اوصاف ياران امام زمان (ع)

نکاتي که در اين قسمت تقديم حضور شما مشتاقان ظهور امام زمان (ع) مي کنم مختصري پيرامون خصوصيات ياران امام زمان (ع) به هنگام ظهور آن حضرت است . همان طور که قبلا اشاره کرديم ، بر اساس روايات ، امام زمان (ع) در روز جمعه اي در کنار بيت الله الحرام ظهور مي کند و اعلام ظهورش به وسيله منادي آسماني به گوش همه ي عالم و جهانيان مي رسد و او نيز به کمک خدا ، نداي رساي الهي را به گوش ياران و خاصان خودش مي رساند
پنجشنبه، 10 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اوصاف ياران امام زمان (ع)
اوصاف ياران امام زمان (ع)
اوصاف ياران امام زمان (ع)

نکاتي که در اين قسمت تقديم حضور شما مشتاقان ظهور امام زمان (ع) مي کنم مختصري پيرامون خصوصيات ياران امام زمان (ع) به هنگام ظهور آن حضرت است . همان طور که قبلا اشاره کرديم ، بر اساس روايات ، امام زمان (ع) در روز جمعه اي در کنار بيت الله الحرام ظهور مي کند و اعلام ظهورش به وسيله منادي آسماني به گوش همه ي عالم و جهانيان مي رسد و او نيز به کمک خدا ، نداي رساي الهي را به گوش ياران و خاصان خودش مي رساند . ابتدا خدا را به خاطر تحقق و عده اي که فرموده است ، سپاسگزاري مي کند و مي فرمايد : ( ......الحمدلله الذي صدقنا وعده و أورثنا الأرض نتبوأ من الجنه حيث نشاء فنعم اجر العاملين ) (1) ؛
« ........ حمد و ستايش مخصوص خداوندي است که به وعده خويش درباره ما وفا کرد و زمين ( بهشت ) را ميراث ما قرار داد که هر جا را بخواهيم منزلگاه خود قرار دهيم ؛ چه نيکوست پاداش عمل کنندگان » .
چرا که در قرآن کريم آمده است خداوند فرمود : ( و عد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في الأرض ) (2) ؛ « خداوند به مومنان صالح وعده داده که آن ها را در زمين حاکم گرداند ».
اين آيه در مورد ظهور امام زمان (ع) است ودر آيه ديگري فرموده است : ( ولقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون ).
« همانا در زبور نوشتيم که زمين ميراث بندگان شايسته ي من خواهد شد ».
اين آيات درباره ي امام زمان (ع) است و وقتي که ظهورش آغاز شد ، او بر تحقق اين وعده ، خدا را سپاس مي گويد . آن گاه در همان جا به ياران خاص و نقباي خود در دنيا ، ندا مي دهد و ظهور خودش را اعلام مي کند .

