فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)

آیا تاکنون با فردی که 6 اینچ بلندتر از شماست، مبارزه کرده‌اید؟ با کسی که 2 برابر قوی‌تر از شماست چطور؟ اگرچه مقابله‌های فرضی با دشمنان و حریف‌های بزرگ‌تر در دنیای هنرهای رزمی تقریباً کلیشه هستند، اما حریف‌های بسیار
چهارشنبه، 4 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)
 فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)

 






 

extreme opponents
آیا تاکنون با فردی که 6 اینچ بلندتر از شماست، مبارزه کرده‌اید؟ با کسی که 2 برابر قوی‌تر از شماست چطور؟ اگرچه مقابله‌های فرضی با دشمنان و حریف‌های بزرگ‌تر در دنیای هنرهای رزمی تقریباً کلیشه هستند، اما حریف‌های بسیار سخت و قوی وجود دارند و این بدترین کابوسی است که می‌توان با آن مواجه شد به ویژه اگر دارای مهارت‌های مبارزه‌ای خاص خودشان باشند.
محمدعلی بارها گفته بود: "ترجیح می‌دهد با یک حریف کوتاه‌تر از خودش مبارزه کند، زیرا 15 راند مشت زدن روبه پایین، بسیار آسان‌تر از مشت زدن رو به بالاست. " حقیقتی در این گفته وجود دارد، زمانی که بحث قد، بلندی، وزن و حتی سنگینی در میان باشد، حریف‌های بزرگ‌تر تک خال و برگ برنده را در اختیار دارند.
به علت همین نابرابری‌هاست که این ورزش‌ها طبقه بندی بر اساس وزن دارند. هر زمان که قوانین و مقررات اعمال شوند، اندازه، وزن و قدرت برتر و بیشتر می‌توانند ویران کننده باشند.
مشت زن سبک وزنی را تصویر کنید که در گوشه‌ای به دام فردی سنگین وزن گرفتار شود. اگر تنها کاری که مرد کوچک‌تر می‌تواند انجام دهد، بوکس و مشت زنی باشد، در دردسر جدی و واقعی افتاده است. اولین و شاید مهم‌ترین درس برای مقابله با حریف‌های بسیار سخت و قوی چنین است: شما هرگز نباید بازیچه قوانین و مقررات آنها شوید. یک اصل اساسی در مبارزه استفاده از مزیت‌ها و امتیازات خودتان در مقابل ضعف‌های حریفتان است. این امر هیچ‌گاه مهم‌تر از زمانی نیست که با کسی مواجه می‌شوید که از لحاظ جسمانی از شما برتر است.

سلاح‌ها و اختلاف نیرو و قدرت

صحنه‌ای از فیلم "مهاجمان کشتی گمشده" را به خاطر دارید که در آن یک مرد با شمشیر با هرسیون فورد مقابله می‌کند؟ او در یک نمایش مبارزه‌ای از مهارت‌های رزمی در هوا ضربه می‌زند. اما فورد به جای مبارزه با او، به سادگی تپانچه خود را بیرون می‌کشد و او را به زمین می‌اندازد.
در هر مبارزه جدی با یک حریف بسیار سخت، نباید برای استفاده از سلاح شک و تردیدی به خود راه دهید. این حرکت تقریباً همیشه هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ قانونی توجیه می‌شود و فقط هوش و ذکاوت می‌خواهد. سلاح‌ها برابرکننده‌های نهایی هستند (یعنی موقعیت شما را با حریف برابر می‌کنند) و باید در میان گزینه‌های نیرو و قدرت شما در اولویت برتر قرار گیرند، به ویژه زمانی که با تهدید جدی و درهم شکننده‌ای مواجه هستید، با وجود این، این مقاله در مورد استفاده از سلاح نیست؛ بلکه در مورد چگونگی مقابله با حریف‌های سخت به شکل تن به تن است.
 فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)
 فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)
 فرمولی برای مغلوب سازی برترین‌ها! (1)

