11 مرداد 1387 / 29 رجب 1429 / 1آگوست 2008

1) 11مرداد ماه سال 1288هجري شمسي : شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری : «آيت الله حاج شيخ فضل الله نوري »عالم متعهد و مبارز و مرجع عاليقدر شيعه در ميدان توپخانه تهران بدست عوامل استعمار و استبداد بدار آويخته ، و شهيد شد . ايشان در2ذيحجه 1259قمري در منطقه كجور از توابع نوشهر متولد گرديد و تحصيلات مقدماتي را در زادگاهش تمام كرد و سپس جهت تكميل دوره تحصيلي خود به نجف رفت ، و از محضر استاداني چون ميرزا حسين نوري ، شيخ رافقي
پنجشنبه، 10 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
11 مرداد 1387 / 29 رجب 1429 / 1آگوست 2008
11 مرداد 1387 / 29 رجب 1429 / 1آگوست 2008
11 مرداد 1387 / 29 رجب 1429 / 1آگوست 2008

1) 11مرداد ماه سال 1288هجري شمسي : شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری :
«آيت الله حاج شيخ فضل الله نوري »عالم متعهد و مبارز و مرجع عاليقدر شيعه در ميدان توپخانه تهران بدست عوامل استعمار و استبداد بدار آويخته ، و شهيد شد . ايشان در2ذيحجه 1259قمري در منطقه كجور از توابع نوشهر متولد گرديد و تحصيلات مقدماتي را در زادگاهش تمام كرد و سپس جهت تكميل دوره تحصيلي خود به نجف رفت ، و از محضر استاداني چون ميرزا حسين نوري ، شيخ رافقي ؛ و عالم جليل القدرآيت الله ميرزاي شيرازي كسب فيض كرد و بردانش خويش بيفزود . شيخ فضل الله نوري بدليل استعداد ديگري طي نمود تا بدرجه اجتهاد نائل آمد . او از مجتهدان طراز اول تهران بود و در ترويج حق ، و دیانت تلاش فراوان كرد . ايشان در مبارزات روحانيون و مردم عليه استبداد قاجار و برپايي انقلابق مشروطه يكي از رهبران و روحانيون برجسته اي بود كه با ابراز مخالفت با استبداد و همگامي با ملت مسلمان و مبارز به ثمر رسيد اين نهضت را تسريح نمود . از اين عالم شهيد تأليفات چندي بجاي مانده كه از آن ميان مي‏توان صحيفه مهدويه ؛ و تذكرة الغافل في ارشاد الجاهل را نام برد.

2) روز جهانی شیر مادر : همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته میشود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است."آن ونمن" مدیر اجرایی یونیسف: «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.»

3) سريه نخله : درماه رجب سال دوم بعثت ، پيامبر عبدالله بن حجش اسدي را با 8 تن ازمهاجرين روانه كرد ونامه اي به آنان داد كه پس از طي مسافت دو روز آن را باز كنند كه عبدالله چنين كرد.درآن نامه نوشته شده بود: برو تا به نخله اي كه بين مكه وطائف است،برسي.درآنجا منتظركاروان قريش باش وما را از نتيجه آگاه كن.عبدالله و يارانش در اين محله بودند كه كاروان قريش به سركردگي عمربن الحضر بدانجا رسيد. عبدالله به دليل اينكه ماه حرام بود دو دل شده بود ونمي دانست كه حمله كند يا خير؟( لازم به توضيح است كه درنزداعراب4ماه محرم،رجب، ذي الحجه، ذي القعده كه از ماه هاي حرام است جنگ وخون ريزي ممنوع است.) بالاخره سپاه اسلام تصميم به يورش با دشمن گرفتند وكالاو اموال آنان با دواسير را به نزد پيامبر آوردند،كه عده اي ازمسلمانان بر آنان خرده گرفته وسرزنش نمودند كه چرا درماه حرام به جنگ پرداخته اند كه با نزول آيه ي 217 سوره ي بقره و توجيه كار آنان مسلمانان دست از سرزنش عبدالله و يارانش برداشتند.

