المهذب في الفقه

معرفي اجمالي كتاب: كتاب حاضر در زمينه فقه استدلالي مي باشد. مؤلّف در ابن کتاب آراء مرحوم شيخ طوسي، مدرس و استاد خود را آورده و آنها را نقد و بررسي و با شيخ مناقشه مي كند. ابن براج اولين كسي است كه بعد از شيخ طوسي به خود جرأت مناقشه با شيخ را داده و در بعضي موارد بر خلاف نظر شيخ نظر داده است. علامه مجلسي در بحار در مورد اين كتاب مي فرمايد؛ «اين كتاب در غايت اعتبار است.» مرحوم آيت الله بروجردي (ره) طلاب و شاگردان خود را براي مراجعه به اين كتاب تشويق مي فرمودند.
شنبه، 29 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
المهذب في الفقه
المهذب في الفقه
المهذب في الفقه

نويسنده:حافظ فرزانه

مؤلّف:

قاضي عبدالعزيز بن براج طرابلسي (م 481 ه‍.ق)

معرفي اجمالي كتاب:

كتاب حاضر در زمينه فقه استدلالي مي باشد. مؤلّف در ابن کتاب آراء مرحوم شيخ طوسي، مدرس و استاد خود را آورده و آنها را نقد و بررسي و با شيخ مناقشه مي كند. ابن براج اولين كسي است كه بعد از شيخ طوسي به خود جرأت مناقشه با شيخ را داده و در بعضي موارد بر خلاف نظر شيخ نظر داده است.
علامه مجلسي در بحار در مورد اين كتاب مي فرمايد؛ «اين كتاب در غايت اعتبار است.»
مرحوم آيت الله بروجردي (ره) طلاب و شاگردان خود را براي مراجعه به اين كتاب تشويق مي فرمودند. مؤلف اين کتاب از حيث ترتيب و باب بندي تابع شيخ بوده و از وي پيروي کرده است و در زمان نشر اين كتاب از موسوعات فقهي بديع شمرده مي شد که در همه ابواب فقه بحث كرده است.

وضعيت نشر:

اين كتاب در دو جلد به زبان عربي با تحقيق مؤسسه سيد الشهداء و از طرف انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سال 1406 ه‍.ق به چاپ رسيده است.[1]

پی نوشت:

[1] . مقدمه و متن کتاب المهذب في الفقه

منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.