درک تضاد و مغایرت

در جنگل، شیرهای بزرگ شیرهای کوچک را می‌خورند. این امر در قلمرو حیوانات صحت دارد، اما زمانی که رزمی‌کاران بخشی از این تصویر باشند، چنین موردی همیشه درست نیست. در دنیای انسان‌ها، شیرهای کوچک می‌توانند تکنیک‌های برتر و بهتری داشته باشند. اینکه صرفاً فردی بزرگ‌تر از شماست، به این معنا نیست که قوی‌تر از شماست. دلیل این امر آن است که رزمی‌کاران درک می‌کنند تفاوتی بین قدرت کلی و عمومی و قدرت اعمال شده وجود دارد. در یک مبارزه قدرت می‌تواند به معنای چیزهای زیادی باشد. می‌تواند سرعت و اهرم یا قدرت نفوذی باشد که شما برای ایجاد ضربات ناگهانی و شکننده استفاده می‌کنید و یا نوعی قدرت خام باشد که برای کشتی‌گیری یا دست به یقه شدن و گلاویزشدن به کار می‌برید. رزمی‌کاران با استقامت و نیروی کمتر ممکن است از یک حریف بزرگ‌تر از خود، قوی‌تر باشد، زیرا دارای تکنیک‌ها و تمرکز برتر و بالاتری است. به زبان ساده، او قدرت و توان و نیروی خود را بهتر به کار می‌برد.
البته، حریف‌های بزرگ‌تر به قدرت آسان‌تر، دسترسی دارند. آنها جرم و حجم بدن بزرگ‌تر و بیشتری دارند که می‌توانند به حرکات و اقدامات آنها تبدیل شوند. یک مبارزه 6 فوت و 2 اینچی که 200 پوند وزن دارد مجبور نیست سخت کار کند تا مقدار زیادی نیرو تولید کند. اما یک فرد 5 فوت و 1 اینچی که 150 پوند وزن دارد باید به طور چشمگیری سخت کار کند تا چنین مقدار نیرو و قدرتی در خود ایجاد کند. مشت زن‌ها یک عبارت معروف دارند: یک سک یا ضربه فرد سنگین وزن مانند یک مشت ضربه فنی کننده فردی سبک وزن است.
زمانی که قرار باشد مبارزان از وزن خود استفاده کنند، شیرهای بزرگ قطعاً این کار را آسان‌تر از شیرهای کوچک انجام می‌دهند. چنین استنباط می‌شود که اگر شما کوچک باشید و بخواهید برتری بیابید، باید همواره و همیشه در رأس بازی و مبارزه خود را قرار داشته باشید. شما باید با هر چیزی که دارید مبارزه کنید و آماده باشید تا از فرصت‌هایی که پیش می‌آیند، بهره برداری کنید.