4) 11مرداد ماه سال 1369 هجري شمسي : مرتضي ني داود از موسيقيدانان بزرگ معاصر در 90 سالگي بدرود حيات گفت . او از كودكي به موسيقي علاقمند بود و با توجه و تشويق پدر به شاگردي نزد استاد غلامحسين درويش رفت و به مدد استعداد و ذوق فراگيري‏اش در مدتي كوتاه به يك موسيقيدان و موسيقي شناس مبرز مبدل شد . استاد ني داوود از بدو تأسيس راديو با اين مركز همكاري نزديك و صميمانه داشت . ايشان هم چنين مدرسه اي براي آموزش موسيقي داير كرد و آن را به پاس احترام استاد خود مدرسه درويش نهاد . از معروفترين ساخته هاي اين هنرمند وارسته و فروتن مرغ سحر را ميتوان نام برد .

5) 11مرداد ماه سال 1369هجري شمسي: اشغال کویت توسط عراق : نيروهاي نظامي عراق با ورود به خاك كويت اين كشور را به اشغال كامل خود درآوردند. صدام حسين رئيس جمهورعراق درتوجيه اين يورش نظامي، اشغال كويت را پايان يافتن تقسيمات استعماري درجهان دانست. درهمان زمان دولت موقت كويت دربيانيه اي نظام كشور كويت را جمهوري اعلام كرد. همچنين صدام درپيامي به مقامات امريكايي گفت: « فتح كويت پايان يافته و بازگشت ناپذيراست». اما پس ازچندي كويت از اشغال عراق خارج شد و مجدداً استقلال خود را بازيافت.

6) اول اوت سال 1589 ميلادي : ”هانري دوناوار“ معروف به هانري دوبوربون سلطنت خود را در فرانسه آغاز كرد.بدين ترتيب حكمراني دوره سوم پادشاهان خاندان بوربون در فرانسه آغاز شد.هانري دوناوار پس از به قدرت رسيدن با عنوان هانري چهارم بر مسند قدرت نشست و مدت بيست و يك سال بر سر قدرت باقي ماند.

7) اول اوت سال 1648 ميلادي: استقلال كشور سوئيس به رسميت شناخته شد .اين كشور در جنگهاي سي ساله اروپا كه از سال 1618 تا 1648 ميلادي بطول انجاميد . بيطرفي خودرا حفظ كرد.از اين رو درپيمانی كه در پايان جنگهاي سي ساله منعقد شد ، استقلال سوئيس به رسميت شناخته شد كشور سوئيس به صورت كنفدراسيون اداره ميشود.اين كشور با آلمان , فرانسه , ايتاليا , اتريش و ليختن اشتاين هم مرز است.

8) محاكمه علي منصور : محاكمه علي منصور وزير پيشين راه به اتهام گرفتن رشوه و نيز سوء استفاده از مقام از 11 مرداد 1315 در ديوان عالي كشور آغاز شد. قضات محاكمه كننده، 12 شهريور علي منصور را به سبب نبودن دليل كافي در پرونده تبرئه كردند كه بعدا نخست وزير هم شد.در شهريور 1320 كه او نخست وزير بود نيروهاي انگلستان و شوروي وارد ايران شدند و چون چند مقام نظامي قبلا در آستانه ورود آنان، سربازان را مرخص كرده بودند! وطن ما اشغال نظامي شد. حسنعلي پسر علي منصور نيز در دهه 1340 به نخست وزيري رسيد كه ترور شد. تا زمان انقلاب، رسيدگي به پرونده هاي اتهامي وزيران و نخست وزير در ارتباط با اين مشاغل در ديوان عالي بايد صورت مي گرفت كه پس از براندازي دكتر مصدق، اين قانون درباره او رعايت نشد. بنابراين، محاكمه و محكوميت او هم غيرقانوني بود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.