روشهای مطالعه

هدف از مطالعه، فراگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن.از این رو نحوه برخورد با کتابها هم به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق می‌کند. برخی از نوسندگان ، کتابها را به سه نوع تقسیم کرده اند. 1- چشیدنی 2-بلعیدنی 3-هضم کردنی
سه‌شنبه، 3 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روشهای مطالعه
روشهای مطالعه
روشهای مطالعه

__می‌کوش به هر ورق که خوانی
تا معنی آن تمام دانی __
هدف از مطالعه، فراگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن.از این رو نحوه برخورد با کتابها هم به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق می‌کند.
برخی از نوسندگان ، کتابها را به سه نوع تقسیم کرده اند.
1- چشیدنی
2-بلعیدنی
3-هضم کردنی
کتابهای چشیدنی را باید نگاهی اجمالی و گذرا کرد و در همین حد فهمید که چیست و درباره چیست.
کتابهای بلعیدنی ، نکات مفید دارد و باید خوانده شود . ولی چندان نیازی به تعقل و تامل ندارد و به صرف خواندن سریع هم مقصود حاصل میشود.مانند کتابهای تاریخی ، رمان و نشریات و...
کتابهای هضم کردنی ، نیاز به دقت و تامل دارد تا مطالبش فهمیده و به خاطر سپرده شود مانند کتابهای علمی و آموزشی.
"نیچه " گفته است:هرکس بخواهد کتابهای مرا بفهمد ، باید مانند "گاو" باشد ( یعنی حالت نشخوار و هضم مطالب ، یادآوری خوانده شده ها و فکر روی آنها ).

برنامه ریزی

تا مطالعه انسان از روی برنامه و هدف مشخص نباشد ، بازدهی لازم و مطلوب را نخواهد داشت . این برنامه ریزی عملی در مورد ( موضوع ، زمان و مکان ) باید انجام شود . وقتها براساس اهمیت موضوع و کتاب ، تنظیم شود، مطالعات اصلی و جنبی مشخص شود ، کتابها از قبل شناسایی شده باشد ، رعایت مکان مناسب برای مطالعه فراموش نشود و در هر مقطع زمانی ، به نتایج و بازدهی مطالعه های انجام شده دقت شود.
"سیر مطالعاتی" نیز در همین راستا مورد توجه قرارگیرد. مطالعات پراکنده و بی نظم و بی برنامه ، فاقد بهره لازم است و مطالعه موضوعی مفیدتر از آن است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.