درازآهنگی و کوته سخنی در موضوعات بررسی شده در سوره‌ها

گاه پژوهنده در تفسیر موضوعیِ سوره‌ای درمی‌یابد که سوره مسأله‌ای از مسائل قرآنی را به کوتاهی یا درازآهنگی بررسیده است و چه بسا این مسأله در سوره‌هایی دیگر با درازآهنگی یا کوتاهی بیشتری تکرار شده باشد. برخورد و
يکشنبه، 2 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درازآهنگی و کوته سخنی در موضوعات بررسی شده در سوره‌ها
 درازآهنگی و کوته سخنی در موضوعات بررسی شده در سوره‌ها

 

نویسنده: مصطفی مُسلِم
مترجم:‌ هادی بِزدی ثانی



 

گاه پژوهنده در تفسیر موضوعیِ سوره‌ای درمی‌یابد که سوره مسأله‌ای از مسائل قرآنی را به کوتاهی یا درازآهنگی بررسیده است و چه بسا این مسأله در سوره‌هایی دیگر با درازآهنگی یا کوتاهی بیشتری تکرار شده باشد. برخورد و رویکرد پژوهنده درباره‌ی این مسأله چیست؟ آیا سوره را درآمدی برای بسط و تفصیل بیشتر در این مسأله می‌نهد و موارد پراکنده‌ی آن را از درون سوره‌های دیگر گرد می‌آورد و آنها را پیرامون این موضوع جمع می‌کند یا این که اشاره‌ای گذرا به مسأله می‌کند و آن را به بحث و بررسی نمی‌نهد، چه وی سوره‌ای مشخص را تفسیر نموده است و موضوعی را از نگاه قرآن نمی‌گزارد؟
بر این باورم که در مانند چنین مواردی محور سوره یا هدف بنیادین آن به راستی ویژگی پژوهش را درباره‌ی این گونه مسائل و موضوعات، باز می‌نمایاند.
تکرار موضوعات و داستانها در قرآن ارجمند و در سوره‌های گوناگون به دلیل حکمتها و رازهایی است که آنها را به تمامی درنمی‌یابیم لیک روشن است که از جمله‌ی این حکمتها و در رأس آنهاست سبک و شیوه بیان در هر جای از قرآن که با فضای سوره و اهداف آن هماهنگ است.

از این رو اگر محور سوره بر گرد مسأله‌ای و در راستای اثبات آن دور زند، اشکالی نیست که در هنگام بیان مسأله، به تفصیلات آن که در دیگر سوره‌ها نیز آمده، بپردازیم لیک اگر مسأله‌ای به گونه‌ای عرضی و جزئی و در راستای استدلال بر هدف اصلی سوره - که غیر از این مسأله است - یاد شده باشد موضوع سخن را نمی شاید که به جزئیات این مسأله در دیگر سوره‌ها پرداخت.

برای نمونه هدف اساسی سوره‌ی «نوح»، بیان جنبه‌ی دعوت نوح (علیه السلام) است و موضع‌گیری و رویکرد مردمانش در برابر دعوت او. بنابراین به هنگام بررسی این موضوع شایسته نیست که به گونه‌ای دراز دامن به گفتگوی میان نوح و فرزندش بپردازیم و متعرض حوادثی طبیعی گردیم که در نابودی مردمانش رخ داده است، آن‌سان که سوره‌ی «هود» و «مؤمنون» و جز آن، بیان
داشته‌اند. با این همه بسیار مناسب است آنچه را یاد کنیم که در پیوند با گفتگو و شیوه‌هایی است جدلی که مردمان نوح پی می‌گرفتند همان گونه که سوره‌ها خود یاد آورده‌اند. همانا هر سوره‌ای، در بررسی موضوعات، هدف و شخصیت، سبک خود را دارد. از این رو پوشانیدن این ویژگیها با گردآوری تفصیلات تاریخی، داستانی یا بلاغی سوره و به سود هدف اساسی آن، شایسته نیست.
نمونه‌ی دیگر سوره‌ی «بروج» است. محوری که سوره برگرد آن می‌چرخد، چالش میان ایمان‌مداران و یاران قدرتهای طاغوتی است و بیان این نکته که فرجام کار به سود مؤمنان است.
در بافت سوره از فرعون و ثمود یاد رفته و با بیان سرنوشت آنان، بر پیروزی و کامیابی سپاهیان خداوند پاک و والا استدلال شده است، هر چند طاغوت پیشگان سرکش تکبر ورزند و قدرت نمایی کنند که اینان به هیچ وجه، خداوند بزرگ و والا را ناتوان نسازند و به راستی مؤمنان و ایمان پیشگانند که یاری شده و پیروزند و فراخوان و تبلیغ اینان است که با کامیاری و توفیق همراه است، هرچند مبلغان و فراخوانان، فدائیان و بَرخیانی گردیده باشند این پیروزی را.
بدین‌سان می‌شاید که تفسیر در این چارچوبه دور زند. بنابراین متناسب نیست که با این هدف سوره، به دراز آهنگی و تفصیل به کار فرعون و آنچه میان وی و موسی رخ داده است و به این که چگونه بنی اسرائیل را دنبال کرد تا آن که فرجامش، غرق شدن گشت... بپردازیم.
همچنان که موضوع سخن نه مقتضیِ بیان سرزمین ثمود، اصلِ انحراف و کژرویِ آنها و آنچه میان اینان و پیامبرشان، صالح انجام گرفته است، می‌باشد و نه مقتضیِ بیان نشانه و آیتی که اینان درخواستند و آنگاه از آن روی برتافتند و از این رو گرفتار بانگی مرگبار شدند... .
فضای سوره‌ی «بروج» این گونه تفصیلات و پردامنگیها را برنمی‌تابد. بنابراین بایسته است که روند بحث، همگام با محور سوره و هماهنگ با هدف اساسی آن باشد و از ویژگیها و شخصیت سوره بیرون نشود.
منبع مقاله :
مسلم، مصطفی؛ (1390)، پژوهشی در تفسیر موضوعی، ‌ترجمه‌ی هادی بزدی ثانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس