گردش خون ضعیف در بازوها

عدم وجود گردش خون صحیح در بدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این مقاله به بحث درباره‌ی دلایل ایجاد ، علایم مرتبط و اقدامات پیشگیرانه در خصوص گردش خون ضعیف در بازوها می‌پردازد.
پنجشنبه، 15 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گردش خون ضعیف در بازوها
گردش خون ضعیف در بازوها

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

عدم وجود گردش خون صحیح در بدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این مقاله به بحث درباره‌ی دلایل ایجاد ، علایم مرتبط و اقدامات پیشگیرانه در خصوص گردش خون ضعیف در بازوها می‌پردازد.
با توجه به سبک زندگی که همه‌ی ما امروزه داریم – نشستن پشت میز رایانه ، انجام کارهای ادرای ، داشتن زندگی کم تحرک – پدیده‌ای را تجربه می‌کنیم که در آن به خواب رفتن بازوها بسیار متداول است. علت زمینه‌ای چیزی نیست جزء گردش خون ضعیف در این ناحیه. عوامل بسیار دیگری نیز می‌تواند محرک این کار باشد. ولی قبل از شرح دادن آن‌ها، اجازه دهید توضیحی مختصر درباره‌ی چگونگی کارکرد سیستم گردش خون ارائه دهیم.
سیستم گردش خون ما که سیستم قلبی و عروقی نیز نامیده می‌شود مسئول تأمین خون و مواد مغذی دیگر در کل بدن است. این سیستم شامل قلب ، مغز ، سرخرگ‌ها ، سیاهرگ‌ها ، مویرگ‌ها و البته خون است. سرخرگ‌ها مسئول تأمین خون اکسیژن‌دار از قلب به کل بدن است درحالیکه، سیاهرگ‌ها مسئول برگرداندن خون استفاده شده به قلب می‌باشد و از اینرو چرخه به همین صورت ادامه می‌یابد. اما برخی مواقع به خاطر دلایلی مشخص این فرآیند با مشکل مواجه می‌شود که منجر به تأمین نادرست خون در قسمت‌هایی از بدن می‌شود.

علایم گردش خون نامناسب در بازوها

هنگامی که هر قسمت از بدن شما از اکسیژن محروم شود، آن قسمت بی‌حس می‌شود. نرسیدن خون کافی به بازوها ممکن است باعث ایجاد علایمی مانند احساس مور مور شدن ، احساس سوزش ، بی‌حسی ، تغیر رنگ پوست به آبی و بهبود کند زخم‌ها شود. این علایم به طور خلاصه در زیر شرح داده شده است.

بی‌حسی

بی‌حسی بارزترین علامت گردش خون ضعیف است که به طور موقتی باعث می‌شود حسی نداشته باشید. همچنین در برخی موارد ممکن است احساس سفتی و سردی کنید.

مور مور شدن

بی‌حسی در اکثر موارد با احساس مور مور شدن دنبال می‌شود. در این شرایط احساس می‌کنید چیزهای بسیار کوچکی به سرعت در زیر لایه‌ی پوست در حال حرکت است.

احساس سوزش

هنگامی که می‌خواهید بازوی خود را تکان دهید، احساس سوزش به شما دست می‌دهد. این علامت ممکن است با درد همراه باشد یا ممکن است نباشد.

تغییر رنگ پوست

هنگامی که اکسیژن در خون کم شود رنگ پوست مایل به آبی تغییر پیدا می‌کند. عدم وجو اکسیژن کافی باعث می‌شود ناحیه‌ی آسیب دیده رنگ پریده به نظر برسد.

کند شدن فرآیند بهبودی زخم‌ها

خون نه تنها حامل اکسیژن بلکه حامل مواد ضروری برای فرآیند ترمیم زخم‌ها نیز هست. گلبو‌ل‌های سفید خون و پلاکت‌ها نقش حیاتی در فرآیند بهبود زخم‌ها و مبارزه با عفونت ایفا می‌کند. اگر خون کافی در بازو جریان نداشته باشد، فرآیند ترمیم زخم‌ها ممکن است بسیار کند شود.

برخی عوامل رایج که باعث ایجاد گردش خون ضعیف می‌شود

چندین عامل وجود دارد که باعث جریان نادرست خون در بازوها می‌شود. رایج‌ترین عوامل عبارت است از قرار گرفتن بدن وضعیت نامناسب ، کمبود مواد مغذی ، تنگ شدن رگ‌های خونی به خاطر دمای پایین ، ضربه‌های فیزیکی و مشکلاتی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری‌های قلبی ، تشکیل لخته‌ی خون و غیره. برخی عادت‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم گردش خون شود. این عادت‌ها عبارت است از مصرف الکل ، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد کافئین. همه‌ی این عوامل به طور خلاصه در زیر شرح داده شده است.

قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب

نشستن یا خوابیدن در حالت نامناسب که باعث افزایش فشار بر روی بازوها می‌شود ممکن است باعث انسداد جریان خون شود. به خاطر انسداد رگ‌های خونی برای مدت زمانی نسبتاً طولانی، فرد دچار بی‌حسی و سفتی در بازوها هنگام حرکت دادن آن‌‌ها به صورت ناگهانی می‌شود. این معمولاً هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شویم اتفاق می‌افتد.

تشکیل لخته‌ی خون

عادت‌های بسیاری وجود دارد که ما را مستعد تشکیل لخته در رگ‌ها و نواحی دیگر بدن می‌کند. عواملی مانند کلسترول بالا ، بی‌تحرکی طولانی مدت و عوامل ژنتیکی خاص نقش بسیار مهمی در تشکیل لخته ایفا می‌کند و به موجب آن باعث مسدود شدن مسیر رگ‌های خونی می‌شود. این پدیده می‌تواند خطرناک باشد زیرا، لخته‌ی خون ممکن است به نواحی دیگر بدن مثل مغز ، قلب و شش‌ها منتقل شود که ممکن است باعث ایجاد پیامد‌هایی مرگبار همانند سکته یا حمله‌ی قلبی شود.

بیماری عروق محیطی PAD

سردی و بی‌حسی در بازوها و دست‌ها علایم غیر رایج بیماری قلبی می‌باشد. PAD نوعی تصلب شرایین است که پاها و بازوها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در اینجا، تشکیل پلاک کلسترول در سرخرگ‌های قلب باعث تنگ شدن یا مسدود شدن آن‌ها می‌شود که منجر به کاهش جریان خون می‌شود. این شرایط خطر ایست و حمله‌ی قلبی را افزایش می‌دهد.

بیماری رینود

عمدتاً افرادی که در شرایط آب و هوایی سرد زندگی می‌کنند به این بیماری مبتلا می‌شوند. در اینجا، سرخرگ‌های کوچک پوست تنگ می‌شود که منجر به محدود شدن مقدار خون در قسمت‌های خاصی از بدن از جمله بازوها و دست‌ها می‌شود.

سندروم کانال کارپ

این بیماری به علت وارد شدن فشار به عصب مدیان ایجاد می‌شود که مانع گردش خون شده و باعث ایجاد علایمی مانند مور مور شدن ، بی‌حسی و ضعف در دست‌ها و بازوها می‌شود.

دیابت

دیابت بیماری مزمن است که با عوارض و خطرات بسیاری همراه است. این خطرات عبارت است از آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های قلبی ، تشکیل لخته‌‌های خون ، سکته و آسیب دیدن اعصاب. نوروپاتی دیابتی باعث تشدید اختلال گردش خون در افراد می‌شود.

چاقی

چاقی ممکن است باعث گردش خون ضعیف شود. اضافه وزن می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و کاهش توانایی بدن برای انتقال خون از طریق رگ‌ها شود. اضافه وزن و یا چاقی همچنین می‌تواند باعث ایجاد فشار خون بالا ، بیماری‌های قلبی ، دیابت و غیره شود.

مصرف سیگار

آیا می‌دانستید نکوتین موجود در سیگار باعث آسیب دیدن دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌شود که به موجب آن سرعت جریان خون کاهش پیدا می‌کند؟ مصرف زیاد سیگار می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در سیستم گردش خون شود.

سندروم تونل کوبیتال

سندروم تونل کوبیتال عارضه‌ای است که در آن عصب اولنا در ناحیه‌ی آرنج تحت فشار قرار می‌گیرد که منجر به کاهش گردش خون می‌شود. عصب اولنا از گردن شروع می‌شود و تا دست ادامه می‌یابد. عواملی مانند آسیب و جراحت و تکیه دادن بر روی بازو به مدت طولانی می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

کمبود تغذیه‌ای

کمبود ویتامین‌ها ، مواد معدنی و اسیدهای چرب در رژیم غذایی می‌تواند باعث گردش خون ضعیف شود. ویتامین‌های B3 ، B12 ، E ، C و K برای گردش صحیح خون در بدن لازم است.

عوامل مسبب دیگر

• آسیب در ناحیه‌ی گردن
• واکنش به برخی داروها و روش‌های درمانی
• ورزش نکردن
• اعتیاد به الکل
• اختلال در مغز استخوان
• بیماری کبد
• بیماری کلیوی
• بیماری ریه
• تومورها

چه کاری باید انجام داد

اقدامات درمانی برای درمان این مشکل به عوامل محرک زمینه‌ای بستگی دارد. برای عواملی مانند کمبود تغذیه‌ای یا قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب، تغییر در سبک زندگی می‌تواند مشکل را حل کند. ولی اگر گردش خون ضعیف علامت شرایط جدی مانند بیماری قلبی ، دیابت و مانند این‌ها باشد، باید به پزشک مراجعه و روش درمانی مناسب را در پیش گرفت. در ادامه به نکاتی اشاره شده است که رعایت آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از ایجاد گردش خون ضعیف کمک کند.
• رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. اگر کمبود تغذیه‌ای وجود داشته باشد با داشتن رژیم غذایی مناسب حل خواهد شد.
• لباس‌های راحت با آستین‌های گشاد بپوشید تا از فشار آمدن به بازوها جلوگیری شود.
• از خود در برابر دماهای پایین محافظت کنید. از در دست گرفتن اشیای سرد نیز اجتناب کنید.
• از لحاظ فیزیکی فعال باشید. این کار بدن را گرم نگه می‌دارد و گردش خون را بهبود می‌بخشد.
• از مصرف موادی که می‌تواند به تنگ شدن رگ‌های خونی منجر شود بپرهیزید. این مواد عبارت است از کافئین ، الکل و نکوتین.
• مصرف مواد غذایی مانند سیر ، زنجبیل ، خردل و فلفل را افزایش دهید. مصرف این مواد به گرم نگه داشتن بدن و تحریک جریان خون کمک می‌کند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.