فواید خرما برای بدن

مصرف روزانه‌ی یک عدد خرما به طرق مختلفی به بدن کمک می‌کند. خرما سرشار از انرژی بوده و گرسنگی را رفع می‌کند و فواید دیگری نیز برای بدن دارد. این مقاله به توضیح درباره‌ی خواص خرما برای بدن می‌پردازد.
چهارشنبه، 14 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید خرما برای بدن
فواید خرما برای بدن

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

مصرف روزانه‌ی یک عدد خرما به طرق مختلفی به بدن کمک می‌کند. خرما سرشار از انرژی بوده و گرسنگی را رفع می‌کند و فواید دیگری نیز برای بدن دارد. این مقاله به توضیح درباره‌ی خواص خرما برای بدن می‌پردازد.
خرما عمدتاً به عنوان دسر مصرف می‌شود. خرما را به تکه‌های کوچک تقسیم می‌کنند و از آن برای خوش طعم‌تر کردن کیک‌ها و پودینگ‌ها استفاده می‌کنند. برخی افراد شیره‌ی خرما را با ماست ، شیر ، نان یا کره مخلوط و مصرف می‌کنند. در کنار قابلیت تغییر پذیری نحوه‌ی آماده‌سازی و مصرف، خرما دارای خواص تغذیه‌ای مختلفی است. خرما سرشار از انواع ویتامین‌ها ، مواد معدنی ، فیبر طبیعی می‌باشد. خرما فاقد کلسترول است. به همین خاطر است که فواید خرما در سرتاسر جهان شناخته شده است.

فواید خرما برای بدن

خرما سرشار از مواد مغذی مختلف مانند کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم و ویتامین‌هایی مانند ویتامین آ ، ویتامین ب کمپلکس ، ویتامین ث و غیره می‌باشد. علاوه بر این، خرما چربی کمی دارد و مقدار پروتئین و فیبر آن بالاست که آن را تبدیل به میان وعده‌ای ایده‌آل می‌کند.

افزایش انرژی

خرما منبع بالایی از انرژی است. 100 گرم خرما دارای حدود 300 کیلوکالری انرژی ، 29 گرم قند طبیعی گلوکز ، ساکاروز و فروکتوز، 3 گرم فیبر تغذیه‌ای و 31 گرم کربوهیدرات است.
خرما در فرهنگ اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. مسلمانان روزه‌ی خود را با خرما باز می‌کنند. این بدین خاطر است که بعد از روزه گرفتن بدن به ماده‌ی غذایی پر انرژی نیاز دارد و خرما به بهترین شکل ممکن این ویژگی را داراست. قند طبیعی موجود در خرما به سرعت تبدیل به انرژی می‌شود. علاوه بر این، باز کردن روزه با خرما دستگاه گوارش را برای دریافت غذا آماده و به موجب آن به عمل هضم کمک می‌کند.

کمک به گوارش

خرما حاوی 20 نوع اسید آمینه‌ی مختلف است که به فرآیند گوارش کمک می‌کند. بدین خاطر است که خرما به آسانی قابل هضم است و نیم ساعت پس از مصرف انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت‌های جسمانی را تأمین می‌کند. به علاوه، باز کردن روزه با خرما به جلوگیری از پرخوری کمک خواهد کرد. عامل گرسنگی انسان کاهش قند در خون است. مصرف خرما این کمبود را رفع می‌کند و با محتویات قند خود احساس گرسنگی را رفع می‌کند. علاوه بر این، فیبر تغذیه‌ای و مواد مغذی دیگر موجود در خرما به سرعت توسط بدن جذب می‌شود که به جلوگیری از پرخوری بعد از یک روز روزه گرفتن کمک می‌کند.

کمک به کم کردن یبوست

خرما با دارا بودن فیبرهای محلول و نامحلول نه تنها به حرکت روده کمک می‌کند بلکه مواد سمی را از دستگاه گوارش پاکسازی می‌کند. به منظور بهره بردن از خواص ملین خرما، آن را باید شب هنگام در آب خیس کرد. سپس، خرماهای خیس شده را همراه با آب هنگام صبح مصرف کرد تا تأثیر واقعی آن نمایان شود. مواد حاوی فیبر موجود در خرما حرکات روده را افزایش می‌دهد و به موجب آن به رفع یبوست کمک می‌کند. به خانم‌های باردار توصیه می‌شود برای کم کردن یبوست از خرما استفاده کنند زیرا، نه تنها حاوی فیبر بالایی است بلکه حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای رشد جنین مفید می‌باشد.

کمک به افزایش وزن

اگر چه اکثراً ما سعی می‌کنیم وزن خود را کم کنیم ولی افرادی نیز وجود دارند که درصدد افزایش وزن خون هستند. خرما حاوی کالری بالایی است. هر خرما بسته به نوع آن در حدود 20 الی 60 کالری دارد. گنجاندن 5 الی 6 عدد خرما در رژیم غذایی می‌تواند به افزایش وزن کمک کند. خرما بر خلاف مواد دیگر راهی سالم برای افزایش وزن می‌باشد. اگر دوست ندارید خرما را به تنهایی مصرف کنید، می‌توانید آن را به کیک ، پودینگ و غیره اضافه و مصرف کنید.

خرما و زایمان

خرما همچنین باعث تقویت عضلات رحم و تسهیل زایمان می‌شود. تحقیقی بین سال‌های 2007-2008 در دانشگاه جردن بر روی زنان باردار انجام شد تا به بررسی رابطه‌ی میان مصرف خرما و زایمان بپردازد. از 69 شرکت کننده‌ در تحقیق خواسته شد تا روزانه 6 عدد خرما مصرف کنند. از طرف دیگر، 45 شرکت کننده‌ی دیگر نیز در این تحقیق وجود داشت که خرما مصرف نکردند. بعد از آنالیز آن‌ها مشخص شد که زنانی که خرما مصرف کرده‌اند اتساع دهانه‌ی رحم و زایمان خود به خود بالاتری در مقایسه با کسانی که خرما مصرف نکردند از خود نشان دادند. این تحقیق نشان داد که مصرف خرما باعث تسهیل زایمان و زایمان خود به خود می‌شود. هر چند، تحقیقات بیشتری باید در این حوزه انجام بگیرد.

کمک به بهبود سلامت قلب

خرما نه تنها فاقد سدیم است بلکه دارای مقادیر بالایی پتاسیم می‌باشد. هنگامی که خرما مصرف می‌شود نسبت سدیم به پتاسیم به خاطر پتاسیم بالای موجود در خرما به تعادل می‌رسد. هنگامی که نسبت سدیم و پتاسیم حفظ شود، فشار وارد به دیواره‌ی رگ‌ها دیگر بالا نمی‌رود. خرما همچنین فاقد کلسترول است که برای قلب مفید می‌باشد. بنابراین، خرما به کنترل فشار خون کمک می‌کند. از آنجایی که خرما چربی اشباع کمی دارد، ماده‌ی غذایی سالمی برای قلب می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که دریافت روزانه حدود 400 میلی‌گرم پتاسیم می‌تواند خطر وقع سکته را تا 40 درصد کاهش دهد.

خرما برای افراد دیابتی

بیماران دیابتی باید به شاخص قند خون GI مواد غذایی توجه داشته باشند. هر چه این شاخص پایین‌تر باشد برای آن‌ها بهتر است. همانطور که می‌دانیم، بیش از 300 نوع خرما وجود دارد که هر یک دارای GI متفاوتی است. یک خرمای متوسط دارای شاخص قند خون 103 می‌باشد که بسیار بالاست. هر چند، تحقیق انجام شده در دانشگاه امارات در سال 2001 نشان می‌دهد که این شاخص می‌تواند تا 5ر30 درجه نیز پایین باشد.
تحقیق نشان می‌دهد که خرما را می‌توان به عنوان ماده‌ی غذایی با GI پایین در نظر گرفت. اگر از شاخص قند خون خرمایی که مصرف می‌کنید مطلع نیستید، بهتر است مصرف آن را محدود کنید. با این وجود، خرما انتخابی ایده‌آل هنگام کاهش قند خون است. خرما در طی هیپوگلیسمی سطح قند خون را به سرعت افزایش می‌دهد. برای تبدیل حرما به میان وعده‌ای کامل می‌توان آن را با گردو ترکیب کرد.

آنتی اکسیدان بالا

رادیکال‌های آزاد تشکیل شده بعد از فعالیت‌های متابولیک باعث تخریب سلول‌های بدن و به موجب آن باعث ایجاد سرطان می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را تثبیت و از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب به جلوگیری از ایجاد سرطان ، بیماری های قلبی و غیره کمک می‌کند. خرما سرشار از ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدی است که دارای خواصص آنتی اکسیدانی می‌باشد. بنابراین، خرما به طور غیر مستقیم به کاهش سرعت رشد سرطان یا جلوگیری از ایجاد آن کمک می‌کند.

مفید برای کم خونی

هر 100 گرم حاوی 90/. میلی‌گرم آهن است. مصرف خرما به صورت منظم می‌تواند آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند. به زنان باردار اغلب توصیه می‌شود خرما مصرف کنند تا از ایجاد فقر آهن و کم خونی در مادر و فرزند جلوگیری شود. از آنجایی که ویتامین ث برای جذب آهن لازم است، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث نیز از اهمیت برخوردار است. به بیمارانی که از کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود روزانه چند عدد خرما مصرف کنند تا میزان آهن خون آن‌ها افزایش یابد.

تقویت مینای دندان

خرما حاوی فلوئور است که یک ماده‌ی معدنی ضروری برای کاهش سرعت پوسیدگی دندان به حساب می‌آید. فلوئور همچنین با از بین بردن پلاک باعث تقویت مینای دندان می‌شود. فلوئور از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می‌کند ولی نمی‌تواند باعث از بین رفتن پوسیدگی شود.

افزایش میل جنسی

مصرف خرما می‌تواند به رفع ناتوانی جنسی کمک کند زیرا، استقامت جنسی را بالا می‌برد. بدین منظور خرما را شب هنگام با شیر بز مصرف کنید. صبح روز بعد خرما با همان شیر مخلوط کنید و مقداری عسل و پودر هل به آن اضافه و میل کنید. این کار باعث افزایش قدرت جنسی می‌شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.