اضطراب دير رسيدن

کارشناسان توصيه مي کند که به هزينه هاي تأخير داشتن و نتايج و فوايد سرموقع بودن نگاه کنيم . او مي گويد اين مهم است بدانيم که تأخير داشتن باعث نگراني ديگران و اضطراب و دلهره خود شخص مي شود . سطح اضطراب افراد وقتي که دير مي کنند خيلي بيشتر مي شود . اين افراد پرشتاب ، نگران و عصبي مي شوند . و دقايق اوليه را صرف معذرت خواهي مي کنند يکي از اثرات سروقت بودن (on time ) اين است که ميزان استرس آنها و نيز زماني که صرف معذرت خواستن از ديررسيدنشان مي شود کمتر است. * نتايج تأخير ( دير رسيدن )
شنبه، 14 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اضطراب دير رسيدن
اضطراب دير رسيدن
اضطراب دير رسيدن
 
کارشناسان توصيه مي کند که به هزينه هاي تأخير داشتن و نتايج و فوايد سرموقع بودن نگاه کنيم . او مي گويد اين مهم است بدانيم که تأخير داشتن باعث نگراني ديگران و اضطراب و دلهره خود شخص مي شود . سطح اضطراب افراد وقتي که دير مي کنند خيلي بيشتر مي شود . اين افراد پرشتاب ، نگران و عصبي مي شوند . و دقايق اوليه را صرف معذرت خواهي مي کنند يکي از اثرات سروقت بودن (on time ) اين است که ميزان استرس آنها و نيز زماني که صرف معذرت خواستن از ديررسيدنشان مي شود کمتر است.

* نتايج تأخير ( دير رسيدن )

نتايج و اثرات هميشه ديررسيدن و تأخير داشتن بيش از آن چيزي است که مردم مي پندارند . طبق نظر ليندا پادين روانشناس و نويسنده کتاب مديريت ترس « شما خودتان براي خودتان اسم تراشي مي کنيد و اين شهرت خوبي نيست » مردم احساس مي کنند که نمي توانند به شما اعتماد کنند و به روابط خويشاوندي و دوستي ها و حتي اعتمادبه نفس شما ضربه وارد مي شود .
اول اينکه بايد انگيزه تغيير در شما بوجود آمده باشد و قدم بعدي مشخص کردن علت تأخير شماست . علت به دو دسته فني ( تکنيکي ) و رواني طبقه بندي مي شود .

* مشکلات تکنيکي

اگر ميزان تأخيرهاي شما متفاوت است گاهي ۵ دقيقه ، گاهي ۱۵ و حتي گاهي ۴۰ دقيقه تأخير داريد اينجا يک اشکال فني وجود دارد . کارشناسان عقيده دارند اين بدين معناست که ميزان وقتي را که صرف مي شود شما نمي توانيد تخمين بزنيد که مثلاً وقت صرف شده بعلت زمان رانندگي بوده يا فعاليتهاي روزمره مثل حمام گرفتن ، باعث اتلاف وقت شما شده است .
و اما راه حل : کارشناسان عقيده دارند که بايد وقت را بهتر تنظيم کرد . زمان هر کاري را که انجام مي دهيد براي مدت ۱ تا ۲ هفته نگه داريد . يادداشت کنيد که فکر مي کنيد هر کاري چقدر زمان مي برد و سپس ببينيد که واقعاً چقدر زمان مي برد . اينکار به شما کمک مي کند که يک الگوي مناسب را پيدا کنيد و بتوانيد زمان را ارزيابي کنيد .
کارشناسان مي گويند که اين استراتژي کمک کننده است زيرا شما مجبور مي شويد در مورد زماني که صرف مي کنيد واقع گرا باشيد بويژه در مورد کارهاي روزمره و روتين .
اگر شما بدانيد که خشک کردن موهايتان ۲۰ دقيقه زمان مي برد به خودتان اجازه مي دهيد که فقط ۲۰ دقيقه صرف اين کار کنيد .

* مهارت و يادگيري « نه » گفتن

مشکل تکنيکي ديگري که براي بعضي ها وجود دارد اين است که در ارتباطاتشان وقتي که زمان کوتاهي دارند قادر به « نه » گفتنن نيستند .
کارشناسان مي گويند شما ممکن است در تنظيم اوقات خود موفق باشيد و خوب عمل کنيد ولي قادر به گفتن نه نباشيد . حل اين مشکل اين است که ياد بگيريد تقاضاها را کم کنيم با نه گفتن . من دوست دارم کمک کنم ولي وقت ندارم ، يا قرار دارم ، يا فردا کمکت مي کنم .

* تأخير انتخابي

اگر شما هميشه تأخير ۱۰ دقيقه اي داريد اين يک مسأله رواني است . شما دقيقاً زماني مي رسيد که مي خواهيد و اما سئوال اينجاست که چرا ؟
کارشناسان عقيده دارند که پاسخ به اين سئوال بستگي به تيپ شخصيتي افراد دارد . براي بعضي آدمها يک مخالفت و ممانعتي در اين زمينه وجود دارد بطوريکه از کودکي روحيه سرکش و نافرماني داشته اند و نمي توانند انتظاراتي را که ديگران از آنها دارند برآورده کنند .
دسته ديگر افرادي هستند که با تأخير در انجام کارها قادر به حل بحرانهاي کوچک مي شوند اين افراد نمي توانند با ديگران هماهنگ باشند مگر آنکه ترشح آدرنالين در آنها بالا رود . بايد هميشه يک زوري بالاي سرشان باشد تا حرکت کنند .

* راهکاري براي گذراندن وقت

براي بيشتر مردم اضطراب بيشتر در مورد مکاني است که مي خواهند بروند . يک عامل ترس در افراديکه خيلي مضطربند وجود دارد که شامل اصلاً نرفتن به محل مورد نظر ، خيلي زود رفتن و نداشتن کاري براي انجام دادن است .
يک ترس وحشتناکي از ضيق وقت و اضطراب مرتبط با انجام ندادن کار و منتظر شدن وجود دارد . اگر شما ترجيح مي دهيد در يک قرار ملاقات دير کنيد تا اينکه ۱ دقيقه در اطاق انتظار معطل شويد .
اگر مي خواهيد بر اضطراب منتظر ماندن ( معطل شدن ) غلبه کنيد . بايد با شيوه اي سرخود را گرم کنيد . سعي کنيد ۱۰ يا ۱۵ دقيقه زودتر از موعد حاضر باشيد و از زمان براي انجام فعاليت ويژه اي مثل خواندن يک داستان ، تماس تلفني با دوستان و.. استفاده کنيد .
اين شيوه به شما کمک مي کند که زمان بي استفاده را به يک زمان سودمند و لذت بخش تبديل کنيد و اين عاملي مي شود که شما وقت شناس باشيد .
افراد زيادي سعي مي کنند از بيکار بودن اجتناب کنند درست قبل از اينکه خانه را ترک کنند براي انجام چند کار اقدام مي کنند .
اين حالت را سندرم همه کار کردن مي نامند و اين مانع بزرگي براي سر وقت رسيدن است . اگر مي خواهيد که واقعاً بر اين حالت غلبه کنيد يک تأمل و وقفه اي قبل از ترک خانه داشته باشيد و سريع آن را انجام ندهيد .




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.