راهبردهای برتر

کوچک‌تر به معنای غیرکارآمد نیست، به ویژه در مبارزه خیابانی. زمانی که با یک حریف بسیار سخت و بزرگ مواجه می‌شوید، باید هوشمندانه عمل کنید و با یک راهبرد قطعی و مطمئن در ذهن به او نزدیک شوید. شما باید کاملاً مزیت‌ها و امتیازاتی که دارد را درک کنید و دریابید چگونه می‌خواهد از آنها استفاده کند.
اگر حریف بزرگ‌تر و بلندقدتر از شماست، احتمالاً فاصله در این مبارزه نقش دارد. قطعاً شما نمی‌خواهید در این بازی شرکت کنید. او سعی می‌کند شما را در یک دامنه یا فاصله دور نگه دارد و از پاهای بلند خود علیه شما استفاده کند. شاید اگر شما از فاصله‌ای به طول دست و به او مشت بزنید، پیروز می‌شوید.
ساده‌ترین راهبرد، اجتناب از تماس مستقیم با چنین حریفی است، از قدرت او فرار کنید و به نقاط و هدف‌های حیاتی او یورش ببرید. تا جایی که امکان دارد، از کار با پا برای کنترل فاصله استفاده کنید. به اندازه کافی نزدیک او باشید تا با سرعت با یک حمله سخت و نفوذی کار کنید و در عین حال فاصله خود را به اندازه‌ای نگه دارید که اگر لازم بود بتوانید از دامنه حملاتش به بیرون بلغزید. سعی کنید ین تصور را برایش ایجاد کنید که می‌تواند به شما برسد، سپس برای یک حرکت متقابل ناگهانی و سریع او را به بیرون بکشید.
اگر احساس می‌کنید که تکنیک ضعیفی دارد و یا در فاصله دور قدرت دارد، به دنبال او بروید. از نقاط حساس و حیاتی بدنتان محافظت کنید و همچنان رو به جلو پیش بروید، دفاع‌های او را در هم بشکنید، تا جایی که امکان دارد در فاصله نزدیک قرار گیرید و بی رحمانه به هر نقطه‌ای که در دسترس شماست و باز است حمله کنید. در دامنه داخلی بمانید و تا زمانی که کارش را تمام نکرده‌اید اجازه ندهید به بیرون بلغزد.
اگر تکنیک و قدرت خوبی دارد، نزدیک شدن به او خطرناک است. دامنه‌ای که ایجاد می‌کند، زمان واکنش بیشتری در اختیارش قرار می‌دهد. او به علت قد بلند و فاصله‌اش در امان است. اگر از قصه شما باخبر شود و آن را حس کند و یا زمان حمله‌تان را نادرست تنظیم کنید، او شما را مانند مگس له می‌کند. بهتر است او را از این دامنه بیرون بکشید. کار می‌کنید که حرکت تهاجمی انجام دهد. با یک ضربه متقابل بی رحمانه، ضربه پا یا مشت او را به بدن یا سرش بازگردانید و یا از حمله‌ای که کرده است فرار کنید و بلغزید و برای کسب همان نتیجه قبلی تلاش کنید.
اگر حریف شما بسیار بزرگ‌تر و بلند قدتر از شماست، می‌توانید با حملات پیوسته و متوالی به قسمت‌هایی که کمتر انتظار دارد، دفاع او را خسته و ناکام بگذارید. همه وقتی که حمله می‌کنند قسمت‌های باز و بی دفاعی دارند؛ یک حریف بزرگ‌تر قسمت‌های باز و بی دفاع بزرگ‌تری دارد. اگر از ناحیه صورت به شما ضربه می‌زندف به پایین بلغزید و به کشاله ران او ضربه بزنید و یا به عقب خم شوید و لگدی محکم و قوی به زانو یا ساق پایش بزنید. سپس کار را دنبال کنید. منظور این است که به نقطه باز و بی دفاع، ضربه بزنید. او سطح بدن بیشتری را برای دفاع کردن نسبت به شما دارد و همین امر ایجاد خطوط حمله مختلف را برای شما امکان پذیرتر می‌کند. زمانی که با یک ضربه محکم تماس برقرار می‌کنید، به طرف داخل حرکت کنید تا کار او را تمام کنید. با ضربات قوی و محکم به نقاط حساس و حیاتی به او هجوم بیاورید، به ویژه سر حریف- البته اگر به آن می‌رسید- و با یک حمله به تعادل اجرا کنید و او را روی زمین بیندازید.

