بره‌ی گل کلمی

5 گل کلم، یک بادمجان نسبتاً باریک، یک برش 5 سانتی‌متری از انتهای پهن یک هویج، یک تربچه قرمز، یک دانه انگور سبز، 100 سی سی آبلیمو و کمی نمک.
پنجشنبه، 27 اسفند 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بره‌ی گل کلمی
 بره‌ی گل کلمی

 

نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

5 گل کلم، یک بادمجان نسبتاً باریک، یک برش 5 سانتی‌متری از انتهای پهن یک هویج، یک تربچه قرمز، یک دانه انگور سبز، 100 سی سی آبلیمو و کمی نمک.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتی متری، خلال‌هایی چوبی، فوم قالبی، برس شیرینی پزی و یک ظرف سس خوری.

نکات و زمان بندی:

زمانی که کار با فوم قالبی تمام شود سرهم کردن بره یک تا دو ساعت وقت خواهد برد. درست کردن این مجسمه یک ماراتن مجسمه سازی است. به هر حال از بخش میانی آن بار‌ها و بار‌ها می‌توانید استفاده کنید و اگر روی گل کلم‌ها آبلیمو بمالید بره را می‌توانید تا سه روز نگهداری کنید.
 بره‌ی گل کلمی

موارد استفاده:

تزیین میز در فصل بهار و جشن‌هایی که طرح بره در آن زیاد به کار می‌رود.
1- بره با استفاده از یک فوم قالبی به طول 20 سانتی متر و عرض 10 سانتی متر و ارتفاع 12 تا 15 سانتی متر درست می‌شود. دو طرف فوم گرد است و ظاهری شبیه به یک قالب نان دارد. در صورت امکان از فوم یک تکه استفاده کنید. اگر فوم قالبی در دسترس نیست باید با نان یک قالب مناسب برای آن درست کنید. روی لایه‌هایی که به هم وصل می‌کنید چسب مایع بزنید. خلال‌های چوبی نصفه را داخل یک ورقه فوم وارد کنید و بعد ورقه دیگر را روی آن فشار بدهید. وقتی فوم‌ها را به هم وصل کردید قالب را به شکل یک قالب نان درآورید.
2- سر: یک تکه به عرض 10 سانتی متر از انتهای بادمجان ببرید. پنج خلالی چوبی در یک انتهای فوم به شکل دایره‌ای به عرض 5 سانتی متر قرار دهید. بخش بریده بادمجان را روی خلال‌های چوبی فشار داده و بعد آن را روی فوم قرار دهید. یک خلال چوبی را در ساقه یک شاخه گل کلم فرو کنید و آن را به انتهای دیگر فوم متصل کنید تا تعادل قطعه حفظ شود. در غیر این صورت بره روی صورت خواهد افتاد.
 بره‌ی گل کلمی
3- بینی: از هویجی که دارید برشی به طول پنج سانتیمتر، عرض دو تا سه سانتیمتر و ضخامت نیم سانتیمتر ببرید. این برش را همانطور که در شکل نشان داده شده است به شکل یک لنگر ببرید تا بینی بره را درست کند. آنرا در یک ظرف سس بگذارید و روی آن نمک بریزید. در فاصله‌ای که بقیه قسمت‌های بره را درست می‌کنید نمک هویج را نرم خواهد کرد.
4- پشم‌های بره: ساقه‌های گل کلم را کوتاه ببرید. یک خلال چوبی (یا خلال‌های نصفه برای بخش‌های کوچکتر) داخل ساقه فرو کرده وآن را روی فوم فشار دهید. هر بار یک گلم کلم کوچک را روی فوم سوار کنید. سر بره را با گل کلم‌های کوچک شکل بدهید. بعد فضای زیر سر را با گل کلم پر کنید. کارتان را به سمت پشت سر ادامه بدهید. تکه‌های گل کلم را نزدیک به یکدیگر قرار دهید.
5- گوش‌ها: گوش‌های بره باید از پوست بادمجان درست شود. آن‌ها شبیه به بدنه یک گیتار می‌باشند و طول هر کدام 7 سانتی متر است. در حدود نیم سانتی متر از گوشت بادمجان را نیز همراه با پوست بردارید. گوشت را با آبلیمو برس بزنید تا رنگ آن سیاه نشود. گوش‌ها را به شکلی که پوست بادمجان بالا باشد روی دو طرف بچسبانید. انتهای خلال‌های چوبی را با گل کلم‌های کوچک بپوشانید.
6- بقیه بدن بره را با گل کلم پر کنید.
7- صورت: بینی نمک زده را بشویید. یک خلال چوبی نوک تیز در هر گوشه بینی لنگری شکل قرار دهید. بینی را در جلوی سر نصب کنید. با دو برش باریک عرضی از تربچه چشم‌ها را درست کنید. با خلال دندان به هر طرف سر یک تکه بچسبانید. به طوری که مقداری کمی از خلال بیرون بماند. با نصف یک انگور سبز خلال بیرون مانده را بپوشانید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما