راه‌هایی ساده برای حفظ محیط زیست

آیا تا کنون به راه‌هایی برای نجات سیاره‌ی زمین فکر کرده‌اید؟ اکنون زمان این کار فرا رسیده است چرا که سیاره‌ای که بر روی آن زندگی می‌کنیم در خطر نابودی است. ما منابع زیر زمینی را استخراج می‌کنیم ، درختان را قطع می‌کنیم ، حیوانات
پنجشنبه، 8 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه‌هایی ساده برای حفظ محیط زیست
راه‌هایی ساده برای حفظ محیط زیست

 

مترجم: امین حسین پور
منبع: راسخون



 

آیا تا کنون به راه‌هایی برای نجات سیاره‌ی زمین فکر کرده‌اید؟ اکنون زمان این کار فرا رسیده است چرا که سیاره‌ای که بر روی آن زندگی می‌کنیم در خطر نابودی است. ما منابع زیر زمینی را استخراج می‌کنیم ، درختان را قطع می‌کنیم ، حیوانات را شکار می‌کنیم و از طبیعت بهره برداری می‌کنیم. منابع سیاره‌‌ی زمین در حال اتمام است و این تهدیدی برای موجودیت انسان در این سیاره است. زمان آن فرا رسیده است که برای نجات سیاره‌ی زمین دست به کار شویم. در این مقاله به برخی راه‌های ساده برای دستیابی به این مهم اشاره شده است.
ما درباره‌ی حفظ محیط زیست و منابع طبیعی حرف می‌زنیم و درباره‌ی اهمیت داشتن محیط زیستی سالم مطالعه می‌کنیم ولی تنها دانستن و حرف زدن مؤثر نیست. ما می‌دانیم که باید محیط زیست را حفظ کنیم و اغلب درباره‌ی آن حرف می‌زنیم ولی اکثر ما فقط حرف می‌زنیم. تنها تعداد اندکی از ما واقعاً کاری انجام می‌دهد.
هنگامی که درباره‌ی حفظ میحط زیست سخن می‌گوییم، به خالی کردن منابع طبیعی ، آلودگی محیط زیست ، جنگل زدایی و گونه‌های گیاهی و حیوانی در خطر فکر می‌کنیم و از اینکه چگونه می‌توانیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم متعجب هستیم. ما فکر می‌کنیم با مشکلات بسیار بزرگی روبرو هستیم و حل کردن آن‌ها از توانایی ما خارج است. راه‌های ساده‌ی بسیاری برای حفظ محیط زیست وجود دارد ولی به آن‌ها توجه نمی‌کنیم.

راه‌هایی آسان برای حفظ محیط زیست

کاشتن درخت

این کار بسیار آسان است. منطقه‌ای آزاد در محل زندگی یا محل کار خود انتخاب کنید و درخت بکارید مگر اینکه منع قانونی برای این کار وجود داشته باشد. هر ماه یک درخت بکارید و همکاران و دوستان خود را نیز برای انجام این کار ترغیب کنید.

بیشتر راه بروید و کمتر رانندگی کنید

مسافت‌های کوتاه را به جای ماشین پیاده طی کنید. همچنین می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید. دوچرخه سواری و پیاده‌روی هر دو ورزش‌های خوبی برای سلامتی می‌باشد. هر بار که از استفاده از ماشین اجتناب می‌کنید، در کاهش آلودگی هوا سهیم می‌شوید. در مصرف سوخت صرفه‌ جویی می‌کنید، در پول صرفه جویی می‌کنید و ورزش نیز می‌کنید. آیا این کار هم برای شما و هم برای محیط زیست مفید نیست؟

از وسایل نقلیه‌ی خود حفظ و نگهداری کنید

رفتن به همه جا با دوچرخه یا پیاده ممکن نیست. برخی مواقع مجبور خواهید بود از وسیله‌ی نقلیه استفاده کنید. ماشین‌های خود را به طور منظم سرویس کنید. لوله‌ی اگزوز را تمیز کنید. باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید زیرا، در غیر این صورت مصرف سوخت افزایش می‌یابد. از فیلتر هوا و پمپ تزریق سوخت به خوبی حفظ و نگهداری کنید. سطح روغن موتور را به طور منظم بررسی کنید. از نصب بودن مبدل کاتالیزوری در وسیله‌‌ی نقلیه‌ی خود اطمینان حاصل کنید. بدین ترتیب شما به مهار آلودگی هوا کمک می‌کنید.

نحوه‌ی رانندگی خود را تغییر دهید

با دنده‌ی پایین رانندگی نکنید. این کار باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. زیاد گاز ندهید و ترمز نگیرید. هنگامی که توقف می‌کنید، موتور را خاموش کنید. کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید و بدین ترتیب به کاهش آلودگی هوا کمک کنید. هر جا که ممکن بود ماشین خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. چهار نفر با مقصد یکسان و در زمان یکسان در چهار خودروی مختلف بی معنی است. اگر ضروری نیست بوق نزنید. این کار باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف آب

آب یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی است. ما کسانی هستیم که آن را هدر می‌دهیم و آلوده می‌کنیم. ساده‌ترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف آب بستن شیر آب پس از استفاده است. به اندازه‌ای که نیاز دارید آب مصرف کنید. رودخانه‌ها را با انداختن زباله آلوده نکنید. این کار باعث آلوده شدن منابع آب می‌شود. قوانینی برای منع کردن ما از این کار وجود ندارد. این قوانین باید از درون ما نشأت بگیرد. آب بسیار با ارزش است، نباید آن را هدر دهیم یا آلوده کنیم.

استفاده از محصولات بدون CFC

CFCها از اسپری‌ها ، سیستم‌های تهویه‌ی هوا و یخچال‌ها آزاد می‌شود. برخی از محصولات آرایشی نیز محتوی CFC است. در حال حاضر برخی از کشورها استفاده از محصولات CFC را ممنوع کرده است. CFC باعث سوراخ شدن لایه‌ی اوزون و تشدید اثر گلخانه‌ای می‌شود. استفاده از محصولات بدون CFC ساده‌ترین راه برای جلوگیری از آسیبی است که این محصولات به محیط زیست وارد می‌کند.

صرفه‌‌جویی در انرژی

وسایل الکتریکی بسیاری وجود دارد که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم - تهویه کننده‌ی هوا ، یخچال‌ها ، اجاق گاز و بسیاری دیگر. آیا وسیله‌ها را در شرایط خوبی نگهداری می‌کنید؟ آیا مصرف انرژی آن‌ها را بررسی می‌کنید؟ فیلتر هوای واحد تهویه کننده‌ی هوا را یک بار در ماه تعویض کنید. هنگامی که از AC استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید. یخچال و آبگرمکن‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند. پس، از آن‌ها با وسواس زیاد استفاده کنید. قبل از ترک کردن اتاق چراغ‌ها و فن‌ها را خاموش کنید. هنگام ترک خانه مطمئن شوید که وسایل الکتریکی روشن نباشد. رایانه یکی از وسایل پر استفاده در خانه است. هنگامی که از رایانه استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید.

بازیافت و استفاده‌‌ی مجدد

هر زمان و هر آنچه را که می‌توانید بازیافت و مجدداً استفاده کنید. این بهترین اقدام برای حفظ محیط زیست است. راهی ساده برای انجام این کار کاهش استفاده از لاستیک و پلاستیک است. در عوض از کیسه‌های کاغذی استفاده کنید. خرید به صورت فله‌ای می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف مواد بسته بندی کمک کند و در حفظ محیط زیست سهیم باشد. محصولاتی را بخرید که می‌توانید دوباره استفاده کنید.

مهار انرژی‌های تجدید پذیر

تا حد امکان از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنید. به استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی ، بادی و آبی بپردازید. از خانه‌ی خود شروع کنید. پنل خورشیدی بخرید و از آن برای گرمایش آب و اتاق‌ها استفاده کنید. توربین‌های بادی کوچکی برای استفاده در خانه وجود دارد. از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده کنید.

تغییر عادت‌ها

با برخی عادت‌های ساده در محل کار می‌توانید در حفظ محیط زیست سهیم باشید. هنگامی که در اداره هستید، تنها در صورت نیاز اقدام به چاپ اسناد و مدارک کنید. چاپ کردن هر چیزی باعث هدر رفتن کاغذ می‌شود. از پست الکترونیک به جای کاغذ برای مکاتبات استفاده کنید. به یاد داشته باشید هنگام ترک محل کار رایانه‌ی خود را خاموش کنید. در هنگامی که در محل کار خود نیستید چراغ‌ها را خاموش کنید. از استفاده‌ی بیش از حد از تهویه کننده‌های هوا اجتناب کنید. در صورتی که می‌توانید از ظروف سرامیکی استفاده کنید، از مصرف بشقاب یا لیوان‌های پلاستیکی یکبار مصرف اجتناب کنید.

نجات حیوانات

میزان استفاده از محصولات حیوانی را به حداقل برسانید. از خز و عاج حیوانات بیش از حد در محصولات حیوانی استفاده می‌شود. حیوانات به خاطر استفاده از پوست آن‌ها شکار می‌شوند. از حیوانات در پژوهش‌های علمی استفاده می‌شود. تعداد زیادی از حیوانات کشته می‌شوند و بسیاری در خطر انقراض قرار دارند. خود و افرادی که در اطرافتان قرار دارند را از اثرات انقراض حیوانات مطلع سازید. به طرح‌های رفاه حیوانات و ایجاد پناهگاه برای آن‌ها کمک کنید.

هنگام باغبانی یا کشاورزی از مواد شیمیایی استفاده نکنید

از استفاده‌ی بیش از حد از کود‌های شیمیایی بپرهیزید. کودهای طبیعی انتخاب بهتری برای مزارع و باغ‌ها می‌باشد. به جای استفاده از سبزیجات فاسد، از پسمانده‌ی مواد غذایی ، پوسته‌ی تخم مرغ ، چای کیسه‌ای ، ساقه‌ی سبزیجات و پوست میوه برای درست کردن کود آلی استفاده کنید. چمن‌ را با بوته و درخت جایگزین کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کمبود آب وجود دارد، از گیاهان مقاوم در برابر خشکی استفاده کنید. این کار به صرفه جویی در مصرف آب کمک خواهد کرد. استفاده از گیاهان غیر بومی تعادل زیست محیطی را مختل می‌کند. از استفاده از سموم شیمیایی اجتناب کنید. اگر در منطقه‌ای قرار دارید که بارش مناسبی دارد، از آب باران برای کشت محصول استفاده کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.