اعتياد آنلاين

لفظ اعتياد، بيشتر تداعى کننده اعتيادهاى سنتى همچون اعتياد به الکل، نيکوتين، موادمخدر و قمار است، اما اعتياد از طريق اينترنت با وجه جديدى روبه‌رو شده است. گسترش رايانه‌هاى شخصى و افزايش اتصال به اينترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتياد آنلاين شده است. اعتياد به اينترنت شامل اعتياد به اتاق‌هاى گپ، هرزه نگارى به قمار آنلاين و خريدهاى اينترنتى مى‌شود. همچون ديگر اعتيادها، اعتياد به اينترنت، فرد معتاد را از خانواده و اطرافيانش منزوى مى‌سازد.
شنبه، 11 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتياد آنلاين
اعتياد آنلاين
اعتياد آنلاين

لفظ اعتياد، بيشتر تداعى کننده اعتيادهاى سنتى همچون اعتياد به الکل، نيکوتين، موادمخدر و قمار است، اما اعتياد از طريق اينترنت با وجه جديدى روبه‌رو شده است. گسترش رايانه‌هاى شخصى و افزايش اتصال به اينترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتياد آنلاين شده است. اعتياد به اينترنت شامل اعتياد به اتاق‌هاى گپ، هرزه نگارى به قمار آنلاين و خريدهاى اينترنتى مى‌شود. همچون ديگر اعتيادها، اعتياد به اينترنت، فرد معتاد را از خانواده و اطرافيانش منزوى مى‌سازد. اعتيادهاى رفتاري، همچون اعتياد به شبکه‌هاى اينترنت مى‌تواند موجب تخريب سلامت، روابط، احساسات و نهايتا روح و روان فرد گردند. بنابراين، همان طور که رايانه‌هاى شخصى روز به روز در خانه‌هاى‌ ما همچون دستگاه‌هاى تلويزيون جاى پاى خود را پيدا مى‌کنند و اتصال به شبکه اينترنت افزايش مى‌يابد، مى‌بايستى گام‌هايى در راستاى مقابله با مضرات اين تکنولوژى نوين برداريم.
«اعتياد به اينترنت»، »اختلال ناشى از استفاده بيش از حد از اينترنت» يا «استفاده نامعقول و بيمارگونه از اينترنت» همگى عبارت‌هايى هستند که براى توصيف يکى از بيمارى‌هاى نوين ناشى از اينترنت به کار مى‌روند. بدون توجه به نامى که بر اين بيمارى مى‌نهند، بايد گفت، به سختى مى‌توان پزشک يا روانپزشکى را پيدا کرد که تا به حال با اين عارضه مدرن و ديجيتال مواجه نشده باشد. وکلاى حقوق خانواده، از ميزان بالاى طلاق‌هاى ناشى از عشق مجازي، سايبرسکس و ديگر امور جارى در اينترنت خبر مى‌دهند.
چه بسيارند کارکنانى که به علت استفاده بيش از حد از پست الکترونيک، دانلود پورنوگرافى و يا وب‌گردى‌هاى بى‌پايان در محل کار، شغل خود را از دست داده‌اند. هيچ شکى نيست که اينترنت پيشقراول انقلاب صنعتى ديجيتال است. اما اين پديده وقتى تاثيرات روانى قوى خود بر زندگى برخى افراد مى‌گذارد، نشان مى‌دهد که خطرات بالقوه‌اى نيز در چنته دارد. اينترنت آن گونه که ما فکر مى‌کنيم نيست، بلکه داراى اثرات بالقوه اعتيادى قدرتمندى است.
به نظر مى‌رسد که استفاده اعتيادى از اينترنت، همانند ديگر انواع اعتياد، داراى دوره تحمل و ترک مشابهى است. همچنين شواهد تحقيقاتى فزاينده‌اى تاکيد مى‌کنند که بسيارى از کاربران اينترنت، تحت تاثيرات منفى استفاده از اينترنت قرار گرفته‌اند. اين گونه به نظر مى‌رسد که هنگامى که شما نيازمند صرف وقت بيشترى در اينترنت هستيد يا مى‌خواهيد به محتويات تحريک‌برانگيزى دست پيدا کنيد، مى‌توانيد دايره صبر و تحمل خود را در قبال اين وسوسه افزايش دهيد. البته وب‌سايت‌هاى اعتيادآور و تحريک‌زا، لزوما سايت‌هاى سکسى و غير اخلاقى نيستند بلکه اغلب اوقات،اين سايت‌هاى بسيار معروف اينترنت هستند که فرد را به خود معتاد مى‌سازند. طبق يک نظرسنجي، 62 درصد کاربران اينترنت اظهار داشته‌اند که به‌طور مرتب به سايت‌‌هاى پورنوگرافى سر مى‌زنند و اضافه کرده‌اند که برخى اوقات دچار برانگيختگى جنسى نيز مى‌گردند. طبق اين تحقيق اين افراد به‌طور متوسط در طول يک هفته چهار ساعت را به گشت و گذار در سايت‌هاى غير اخلاقى بزرگسالان مى‌گذرانند.
چرا اينترنت اين قدر اعتيادآور است. براى پاسخ دادن به اين سوال، اجازه بدهيد نگاهى گذرا به ماهيت قمار که بيشترين شباهت را به اينترنت دارد، بيندازيم. معتادان به قمار ممکن است در راه بازى قمار، خانه، اتومبيل‌، خانواده و شغل خود را از دست بدهند. هدف آنها پيروزى در اين قمارهاست. اين رفتارها با بالا رفتن ميزان «سروتونين» عصبي- شيميايى همراه است. که ما به هنگام احساس شادى موقت، آن را حس مى‌کنيم. اين فرايند، کوتاه اما بسيار شديد، لذت‌بخش و اعتيادآور است. آنها تجربه‌هايى را که لذت‌بخش بدانند تکرار مى‌کنند. بسيارى از اعتيادات از زمانى آغاز مى‌شوند که فرد احساس ملالت و کسالت مى‌کند. اعتيادات شايد تا حدى نتيجه جامعه‌اى باشند که توانايى‌اش را در درمان طولانى مدت معضلات، از دست داده باشد. جامعه‌‌اى بدون تحمل درد و بدون طاقت تغيير و دگرگوني. اعتيادات، راه جداسازى ما از تجارب درونى‌ترمان هستند و اين کار به واسطه تائيد ضمنى هر کس چيزى که ما مى‌بينيم، از جمله رسانه‌ها، صورت مى‌گيرد. هيچ کس نمى‌خواهد حسى از درد و رنج داشته باشد. بنابراين ما سعى مى‌کنيم، ناراحتى‌هاى خودمان را به طرق گوناگون رفع کنيم و اينترنت موخرترين نمونه اين طرف است. البته ما نمى‌گوييم که اينترنت تماما بد است، چرا که مطمئنا اين گونه نيست. اينترنت هم حالتى از ارتباط است و هم مکانى مجازى براى برقرارى ارتباط و صرفا يک ابزار ارتباطى نيست. با اين وجود، بى‌گمان پتانسيل اعتيادى اينترنت روى ديگر سکه آن است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.