زمان اصل اساسی است

اگر مبارزه به طول انجامید، به دست آوردن احترام از سوی حریف بسیار ضروری است. با هر چیزی که در اختیار دارید در هر زمانی که در دامنه و حوزه ضربه زنی هستید به او ضربه بزنید. هر زمان به شما نزدیک می‌شود او را مجازات و تنبیه کنید. اگر به او بیاموزید که به توانایی‌های شما احترام بگذارد، می‌توانید نتیجه روی تابلو را به نفع خود تغییر دهید. ممکن است بخواهد شما را بترساند، پس خود را در مقابل فریب و گول زدن آسیب پذیر نشان دهیم. اگر به یک فریب شما عکس‌العمل خوبی نشان داد، می‌توانید برای یک ضربه فنی ناگهانی در او رخنه کنید و فضای باز مناسبی به وجود آورید.
هر کار که انجام می‌دهید فقط سریع، قاطع و مطمئن باشید. زمانی که او دارای مزیت‌های آشکار ژنتیکی است، شما نمی‌توانید مبارزه‌ای طولانی را تاب بیاورید. اختلاف نیرو بسیار زیاد است. کافی است یک اشتباه بکنید و آن گاه کارتان تمام می‌شود. از لحظه شروع مبارزه باید برای حمله و یورش آماده باشید و در اولین فرصتی که پیش می‌آید کار را تمام کنید. از بهترین سلاح‌هایی که در اختیار دارید استفاده کنید. ضربات محکمی روی چشم‌ها، گلو، کشاله ران، زانوها و سر حریف اجرا کنید. اگر نمی‌توانید به هیچ یک از نقاط حساس و حیاتی برسید، به هر نقطه یا هر قسمتی که دستتان می‌رسد، محکم‌ترین و قوی‌ترین ضربات را وارد کنید.
هرگز به خود اجازه ندهید از این موقعیت خارج شوید، چون نمی‌توانید از عهده آن برآیید. به خاطر داشته باشید شما قابلیت‌های تکنیکی وی را نمی‌شناسید. شما فقط می‌دانید که او از شما بزرگ‌تر و احتمالاً قوی‌تر است. شگفت زده و غافلگیر نشوید، اگر سریع‌تر و قوی‌تر از آنچه به نظر می‌رسد، عمل می‌کند. بنابراین، در کنار راهبرد اصلی خودتان، باید برای تغییر تاکتیک‌ها در هر لحظه که نیاز است، آماده باشید. مثلاً ممکن است شما یک لگدزن حرفه‌ای باشید و نقشه‌تان آن باشد که مزیت و امتیاز قد بلند او را با استفاده از ضربات پاهایتان خنثی و بی فایده کنید. اما اگر او هم بتواند لگدهای خوبی بزند، آن وقت بازی دست او می‌افتد.
در واقع، شما در یک چشم به هم زدن باید خود را با شرایط تطبیق دهید.

چالش و مبارزه

نکته جالب در مورد تعلیمات و آموزش دفاع از خودتان در مقابل حریف‌های بسیار سخت و قوی این است که تکنیک‌ها و تاکتیک‌های شما را به محدودیت می‌کشاند. به شما هدفی می‌دهد که برای رسیدن به آن تلاش کنید.
مبارزانی با امتیازات طبیعی و فوق‌العاده مجبور نیستند به اندازه کسانی که چنین نعمت و توانایی و استعدادهای طبیعی را ندارند، سخت کار کنند. اما خبر خوب این است که این واقعیت باعث می‌شود آنها تنبل و نامرتب باشند. تکنیک آنها ممکن است خیلی دقیق و شکننده نباشد، زیرا مجبور نیست با بیشتر افراد مقابله کند.
به همین دلیل است که شما باید مزیت‌ها و امتیازات این افراد را خوب درک کنید و از قبل راهبرد دقیقی علیه آنها آماده کنید. شما باید در یک لحظه آماده باشید که خردشان کنید، زیرا ممکن است فرصت و شانس دیگری نداشته باشید. زمانی که آنها بفهمند شما تهدیدی جدی هستید، قدرت فراوان و بزرگی جسمانی خودشان را علیه شما متمرکز می‌کنند.

مؤلفه اصلی ذهنی و روحی

جنبه نهایی مغلوب سازی حریف‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر، جنبه روانی است. حریف‌های بسیار سخت و قوی ترسناک هستند. نگران نباشید! در واقع، طبیعی است زمانی که با فردی با اندام، وضعیت جسمانی برتر و درشت‌تر مواجه شوید، احساس کوچک‌تر بودن کنید.
اما باید با آرامش بی باکانه و هوش و فراست تاکتیکی به آنها نزدیک شوید. این حقیقت را بپذیرید که آنها فقط درخت‌های بزرگ تری هستند که شما باید آنها را قطعه‌قطعه و کوچک‌تر کنید و نسبت به یک حریف متوسط، نیاز به کار بیشتری دارید.
اندازه و هیکل آنها را نادیده بگیرید و به روش حساب شده و آرام و خونسرد با آنها مقابله کنید. به خاطر داشته باشید که در یک مبارزه، این اقدامات و عملکردهاست که به حساب می‌آیند نه ظاهر.
منبع مقاله : نشریه‌ی دنیای رزمی، شماره‌ی 127.



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.