رفتار تغذيه اي کودک ۲-۱ ساله

عبور از يک سالگي به دو سالگي و بالاخره از تغذيه با مجموعه « شيرمادر + غذاي کمکي » به « غذاي خانواده + شيرمادر » مرحله مهمي از زندگي کودک است که در اين دوره همچنان بايد بخشي از غذاهاي اواخر يک سالگي ادامه يابد و غذاهاي سفره بتدريج وارد برنامه غذايي او شود بطوري که با بزرگ شدن کودک و گذشت زمان سهم او از مواد غذايي سفره خانواده بيشتر و غذاهاي مخصوص قبل از يک سالگي کمتر شود تا کودک بتواند بعد از چند ماه تقريباً همه مواد مورد نياز خود را از سفره خانواده تأمين نمايد
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رفتار تغذيه اي کودک ۲-۱ ساله
رفتار تغذيه اي کودک ۲-۱ ساله
رفتار تغذيه اي کودک ۲-۱ ساله

عبور از يک سالگي به دو سالگي و بالاخره از تغذيه با مجموعه « شيرمادر + غذاي کمکي » به « غذاي خانواده + شيرمادر »
مرحله مهمي از زندگي کودک است که در اين دوره همچنان بايد بخشي از غذاهاي اواخر يک سالگي ادامه يابد و غذاهاي سفره بتدريج وارد برنامه غذايي او شود بطوري که با بزرگ شدن کودک و گذشت زمان سهم او از مواد غذايي سفره خانواده بيشتر و غذاهاي مخصوص قبل از يک سالگي کمتر شود تا کودک بتواند بعد از چند ماه تقريباً همه مواد مورد نياز خود را از سفره خانواده تأمين نمايد و چون هنوز معده او گنجايش کمي دارد براي تأمين کالري مورد نيازش بايد وعده هاي غذايي متعدد داشته باشد و از ميان وعده هاي سالم و مغذي استفاده نمايد .

رفتارهاي غذايي

کودکان با عادات بد غذايي متولد نمي شوند ما آنان را چنين بار مي آوريم .
همانطور که گفته شود والدين بايد به خاطر داشته باشند که اگر کودک گاهي اوقات علاقه به خوردن غذا نشان نمي دهد احتمال دارد که اين امري طبيعي و ناشي از کاهش موقتي اشتهاي او باشد . براي ترغيب کودک به غذا خوردن بايد غذاي او را متنوع ، خوشرنگ ، خوشبو و با قوام و غلظت مناسب به صورتي اشتهاآور تهيه کرده و زمان غذاخوردن را براي او دلپذير و لذت بخش نمود .
والدين اکثر کودکاني که خوب غذا نمي خورند و بهانه گيري مي کنند نمي دانند که کودک آنان در حال تغييرات عادات غذايي در طول زندگي خود مي باشند . اين والدين معمولاً يا :
• با فشار ، کودک خود را وادار به خوردن مي کنند .
• و يا با شوخي ، ادا ، حقه و ... غذا را داخل دهان او مي گذارند .
که اين اعمال سبب مي شود کودک نسبت به غذاخوردن مقاومت نمايد و در سال هاي بعد هم دچار مشکلات بيشتر شود .
لذا بايد نکات زير مورد توجه قرار گيرد :
• مواد غذايي نه تنها از نظر کميت و کيفيت بايد کامل و مناسب باشد بلکه شرايط محيطي که کودک در آن تغذيه مي شود و نيز از نظر رواني مساعد و مطلوب باشد تا کودک از خوردن غذا لذت برده و به آن تمايل نشان دهد .
• چون در اواخر سال دوم ،‌ کودک بيشتر اجتماعي شده و اغلب قادر است بدون کمک غذا بخورد و غذاي مورد علاقه خود را به دلخواه انتخاب نمايد مادر بايد مواظب باشد که مواد مغذي کافي ، متعادل و پرانرژي که براي رشد کودک لازم است در اختيار او بگذارد و از مصرف شدن آن اطمينان حاصل کند.
• به کودک نبايد به زور غذا داد . در عين حال محيط او بايد آرام باشد و حواس و توجه اش به مطلب ديگري جلب نشود . گاهي مادرها اجازه نمي دهندکه کودک مطابق ميل و نياز خود غذا طلب کند در حالي که بهتر است اشتياق و اشتهاي کودک حتماً در نظر گرفته شود .
• اگر کودک غذايي را دوست نداشت نبايد کلاً آن را از برنامه غذايي حذف کرد بلکه مي توان با تغييرات و در فرصتي ديگر ، آن را امتحان کرد .
• به امتناع کودک از خوردن غذا در بعضي از شرايط بايد توجه نمود . گاهي جدايي از مادر ، بيماري کودک ، شرايط خاص روحي کودک ، شب نخوابيدن ، عدم استفاده از آفتاب و هواي سالم و پاک ، نداشتن فعاليت زياد ، گوشه گيري کودک و گاهي اوقات وسواس بيش از اندازه مادر در مورد اينکه موقع غذا خوردن بايد همه چيز تميز بماند و لباس کودک کثيف نشود و امثال آن ممکن است بر علاقه و اشتهاي او به غذا و يا امتناع از غذا خوردن مؤثر باشد .
• بنابراين کودک در زمان غذا خوردن بايد در محل امن و راحتي قرار گيرد ، مشتاق غذا خوردن باشد بدون عجله به او غذا داده شود با زور و تهديد يا رشوه وادار به غذاخوردن نشود . اگر به هر علتي از خوردن يک وعده غذاخودداري کرد بايد بدون هيچگونه نگراني و اضطراب آن نوبت تغذيه را به تأخير انداخت يا حتي از آن صرف نظر نمود . مطمئناً در وعده هاي ديگر جبران خواهد کرد .
• کودکان دراين سن دوست دارند خودشان غذا بخورند و ترجيح مي دهند غذا را با دست و انگشتان خود بردارند .
• آنان غذاي گرم را نسبت به غذاي سرد يا داغ ترجيح مي دهند .
• معمولاً با غذا بازي مي کنند و صحنه هاي غيرقابل انتظاري ايجاد مي کنند ولي خودشان از اين کار لذت مي برند .
• نمي توانند بيش از ۵ تا ۱۰ دقيقه پشت سر هم براي غذاخوردن وقت صرف کنند و اگر بتوانند سفره را ترک مي کنند و بعد دو مرتبه برمي گردند .
• آداب غذا خوردن را مراعات نمي کنند در حين غذا خوردن و بعد از سير شدن ، غذا را به اطراف پخش مي کنند .
• بيشتر به خواسته ها و تمايلات خود توجه دارند و کمتر به نظر ديگران اهميت مي دهند .
• از پدر و مادر و خواهر و برادرشان تقليد مي کنند .
• بعضي غذاها را نمي خورند و احتمال بروز عادت نامساعد غذايي از همين جا سرچشمه مي گيرد .




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.