تفاسير قرن دوم(3)
تفسير ابن ابي هند
تفسير القرآن
وي بـه امـر حـضـرت صادق (ع) در مدينه كرسي فتوي را به دست گرفت و از مؤسسين در علم قراآت قرآن كريم و از اعاظم علماي شيعه مي باشد كه به تاليف چهار تفسير پرداخته است. تفاسير او در تفسيرهاي چاپي و خطي به تفصيل تا عصر حاضر نقل شده است. تفاسير وي عبارتند از: 1 ـ معاني القرآن اللطيف. 2 ـ تفسير القرآن.
3 ـ الغريب في القرآن. 4 ـ تفسير القراآت. مـنـابـع : اعيان الشيعه، 2/69؛ تاسيس الشيعة، 319 - 343؛ الذريعة الي تصانيف الشيعة، 4/233 - 239؛ تـفـسير فرات كوفي، 90 به بعد؛ تفسير كنز العرفان خطي ؛ بغية الوعاة، 176؛ تنقيح المقال، 1/3؛ تـهـذيـب الـتـهذيب، 1/93؛ جامع الرواة، 1/9؛ رجال، ابن داوود، 9؛ رجال، شيخ طوسي، 82؛ رجال، كشي، 279 - 280؛ رجال نجاشي، 1/73؛ طبقات المفسرين، داودي، 1/1؛ الطبقات الكبري، 6/302 - 360؛ الفهرست، ابن نديم، 276؛ الفهرست، شيخ طوسي، 5؛ معجم الادباء، ياقوت، 1/107؛ مفسران شيعه، 65 - 66؛ ميزان الاعتدال، 1/5.
تفسير الاحمسي
فـرات كـوفـي در تفسير خويش معروف به تفسير فرات الكوفي هنگام تفسير آيه 33 سوره محمد (ص) (يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و لا تبطلوا اعمالكم). مالك بن عطيه توسط يزيد بن فرقد نهدي از امام صادق (ع) سؤال كرد چه چيزي پس از اطاعت از خـداوند و رسول (ص) اعمال را باطل مي كند؟ امام فرمودند: دشمني با ما باطل كننده عمل آنان است. در كـتـب مـهم حديث شيعه از جمله كتب اربعه و نيز توسط روات بزرگ شيعه از آن روايت شده است. منابع : تفسير فرات الكوفي، 418؛ تفسير القمي، 2/212؛ جامع الرواة، 2/37 - 38؛ رجال، ابن داوود، 283؛ رجـال، نـجـاشي، 2/375؛ الفهرست، شيخ طوسي، 196؛ رجال، كشي، 133 - 314؛ الروضة الكافي، 268؛ الكافي، 1/393 - 394؛ من لا يحضره الفقيه، 3/353؛ معجم رجال الحديث، 14/168 - 172.
تفسير زيد عدوي
تفسير فضيل بصري
و در كتب حديث و تفسيرهاي شيعي منقول است. ابـي الـحسن علي بن ابرهيم قمي در تفسير خود معروف به تفسير القمي در بحث از آيه 71 سوره بـنـي اسـرائيل يوم ندعوا كل اناس بامامهم از فضيل بن يسار به نقل از حضرت ابي جعفر محمد الباقر (ع) نقل مي كند كه : رسول اللّه (ص) و حضرت علي و امام حسن و امام حسين عليهم السلام هريك با فرقه اي مي آيند و همه شيعيان همراه ايشان هستند. شـيخ مفيد در رساله عدديه خود او را از فقهاي اعلام و صاحبان فتوا مي خواند و طريق روايت وي را صحيح دانسته است. مـنـابـع : الاسـتبصار، 1/401؛ تهذيب الاحكام، 3/48؛ تفسير القمي، 2/23؛ جامع الرواة، 2/11 - 13؛ رجال، ابن داوود، 274؛ رجال، شيخ طوسي، 132 - 271؛ رجال، كشي، 185 - 187؛ رجال، نجاشي، 2/172 - 173؛ لسان الميزان، 4/454؛ معجم رجال الحديث، 13/335 - 341؛ من لا يحضره الفقيه، 3/307.
تفسير محمد بن فرات
كشي در رجال خود مي نويسد كه او اصبغ بن نباته را ملاقات نموده بود. سـپـس حـديـثـي را كه وي از اصبغ بن نباته و او از حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) شنيده بود ياد مي كند. وي غير از محمد بن فرات جعفي مي باشد كه در عصر حضرت رضا (ع) مي زيست و كتب رجالي او را تضعيف كرده و كذاب مي خوانند و امام هشتم (ع) او را ذم نموده است. تـفـسير مورد بحث به زبان عربي و به شيوه روائي است و در طي كتب تفسيرهاي شيعي و اسناد كتب معتبر حديث اماميه نقل گرديده است. اكثر تفسير او در فضائل حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) و خاندان عصمت و طهارت مي باشد. فـرات كوفي در تفسير خويش در تفسير آيه 14 سوره واقعة ثلة من الاولين و قليل من الاخرين مي نويسد كه محمد بن فرات از امام جعفر صادق (ع) در تفسير آيه مذكور سؤال مي كند. امـام (ع) مـي فـرمايند قال : ثلة من الاولين : ابن آدم المقتول و مؤمن آل فرعون و حبيب النجار صاحب يس، و قليل من الخرين : اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) مي باشند. وي بـا محمد بن فرات حرامي كه شيخ طوسي در كتاب رجال خود از اصحاب حضرت ابي عبداللّه جـعـفـر الـصادق (ع) ياد كرده است متحد هستند و آيت اللّه خوئي نيز همين احتمال را در معجم رجال الحديث داده است. منابع : تفسير الفرات، 465؛ تفسير القمي، 2/125؛ رجال، شيخ طوسي، 298؛ معجم رجال الحديث، 17/126 - 128؛ الكافي، 2/349؛ تهذيب الاحكام، 10/50.
آيات الاحكام، تفسير احكام القرآن
مـنـابـع : الاعـلام، زركلي، 6/133؛ اعيان الشيعة، 9/339؛ تاسيس الشيعة، 321 و 325؛ الاتقان في عـلـوم الـقـرآن، 4/239؛ الذريعة، 1/40، 4/311؛ تهذيب، ابن حجر، 9/157؛ رجال، ابن داوود، 312؛ رجال، شيخ طوسي، 136؛ شذرات الذهب، 1/217؛ طبقات المفسرين، داوودي، 2/144؛ الفهرست، ابـن نـديـم، 41، 107؛ كـشف الظنون، 1/429؛ مفسران شيعة، 65؛ وفيات الاعيان، 4/309؛ الوافي بالوفيات، 3/83؛ المعارف، ابن قتبية، 233.
www.andisheqom.com