مزایا و معایب برون سپاری

این روزها به نظر می‌رسد که عبارت برون سپاری سخنرانی انتقادی و شدید الحنی را از طرف مخالفان به بار آورده است. این افراد، برون سپاری را به خاطر چیزهای بدی که اقتصاد آمریکا را به ستوه آورده‌اند، سرزنش می‌کنند. نگاهی
چهارشنبه، 18 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب برون سپاری
مزایا و معایب برون سپاری

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون





 

این روزها به نظر می‌رسد که عبارت برون سپاری سخنرانی انتقادی و شدید الحنی را از طرف مخالفان به بار آورده است. این افراد، برون سپاری را به خاطر چیزهای بدی که اقتصاد آمریکا را به ستوه آورده‌اند، سرزنش می‌کنند. نگاهی انداختن به مزایا و معایب برون سپاری ممکن است با ارزش باشد.
برون سپاری و برون مرز سپاری اغلب به صورت مترادف هم استفاده می‌شوند اما تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارند. هم برون سپاری و هم برون مرز سپاری نتیجه‌ی رژیم سرمایه داری هستند. اولی به فرآیند بستن قرارداد فرعی با فروشنده‌ای که ممکن است در داخل مرزهای جغرافیایی همان کشور باشد اشاره می‌کند در حالی که دومی از طرفی به وضعیتی که در آن مقاطعه کار فرعی و شرکت برون سپار در کشورهای مختلف واقع شده‌اند، اشاره می‌کند. نیاز به کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر فعالیت‌های اصلی، شرکت‌ها را به سمت تمرکز بر فعالیت‌هایی که برای شرکت طبیعی هستند سوق داده است در حالی که فعالیت‌های برون سپاری و یا برون مرز سپاری به حضور آنها نزدیک نیستند.

تاریخچه مختصر :

در اوایل دهه‌ی 1960 و 1970، برخی شرکت‌های منسوجات آمریکایی شروع به بستن قرارداد فرعی منسوجات و لباس‌های خود با آسیا کردند. این کار توسط برون سپاری محصولاتی چون کفش‌، اسباب بازی‌، وسایل الکترونیکی و قطعات خودرو پیروی شد. در واقع، تولید کنندگان اصلی خودرو شروع به تأسیس کارخانه‌های مونتاژ در کشورهای خارجی کردند. در اواخر دهه‌ی 1990، شرکت‌های آمریکایی شروع به ارائه‌ی خدمات برون سپاری به کشورهایی نظیر هندوستان کردند. مشاغلی که به مهارت خیلی زیادی نیاز نداشتند، به کشورهای با نیروی کار عظیم که انگلیسی صحبت می‌کردند، برون سپار شدند. بانکها و شرکت‌های بیمه‌ای بیشتر کارهای پشت صحنه‌ا‌ی خود را برون مرز سپار کردند. کار گسترش نرم افزار برون سپاری به مقدار زیادی رونق گرفت. شرکت‌های حسابداری و قانونی نیز برای تسریع کار روتین خود، شروع به استفاده از شرکت‌هایی که در آن سوی آبها واقع شده بودند، کردند. فرآیند حقوق بگیری، قبض‌های پزشکی، کارهای اداری و مدیریت منافع، آخرین سری مشاغلی بودند که برون سپار شدند. در واقع، کار مطالعه‌ی اشعه‌های ایکس در شب و اواخر هفته وقتی که رادیولوژیست‌های محلی در دسترس نبودند به رادیولوژیست‌های با مجوز در کشورهای خارجی واگذار شدند.
بدیهی است که فرآیند برون سپاری جنبشی را در طول سالیان به راه انداخته است. اما، بیشتر مردم احساس می‌کنند که آن باعث شده که تعدادی از آمریکاییان شغل خود را به خاطر افراد خارجی از دست بدهند. مزایا و معایب زیر می‌توانند به درک نیاز به برون سپاری و مخالفتی که شرکت‌ها و یا کشورها احتمالاً به خاطر برون سپاری مواجه هستند، کمک کنند.

