علل بوى بد دهان

بوى بد دهان از آن مشكلاتى است كه گاه ممكن است علت خطرناكى نداشته باشد اما مى تواند آنچنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعى او را مختل كند و حتى باعث گوشه نشينى و انزواى او شود. اما خبر تازه اينكه تازه ترين مطالعات نشان داده است كه مى توان اين مشكل را با راه حل ساده اى از بين برد
سه‌شنبه، 8 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل بوى بد دهان
علل بوى بد دهان
علل بوى بد دهان

بوى بد دهان از آن مشكلاتى است كه گاه ممكن است علت خطرناكى نداشته باشد اما مى تواند آنچنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعى او را مختل كند و حتى باعث گوشه نشينى و انزواى او شود. اما خبر تازه اينكه تازه ترين مطالعات نشان داده است كه مى توان اين مشكل را با راه حل ساده اى از بين برد.
مطالعه اى كه يك دانشجوى دندانپزشكى دانشگاه ايالتى نيويورك آن را انجام داده نشان مى دهد كه با روزى ۲ بار مسواك با استفاده از خميردندان هاى آنتى باكتريال همچنين تميز كردن سطح زبان مى توان تا حد زيادى اين حالت ناخوشايند را از بين برد. البته بوى بدن دهان علل گوناگونى دارد كه برخى از آنها قابل رفع هستند مانند پوسيدگى دندان ها ترشح پشت حلق به دليل عفونت سينوس ها و يا عفونت در ساير اجزاى دهان. اما گاهى اوقات هيچ دليلى براى اين بوى ناراحت كننده وجود ندارد و مسواك زدن و استفاده از خوشبوكننده هاى دهانى هم تنها راه چاره موقت اين مشكل هستند.
يكى از علل شناخته شده بوى بد دهان تجمع برخى انواع باكترى هاست كه حتى بدون ايجاد عفونت با توليد تركيبات گوگرددار مى توانند بويى شبيه به تعفن را در دهان ايجاد كنند. اين بو با مسواك خميردندان يا دهان شويه هاى معمول از بين نمى رود. اما اين مطالعه تاثير نوعى خميردندان خاص را روى ميزان تجمع اين باكترى ها بررسى كرده است.
اين خميردندان حاوى تركيبى آنتى باكتريال موسوم به تريكلوسان است و ارزيابى ها حاكى از آن است كه مى تواند با باكترى هاى بويناك دهان نيز مبارزه كند. تميز كردن سطح زبان نيز از جمله اجزاى اين روش پيشنهادى بوده است. اين محققان ميزان ۲۰ گونه باكترى مختلف موثر در توليد اين گونه مواد بدبو در هواى بازدم افرادى را كه از بوى بد دهان شان شكايت داشتند ۲ بار اندازه گيرى كردند يك بار قبل و بار دوم بعد از يك دوره ۲۴ روزه استفاده از اين روش. نتايج نشان داد ميزان باكترى ها تا يك چهارم كاهش پيدا كرده و خود افراد هم احساس مى كردند بوى دهان شان به طرز محسوسى كم يا رفع شده است.
تريكلوسان ماده اى است با خواص ضدباكترى كه البته در همه خميردندان ها وجود ندارد. اين ماده در تركيبات برخى شوينده ها صابون ها خوشبوكننده ها و همچنين داروهاى ضدآكنه به كار مى رود. در اين مطالعه از مارك خاصى از خميردندان استفاده شده كه البته شركت توليدكننده آن حامى مالى طرح تحقيقاتى بوده است. اما نتايج مطالعه در نشست سالانه انجمن تحقيقات دندانپزشكى كه روز جمعه در دالاس برگزار شد در جمع صاحب نظران اين رشته تخصصى ارائه شد. تخمين زده
مى شود كه حدود ۲۵ درصد از تمام بزرگسالان از بوى بد دهان شان رنج مى برند.
اين ميزان در افراد سالمند بسيار بيشتر است و برخى آمارها حاكى از آن است كه حدود ۵۰ درصد از تمام سالمندان دهان بدبويى دارند كه احتمالا به دليل سيستم ضعيف تر ايمنى آنهاست كه به انواع باكترى ها اجازه و فرصت رشد بيشتر و تجمع در فضاى دهانى را مى دهد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.