Monarchy

سلطنت

سلطنت به معنای نهاد حکومت رئیس یک خاندان موروثی بر دولت است و سلطنت‌طلبی به معنای آموزه یا مرامی است که سلطنت را بهترین نوع حکومت می‌داند. سلطنت یا پادشاهی یکی از باستانی‌ترین انواع حکومت و تا قرن بیستم رایج‌ترین
سه‌شنبه، 4 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلطنت
سلطنت

 

نویسنده: برنارد کریک
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمدمنصور هاشمی




 

 Monarchy
سلطنت به معنای نهاد حکومت رئیس یک خاندان موروثی بر دولت است و سلطنت‌طلبی به معنای آموزه یا مرامی است که سلطنت را بهترین نوع حکومت می‌داند. سلطنت یا پادشاهی یکی از باستانی‌ترین انواع حکومت و تا قرن بیستم رایج‌ترین نوع حکومت بوده است. کهن‌ترین داعیه‌ی اقتدار این بوده که پادشاه از فرزندان خداست یا این که مقام پادشاهی مقام مقدسی است. بنابراین، اطاعت از پادشاه وظیفه‌ای طبیعی است. اما قدرت شاهان، مطلق یا بی‌چون و چرا دانسته نمی‌شد. تا قرن هفدهم، هیچ تصور روشنی از حاکمیت مطلق وجود نداشت: چون اگر سلطنت یک نهاد آسمانی بود، خود پادشاهان مجبور به اطاعت از قوانین خداوند بودند. پادشاهان را در قرون وسطا در اروپا نگهبان یا حافظ قلمرو خداوند می‌دانستند. در واقع مسیحیت به داعیه‌های ساده‌ی اقتدار مطلق پیچیدگی جدیدی افزود که به صورت بالقوه ماهیت مدنی داشت: مسیح موعظه کرده بود که چیزهایی متعلق به قیصر، چیزهایی متعلق به خداوند است. این الهیات ثنویت‌گرا بود: کلیسا ادعای خودمختاری داشت، اما حتی مردم عامی (اگر قدرتمند بودند) می‌توانستند بپرسند که آیا از قدرت دنیوی به حق و درستی استفاده می‌شود یا خیر.
در نظام‌های سلطنتی همیشه‌ توجیه‌هایی برای سرکشی و طغیان و ابهام‌هایی درباره‌ی جانشینی وجود داشت؛ هم در دنیای مسیحی و هم در دنیای اسلام، این امکان وجود داشت که پسر ارشد بی‌لیاقت کنار گذاشته شود و عضو دیگری از خاندان سلطنتی به پادشاهی برسد. در حکومت خلفا، جانشین خلیفه معمولاً با قتل و ترور یا جنگ محدودی بین برادرها یا عموزاده‌ها تعیین می‌شد.
در قرن هفدهم، فکری رایج شد که قوی‌ترین تقریر آن را توماس هابز ارائه داد: برای حفظ صلح و پرهیز از جنگ داخلی موجودی انتزاعی به نام دولت باید همه‌ی قدرت را در اختیار داشته باشد و یگانه مرجع انحصاری وفاداری و اطاعت باشد. «به نام پادشاه در راه باز کنید!» جای خود را به «به نام دولت» داد. آموزه‌ی «حق الهی پادشاهان» تلاشی دیرهنگام و ناموفق برای ادعای این حاکمیت برای شخص سلطان بود. لویی چهاردهم شاید ادعا می‌کرد که «دولت منم»، ولی این پارادوکسی آگاهانه بود. چون در آن هنگام سلطنت همه جا یک کار تلقی می‌شد که باید با مشورت و محتاطانه اجرا شود و مایملک قابل انتقاد هیچ شخص یا خاندانی نیست.
وفاداری به اشخاص فضیلت بزرگی بود که مدافعان سلطنت موعظه می‌کردند، ولی این وفاداری در عصر جدید آسان‌تر حاصل می‌شد، به شرطی که قدرت آن‌ها محدود می‌بود. والتر بجت (Begehot, 1967) تمایز معروفی بین «قدرت‌های مربوط به شأن» ملکه ویکتوریا و «قدرت‌های کارآمد» او گذاشت و اعتقاد داشت قدرت‌های کارآمد بسیار ناچیز بودند. قدرت‌های مربوط به شأن، نمادین یا تشریفاتی کانون وفاداری و تداوم ملت بود که در نظام رقابت حزبی جای دیگری برای آن پیدا نمی‌شد، خصوصاً در یک دولت چندملیتی. در ایالات متحده خود قانون اساسی نماد وحدت است و نه رئیس منتخب.
چند پادشاه مشروطه هنوز باقی مانده‌اند که هیچ‌کدام قدرت سیاسی واقعی ندارند، ولی بعضی (مثل بریتانیا) عامل مشروعیت نظم اجتماعی سلسله‌مراتبی‌اند؛ سایر نظام‌های پادشاهی مثل هلند، دانمارک و نروژ می‌کوشند دموکراتیک منش‌تر به نظر برسند و بیش‌تر بورژوا هستند تا اشرافی. عجیب این است که نظریه‌پردازان اجتماعی مدرن علاقه‌ای به این مسئله نشان نداده‌اند که چرا این پدیده ظاهراً منسوخ و از مد افتاده هنوز استمرار دارد.
منبع مقاله:
آوتویت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، مترجم: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها