استرالیا

اُسترُالیا کشوری است بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام در نیمکره جنوبی. از نظر مساحت ششمین کشور بزرگ دنیا و سومین کشور انگلیسی ربان بزرگ است. پایتخت آن کانبرا است. تقسیمات کشوری استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به شمار می‌آید.استرالیا اقیانوس ارام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند.درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب 3134 کیلومترو پهنای آن از شرق به غرب 3782 کیلومتر است.این کشور 7692300
چهارشنبه، 12 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استرالیا
استرالیا
استرالیا

اُسترُالیا کشوری است بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام در نیمکره جنوبی. از نظر مساحت ششمین کشور بزرگ دنیا و سومین کشور انگلیسی ربان بزرگ است. پایتخت آن کانبرا است.

تقسیمات کشوری

استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به شمار می‌آید.استرالیا اقیانوس ارام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند.درازای سرزمین اصلی از شمال تا جنوب 3134 کیلومترو پهنای آن از شرق به غرب 3782 کیلومتر است.این کشور 7692300 کیلومتر مربع وسعت داشته، و بیش از 6/4 برابر خاک ایران می‌باشد. خط ساحلی استرالیا بالغ بر 36735 کیلومتر است و این کشور از شش ایالت و دو سرزمین تشکیل شده است : 1 – ویلز جنوبی نو که مرکز آن سیدنی است. 2 – کویینزلند که مرکز آن بریسبین می‌باشد. 3 – استرالیای جنوبی با مرکزیت آدلاید. 4 – تاسمانیا که جزیره‌ای است در جنوب شرقی سرزمین اصلی و مرکز آن هوبارت می‌باشد. 5 – ویکتوریا که مرکز آن ملبورن است. 6 – استرالیای غربی که مرکز آن پرت می‌باشد. 7 - سرزمین شمالی، مرکز آن داروین است. 8 – منطقه پاینخت استرالیا (کانبرا).

جغرافیا

بزرگ‌ترین جزیره اقیانوسیه که پنجمین قطعه عالم بشمار می‌رود و آن سرزمینی وسیعی است که مرکزش پست و اطراف آن مرتفع است. در قسمت پست مرکزی دریاچه‌هایی مانند دریاچه تورنس واقع شده و در ساحل شرقی آن سلسله جبالی قرار دارد که آن را آلپ استرالیا می‌گویند وبلندترین قله آن 3241 متر ارتفاع دارد. آب وهوای استرالیا بری است. در قسمت داخل خشک وسوزان و در قسمت مشرق و جنوب شرقی مرطوب و معتدل می‌باشد.
محصول استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است. معادن فراوان دارد.
رودخانه‌های مهم آن دارلینگ ومورای است که بیکدیگر متصل می‌شوند این کشور 7704000 کیلومتر مربع مساحت و 14260000 تن جمعیت دارد.
استرالیا جزو کشورهای مشترک المنافع بریتانیای کبیر پایتخت آن شهر کانبرا وشهرهای مهم آن عبارت‌اند از ملبورن که 2604000 تن و سیدنی 2936000 تن جمعیت دارند بریسبان و پرت در استرالیای غربی. کشور استرالیانیز مانند سایر کشورهای همسود دارای و پناهندگان بیشماری است که بخشی از جمعیت این کشور را تشکیل داده‌اند. در این خصوص راهنمائی‌هایی نیز برای تازه واردین توضیح داده شده است .

ادیان و مذاهب

تا پیش از ورود اروپاییان به استرالیا، مردمان بومی این سرزمین از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می‌کردند، ولی امروزه برخی از این بومیان به مسیحیت گرویده اند. مسیحیت را اروپاییان به استرالیا آوردند،و با آغاز مهاجرت به این سرزمین فرقه‌های گوناگون مسیحیت، در آنجا به فعالیت پرداختند. در سده بیستم با مهاجرت شمار اندکی از آسیایی‌ها از چین، آسیای جنوب شرقی، هند و خاور میانه آیین بودایی، اسلام، یهودی و فرقه‌های دیگر نیز از جمله بهاییت به آن راه یافتند.در استرالیا دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد بوده و هر کس می‌تواند آیینهای ویژه دینی خود را آزادانه پیگیری کند.

نژادها

تا قبل از مهاجرت اروپاییان به این قاره، بومیان با پوست تیره تنها ساکنان این سرزمین بودند که گمان می‌رود اجداد این افراد در حدود 12 هزار سال پیش از جنوب شرقی آسیا به این مکان مهاجرت کردند. اما امروزه بومیان جمعیت اندکی دارند و اکثر مردم این قاره اروپاییان می‌باشند که شامل نژادهای انگلیسی، اسکاتلندی، ایرلندی، هلندی و پرتغالی است، از دیگر نژادها می‌توان به چینی ها، ژاپنی‌ها و ایرانیان را نام برد.