مزایا :

 هزینه‌های اجرای پایین

برون سپاری به کشورهایی نظیر هندوستان که جمعیت تحصیل کرده دارد و در آن مردم تمایل بیشتری برای تهیه‌ی نیاز به کسر هزینه نسبت به کارگران خانگی دارند، در کاهش هزینه‌های اجرا مفید و سودمند است. شرکت‌ها منافع عظیمی را به خاطر کاهش هزینه‌های اجرایی کسب کرده‌اند.

 کاهش هزینه

شرکت‌ها به طور برتر کارهایی که هزینه‌ی ورودی پولی انبوهی را برای آنها دارند، برون سپاری می‌کنند. اگر کارفرمایان شرکت به خوبی با انجام یک وظیفه‌ی مشخص آشنا نباشند، بهتر است کارها به یک متخصص صنعتی برون سپاری شوند. اگر چه کار، ممکن است در خانه تکمیل شود ولی زمان صرف شده برای آن بیشتر خواهد بود و برای شرکت مقرون به صرفه است که پیشنهادهای طولانی مدت را در نظر بگیرد.

 یکی کردن وقفه‌های کاری

طبق قوانین آمریکا، یک شرکت می‌تواند کارهای پرداختی خود را به خاطر منافعی که از خارج کسب می‌کند تا موقعی که منافع به شرکت مادر واقع در آمریکا ارسال نمی‌شوند، به تعویق بیاندازد. علاوه بر این، دوره‌ی تعویق می‌تواند به صورت نامحدود طول بکشد. در نتیجه شرکت‌ها تنظیم کرده‌اند که منافع برون سپاری را به دست آورند.

 توصیه‌ی تخصصی

طبق تئوری رقابت هسته‌ای، یک سازمان باید خوب کار کند تا روی عملیات اجرایی اصلی و یا هسته‌ای تمرکز کند و فعالیت‌هایی را که طبیعت اجرایی دارند، برون سپاری کند. این موضوع به شرکت در حفظ فایده‌ی رقابتی خود، بهبود کارآیی و در نتیجه افزایش منافع کمک خواهد کرد. شرکت‌هایی وجود دارند که از راهنمایی تخصصی فقط وقتی که به دستیار لازم است، استفاده می‌کنند. با متخصصان در دسترس برای بیان چرایی و دلیل‌های ضروری، شرکت به سمت انجام پروژه‌های واقعی حرکت خواهد کرد. این دقیقاً یعنی این که آنها چگونه از فرصت‌های پرسود و موفقیت‌های فراوان استفاده می‌کنند.

 تئوری فایده‌ی نسبی

این تئوری توسط اقتصاددان مشهور دیوید ریکاردو پیشنهاد شده بود که با تئوری سازی منافع مثبت آن بر تولید ناخالص داخلی کشور حمایت می‌کرد. این اعتقاد او بود که با تجارت بدون ملاحظه به مرزها، یک کشور می‌تواند بر تولید یک جنس به این خاطر که فایده‌ی نسبی دارد تمرکز کند و با اجناسی که توسط کشورهای دیگر تولید می‌شوند، معامله پایاپای کند. این کار در عوض منجر به حداکثر کردن تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد.

 انعطاف پذیری نیروی کار

هر شرکتی می‌خواهد که در صنعت مربوطه خود بیشترین سهم را داشته باشد. رشد و گسترش تأثیر بالایی روی چارت‌های مورد هدف شرکت‌ها در کل دنیا دارد. یک عاملی که رشد و رونق ناشی از آن را مشخص می‌کند، افزایش نیروی انسانی است. اما، با برون سپاری شما ممکن است نیروی کار بزرگ‌تری را وقتی که کارها به شدت طاقت فرسا می‌شوند، استخدام کنید. نیروی کار اضافی به طور موقت استخدام می‌شود در نتیجه معضل پرسنل اضافی داشتن و پرداخت دائمی مطرح نمی‌شود.

 حفظ اجرا

اما یک پروژه ممکن است به خوبی برنامه ریزی شده باشد؛ مواردی وجود دارند که در آن شرکت‌ها خود را در منطقه پرفشار با کنفرانس‌های میز گرد پرحرارت و خرده زمان‌ها می‌یابند. تصمیمات نادرست و تغییرات ناگهانی ممکن است چارت فرآیندی پروژه را درهم بریزد. آن وقتی است که شرکت‌های در مقیاس کوچک شرایطی را تحمل می‌کنند که در نتیجه برون سپاری به پیش می‌آورد. از طریق برون سپاری یک شرکت می‌تواند پروژه را حفظ کند و به عنوان متخصص عمل کند.

