.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 10، ص 159.
2. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 7، صص 30 و 31.
3. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 7، صص 357 و 358.
4. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 10، صص 359 و 360.
5. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 13، صص 70 و 71.
6. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 20، ص 199.
7. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 21، ص 440.
8. صحیفه امام (رحمه‌الله)، ج 21، صص 90 و 91.

منبع مقاله :
گردآوری و تدوین مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت؛ (1390)، سیره‌ سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط