کلون‌سازی (همانندسازی) چیست؟

ممکن است کلون‌سازی (همانند سازی) تصویر گاوها یا گوسفندهای همانندی را در ذهن شما برانگیزد که مانند محصولات هم‌شکل یک کارخانه تولید می‌شوند.اما در واقع فرآیند همانندسازی بسیار پیچیده‌تر است. کلمه کلون‌سازی معمولا برای اشاره به فرآیندی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اصطلاحی فنی‌تر به آن "انتقال هسته سلول سوماتیک یا جسمی" می‌گویند.
يکشنبه، 26 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلون‌سازی (همانندسازی) چیست؟
کلون‌سازی (همانندسازی) چیست؟
کلون‌سازی (همانندسازی) چیست؟

منبع: همشهری آنلاین
ممکن است کلون‌سازی (همانند سازی) تصویر گاوها یا گوسفندهای همانندی را در ذهن شما برانگیزد که مانند محصولات هم‌شکل یک کارخانه تولید می‌شوند.اما در واقع فرآیند همانندسازی بسیار پیچیده‌تر است.
کلمه کلون‌سازی معمولا برای اشاره به فرآیندی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اصطلاحی فنی‌تر به آن "انتقال هسته سلول سوماتیک یا جسمی" می‌گویند.
در این فرآیند DNA از سلول یک حیوان بالغ (مثلا یک گاو) که "اهداکننده" نامیده می‌شود، استخراج می‌شود (معمولا یک سلول پوستی که با نمونه برداری به دست می‌آید) و به درون سلول تخمک حیوان مشابه مثلا یک گاو دیگر تزریق می‌شود.
هسته این سلول تخمک قبلا خارج شده است بنابراین DNA سلول اهداکننده ماده ژنتیکی آن را تشکیل خواهد داد و در حین تکثیر سلول مضاعف خواهد شد.
سپس جنین یا رویان جدیدی که به این صورت تشکیل می‌شود، با الکتریسیته تحریک می‌شود تا تکثیر سلولی در آن آغاز شود، تا زمانی که به یک بلاستوسیست (یک رویان به صورت یک توده سلولی که پس از لقاح تخمک تشکیل می‌شود). این رویان سپس به رحم مادر چایگزین منتقل می‌شود.
نوزاد حاصل یک کپی ژنتیکی مشابه با حیوان اهداکننده خواهد بود.
گاوها بیش از سایر حیوانات مورد همانندسازی قرار گرفته‌اند، زیرا به دست آوردن تخمک از گاو کمی آسانتر از حیوانات دیگر مانند خوک است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.