 تنوع منطقه‌ی زمانی

این اطلاع عمومی است که مناطق زمانی برای کشورهای آسیایی نسبت به غربی فرق می‌کنند. برای صنایعی که به سرویس دائمی نیاز دارند گردش با ساعت، خوب عمل می‌کند. در حالی که شما در آسیا به روز خود خاتمه می‌دهید، غرب به انجام کار شروع می‌کند. این جایی است که برون سپاری نقش مهمی دارد به ویژه وقتی که نیازهای تجارتی شما با گردش زمان عمل می‌کنند.

معایب :

 افزایش بیکاری

فعالیت‌های تولیدی برون سپاری منجر به بیکاری تعدادی از کارگران یدی شده است. برای کارگران از کار بیکار شده به شدت سخت است که به دنبال کار دیگری به خاطر کاهش نیاز به مهارت آنها بگردند.

 برون مرز سپاری مشاغل اداری

تخمین زده شده است که تا سال 2015 نزدیک به 3ر3 میلیون مشاغل اداری آمریکایی توسط آمریکا برون مرز سپار خواهند شد و نزدیک به 136 بیلیون ارزش کارمزد از بین خواهند رفت.

 رو به زوال گذاشتن کیفیت

بدتر شدن کیفیت یک بحث اظهار شده علیه برون سپاری است. مردم معتقدند که مشاغل اداری که به سری مهارت‌های مشخصی نیاز دارند منجر به بدتر شدن کیفیت شده‌اند. در نتیجه تأثیر برون سپاری بر تحویل نتایج مورد سوال واقع شده است.

 نبود کنترل

سازمان شما روی استانداردهای شفعه‌ای مشخصی کار می‌کند. این استانداردها به سبک شغلی شما جهت می‌دهند. اما سازمانی که شما یک شغل ویژه را به آن برون سپار می‌کنید قابل اعتماد نیست که از استانداردها پیروی کند. شما مطمئناً یک تناقضی در محل خواهید داشت؛ اما تصمیماتی که به اداره‌ی آنها اعمال می‌شود توسط سازمان شما کنترل نخواهد شد. دید کلی و وضعیت انجام کار که فرق می‌کنند منجر به ظهور ناسازگاری همیشگی می‌شوند.

 امنیت تواقفی است

انجام یک کنترل کامل روی شرکت برون سپار ممکن است مفید به نظر برسد چون شرکت شما مجبور است که اسناد مهم، طراحی محصول و یا هر دارایی معتبر شرکت را تقسیم کند. مثال‌هایی وجود دارند که در آن اطلاعات مهم توسط شرکت برون سپار به خاطر ضدیت پخش شده‌اند. برای جلوگیری از چنین وضعیت‌هایی، در ایجاد سند متقابل نقش داشته باشید. بیان یک بند و تبصره اضافی برای مجازات تخلف کمک خواهد کرد. در کل بهتر است که در جانب احتیاط به غلط قضاوت نکنید.

 تأخیر داشتن کارهای خانگی

برون سپاری در واقع در زمان صرفه جویی می‌کند؛ اما آن هزینه‌ی پوشاندن فرصت‌های مشخصی برای کارمندان است که می‌توانستند پایه‌ی اطلاعاتی خود را افزایش دهند. در نتیجه کارمندان شانس مطرح کردن جرأت خود را از دست می‌دهند حتی اگر آن به معنای بیان یک استعدادی باشد که اخیراً کشف شده است. بهره مندی از منابع خانگی روحیه‌ی کارمندان حاضر را بالا می‌برد.
اختلاف بین موافقان و مخالفان برون سپاری هنوز حل نشده است. دشواری در رسیدن به توافق عام می‌تواند به مزایا و معایب برون سپاری که در بالا ذکر شد نسبت داده شود که برون مرز سپاری را به یک شمشیر دو لبه تبدیل کرده است.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان