آیا قهوه ماده‌ای ادرارآور است؟

عبارت ادرارآور به ماده‌ای اطلاق می‌شود که باعث افزایش تولید ادرار می‌شود. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. قهوه مثانه را تحریک می‌کند و به موجب آن باعث افزایش ادرار می‌شود. بنابراین،
شنبه، 8 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا قهوه ماده‌ای ادرارآور است؟
آیا قهوه ماده‌ای ادرارآور است؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

عبارت ادرارآور به ماده‌ای اطلاق می‌شود که باعث افزایش تولید ادرار می‌شود. قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود. قهوه مثانه را تحریک می‌کند و به موجب آن باعث افزایش ادرار می‌شود. بنابراین، نباید در مصرف قهوه زیاد‌ه‌روی کرد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به خاصیت ادرارآور کافئین ارائه شده است.
قهوه نوشیدنی است که اکثر مردم جهان از آن استفاده می‌کنند. افراد بسیاری وجود دارند که روز خود را با یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند. وجود کافئین در قهوه و چای مسئول تأثیر محرک آن است. کافئین دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و باعث افزایش هشیاری می‌شود. کافئین یکی از مواد روانگردان مورد استفاده در دنیاست که بیشترین مصرف را دارد. پس، آیا قهوه ادرارآور است؟ عبارت ادرارآور برای ترکیباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث افزایش میزان ادرار می‌شوند. این ترکیبات دفع آب از بدن را به همراه مواد زائد دیگر افزایش می‌دهند. مطابق اعلام سازمان‌های جهانی مصرف قهوه به مقدار متوسط مشکلی ندارد ولی از مصرف بیش از حد آن باید اجتناب کرد. قهوه دارای خاصیت ادرارآور متوسط است که بدین معناست که می‌تواند باعث افزایش ادرار شود. این عقیده وجود دارد که مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند تأثیرات سوء بر روی تعادل مایعات بدن داشته باشد و به موجب آن باعث دفع آب بدن شود.

اثرات ادرارآور قهوه

کافئین توسط متخصصین و مصرف کنندگان به عنوان ماده‌ای در نظر گرفته می‌شود که دارای خاصیت ادرارآور است. برخی افراد بر این باورند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث از دست رفتن مایعات بدن می‌شود و به همین دلیل است که این نوشیدنی‌ها را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود جای نمی‌دهند. برخی دیگر بر این باورند که مصرف چنین نوشیدنی‌هایی باعث دقع آب بدن نمی‌شود. از لحاظ علمی آب از طریق تنفس به واسطه‌ی شش‌ها ، از طریق پوست ، کلیه‌ها و مسیر گوارشی از بدن دفع می‌شود. عوامل بسیاری مانند سن ، میزان فعالیت ، سلامت ، رژیم غذایی و محیط زیست می‌تواند تعادل آب در بدن را تحت تأثیر قرار دهند.
این باور وجود دارد که کافئین مانع آزادسازی هورمون کاهنده‌ی ادرار می‌شود. این هورمون برای بازجذب آب در بدن مورد نیاز است. بدون این هورمون، کلیه‌ها آب را بازجذب نمی‌کنند. در نتیجه، آب به شکل ادرار از بدن دفع می‌شود. تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهند مصرف کافئین می‌تواند تعادل مایعات بدن را تحت تأثیر قرار دهد. در یکی از این تحقیقات، از 12 نفر که به طور منظم کافئین مصرف می‌کردند خواسته شد به مدت 5 روز از صرف کافئین پرهیز کنند. سپس، به آن‌ها 642 میلی‌گرم کافئین به شکل قهوه داده شد. با مصرف قهوه میزان ادرار این افراد افزایش یافت. این تحقیق نشان می‌دهد که کافئین باعث افزایش ادرار می‌شود ولی اثرات مصرف منظم آن را مورد بررسی قرار نداده است.
در تحقیقی دیگر به 8 مرد 45 ، 90 ، 180 و 360 میلی‌گرم کافئین داده شد. حجم ادرار برای بررسی اثر قهوه به عنوان یک ماده‌ی ادرارآور مورد آنالیز قرار گرفت. قهوه حاوی دوز 360 میلی‌گرم باعث افزایش قابل توجه میزان ادرار شد. یکی از اشکالات این تحقیق آن است که اثر مصرف یک دوز کافئین ممکن است با تأثیر آن در افرادی که هر روز قهوه مصرف می‌کنند متفاوت باشد.
در واقع، مقدار کافئین عامل تعیین کننده است. بنابراین، تأثیر نهایی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. این باور وجود دارد که مصرف منظم کافئین ممکن است باعث ایجاد مقاومت در برابر خاصیت ادرارآور آن شود. بنابراین، بهتر است واکنش و مقاومت بدن خود نسبت به کافئین را بررسی کنید. باید از آب برای بازگرداندن آب دفع شده‌ی بدن استفاده کرد. بهتر است مصرف کافئین را ترک کنید زیرا، مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد عوارضی مانند اضطراب ، افزایش ضربان قلب ، تهوع ، بی‌قراری ، لرزش ، افزایش ادرار ، مشکلات خواب و غیره می‌شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.