انطباق اسلام با استدلال هاي عقلي
پرسش:
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به اين سؤال ضمن تاكيد بر ملازمه عقل و شرع در اسلام و منطق فقهاي شيعه و جايز نبودن تعارض و تضاد ميان آموزه هاي اسلام با استدلال هاي عقلاني، به انواع رويكردهاي عقلي كه ممكن است زمينه ساز ايجاد اين تعارض يا تضاد باشند از قبيل رويكردهاي فلسفي، رويكرد عقل دكارتي و رويكرد عقل پراگماتيستي پرداخته شد. اينك در ادامه بخش پاياني اين مبحث را پي مي گيريم:
4- عقل كانتي
5- عقل از منظر فلسفه اسلامي
فلسفه اسلامي، هستي شناسي، خداشناسي و انسان شناسي را به روش تعقلي ارائه مي دهد.
6- روش انبيا و رويكرد عقلاني
بنابراين ساحت انبيا پاك تر از آن است كه مردم را به حركت بدون بصيرت و تبعيت كوركورانه مجبور سازند. قرآن كريم مي فرمايد: «قل هذه سبيلي ادعوالي الله علي بصيره انا و من اتبعني.»(يوسف-108) بگو اين راه من است. من و پيروانم، با بصيرت كامل همه مردم را به سوي خدا دعوت مي كنيم. از اين رو دين و عقلانيت با شريعت و حكمت كه غرض و واضع و روش آنها يكي است، با هم هيچ گونه اختلاف ندارند. دين حقيقي مردم را فرا مي خواند تا از روي دليل عقلي به عالم ماوراي طبيعت يقين و علم پيدا كنند. عقل و نقل در طول هم قرار مي گيرند نه در عرض يكديگر. عقل حجت دروني انسانها است كه آنان را در مسير كمال راهبري مي كند. شريعت حجت بيروني است براي نجات انسانها از گرداب آلودگي ها و سوق دادن آنها به سوي كمال و سعادت انساني قال الكاظم(ع) مي فرمايد: همانا خداوند براي مردم دو حجت قرار داده است. حجت ظاهري و حجت باطني، اما حجت ظاهري فرستادگان الهي و پيامبران و امامان هستند و اما حجت باطني عقل هايند. (منتخب ميزان الحكم، روايت 4387)
براين اساس، ممكن نيست حجت ظاهر و باطن با يكديگر تعارض داشته باشند. زيرا اين دو حجت ظاهر و باطن دو طريق مستقل و بي نياز از همديگر نيستند، بلكه هر دو از يك منبع الهام گرفته و كاملا هماهنگ مي باشند. بنابراين انسان زماني به هدف و غايت خلقت خود مي رسد كه نهايت همسويي و هماهنگي ميان اين دو راهنما برقرار باشد. نكته پاياني اين است كه حقايق بلند ديني گاه با عقل جزيي حسابگر دكارتي يا عقل پراگماتيستي يا عقل كانتي معارض مي نمايد و پرواضح است كه ايثار و از خودگذشتگي و شهادت و انفاق و ايمان به غيب و هزاران ارزش متعالي اسلام با عقل جزيي و حسابگر قابل تحليل و تبيين نيست. اما اين گونه ارزشها هيچگاه با عقلانيت ديني و اسلامي مبتني بر رويكرد قرآني و سيره انبيا(ص) و ائمه(ع) تضاد و تنافي ندارد.