کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

همگام با پیش رفت و تنوع گجت‌های بازار دیجیتال، دوربین‌های عکاسی نز متنوع تر از قبل شده‌اند. امروز علاوه بر برندهای قدیمی و مشهور، برندهای گوناگون و جدیدی هم در بازار هستند که هر کدامشان در چندین رده و قیمت،
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
 کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

 

نویسنده: علی رنجبران


 

همگام با پیش رفت و تنوع گجت‌های بازار دیجیتال، دوربین‌های عکاسی نز متنوع تر از قبل شده‌اند. امروز علاوه بر برندهای قدیمی و مشهور، برندهای گوناگون و جدیدی هم در بازار هستند که هر کدامشان در چندین رده و قیمت، دوربین تولید می‌کنند. چنین بازار پرمحصولی علاوه بر محاسن فراوان، معایبی هم دارد. اگر کمی به کار با دوربین وارد باشید و بدانید با دوربین تان چه کاری می‌خواهید انجام دهید، قطعا از چنین بازار پرمحصولی سود خواهید برد و با اطمینان خاطر، محصول مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید. اما وای به روزی که ندانید انواع دوربین‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند. هر کدامشان به چه کاری می‌آیند یا شما می‌خواهید با دوربین تان چه کنید. در این صورت تنوع و گستردگی طیف این محصولات، نه تنها راه گشای شما نخواهد بود، بلکه شما را بسیار گیج و گمراه نیز خواهد کرد. به خاطر همین تلاش کرده ایم در این صفحات با دسته بندی نسبتاً دقیق دوربین‌ها، شما را در انتخاب بهتر یاری کنیم.
این دسته بندی بر اساس نیازهای شماست و ما در هر دسته سه یا چهار دوربین متفاوت را به شما معرفی خواهیم کرد. همه‌ی این دوربین‌ها غیر حرفه‌ای هستند و دوربین‌های حرفه‌ای را کنار گذاشته‌ایم تا در شماره‌های آینده سراغ آنها هم برویم.
کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

ببین و بگیر

اگر از آن دسته افرادی هستید که با دوربین گوشی تلفن همراهتان عکاسی می‌کنید، یا به عبارت بهتر استفاده تان از دوربین در حد «ببین و بگیر» خلاصه می‌شود. این بخش برای شماست. یادتان باشد مخاطبان این بخش، بیشتر به استفاده‌ی خانوادگی یا گرفتن عکس‌های یادگاری علاقه مندند و انگیزه‌ی اصلی شان از خرید دوربین این است که به فکر ارتقای کیفیت عکس‌هایشان افتاده‌اند. بنابراین اگر در عکاسی و دوربین دنبال چیزهای پیش رفته تری هستید، یک راست سراغ بخش‌های بعدی بروید.
کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

Fujifilm Finepix JX550

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
دوربین Fujifilm Finepix JX550، یک دوربین کامپکت سطح متوسط با رزولوشن تصویر شانزده مگاپیکسل است. این دوربین با بزرگ نمایی اپتیکال پنج برابر، محدوده‌ی واید و زوم مناسبی را در اختیار کاربر می‌گذارد. همچنین سرعت عکاسی پیاپی با این دوربین، 1/1 دهم فریم در ثانیه است که برای یک دوربین کامپکت، رقم خوبی محسوب می شود. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا از صحنه‌های پرتحرک به خوبی عکاسی کنید. کیفیت فیلم برداری این دوربین HD است و شما را قادر می‌کند تا تصاویر و کلیپ‌های کوچک خوبی از صحنه‌های به یادماندنی ثبت کنید. صفحه‌ی نمایش 2/ 7 اینچی این محصول، طوری طراحی شده که حتی در مقابل نور مستقیم خورشید نیز می‌توان به راحتی عکس برداری کرد و کاربران می‌توانند عکس‌هایی را که گرفته‌اند، مرور کنند. این دوربین با داشتن یک سیستم لرزش گیر دیجیتال ازتاری و کشیدگی تصویر جلوگیری می‌کند.

قیمت: 200 هزار تومان

Canon LXUS 165

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
این دوربین که در سال 2015 به بازار عرضه شده، دارای حسگر CCD بیست مگاپیکسلی با بیشینه حساسیت 1600 است.
این سنسور قدرتمند در کنار پردازشگر DIGIC4، در مجموع دوربینی قدرتمند را به کاربران عرضه کرده که محصولش عکس‌هایی با دقت و شفافیت بسیار بالاست.
دامنه‌ی لنز این دوربین 28 تا 224 است که زوم هشت برابری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و دامنه‌ی بسیار مناسبی برای یک دوربین کامپکت محسوب می‌شود.
این دوربین همچنین به یک سیستم لرزش گیر تصویر مجهز است که کاربرش را قادر می کند در شب یا نور کم با خیال راحت عکاسی کند.
بدنه‌ی ظریف و ابعاد کوچک این دوربین باعث می‌شود تا حمل و نقل آن بسیار آسان باشد و همه جا بتوان آن را در دسترس داشت. کیفیت فیلم برداری این دوربین HD است که برای دوربینی با این امکانات، کمی پایین به نظر می‌رسد.

قیمت: 350 هزار تومان

Sony Cyber- shotDSC-WX200

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
دوربین عکاسی دیجیتال Sony Cybershot DSC-WX200 دوربینی کوچک و قدرتمند با قدرت بزرگ نمایی 10 برابر است. در قلب این دوربین کامپکت، سنسور ExmorR CMOS با دقت 18/ 2 مگاپیکسل کار می‌کند. از ویژگی‌های برجسته‌ی WX200 می‌توان به فیلم برداری FullHD لرزش گیر نوری تصویر، تکنولوژی فلاش پیش رفته و عکاسی پی در پی با سرعت 10 فریم بر ثانیه اشاره کرد. بدنه‌ی این دوربین کامپکت از جنس آلومینیوم ساخته شده و در پنج رنگ طراحی و در بازار عرضه شده است.
سنسور 18 مگاپیکسلی این دوربین به کاربر اجازه می‌دهد بدون افت کیفیت، عکس‌ها را در هر‌ اندازه‌ای برش بزند و کادر دلخواهشان را انتخاب کند.
همچنین پردازنده‌ی BIONZ این دوربین در ثبت واقعی رنگ‌ها، کاهش نویز و پردازش سریع تصویر، بسیار قدرتمند عمل کرده و کیفیتی مطلوب ارائه می‌دهد.

قیمت: 500 هزار تومان

Nikon COOLPLX S3400

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
این دوربین با داشتن سنسور بیست مگاپیکسلی به کاربرش اجازه می‌دهد بدون نگرانی عکس‌هایش را برش زده و مناظر دلخواهش را بدون افت کیفیت، از دل آن جدا کند.
این دوربین نیز (مثل باقی دوربین‌های نیکون) به شفافیت رنگی و کیفیت بی نظیر در عکاسی روز و منظره مشهور است و اگر برای سفر یا کوهنوردی دنبال دوربینی سبک می‌گردید، این دوربین برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود. لنز این دوربین بزرگ نمایی اپتیکال هفت برابری دارد و کیفیت فیلم برداری اش HD است.
این دوربین دارای افکت‌های مختلف برای عکاسی است و همچنین یک سیستم لرزش گیر بسیار موفق دارد که به کاربر اجازه‌ی عکاسی در نور کم را می‌دهد.
همچنین هجده حالت پیش فرض عکاسی در آن جا گنجانده شده که امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. فرم و طراحی آن هم زیبایی منحصر به فردی دارد و بدنه‌اش بسیار ظریف است.

قیمت: 250 هزار تومان

کمی هنر عکاسی

دوربین‌هایی که در این دسته به شما معرفی می‌کنیم، جزو دوربین‌های کامپکت محسوب می‌شوند اما کارآیی‌هایی در حد دوربین‌های حرفه‌ای دارند و در صورتی که کاربر تمایل داشته باشد، می‌تواند با این دوربین‌ها کمی هنرعکاسی بیاموزد و عکس‌هایش را از حالت یادگاری صرف خارج کند. یادتان باشد لنز این دوربین‌ها بسیار عادی است و اگر عشق زوم هستید، خوب است سری به بخش بعدی بزنید. همچنین این دوربین‌ها با داشتن مد نوردهی دستی، به شما امکان کنترل کامل بر شرایط عکاسی را می‌دهند. کیفیت فیلم برداری این دوربین هماهنگی Full HD است و تصاویر بسیار با کیفیتی خلق می‌کنند.
کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

Sony RX 100 II

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
دوربین Sony RX 100 II با اندازه‌ی بسیار کوچکش، یک سنسور نسبتاً بزرگ به ابعاد 13/ 2 صدم در 8/ 8 دهم میلی متر را در خود جای داده است.
هر چند اندازه‌ی سنسور این دوربین به دوربین GIX MarkII نمی‌رسد، اما کیفیت بیست مگاپیکسلی آن بخشی از این نقطه ضعف را جبران می‌کند. این دوربین هم چنین با داشتن یک محدوده‌ی وسیع ایزو بین صد تا 25 هزار و ششصد، اجازه‌ی عکاسی در هر نوری را می‌دهد. شاید نقطه ضعف عمده‌ی این دوربین لنز آن باشد که در محدوده‌ی 28 تا صد میلی متر متغیر است. دیافراگم آن هم از حالت واید 1/ 8، به 4/ 9 درحالت زوم می‌رسد که عدد مناسبی نیست. با این همه، این دوربین با سرعت عکاسی 10 فریم بر ثانیه، امکان مناسبی در اختیار کسانی قرار می‌دهد که از صحنه‌های پرسرعت عکاسی می‌کنند. فوکوس سریع این دوربین هم – که برای یک دوربین کامپکت بسیار عالی است – در چنین شرایطی عصای دست کاربر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به بدنه‌ی آلومینیومی باریک، توانایی عکاسی در فرمت RAW و ضبط ویدئویی 1080 p Full HD اشاره کرد.

قیمت: دو میلیون و 200 هزار تومان

Mark II Canon Powershot GIX

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
دوربین Mark II Canon Powershot GIX به واسطه‌ی داشتن یک سنسور بزرگ با ابعاد 18/ 7 در 14 میلی متر، بهترین کیفیت عکس را برای یک دوربین کامپکت به ارمغان می‌آورد.
علاوه بر این، یک لنز زاویه باز 24 در 120 میلی متر، به صاحب دوربین اجازه می‌دهد هر نوع عکسی را در هر شرایطی تهیه کند.
این دوربین با سرعت عکاسی 5/ 2 فریم بر ثانیه، به دوربین‌های حرفه‌ای پهلو می‌زند و امکانات بی نظیری در اختیار کاربر می‌گذارد. تنها نقطه ضعف این دوربین دیافراگمش است که از حالت واید تا زوم، بین دو تا چهار متغیر است و در حال زوم، کمی دست کاربر را می‌بندد.
بااین حال کیفیت عالی عکس‌های این دوربین 13 مگاپیکسلی و محدوده‌ی وسیع حساسیتش (که بین 100 تا 12 هزار و 800 متغیر است) کمی این نقطه ضعف را جبران می‌کنند.

قیمت: 800 هزار تا یک میلیون تومان

Nikon P7800

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
شاید این دوربین بین دوربین‌های نیمه حرفه ای، ابتدایی‌ترین آنها باشد، اما ویژگی‌هایی دارد که کاربران بسیاری را برای خریدنش وسوسه می کند. این دوربین با داشتن یک سنسور کوچک 12 مگاپیکسلی در این زمینه خدمت خاصی به کاربر ارائه نمی‌دهد، اما همین سنسور عکس‌های بسیار با کیفیتی می‌گیرد. نکته‌ی قابل توجه در این دوربین، لنز بسیار عالی آن است که با محدوده‌ی 28 تا دویست میلی متری، تقریباً همه‌ی دوربین‌های دیگر این رده را پشت سر می‌گذارد. این لنز یک محدوده‌ی نسبتاً طولانی دیافراگمی بین دو تا چهار دارد، که برای این دسته از دوربین‌ها بسیار مناسب به نظر می‌رسد یک چشمی الکترونیک نیز به کاربر اجازه می‌دهد، همانند دوربین‌های حرفه ای، با چسباندن دوربین به صورتش کنترل کاملی بر کادر داشته باشد. Nikon P7800 با سرعت هشت فریم در ثانیه عکاسی می‌کند و با داشتن یک مونیتور چرخان، امکان کادربندی‌های غیر متعارف را فراهم می‌آورد.

قیمت: یک میلیون و 500 هزار تومان

عکاسی از دوردست

اگر از آن طبیعت گردهای حرفه‌ای هستید یا به عکاسی حیات وحش علاقه مندید، حتما می‌دانید تجهیزات این عکاسی (مخصوصاً لنزهای تله) بسیار گران قیمت هستند و خرید آنها، کار هر کسی نیست. شرکت‌های مختلف برای جبران این ضعف، دوربین‌هایی را به بازار داده‌اند که به «سوپرزروم» مشهورهستند. این دوربین‌ها با داشتن لنزهایی با محدوده‌ی بسیار وسیع و زوم بسیار زیاد، می‌توانند برای عکاسی حیات وحش، پدیده‌های نجومی یا مسابقات ورزشی بسیار کارآمد باشند. کیفیت فیلم برداری در تمام این دوربین‌ها FULL HD بوده و برای ساخت فیلم‌های حیات وحش نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟

Nikon Coolpix p610

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
دوربین P610 با داشتن لنز 24 تا 1440 میلی متری، در عمل بزرگ نمایی بیشتری نسبت به SX60 در اختیار کاربر می‌گذارد. این دوربین هم چنین با داشتن دیافراگم 3/ 3 تا 6/ 5 در این محدوده‌ی بزرگ نمایی، لنز بسیار مناسبی برای یک دوربین سوپرزوم به نظر می‌رسد.
رزولوشن 16 مگاپیکسلی امکان خوبی برای برش عکس‌ها در اختیار کاربر می‌گذارد و با داشتن سیستم Snapbridge برای انتقال فایل‌ها از دوربین به گوشی و تبلت با استفاده از WiFi و NFC، یک دوربین شبه حرفه‌ای محسوب می‌شود. این دوربین با سرعت عکاسی هفت فریم بر ثانیه، دوربین مناسبی برای ثبت تصویر از حیات وحش یا لحظات ورزشی به شمار می‌آید.
سیستم فوکوس این دوربین سوپرزوم بسیار قدرتمند و سریع است و شاید تنها نقطه ضعفش همانند دوربین کانن، نداشتن امکان زوم دستی باشد. امکان فیلم برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و صدای استریو نیز برای این دوربین فراهم شده است. نمایشگر LCD سه اینچی به کار گرفته شده در این دوربین هم دارای دقت 921000 نقطه است.

قیمت: یک میلیون و 100 هزار تومان

Canon Powershot SX60HS

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
بعد از گذشت دو سال از ارائه‌ی دوربین خوب SX50 کانن با ارائه‌ی SX60 از اولین دوربین با لنز ثابت و بزرگنمایی اپتیکال 65 برابری در جهان رونمایی کرد.
این دوربین 16 مگاپیکسلی، در حالت واید فاصله‌ی کانونی 21 میلی متر و در حالت تله فاصله‌ی کانونی 1365 میلی متر را دراختیار کاربر می‌گذارد. کیفیت تصویر در هر دو حالت بسیار خوب است و یک لرزش گیر به بهتر شدن این کیفیت کمک می‌کند.
شکل و شمایل این دوربین، شبیه دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای است و دیافراگم آن در فاصله‌ی کانونی بین 3/ 4 تا 6/ 1 دهم تغییر می‌کند که رقمی بسیار عالی است. این دوربین با سرعت 6/ 4 فریم بر ثانیه عکاسی می‌کند که عدد مناسبی است، اما نقطه ضعف اساسی اش نداشتن امکان زوم دستی روی لنز است که گاهی کاربر را کلافه می‌کند.

قیمت: یک میلیون و 200 هزار تومان

Sony Cyber- shotDSC-HX400

کدام دوربین دیجیتال را بخریم؟
این دوربین با داشتن یک سنسور بیست مگاپیکسلی، یکی از بهترین دوربین‌های این رده محسوب می‌شود. روی این دوربین یک لنز با حداقل فاصله‌ی کانونی 24 و حداکثر 1200 میلی متر وجود دارد که زوم دستی اش یکی از مهمترین قابلیت‌های آن به حساب می‌آید. دیافراگم این دوربین بین عدد 2/ 8 تا 6/ 3 دهم متغیر است که برای دوربینی با این مشخصات لنز، ایده آل به نظر می‌رسد. همچنین با داشتن قابلیت عکاسی پانوراما، یک دوربین همه کاره محسوب می‌شود که طراحی شبه SLR آن نیز بسیار زیباست . این دوربین با سرعت 100 فریم بر ثانیه عکاسی می‌کند که بسیار سریع تر از برخی همتایان خود بوده و مناسب عکاسی از حیات وحش و لحظه‌های ورزشی است. لرزش گیر نوری SteadyShot دوربین HX400، تأثیر تکان‌های عمودی و افقی دوربین را جبران خواهد کرد. پس حتی هنگام حرکت و زوم کامل نیز نگران تار شدن تصاویر نباشید.

قیمت: یک میلیون و 500 هزار تومان

منبع مقاله :
نشریه‌ی دانستنیها همشهری، شماره‌ی 137



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.