نوشابه های رژیمی تهدیدی برای سلامت

بر اساس گزارش پژوهشگران نوشیدنیهای گازدار- حتی انواع رژیمی آنها- میتوانند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت را افزایش دهند. آنها متوجه شدند بزرگسالانی که در روز یک یا چند نوشیدنی گازدار مینوشند، ۵۰% بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی (سوخت و سازی) مانند جمع شدن چربی بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خوب، فشار خون بالا و موارد دیگر، خواهند بود. دکتر راماچاندران واسان (Ramachandran Vasan)از دانشکده طب دانشگاه بوستون میگوید:”
سه‌شنبه، 4 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوشابه های رژیمی تهدیدی برای سلامت
نوشابه های رژیمی تهدیدی برای سلامت
نوشابه های رژیمی تهدیدی برای سلامت

بر اساس گزارش پژوهشگران نوشیدنیهای گازدار- حتی انواع رژیمی آنها- میتوانند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت را افزایش دهند.
آنها متوجه شدند بزرگسالانی که در روز یک یا چند نوشیدنی گازدار مینوشند، ۵۰% بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی (سوخت و سازی) مانند جمع شدن چربی بیش از حد در اطراف کمر، کاهش میزان کلسترول خوب، فشار خون بالا و موارد دیگر، خواهند بود. دکتر راماچاندران واسان (Ramachandran Vasan)از دانشکده طب دانشگاه بوستون میگوید:” هنگامی که شخصی به مشکلات متابولیکی مبتلا میشود خطر ایجاد بیماری قلبی یا سکته در وی افزایش یافته و حتی امکان ابتلا به دیابت نیز وجود خواهد داشت.”
تحقیقات قبلی نشان میداد که مصرف نوشیدنیهای گازدار مملو از قند به افزایش خطر مضاعف ابتلا به بیماری قلبی کمک میکنند اما به گفته دکتر واسان و همکارانش، نوشیدنیهای رژیمی هم در این رابطه موثرند.
این تحقیق بر روی حدود ۶۰۰۰ مرد و زن میان سال انجام گرفته است که این عده بیش از ۴ سال تحت نظر و مطالعه بوده اند. آنهایی که در روز یک یا چند نوشیدنی گازدار مصرف میکرده اند، ۳۱% بیش از دیگران در خطر چاقی مفرط بوده اند و خطر افزایش دور کمر آنها-که بیش از وزن بالای پراکنده در کل بدن مشکلات قلبی به بار می آورد- ۳۰ % بیشتر شده است.
افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و قند خون بالا نیز در این عده ۲۵% افزایش یافته و ۳۲% نیز در معرض کاهش شدید کلسترول خوب خون قرار گرفته اند.
محققان سپس به بررسی گروه کوچکتر داوطلبانی پرداختند که اطلاعات مربوط به مصرف نوشیدنی گازدار معمولی و رژیمی در آنها را در اختیار داشتند. در کل، افرادی که در روز یک یا چند نوشیدنی گازدار رژیمی یا معمولی مصرف کرده بودند، ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات متابولیک هستند.
به گفته واسان :” یافته های ما درباره نوشابه رژیمی بسیار جالب توجه است”. او میگوید افرادی که نوشیدنی گازدار –معمولی یا رژیمی - مینوشند، دارای الگوهای غذایی یکسانی هستند. ” معمولا این دسته از افراد تمایل بیشتری به غذاهای پرکالری داشته، چربیهای اشباع شده و چربیهای ترنس زیادی مصرف میکنند، کم ورزش میکنند و تحرک اندکی دارند.”
واسان میگوید که چند تئوری درباره تاثیر نوشابه های رژیمی بر افزایش خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی وجود دارد. ” یک امکان میتواند این باشد که نوشابه رژیمی شیرین است و شخص با نوشیدن چیزی شیرین، شرایط بدنی و ذائقه شخص را بیشتر به سمت خوردنیهای شیرین سوق میدهد.”
“همچنین نوشیدنی رژیمی، مایع است و هنگامی که هنگام غذا مایعی نوشیده میشود، شخص را به اندازه مواد جامد سیر نمیکند.”
رنگ کاراملی بعضی از نوشیدنیها نیز نقش مهمی ایفا میکند. به گفته واسان رنگ کاراملی در آزمایش با حیوانات موجب تورم بافت بدن میشود. “اینها تئوریهایی هستند که ما بررسی نکرده ایم.”
او افزود در حالی که تحقیق رابطه میان مصرف نوشیدنی گازدار و بالا رفتن خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی را تایید میکند، اما نمیتواند ثابت کند که نوشیدنیهای مذکور دلیل اصلی این مشکلات هستند.
او میگوید:” قبل از اینکه مردم عادات غذایی خود را تغییر دهند، ما باید تحقیقات دیگری انجام داده و ببینیم که آیا این الگوها تکرار میشوند یا خیر. علاوه بر این از دانشمندان علم تغذیه میخواهیم به انجام تحقیقات تکمیلی بپردازند تا به ما در زمینه درک این موضوع که چرا نوشابه های گازدار موجب افزایش خطرات متابولیکی میشود، کمک کنند.”
انجمن قلب آمریکا که این گزارش را منتشر نموده است اعلام کرده است که مردم باید بدانند که این تحقیق ثابت نمیکند که نوشابه رژیمی موجب نارسایی و بیماری قلبی میشود و چنین گفت که با وجود نتایج این تحقیقف بازهم مصرف نوشیدنی رژیمی از نوع پر قند و کالری آن بهتر است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.