بیماری‌هایی که در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی برخی مشکلات جدی و بیماری‌های کشنده در سرتاسر جهان است.
يکشنبه، 18 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری‌هایی که در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود
به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد که سیگار کشیدن باعث می‌‌شود مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف باشیم. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی برخی مشکلات جدی و بیماری‌های کشنده در سرتاسر جهان است.
 
میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به مصرف سیگار اعتیاد دارند. چرا مردم سیگار می‌کشند؟ چندین دلیل برای این کار وجود دارد. برخی افراد سیگار کشیدن را از دوران نوجوانی برای تفریح کردن شروع می‌کنند. در نهایت آن‌ها به نکوتین موجود در سیگار اعتیاد پیدا می‌کنند. برخی افراد برای رهایی از استرس سیگار می‌کشند.

افراد با اعتماد به نفس پایین بیشتر به سیگار اعتیاد پیدا می‌کنند. دلیل این کار هر چه که باشد، فرد بعد از اعتیاد به سیگار باید با انواعی زیادی از مشکلات روبرو شود. در زیر به مشکلاتی که افرادی سیگاری با آن‌ها روبرو هستند اشاره شده است.
 

بیماری‌هایی که در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود

فردی که به سیگار اعتیاد دارد ممکن است از انواع مختلفی از مشکلات و بیماری‌ها رنج ببرد. افراد سیگاری بیشتر از عفونت‌های تنفسی رنج می‌برند. افراد سیگاری ممکن است به برخی بیماری‌های خطرناک و کشنده مانند سرطان ، بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی مبتلا شوند. مشکلات دیگری نیز می‌تواند ایجاد شود که کلیه‌ها ، کبد و پانکراس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


سرطان
افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند. مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان ریه ، دهان ، حنجره و مری شود. سرطان دهان که در میان افراد سیگاری شایع‌تر است، معمولاً از لب‌ها یا زیر زبان شروع می‌شود. در حدود 90 درصد سرطان ریه به خاطر مصرف سیگار ایجاد می‌شود. زنانی که سیگار می‌کشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم قرار دارند.

انواع مختلفی از سرطان می‌تواند در افراد سیگاری ایجاد شود:

• سرطان حنجره
• سرطان معده
• سرطان کلیه
• سرطان ریه
• سرطان حلق
• سرطان مری
• سرطان حفره‌ی دهان
• سرطان مثانه
• سرطان پانکراس

مشاهده شده است که افرادی که در سنین پایین سیگار کشیدن را شروع می‌کنند و تعداد بیشتری سیگار در یک روز مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.
 

بیماری‌های قلبی و عروقی

این دسته شامل بیماری‌های قلب ، رگ‌های خونی و اندام‌های مرتبط دیگر می‌باشد. بیماری عروق کرونر دلیل اصلی مرگ مرتبط با سیگار کشیدن است. نکوتین موجود در تنباکو سبب افزایش کلسترول خون می‌شود که باعث سخت شدن رگ‌ها می‌شود. در نتیجه، رگ‌های خونی باریک ، سفت یا مسدود می‌شوند. به خاطر تصلب شرایی لخته‌های خونی تشکیل می‌شود که به موجب آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

بیماری‌های قلبی و عروقی که در افراد سیگاری دیده می‌شود عبارت است از ترومبوز عروق کرونر ، ترومبوز مغزی ، بیماری عروق کرونر ، بیماری عروق محیطی و بیماری‌های عروق مغزی مانند سکته‌ی مغزی. مصرف سیگار همچنین می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود که آنوریسم آئورت شکمی نامیده می‌شود. در این بیماری آئورت که از عروق اصلی بدن به حساب می‌آید متورم یا ضعیف می‌شود.

سیگار کشیدن باعث کاهش عملکرد ریه تا 3 برابر می‌شود. به خاطر برگشت کارکرد ریه‌ها تنگی نفس شروع می‌شود. برای دونده‌هایی که سیگار می‌کشند، این عادت می‌تواند باعث ایجاد تنگی نفس و مشکلات در تنفس شود زیرا، ریه‌ها باید بیشتر حد معمول کار کنند.

مشکلات دیگری که به خاطر مصرف سیگار ایجاد می‌شود:

• سیگار کشیدن باعث ایجاد طعم اسیدی در دهان می‌شود. سیگار کشیدن خطر ابتلا به زخم‌های دهان را افزایش می‌دهد.

• مواد شیمیایی موجود در تنباکو به پوشش رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و میزان چربی در جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مواد شیمیایی خطر ابتلا به آتروما را افزایش می‌دهد که از دلایل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی ، سکته و آنوریسم است.

• سیگار کشیدن به سلامت دهان آسیب وارد می‌کند و منجر به زرد رنگ شدن دندان‌ها می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف در لثه‌ها و دندان‌ها شود مثل تورم لثه‌ها ، شل شدن دندان‌ها و بوی بد دهان.

• سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جنسی شود. افرادی که به سیگار اعتیاد دارند بیشتر با ناباروری و مشکل در برقراری رابطه‌ی جنسی روبرو می‌شوند.

• سیگار کشیدن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد که عامل خطری برای سکته و حمله‌ی قلبی می‌باشد.

• سیگار کشیدن باعث تشدید آسم می‌شود و التهاب راه‌های هوایی را افزایش می‌دهد.

• سیگار کشیدن می‌تواند باعث پیری زودرس شود. به خاطر مصرف سیگار جریان خون به پوست کاهش می‌یابد و در نتیجه میزان ویتامین A کاهش می‌یابد. از اینرو، افراد سیگاری پوست رنگ پریده‌تر و دارای چین و چروک بیشتری دارند.

• احتمال شکستگی لگن در زنانی که سیگار مصرف می‌کنند بالاتر است. این بدین خاطر است که آن‌ها همانند زنان یائسه تراکم استخوان پایین‌تری دارند.

• سیگار کشیدن زیاد باعث از دست دادن تدریجی بینایی می‌شود. افراد سیگاری همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

• سیگار کشیدن باعث عفونت قفسه‌ی سینه ، رتینوپاتی دیابتی ، سل ، بیماری ام اس و بیماری کرون می‌شود.

• افراد غیر سیگاری که در تماس با افراد سیگاری قرار دارند نیز تحت تأثیر اثرات دود سیگار قرار می‌گیرند. اگر کودکان در تماس با افراد سیگاری باشند، بسیار مستعد ابتلا به آسم و عفونت گوش ، بینی و قفسه‌ی سینه خواهند بود.
 

تأثیرات سیگار در طی دوران بارداری

زنان بارداری که سیگار می‌کشند در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین و مشکلات دیگر مانند خونریزی ، جدا شدن جفت جنین و حاملگی خارج از رحم قرار دارند. احتمال تولد نوزادان با وزن کم یا مرده در زنان سیگاری بیشتر است. احتمال ایجاد برخی نقص‌های مادرزادی مانند شکاف کام نیز وجود دارد. زنانی که سیگار می‌کشند همچنین ممکن است از زایمان زودرس و مسائل ناباروری رنج ببرند.
 

چرا سیگار کشیدن خطرناک است

تخمین زده می‌شود که در هر دقیقه 7 نفر جان خود را به خاطر مصرف تنباکو از دست می‌دهند. مطابق پژوهش‌های انجام شده، تنباکوی موجود در سیگار حاوی بیش از 400 نوع ماده‌ی سمی و 4000 ترکیب شیمیایی می‌باشد.
 

• خطرناک‌ترین مواد موجود در سیگار عبارت است از تار که ماده‌ای سرطان‌زاست ، نکوتین که باعث افزایش کلسترول خون می‌شود و کربن مونو اکسید که مقدار اکسیژن در بدن را کاهش می‌دهد.

• نکوتین اعتیاد آورترین ماده در تنباکو است. سیگار کشیدن میزان اکسیژنی که بافت‌ها می‌رسد را کاهش می‌دهد و به موجب آن باعث ایجاد مشکلات مختلفی در بدن می‌شود مثل حمله‌های قلبی ، سکته یا سقط جنین.

• سیگار کشیدن کلسترول خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به حمله‌های قلبی افزایش می‌یابد.

• سیگار کشیدن باعث آسیب دیدن و مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شود که منجر به ایجاد بیماری‌های عروقی مختلف می‌شود.

• سیگار کشیدن همچنین باعث سرفه کردن مزمن ، تنگی نفس ، پیری زودرس ، ایجاد عفونت و از دست رفتن تناسب اندام می‌شود.

• مرگ‌های مرتبط با مصرف سیگار عمدتاً به خاطر بیماری‌های قلبی ، سرطان و COPD صورت می‌گیرد.
 

سیگار کشیدن سلامت خود فرد و افراد اطراف او را تحت تأثیر قرار می دهد. تنها راه برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات ترک مصرف سیگار است. برای ترک مصرف سیگار هرگز دیر نیست. ترک مصرف سیگار می‌تواند از شما و خانوداه‌تان در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.