گلدان سبزیجات و چیدن گل‌ها

هر سبزی یا میوه‌ی سخت و جامدی برای گلدان، کدوی حلوایی بهترین سبزی برای ساخت خود گلدان است اما سر یک گل کلم یا خربزه کال پوست کنده نیز برای این منظور مناسب است. از برگ‌های پیازچه می‌توان برای پوشش سیخ‌ها و
سه‌شنبه، 18 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گلدان سبزیجات و چیدن گل‌ها
 گلدان سبزیجات و چیدن گل‌ها

 

نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

هر سبزی یا میوه‌ی سخت و جامدی برای گلدان، کدوی حلوایی بهترین سبزی برای ساخت خود گلدان است اما سر یک گل کلم یا خربزه کال پوست کنده نیز برای این منظور مناسب است. از برگ‌های پیازچه می‌توان برای پوشش سیخ‌ها و تزیین گل‌های سبزیجات استفاده کرد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

12 سیخ بامبو به طول 20 تا 30 سانتی متر، چاقوی آشپزی، چاقوی پوست کنی، تراش پوست مرکبات و یک پوست کن.

نکات و زمان بندی:

کدوی حلوایی بهترین کارایی را برای ساخت گلدان دارد زیرا به طور طبیعی شکل آن شبیه به گلدان است و مرکز ثقل آن نیز رو پایین می‌باشد. در نتیجه به آسانی واژگون نمی‌شود. این کدو‌ها به خوبی قابل کنده کاری هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند. سفت هستند و سیخ‌ها ثابت در آن‌ها می‌ایستند. شما می‌توانید گلدان را از سه یا چهار روز قبل از میهمانی درست کنید.
گلدان سبزیجات و چیدن گل‌ها

موارد استفاده:

یک تزیین ایستا برای میز غذاخوری
1- با یک چاقوی بزرگ ته کدو را از فاصله یک سانتی‌متری ببرید تا صاف شود. مطمئن باشید که زاویه برش به گونه‌ای است که می‌تواند صاف روی میز قرار بگیرد.
2- گردن کدو را ببرید. می‌توانید این برش را به تنهایی انجام دهید یا برش‌های V شکل در اطراف آن ایجاد کنید. با استفاده از قاشق گرد حفره‌هایی در اطراف کدو ایجاد کنید که هماهنگ با طرح‌های V شکل شما باشد.
3- با استفاده از تراش پوست مرکبات و چاقوی پوست کنی طرح‌های ساده یا پیچیده‌ای را که دوست دارید روی بدنه کدو ایجاد کنید.
4- چند سیخ چوبی از بالا داخل گردن کدو فرو کنید. اگر کدو خیلی سفت است و نمی‌توانید به آسانی سیخ‌ها را در آن فرو ببرید قبلاً با یک یخ شکن سوراخ‌هایی روی آن ایجاد کنید و بعد سیخ‌ها را داخل سوراخ‌ها فرو ببرید. زاویه سیخ‌ها را تقریباً عمودی نگه دارید اما توجه داشته باشید که بعضی بلندتر و بعضی کوتاه‌تر باشند.
گلدان سبزیجات و چیدن گل‌ها
5- اکنون می‌توانید روی سیخ‌ها را با برگهای پیازچه بپوشانید. گلدان و سیخ‌ها را یکجا داخل کیسه پلاستیکی بپیچید و در یخچال بگذارید. کمی قبل از اینکه بخواهید گلدان را روی میز غذاخوری به نمایش بگذارید آن را از کیسه خارج کنید و گل‌ها و سرخس‌ها را روی سیخ‌ها قرار دهید. اگر گل عنکبوت هویجی هم دارید باید به خاطر داشته باشید که خود این گل روی سیخ قرار گرفته است مراقب باشید که هنگام فرو کردن سیخ گلدان در گل در جای مناسبی آن را فرو کنید. اگر درست قبل از به نمایش گذاشتن گلدان سیخ‌ها را داخل کدو فرو کنید باید ابتدا گل‌های عنکبوت هویجی را قرار دهید و قبل از فرو کردن سیخ‌ها داخل کدو روی آن‌ها را برگ پیازچه بکشید.
6- زمانی که گل‌ها را روی میز به نمایش گذاشتید هرازگاهی با یک اسپری روی آن‌ها آب بپاشید. نگویید که گل‌هایتان را با سبزیجات درست کرده‌اید. میهمانان شما به تازه بودن این گل‌ها توجه نشان خواهند داد و از کشف ماهیت آن‌ها لذت خواهند برد.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما