مطالعه سریع

ذهن شما قابلیت عجیبی در ایجاد ارتباط بین لغات کلیدی دارد. به این صورت که اگر فقط دو کلمه کلیدی را بخوانید ذهن شما به سرعت میان آن دو کلمه ارتباط معنا داری ایجاد می کند
چهارشنبه، 21 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مطالعه سریع

مطالعه چیست ؟

مطالعه فرایندی است که در آن افراد با استفاده از روش‌های مختلفی مانند خواندن، نوشتن، گوش دادن، تحقیق و تفکر، اطلاعات را به دست می‌آورند و درک بهتری از مفاهیم، ایده‌ها و دانش دریافت می‌کنند. این فرایند به منظور افزایش دانش، توسعه مهارت‌های شناختی و بهبود عملکرد در تحصیل و کاربردی دیگر انجام می‌شود.

مطالعه می‌تواند به شکل خودآموزی یا به عنوان بخشی از فرایند آموزش و پرورش صورت گیرد و در هر دو حالت، نیازمند تمرکز، توجه و انگیزه است. همچنین، برای به دست آوردن بهترین نتایج از مطالعه، مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تفکر پویا نیز مورد نیاز است.
 

انواع مطالعه 

در واقع انتخاب نوع مطالعه به منابع , میزان اطلاعات موجود و ماهیت مسئله مربوط می شود.مطالعات به دو نوع مطالعات مداخله ای و غیر مداخله ای بر میگردد.مطالعات مداخله ای:همان طور که از اسم این مطالعه مشخص است پژوهشگر در این نوع مطاله تغییراتی انجام می دهد.و در نهایت نتایج آن ها را اندازه گیری می کند.

مطالعات غیر مداخله ای :
نام دیگر این مطالعه مطالعات مشاهده ای می باشد که پژوهگر در این مطالعه اهداف مورد تحقیق را مورد بررسی قرار میدهد و تغییری در آن انجام نمی‌دهد.این مطالعات انواع گوناگونی دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد و توضیح مختصری خواهیم داد.

مطالعات اکتشافی
مطالعات توصیفی
مطالعات مقایسه ای ( تحلیلی )


مطالعات اکتشافی:
مطالعه ای که در زمان کمتری انجام شود و تعداد افراد کمی را شامل شود در واقع زمانی که اطلاعات موجود در مورد یک مشکل ناقص باشد به کار میرود.

مطالعات توصیفی:
در این مطالعه نه تنها تصویر واضح و روشنی از یک موقعیت به دست می آید بلکه به جمع آوری و ارائه داده ها هم مربوط می شود.این مطالعه را روی تعداد افراد زیاد و یا کم میشه انجام داد.

مطالعات تحلیلی:
تعیین و شناسایی عوامل محیطی و یا عوامل خطر زایی است که در ایجاد یک مسئله دخیل هستند.این کار با مقایسه گروه ها انجام می شود.

 

هدف و نوع مطالعه

اولین مرحله در تعیین حجم نمونه، مشخص نمودن هدف مطالعه و درنتیجه تعیین نوع مطالعه‌ای است که قرار است انجام شود. به‌طور مثال، آیا مطالعه توصیفی است؟ مشاهده‌ای است یا تحلیلی؟

در مطالعات توصیفی، قصد محقق برآورد شیوع یا بروز یک بیماری یا یکی از عوامل خطر است و محقق به دنبال مقایسه‌ی گروه‌ها با یکدیگر نیست. درنتیجه در این نوع مطالعات، توان مطالعه (قدرت مطالعه در کشف تفاوت‌ها یا ارتباط‌ها) مطرح نیست. لذا بسته به هدف و نوع مطالعه از فرمول‌های متفاوتی برای تعیین حجم نمونه استفاده می‌شود

جهت مطالعه

در مرحله‌ی دوم، باید مشخص شود که جهت مطالعه چگونه است؟ البته تعیین جهت مطالعه برای مطالعات توصیفی کاربرد ندارد؛ چون قرار نیست مقایسه‌ای صورت بگیرد. جهت‌دار بودن مطالعه بر اساس فرضیات تحقیق مشخص می‌شود.

هر فرضیه‌ای که محقق به آن جهت می‌دهد و در آن از یکی از عبارت‌های کمتر
(>)، بیشتر (<>، کمتر یا مساوی () و بیشتر یا مساوی () استفاده شده باشد، یک فرضیه‌ی جهت‌دار نامیده می‌شود.

به‌طور مثال، این فرضیه که میزان بهبودی با داروی
A در مقایسه با داروی استاندارد بیشتر است یک فرضیه‌ی جهت‌دار است درحالی‌که این فرضیه که روند بهبودی با داروی A در مقایسه با داروی استاندارد متفاوت است یک فرضیه‌ی بی‌جهت‌ است. مشخص نمودن این موضوع نیز در تعیین حجم نمونه امری ضروری خواهد بود

مطالعه سریع

چند استراتژی از  افراد موفق برای مطالعه سریع

بسیاری از کاربران بر این باور هستند که مطالعه سریعتر یعنی عبور دادن سریع چشم از روی لغات بدون لذت بردن از محتوای متن. در صورتی که مطالعه سریع اگر بر اساس اصول و قواعدش انجام شود بسیار مورد پسند خواهد بود. روش های استاندارد یادگیری مطالعه سریع را در پرتال فرهنگی راسخون بخوانید.
 

گام اول: تمرین اندک ولی هر روز

برای این که مهارت خوانش سریع را یاد بگیرید لازم است تا مهارت های بسیاری کسب کنید و کسب این مهارت ها بدون تمرین و تکرار میسر نخواهد بود. بطور مثال تمرین هر روز بین 15 الی 20 دقیقه تأثیر زیادی در کسب مهارت های مطالعاتی شما دارد.

در طول مدت یادگیری خواندن سریع، همیشه به این فکر کنید که سال­ها زمان لازم بود تا شما بتوانید خواندن را یاد بگیرید. پس صبور باشید و به روش های سریع و بدون نتیجه دل نبندید.
بهترین روش برای سنجش پیشرفت شما استفاده از ساعت است. به این صورت که در مدت مشابه، مثلا 20 دقیقه، حساب کنید که چه تعداد لغت می خوانید. از پیشرفت خود پس از مدتی شگفت زده خواهید شد.

گام دوم: با متون آسان شروع کنید

زمانی که آموزش مطالعه سریع را شروع میکنید بهتر این است که با متن های سبک و آسان و روان شروع کنید. متنی که از آن لذت می برید یا ذهن شما آشنایی بیشتری با آن موضوع دارد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که توانایی شما در مطالعه سریع بیشتر شود.

رمان ها یا داستان های کوچک با متون روان می توانند برای شروع مناسب باشند. شروع تمرین مطالعه سریع با کتاب های تخصصی مانند فیزیک و فلسفه و... علاوه بر خسته کردن ذهن شما، مسیر پیشرفت را کند و ناهموار می کند.

اولین نشانه از پیشرفت شما در مطالعه سریع، این است که قادر خواهید بود تا در متن کاوش کنید. با چشم خود به جستجوی کلمات بپردازید. در این مرحله قادر خواهید بود تا به سرعت تصمیم بگیرید که هر بخش از متن اهمیت مطالعه دارد یا باید از آن عبور کرد. در این حالت شما می توانید نسبت به انتخاب متون پیچیده تر با جملاتی طولانی تر اقدام کنید.

گام سوم: استفاده از انگشت یا یک علامت مخصوص

در ادامه مشاوره های استادان و مشاوران پرتال فرهنگی راسخون  بهتر است بدانید که یکی از روش های بهبود سرعت مطالعه، استفاده از انگشت یا وسایلی مانند خودکار، مداد یا تکه کاغذی به شکل پیکان زیر کلماتی است که در حال مطالعه آن هستید. این کار باعث می شود تا شما متن را گم نکنید و تمرکز شما در مطالعه افزایش پیدا کند. افزایش تمرکز منجر به افزایش سرعت مطالعه خواهد شد.

استفاده از تکنیک فوق نه تنها باعث افزایش تمرکز در مطالعه می شود، بلکه شما می توانید با تنظیم سرعت حرکت دست خود زیر جملات، چشمتان را مجبور به دنباله روی از آن کنید. و این باعث افزایش سرعت مطالعه می شود.

فکر کنید که چشمان شما مانند آهنربایی هستند که تمایل دارند به انگشت یا خودکار زیر جملات بچسبند. پس هر چه علامت زیر متن سریعتر حرکت کند، چشم سریعتر به دنبال آن می رود!

گام چهارم: زمان مطالعه را افزایش دهید

مغز شما به مدت زمانی نیاز دارد تا خود را با ریتم متنی که مطالعه می کنید تطابق دهد. پس در این مرحله دیگر مطالعه متون کوتاه برای شما سودی ندارد. متون طولانی تری انتخاب کنید تا ذهن شما با متن هماهنگ شود و پس از مطالعه چند جمله یا پاراگراف، به افزایش سرعت مطالعه خودتان پی می برید. حداقل زمان برای تطابق مغز با اهنگ متن 15 دقیقه است و این زمان با افزایش تمرین ها کمتر خواهد شد.

مطالعه سریع

گام پنجم: گاهی سرعت مطالعه را کم کنید

علاوه بر مزیت مطالعه سریع در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا سرعت مطالعه خود را کم کنید. یاد بگیرید که برخی جملات ممکن است نیاز به تمرکز بیشتری داشته باشند. پس کاهش موقتی سرعت مطالعه هیچ اشکالی ندارد.

ضمن این که برخی متون اصلا قابلیت خوانش سریع ندارند مانند ادبیات کلاسیک، روابط ریاضی و... که حتما باید با تمرکز بالا و کاملا شمرده مطالعه شوند.
 

گام ششم: فقط کلمات کلیدی را بخوانید

یکی دیگر از عادت های غلط در مطالعه، خواندن جملات به صورت لغت به لغت است. باید تلاش کنید بجای خواندن یک کلمه، مجموعه ای از کلمات را بخوانید. بطور مثال، اکثر افراد جمله "این اسب در دشت می دود" را به صورت "این" + "اسب" + "در" + "دشت" + "می دود" می خوانند.

ذهن شما قابلیت عجیبی در ایجاد ارتباط بین لغات کلیدی دارد. به این صورت که اگر فقط دو کلمه کلیدی "اسب" و "دشت" را بخوانید ذهن شما به سرعت میان این دو کلمه ارتباط معنا داری ایجاد می کند و شما به راحتی می توانید مفهوم این جمله را درک کنید بدون آن که مجبور به خواندن تمام عبارات جمله باشید.

با این کار هم سرعت مطالعه شما بیشتر می شود و هم مغز زمان بیشتری برای استراحت و آماده شدن برای جمله بعدی دارد. با این تمرین سرعت مطالعه شما تا 50 درصد افزایش می یابد.
 

سخن پایانی

اکثر مردم مطالعه را یک سرگرمی نمی‌دانند، اما به‌هرحال برای کسب دانش و رشد خود به آن نیاز دارند. شما ممکن است روش‌های متفاوتی مانند فایل‌های صوتی یا تصویری، برای یادگیری داشته باشید؛ اما نمی‌توانید به‌طورکلی مطالعه را کنار بگذارید. پس تندخوانی کار شما راحت‌تر می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که ذهن انسان فقط برای یک مدت کوتاه می‌تواند روی یک موضوع تمرکز کند. شما با استفاده از روش‌های تندخوانی می‌توانید حداکثر بهره‌وری را از ذهن خود در این زمان کوتاه داشته باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.