جمعیت

استرالیا با جمعیتی در حدود 20 میلیون نفر و تراکم تقریبی 2/4نفر در هر کیلومتر مربع، یکی از پایین‌ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا می‌باشد.تراکم جمعیت در بخش شرقی استرالیا است. یک سوم جمعیت کشور در ایالت ویلز جنوبی نو و یک چهارم دیگر در ویکتوریا به سر می‌برند. در استرالیا میزان رشد جمعیت به دو عامل بستگی دارد: الف) عامل زایش، ب) عامل مهاجرت. میانگین نرخ رشد جمعیت در سال دو درصد است و طبق آمار بومیان استرالیا حدود چهل هزار نفر می‌باشند.

زبان و خط

زبان رسمی کشور زبان انگلیسی با گویش استرالیایی است که برخی از واژه‌های بومیان استرالیا در آن وارد شده است. مهاجران غیر انگلیسی زبان (مانند: ایتالیاییها، یونانیها، صربها، مالتها که پس از بریتانیاییها بیشترین مهاجران را تشکیل می‌دهند، و نیز نژادهای گوناگون آسیایی) در رابطه با یکدیگر به زبان خود سخن می‌گویند، ولی به هر روی زبان انگلیسی زبان رابط با دیگران می‌باشد. خط استرالیا، همان خط رایج انگلیسی است اختلافات بسیار نامحسوسی در لهجه مناطق مختلف وجود دارد.

موسیقی، ، فیلم

قدیمی‌ترین موسیقی در استرالیا مربوط به مردمان بومی آنجا است در منطقه بومی استرالیا، آهنگهایی با درون مایه اجتماعی و روحانی اجرا می‌شود. در طی اجتماعات بومیان که به کوروبوری معروف است، رقص و آواز قسمت مهمی از سرگرمیها را شامل می‌شود. در مراسم و جشنهای مذهبی، سرودها روح بومیان مختلف را به هم پیوند می‌دهد که به آن «زمان رویایی» می‌گویند.مردم بومی بر این باورند که در گذشته‌ای دور، در زمان رویایی نغمه‌هایی خوانده شد که باعث حیات خونی بخشیدن به ارواح در زمین شد.امروزه این آوازها در مراسمهای مذهبی برای بقاء و گسترش زندگی گیاهان و حیوانات خوانده می‌شود. تاریخ موسیقی اروپایی در استرالیا به دوران ساکن شدن بریتانیایی‌ها در این قاره برمی گردد که با خود آواهای دسته جمعی را نیز آوردند.امروزه هر شهر بزرگ، دارای سالن ارکستر و اپرا به همراه شرکت رادیویی استرالیا است. ستارگان بزرگ و رهبران ارکستر از بسیاری از کشورها مرتباً به استرالیا سفر کرده و گرد هم می‌آیند. استرالیا از طریق صدای رسا و بی همتای «نلی ملبا» و «جان ساترلند» برای موسیقی جهان اقدام به جمع آوری کمکهای مالی می‌کند. رقص باله کلاسیک توسط یک رقاص مشهور محلی به نام «لرد رابرت هلپمن» به استرالیا آورده شد.وی یکی از پایه ریزان رقص، به خصوص باله کلاسیک در استرالیا است. آغاز فعالیت صنعت سینما و فیلم سازی در استرالیا به دهه 1970 باز می‌گردد، که توسط فیلم «پیک نیک دسته جمعی در هنگینگ راک» (1975) به کارگردانی یک استرالیایی به نام پیتر ویر باعث جذب مخاطبان جهانی و نیز شناسانده شدن نام این کشور در صنعت سینما شد.

فرهنگ

بعد از اسکان اروپاییان، شیوه زندگی در استرالیا، بازتابی از زندگی مردم انگلیس شد. فرهنگ و آداب و رسوم مردم و ساکنان به سرعت با این کشور که دارای آب و هوای مختلفی است اصلاح شد.فرهنگ بدست آمده، اگرچه بر اساس رسوم بریتانیایی بود ولی منحصر به استرالیا بود. افزایش جذابیت فرهنگ استرالیا توسط کمکهای مالی دولت بود که این کمک برای هنر، تغذیه و بهبود وسایل رفاهی بود.شهرهای کوچک و بزرگی ساخته شد که در آنها پر از ساختمانهای هنری، گالری‌ها و سالنهای نمایش و تئاتر بود.بهترین معماران، خانه اپرای سیدنی را ساختند.اپرا، رقص، باله، سمفونی‌ها و ارکسترها، بازیگران، نمایش نامه نویسان، شرکتهای هنری و همه و همه توسط مجلس استرالیا حمایت می‌شدند.دولتهای فدرال بر روی کمپانی‌های رادیویی استرالیایی مستقل از شبکه رادیویی و تلویزیونی سراسری سرمایه گذاری کردند. استرالیا همچنین دارای شرکتهای رسانه ای، روزنامه و مجلات زیادی است که به فرهنگ منطقه‌ای کمک بسزایی می‌کند.اگرچه بعضی از آنها هم اکنون متعلق به خارجی‌ها است.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما