آلودگي با کرم سنجاقي ( کرمک )

آلودگي با کرم سنجاقي حالتي است که در ان کرم هاي گرد و کوچک ، در داخل روده رشد کرده و توليد مثل مي کنند . کرمک شايعترين انگل در بچه هائي که در مناطق معتدل زندگي مي کنند مي باشد . حداقل ۳۰ درصد تمام بچه ها و ۹۰ درصد بچه هائي که در مؤسسات نگهداري زندگي مي کنند دچار کرمک مي باشند . علل : عفونت معمولاً در دو مرحله رخ مي هد : • تخم انگل ابتدا از اطراف مقعد به لباسها و رختخواب و اسباب بازيها منتقل مي شود ، تخم هاي منتقل شده اغلب از طريق دستها وارد دهان ديگر بچه
يکشنبه، 16 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آلودگي با کرم سنجاقي ( کرمک )
آلودگي با کرم سنجاقي ( کرمک )
آلودگي با کرم سنجاقي ( کرمک )

آلودگي با کرم سنجاقي حالتي است که در ان کرم هاي گرد و کوچک ، در داخل روده رشد کرده و توليد مثل مي کنند .
کرمک شايعترين انگل در بچه هائي که در مناطق معتدل زندگي مي کنند مي باشد . حداقل ۳۰ درصد تمام بچه ها و ۹۰ درصد بچه هائي که در مؤسسات نگهداري زندگي مي کنند دچار کرمک مي باشند .

علل :

عفونت معمولاً در دو مرحله رخ مي هد :
• تخم انگل ابتدا از اطراف مقعد به لباسها و رختخواب و اسباب بازيها منتقل مي شود ، تخم هاي منتقل شده اغلب از طريق دستها وارد دهان ديگر بچه ها شده و بلعيده مي شوند .
• تخم انگل همچنين مي تواند در هوا پراکنده شده و توسط ديگر افراد خورده شود . همچنين بچه ها ممکن است با انتقال تخم ها از اطراف مقعد به دهانشان مجدداً خود را آلوده کنند .
کرم ها در انتهاي روده ظرف ۲ تا ۶ هفته بالغ مي شوند . کرم ماده در شب بطرف مقعد حرکت مي کند و در چين هاي پوستي اطراف مقعد تخم گذاري مي کند . تخم ها در يک ماده ژلاتيني و چسبناک قرار دارند . اين ماده و حرکات کرم مادر باعث خارش مي شوند .
تخم ها مي توانند در محيط بيرون بدن در درجه حرارت طبيعي اتاق بمدت ۳ هفته زندگي کنند . اگر چه تخم ها ممکن است به سرعت بازشده و کرم هاي جوان ممکن است به طرف روده باريک برگردند .

علائم :

• بيشتر بچه هاي آلوده به انگل بي علامت هستند . اما بعضي داراي احساس خارش در ناحيه مقعد بوده و دائماً آن ناحيه را مي خارانند و در نتيجه پوست اطراف مقعد ممکن است زخم باشد .
• در دختر بچه ها آلودگي با کرمک مي تواند باعث حساسيت و خارش ناحيه واژينال شود . درد شکم ، بي خوابي و تشنج و ساير علائم اثبات نشده به غلط به کرمک نسبت داده مي شوند .
• در موارد نادر آپانديسيت مي تواند توسط انسداد آپانديس بوسيله کرم سنجاقي ايجاد شود .

تشخيص :

اثبات تشخيص آلودگي با کرمک يا پيدا کردن کرم مي باشد . بهترين زمان بررسي ناحيه مقعد شب هنگام ۲-۱ ساعت بعد از اينکه کودک به رختخواب رفت مي باشد . کرم ها سفيد و نخي بوده و حرکت آنها با چشم غيرمسلح ديده ميشود. تخم ها و کرم ها مي توانند بوسيله گذاشتن نوار چسب در ناحيه مقعد هنگام صبح قبل ازاينکه کودکان از خواب بلند شوند برداشته شود .
نوار چسب را روي خودش تا کرده و به آزمايشگاه ببريد . تخم ها و کرم هاي روي چسب مي توانند در زير ميکروسکوپ مشخص شوند .

پيش آگهي و درمان :

معمولاً نياز به درمان نمي باشد انگل بسيار شايع بوده و بندرت باعث هر گونه صدمه اي مي شود . اما ، بيشتر والدين از اين موضوع ناراحت بوده و خواستار درمان کودک خود مي باشند . يک دوز واحد از داروي مبندازول يا پيرانتل در حدود ۹۰ درصد بيماران را بهبود مي بخشد . همه افراد خانواده بايد دارو را مصرف کنند زيرا آلودگي مجدد مي تواند از ساير افراد خانواده ايجاد شود . ِکِرم ها يا پمادهاي ضدخارش روزي دو تا سه بار در روز بر روي ناحيه اطراف مقعد خارش را کاهش مي دهند .
عليرغم درمان داروئي عفونت مجدد بسيار شايع مي باشد زيرا تخم هاي زنده در مدفوع تا يکهفته بعد از درمان وجود دارند . لباس ، رختخواب و اسباب بازيها بايد مرتباً در ماشين لباسشويي شسته شده تا از هر گونه تخم انگل پاک شوند .




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.