آموزش زندگی بدون درایو CD/DVD-ROM

آیا شما از جمله افرادی هستید که نگرانید لپ‌تاپ و یا کامپیوتر دسکتاپ بعدی شما فاقد درایو نوری باشد؟ چگونه از عهده آن بر می‌آیید؟ Roland Waddilove به شما پاسخ خواهد داد.
چهارشنبه، 18 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش زندگی بدون درایو CD/DVD-ROM
 آموزش زندگی بدون درایو CD/DVD-ROM

 






 

آیا شما از جمله افرادی هستید که نگرانید لپ‌تاپ و یا کامپیوتر دسکتاپ بعدی شما فاقد درایو نوری باشد؟ چگونه از عهده آن بر می‌آیید؟ Roland Waddilove به شما پاسخ خواهد داد.
درایو CD/DVDROM ابتدا یکی از مهمترین مؤلفه‌های کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ بود. این المان تقریباً از نظر اهمیت با هارد دیسک و کارت گرافیک در یک رده قرار داشت. دوره این درایو به سر رسیده همانطور که این درایو مسیر آرام را از فلاپی دیسک‌ها تا ظهورشان پیموده‌اند. این درایوها در حال احتضارند، لپ‌تاپ‌های فوق سبک امروزی فاقد این درایوها هستند. و حتی برخی از لپ‌تاپ‌های معمولی با محدودیت فضا به طور استاندارد این درایو را شامل نمی‌شوند. سؤالی که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد این است که آیا من می‌توانم بدون یکی از این درایوها سر کنم؟ با نگاه سریع به فروشگاه‌هایی که این اواخر کارشان فروش کامپیوترهای شخصی بوده موضوع روشن می‌شود. از 25 لپ‌تاپی که ما بررسی کردیم بیش از نیمی از آنها فاقد درایوهای نوری بودند. با این اوصاف چنین به نظر می‌رسد که کامپیوتر بعدی شما این نوع درایو را نداشته باشد. این روزها نرم‌افزارها اغلب از طریق اینترنت دانلود می‌شوند یک راه سریع و بسیار ساده. اتصالات پر سرعت اینترنت این روزها متداول هستند و بنابراین دانلود اکثر قریب به اتفاق برنامه‌ها در کسری از ثانیه یا در نهایت در حد چند دقیقاً انجام می‌شود. مشکل زمانی است که مثلاً شما یک نرم‌افزار قدیمی را بر روی سی‌دی‌ها یا دیوی‌دی‌هایتان داشته باشید و بخواهید آن را مجدداً نصب نمایید. اگر هیچ درایو نوری وجود نداشته باشد چگونه آن را نصب می‌کنید؟
شما می‌توانید فیلم‌های مورد نظرتان را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی گوگل، اپل، iTune و سایر فروشگاه‌ها خریداری و یا اجاره کنید. سرویس‌های پخش فیلم مثل Netflix و Amazon Prime با هزاران آرشیو فیلم و سریال‌های تلویزیون برای تماشا وجود دارند اما بسیاری از مردم آرشیوی از دی‌وی‌دی‌ها برای خود ایجاد کرده‌اند بنابراین در این شرایط شما چگونه فیلم یا برنامه مورد نظر خود را پیاده می‌کنید؟ بالغ بر یکصد توزیع لینوکس ارزشمند وجود دارد و فایل ISO که می‌تواند دانلود شده بر روی دی‌وی‌دی رام ذخیره گردیده و سیستم با این دی‌وی‌دی مجدداً راه‌اندازی شده و بالا بیاید.
ممکن است تنها تمایل داشته باشید تا این به اصطلاح Live Disk را بدون نصب هیچ‌گونه توزیعی اجرا نمایید. یا شاید بخواهید آن را در یک پارتیشنی که بر روی دیسک درایو قرار دارد یا در داخل VitrualBox نصب کرده و آن را به عنوان یک ماشین مجازی راه بیاندازید. اما اگر درایو نوری وجود نداشته باشد، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ ویندوز 7 بر روی DVD توزیع شد. اگر شما بخواهید آن را در یک VitrualBox نصب کنید، شاید نرم‌افزار قدیمی را اجرا کنید که بر روی ویندوز 10 عمل نمی‌کند. اگر کامپیوتر درایو نوری نداشته باشد این مورد مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین آیا شما باید گزینه‌های خود را هنگام خرید یک کامپیوتر جدید محدود کنید؟ درایوهای نوری به طور کامل از کامپیوترها حذف خواهند شد و این روزها نیاز داریم که برای رفع مشکلات مربوطه آموزش ببینیم.

گزینه‌های سخت افزاری

اغلب چیزهایی که این روزها می‌بینید دیجیتال و آنلاین هستند. اما دسترسی هر از گاهی به درایو نوری مهم است اگرچه شما همیشه به یک نمونه از آن را بر روی کامپیوترتان نیاز ندارید. بنابراین وقتی کامپیوتر بعدی شما ممکن است درایو CD/DVDROM نداشته باشد شاید باید یک دستگاه قدیمی در منزل یا محل کار خود داشته نگهداری کنید که درایو مورد نظر را داشته باشد. تا زمانی که یکی از این درایوها را در اختیار داشته باشید مطمئن هستید در مواقع ضروری به داد شما می‌رسد.
این بدان معنی است که نگه داشتن یک کامپیوتر قدیمی تنها برای موارد خاص ایده خوبی است. لپ‌تاپ ساده‌ترین گزینه است زیرا می‌توانید مواقعی که به آن نیاز ندارید، لپ‌تاپ را در داخل کشوی دراور یا کابینت قرار دهید. بنابراین کامپیوتر یا لپ‌تاپ قدیمی خود را بدور نریزید، دو دستی آن را بچسبید شاید روزی به کمک آن نیاز داشته باشید. کامپیوترهای قدیمی با یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی درایو حتی می‌توانند از طریق شبکه وای‌فای به اشتراک گذاشته شده و از طریق کامپیوتری که فاقد این درایو است قابل دسترس باشد. بنابراین حالا شما یک دلیل برای حفظ کامپیوتر قدیمی که با ویندوز XP کار می‌کند، دارید.
در کامپیوترهای قدیمی که سی‌دی و دی‌وی‌دی درایو دارند ابتدا به قسمت کنترل پانل و سپس Folder Options رفته، زبانه View را انتخاب کرده گزینه "Use simple file sharing" را از انتخاب خارج کنید. بر روی start کلیک کرده و Computer را در قسمت My Computer انتخاب کنید.
حالا بر روی درایو نوری کلیک راست کرده و Sharing and Security را انتخاب کنید. برای به اشتراک گذاشتن فولدر، گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و یک نام اشتراک مثل DVDROM برای آن وارد کنید. گزینه "Allow this number of users" را انتخاب و آن را بر روی 10 تنظیم کنید. بر روی Permissions کلیک کرده و مطمئن شوید که هر گروه تمام آیتمهایی را که تیک خورده‌اند در ستون Allow دارد.
در کامپیوتر جدیدی که فاقد سی‌دی و دی‌وی‌دی درایو است، پنجره اکسپلورر را باز کرده و گزینه Computer یا This PC را انتخاب کنید. به زبانه Computer در نوار‌ی که در قسمت بالا قرار گرفته بروید و بر روی گزینه "Map network drive" کلیک کنید. از دکمه Browse برای یافتن و انتخاب درایو CD/DVD در کامپیوتر دیگر استفاده کنید.
سپس EXPLORER ظاهر شده و وقتی یک دیسک در درایو قرار داشته باشد می‌تواند برای اجرای نرم‌افزار، فرآیند جستجو، بیرون کشیدن فایلها، پخش و اجرای فیلم و... درست مثل زمانی که یک درایو داخلی وجود دارد، وارد عمل شود.
درایوهای USB
تا اینجا متوجه شدید که می‌توانید به درایو نوری کامپیوتریکه به آن مجهز است از طریق کامپیوترهای دیگر دسترسی داشته باشید. اما اگر شما تنها یک کامیپوتر داشته باشید و آنهم فاقد درایو باشد چه می‌کنید؟
در اغلب مواقع نیازی به درایو نیست می‌توانید از طریق وب به موسیقی مورد نظرتان گوش کنید، فیلم تماشا کرده، نرم‌افزار دانلود کنید و فعالیت‌های دیگری انجام دهید. در مواقعی که نیاز به درایو دارید بهترین گزینه خریداری یک دی‌وی‌دی رایتر یواس‌بی است. فایده آن این است که این درایو قابل حمل و سبک بوده و به راحتی توسط ویندوز شناسایی و نصب گردیده و بین چندین کامپیوتر به اشتراک گذاشته می‌شود.
درایوهای نوری USB ارزان هستند. قیمت این درایوها از حدود 20 پوند برای یک مدل ابتدایی شروع می‌شود. این یعنی اینکه خرید یک کامپیوتر دسکتاپ یا لپ‌تاپی که درایو نوری داخلی ندارند پایان جهان نیست. اگر شما متوجه شدید که نمی‌توانید بدون این درایو سر کنید یک مدل USB2 ارزان قیمت خریداری کرده و به سیستم خود وصل کنید. خیلی از این درایوها با نیروی برق بسیار کمی کار می‌کنند و همان میزان برقی که از پورت USB می‌گیرند برای آنها کفایت می‌کند و نیازی به یک منبع انرژی خارجی نیست. مدل‌های SE205GB سامسونگ و LiteOn EBAU 108 دو نمونه از مدل‌هایی هستند که در زمینه بودجه آخر فصل بازار از آنها می‌توان نام برد. آنها بسته به فروشنده برای کسب دو پوند، بیست پوند هزینه می‌کنند.
ASUS SSRW 08D35U و LG GP57EB40 نیز مدل‌های دی‌وی‌دی‌رایترهای اکسترنال هستند که تنها کمی بیش از 20 یورو قیمت دارند. درایوهای نوری USB زیادی وجود دارد و اگر شما کمی بیشتر هزینه کنید می‌توانید به مدلی دست یابید که سرعت انتقال داده آن به اندازه پورت USB3 است یا قابلیت‌های خواندن و نوشتن Bluray دارد. بالاترین مدل‌ها بین 50 تا 60 یورو قیمت دارند این نمونه‌ها می‌توانند تقریباً هر نوع دیسکی که شما در آن قرار می‌دهید را بخوانند.

ایجاد تصویر دیسک

یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید بدون حضور درایو نوری مدیریت کنید کپی کردن دیسک بر روی هارد دیسک کامپیوتر است. با استفاده از یک کامپیوتر قدیمی یا یک درایو نوری USB خارجی می‌توانید از سی‌دی‌های موزیک، نرم‌افزار، نماهنگ، دی‌وی‌دی‌های فیلم و غیره کپی گرفته و بر روی دیسک کامپیوتر به عنوان فایلهای ISO ذخیره کنید. دسترسی به این فایل‌ها همانند این خواهد بود که شما این دیسکها را درون درایوهای نوری خود قرار داده‌اید. برنامه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند از سی‌دی و دی‌وی‌دی کپی گرفته و آنها را تحت عنوان فایلهای ISO بر روی دیسک ذخیره نمایید. معروفترین این برنامه‌ها CDBurnerXP است. برنامه را اجرا کرده Copy را انتخاب کنید.
درایو هارد دیسک را به عنوان هدف انتخاب کرده و نوع فایل را ISO قرار دهید. بر روی Copy disk کلیک کنید بعد از چند دقیقه شما یک فایل ISO از سی‌دی یا دی‌وی‌دی خواهید داشت. اگر از یک کامپیوتر قدیمی برای ایجاد فایل‌های ISO استفاده می‌کنید لازم است که در گام بعدی آنها را به کامپیوتر یا لپ‌تاپی که فاقد درایو نوری است منتقل کنید. فولدرهای به اشتراک گذاشته شده بر روی ویندوز می‌توانند از سایر کامپیوترهایی که در شبکه موجود هستند قابل دسترس باشند بنابراین شما می‌توانید آنها را در آنجا قرار دهید یا از یک درایو فلش مموری USB برای کپی فایل استفاده کنید.
اغلب نرم‌افزارهای رایت سی‌دی و دی‌وی‌دی می‌توانند فایلهای ISO را ایجاد کنند. نمونه‌های رایگان این نرم‌افزارها مناسب هستند. از نرم افزارهای جایگزین CDBurnerXP می‌توان به Burnaware, ISO, Workshop و Ashampoo اشاره کرد. این ابزار می‌توانند برای تبدیل هرگونه سی‌دی یا دی‌وی‌دی به فایل ISO ذحیره شده بر روی دیسک درایو بکار رود. و این شامل دی‌وی‌دی‌های فیلم هم می‌شود ولو اینکه آنها در هر صورت copy protected نباشند.
نرم افزارهایی وجود دارد که می‌توانند از دی‌وی‌دی‌ها کپی گرفته و آنها را نیز بر روی دیسک ذخیره کنند. اما اگر بخواهید چنین کاری را انجام دهید ناگزیر خواهید بود آن ابزار را خودتان پیدا کنید. ویندوز مدیاپلیر، iTunes, CDex و سایر برنامه‌ها این توانایی را دارند که از سی‌دی‌های موسیقی شما کپی گرفته و آنها را به عنوان فایل‌های WAV بر روی دیسک به شرطی که فضای لازم را داشته باشد ذخیره نماید. یا اگر به ازای داشتن یک فضای ذخیره‌سازی بزرگ به کمی فشرده‌سازی رضایت می‌دهید، می‌توانند آنها را به فرمت فایل‌های MP3 در آورند. اغلب نرم‌افزار، فیلم، موزیک، عکس‌ها، نماهنگ‌ها و سایر محتوا به صورت آنلاین وجود دارند و آن تعداد کم سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های خیلی خیلی قدیمی را که نیاز دارید می‌توانند بر روی دیسک کپی کنند.
دی‌وی‌دی‌های ویندوز مثل XP، 7، و ویستا می‌توانند بر روی درایو هارد دیسک کپی شوند و از ویندوز 8 به بعد می‌توانید تصویر ISO را دانلود کنید. تمام توزیع‌های لینوکس که در غالب تصاویر ISO دانلود شده موجود بوده و روش استانداردی از توزیع هستند.

استفاده از imageDisc سی‌دی/دی‌وی‌دی

حالا که شما تصاویر دیسک ISO را از هر سی‌دی و دی‌وی‌دی و دانلود لینوکس، ویندوزی هر نرم‌افزاری که لازم داشتید در اختیار دارید می‌توانید آنها را بر روی کامپیوتر فاقد درایو نوری خود استفاده کنید. تصاویر دیسک می‌توانند برای ایجاد درایوهای سی‌دی/دی‌وی‌دی رام مجازی به کار گرفته می‌شوند و ویندوز می‌تواند به آن محتویات دسترسی داشته باشد درست مثل که یک درایو نوری واقعی دارد.
نسخه‌های اخیر ویندوز شامل پشتیبانی برای تصاویر دیسک ISO هستند بنابراین نصب و راه‌اندازی یک نمونه از آنها دقیقاً به راحتی دابل کلیک کردن بر روی آن است.
اگر یک کپی از دیسک فیلم دی‌وی‌دی دارید و آن را به عنوان فایل ISO در درایو هارد دیسک ذخیره کرده‌اید، مدیاپلیر VLC را اجرا کرده، به منوی FILE بروید، Open folder و سپس درایو مجازی را انتخاب کنید. VLC فیلم را بگونه‌ای به اجرا می‌اندازد که انگار یک دی‌وی‌دی واقعی در یک درایو نوری قرار دارد. اگر شما یک سی‌دی نماهنگ به همراه تصاویری دارید که می‌خواهید بررسی کنید، برای راه‌اندازی آن، بر روی فایل ISO دابل کلیک کنید، با اینکار آن سی‌دی به شکل یک درایو در اکسپلورر ظاهر شده و فایلها قابل دسترس خواهند بود.
سپس وقتی کارتان با تصاویر ISO به اتمام رسید و خواستید آن را از اکسپلورر حذف کنید به قسمت Computer یا This PC رفته، بر روی درایو مجازی کلیک و آن را ریجکت کنید.
شما می‌توانید کارهای زیادی با بکارگیری Windows ISO انجام دهید اما یک قدم فراتر بردارید و شبیه‌ساز درایو CD/DVDROM را نصب کنید. این ابزاری است که به درایو نوری مجازی شما که برای سیستم شبیه یک نمونه واقعی به نظر می‌رسد، اضافه شده است. این ابزار ویژگی‌های بیشتر و تصاویر ISO بهتری به نسبت ویندوز فراهم می‌کند. WinCDEmu یک شبیه‌ساز سی‌دی اپن‌سورس است که می‌تواند برای نصب و راه‌اندازی تصویر دیسک ISO و همچنین تصاویر CUE, NRG, NRG, MDS/MDF, CCD و IMG بکار گرفته شوند. این ابزار بر روی تمام نسخه‌های ویندوز از XP گرفته تا نسخه‌های بالاتر اجرا می‌شود و می‌تواند هر تعداد از درایوهای CD/DVDROM مجازی را ایجاد کند. برای این برنامه کار زیاد سختی نیست تا اتصال به یک دیسک را برقرار سازد و یا این ارتباط را خاتمه دهد، اما شاید ذکر است که یک نسخه قابل انتقال از برنامه‌ای که نیاز به نصب ندارد وجود دارد.
این بخصوص برای نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز که تصاویر ISO را پشتیبانی می‌کنند مفید است. DVDFab مشابه است و تا 18 درایو CD/DVD/Bluray مجازی را می‌تواند اضافه کند. همچنین می‌تواند بطور خودکار با ویندوز شروع شود و به صورت خودکار تصاویر دیسک را راه‌اندازی کند. این یعنی اینکه شما می‌توانید کامپیوتر خود را روشن کرده و نیم دوجین سی‌دی و دی‌وی‌دی در درایوهای مجازی آماده برای استفاده داشته باشید. سایر شبیه‌سازهای درایو نوری شامل Virtual CloneDrive و نمونه تجاری Alcohol 120% است که به شما این امکان را می‌دهند که بک‌آپ‌هایی را از تصاویر سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های خود برای اجرا بر روی کامپیوترتان ایجاد کنید.

لینوکس را امتحان کنید

بسیاری از افراد علاقمندند تا لینوکس را تجربه کرده و نسخه‌های مختلف و ویژگیهایی را که لینوکس ارائه می‌دهد امتحان کنند. روش معمول این است که یک تصویر دیسک ISO دانلود کرده آنرا بر روی دیسک رایت و سپس کامپیوتر را با این نسخه که در درایو قرار داده‌اید بوت کنید. با این حال اگر شما درایو نوری در اختیار ندارید پس بدیهی است که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
یک روش این است که از VirtualBox استفاده کنید. VirtualBox یک کامپیوتر مجازی ایجاد می‌کند که با CPU, RAM، دیسک و درایو سی‌دی و دی‌وی‌دی رام و غیره همراه است. مهم نیست که کامپیوتر شما واقعاً فیبر نوری واقعی دارد یا نه، VirtualBox یک نمونه مجازی برای کامپیوتر مجازی فراهم می‌کند.
در VirtualBox بر روی دکمه New در نوار ابزار کلیک کنید تا یک ماشین مجازی جدید ایجاد شود و وقتی به اتمام رسید بر روی دکمه Settings کلیک کنید. Storage را در سمت چپ و زیر Controller انتخاب کنید: IDE یک درایو CD/DVD خالی است. این درایو را انتخاب کرده بر روی دکمه disc در منتهی الیه سمت راست CD/DVD Drive کلیک کنید حالا می‌توانید یک فایل ISO لینوکس را انتخاب کنید. وقتی که ماشین مجازی آغاز به کار می‌کند این سیستم از فایل ISO لینوکس بوت شده و شما می‌توانید آنرا مطابق معمول اجرا و یا نصب کنید.
ویندوز نیز می‌تواند به طریق مشابه بر روی ماشین مجازی نصب گردد. یک تصویر ISO از ویندوز را دانلود کرده یا آن را از دیسکی که بر روی کامپیوتر دیگری قرار دارد ایجاد کنید.
و سپس آن را به عنوان CD در تنظیمات ذخیره‌سازی وارد کنید. اگر شما ترجیح می‌دهید کامپیوتر خود را به جای ماشین مجازی از یک دیسک لینوکس بوت کنید یک کپی از Universal USB Installer بگیرید. این به شما امکان می‌دهد تا فایل ISO لینوکس مثل Ubuntu را به یک درایو فلش مموری یو‌اس‌بی قابل بوت تبدیل کنید. شما به یک نمونه به اندازه کافی بزرگ احتیاج دارید تا فایل ISO را در آن ذخیره کنید.
اغلب آنها کمتر از 4 گیگابایت حجم دارند اگرچه که تعدادی کمی بیش از این مقدار گنجایش دارند. درایو فلش یواس‌بی را به کامپیوتر وصل کرده، USB Universal Installer را اجرا و توزیع لینوکس را انتخاب کنید. اجازه دهید تا جادوی خود را نشان دهد. بعد از آن شما می‌توانید کامپیوتر خود را از درایو فلش USB مثل سی‌دی و دی‌وی‌دی بوت کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم بسیاری از توزیعهای لینوکس مثل نسخه Live بدون نصب کار می‌کنند. بنابراین این یک راه مفید برای آزمودن آنها بر روی کامپیوترتان بدون پاک کردن ویندوز است.
درایو فلش USB می‌تواند فرمت شوند و هنگامی که می‌خواهید یک نمونه جدید را امتحان کنید، یک لینوکس متفاوت اضافه کنند. یا حتی اگر زیاد در حال جابه‌جایی و مسافرت هستید می‌توانید آن را بر روی انواع دستگاه‌ها استفاده کنید.
منبع مقاله :
ماهنامه کامپیوتری بزرگراه رایانه شماره‌ی 188، سال هجدهم، شهریور 1394



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.