تفسیر نمونه

مؤلف: آیت الله مکارم شیرازى و گروهى از دانشمندان به نامهاى حجج الاسلام: محمدرضا آشتیانى، محمد جعفر امامى، عبدالرسول حسنى، سید حسن شجاعى، محمود عبداللهى، محسن قرائتى، محمد محمدى اشتهاردى و شهید سید نورالله طباطبائى نژاد.
يکشنبه، 9 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفسیر نمونه
تفسیر نمونه
تفسیر نمونه

نویسنده: محمدرضا ضمیری

مؤلف:

آیت الله مکارم شیرازى و گروهى از دانشمندان به نامهاى حجج الاسلام: محمدرضا آشتیانى، محمد جعفر امامى، عبدالرسول حسنى، سید حسن شجاعى، محمود عبداللهى، محسن قرائتى، محمد محمدى اشتهاردى و شهید سید نورالله طباطبائى نژاد.

زندگینامه و اظهار نظرها:

آیت الله مکارم شیرازى در سال 1347 ق در شیراز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایى و دبیرستان را در شیراز به پایان رساند. وى در حدود چهارده سالگى دروس دینى و مجموع دروس مقدماتى و سطح متوسط و عالى را در مدتى نزدیک به چهار سال به اتمام رساند و در هیجده سالگى حاشیه اى بر کفایة الاصول آخوند خراسانى نوشت و در همان سال وارد حوزه علمیه قم گردید و از جلسات علمى و درسى اساتید بزرگ آن زمان مانند آیت الله بروجردى و آیات بزرگ دیگر بهره گرفت.
سپس وى رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در دروس استادان عالى مقام همچون: آیات عظام: حکیم، عبدالهادى شیرازى و سید ابوالقاسم خوئى شرکت جست.
ایشان در پیروزى انقلاب اسلامى حضور فعالى داشت و به همین دلیل چند بار به زندان افتاد و یا تبعید شد. وى در تدوین قانون اساسى در خبرگان اول به نمایندگى از طرف مردم شیراز نقش مؤثرى ایفا نمود.[1] وى اینک از مراجع تقلید و مدرسان درس عالى خارج حوزه علمیه قم است.

تألیفات:

فیلسوف نماها، آفریدگار جهان، رهبران بزرگ، تفسیر نمونه، تفسیر موضوعى پیام قرآن و... .

معرفى اجمالى کتاب:

تفسیر نمونه از متداول ترین تفاسیر فارسى عصر حاضر است که با زبان ساده و گویا و قابل استفاده براى عموم به نگارش درآمده و استقبال بسیار خوبى از آن شده است. این تفسیر بارها چاپ شده و به زبانهاى انگلیسى، اردو و عربى به نام الامثل فی تفسیر القرآن المنزل ترجمه شده است.
ویژگى این تفسیر عصرى بودن آن است که مناسب با نیازها و پرسشهاى عصر، پیام قرآن را به زبان روز تبیین مى کند و با روش ساده و به دور از بحثهاى کلاسیک ادبى، کلام وحى را تفسیر مى نماید. جلوه مهم این تفسیر، در گرایش به جنبه هاى هدایتى و تربیتى است که مؤلفان آن را تعقیب کرده اند و در روش ارائه مطالب، متأثر از تفاسیر المیزان، مجمع البیان و تفسیر مراغى بوده اند.
شیوه مفسران در ارائه مطالب چنین است که در آغاز، پس از بیان نکات کلى و عام در هر سوره به فضاى حاکم بر سوره، به سبک و سیاق و موضوعات مهم مطرح شده در سوره اشاره مى شود. آن گاه به مضمون آیه پرداخته، با شیوه بیانى و تحلیلى، مسائل زندگى و هدایت انسان با توجه به موضوع آیه تشریح مى شود.

وضعیت نشر:

این کتاب در 27 جلد به زبان فارسی به همت انتشارات دارالکتب الاسلامیه، به سال 1394 ق چاپ شده است.
کارهای دیگر درباره این تفسیر به شرح ذیل انجام شده است:
1. گزیده تفسیر نمونه (در 6 جلد)
2. تلخیص تفسیر نمونه (هر جزء در یک جلد)
3. تفسیر پیام قرآن (تفسیر موضوعی نمونه)
4. داستان پیامبران (از تفسیر نمونه)

پی نوشت:

[1]. مجله گلستان قرآن، شماره 46، ص 38.

منبع: کتابشناسی تفصیلی مذاهب اسلامی




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.