ياران خاص

در روايات وارد شده که 313 نفر از ياران خاص امام زمان (ع) که در سراسر دنياي آن روز زندگي مي کنند ، همه در چشم به هم زدني در کنار رکن و مقام به محضر امام زمان (ع) شرفياب مي شوند که اين بحث بسيار گسترده اي است که در همه ي روايات راجع به اين مساله مطالبي آمده است . در يکي از اين روايات اصبغ بن نباته که از ياران خاص اميرالمومنين (ع) است ، مي گويد : من از اميرالمومنين درباره ي ياران امام زمان (ع) پرسيدم ، حضرت فرمود : ياران امام زمان (ع) که به صورت قدرت الهي در چشم به هم زدني در کنار او حاضر مي شوند در آغاز ظهورش 313 نفر هستند . (3) در اين روايت اميرالمومنين تعداد افراد را که مربوط به شهرهاي مختلف هستند به تفصيل نام مي برد ، مثلا اميرالمومنين (ع) بر اساس نقل اصبغ بن نباته فرموده است : 3 نفر از شيراز ، 4 نفر از اصفهان ، 10 تا 17 نفر از قم هستند ، و از همه بيشتر طالقان که تعداد 24 نفر از مردم طالقان در محضر امام زمان (ع) به عنوان همان 313 نفر حضور آني پيدا مي کنند ، از خطه شمال هم اين گونه که در روايات ديده ام يک نفر از آمل و يک نفر از جرجان که شايد همين گرگان باشد ، يک نفر از خراسان و ....در اين روايت ذکر شده است ، اما آنچه که مهم است اين که بر اساس اين روايات ، حدود 72 نفر از ياران امام زمان (ع) از ايرانند ، البته بر اساس نقل سيد بن طاووس که در کتاب ملاحم تعداد ديگري را هم به صورت مشخص بيان مي کند و سهم ايران اند آن روزي که امام زمان (ع) ظهور مي کند را بيشتر از 72 نفر مي داند . همه ي اين ها بر اساس نقل روايات است که به ما رسيده .در کتب مختلف به خصوص کتبي که در رابطه با امام زمان (ع)نوشته شده ؛ مثل کتاب « کمال الدين » مرحوم صدوق ، کتاب « غيبت نعماني » مرحوم شيخ مفيد و کتاب « غيبت » مرحوم شيخ طوسي و کتاب هاي عمومي مثل « بحارالانوار » روايات در اين زمينه فراوان است و ويژگي هاي اين تعداد از ياراني که با اين حالت آنجا حضور پيدا مي کنند نيز بسيار مهم است .

بيان يک نکته

اين نکته را هم توجه کنيم که چگونه مي شود امام زمان (ع) در کنار خانه کعبه ندايش را بلند کند و اين ندا به سراسر عالم و به گوش انسان هاي خاص که ياران و نقيبان او محسوب مي شوند برسد . ياراني که در روايت ويژگي هايشان را تعبير کردند « رهبان بالليل ، ليوث بالنهار ، کان قلوبهم زبر الحديد فيبايعونه بين الرکن و المقام (4) ؛ شيران روز و عابدان شب هستند و مانند پاره هاي آهن ، آهنين اراده اند و بين رکن و مقام با او بيعت مي کنند ».
آيا ممکن است يک انسان در نقطه اي از عالم ندا بلند کند « الا يا اهل العالم » و همه ي دنيا صداي او را بشنوند ؟ اگر اين نکته را ما ، در قديم مي خواستيم به عنوان يک حالت عادي انساني بدون برخورداري از امدادهاي غيبي توجيه کنيم ، کار مشکلي بود ، اما امروزه با پيشرفت تکنيک و فن آوري آيا اين امر ، امر غريبي است ؟ مگر امروزه در دنيا ، اطلاعات ماهواره اي و پيام هاي راديويي در آن واحد به سراسر جهان مخابره نمي شود ؟ يعني اگر چنانچه بنا را هم بر اين بگذاريم که با شيوه هاي انساني امر تحقق پيدا کند ، امري کاملا طبيعي است ، امام زمان (ع) علمش متصل به علم خداست ، بنابراين او از آن تکنيک هاي علمي که بتواند با ابزار اطلاعات ، صداي خود را به دنيا برساند ، چه بسا در اختيار داشته باشد . در گذشته خبري را بايد با اتصال فيزيکي از اينجا به دنيا مخابره مي کردند مثلا اطلاعات مخابراتي را بايد به وسيله سيم از اينجا به جاي ديگر منتقل مي کردند اما ابزاري که امروز مخابرات در اختيار دارد به وسيله وسايل فيزيکي و اتصال سيمي نيست بلکه به وسيله ي امواج است که با کمک گرفتن از امواج و وسايل علمي مي تواند پيام ها را به اقصي نقاط عالم برسانند. آيا امام زمان (ع) نمي تواند با علم والايي که فوق علم انسان هاي عادي و معمولي است ، از ابزاري برخوردار باشد که بتواند امواج را در اختيار و استخدام خود بگيرد و اين پيام را به وسيله امواج به کل جهان برساند ، که قطعا امر غريبي نيست و اکنون هم در اختيار بشر است و حال آن که بشر در آينده به چه تکنيکي دست پيدا خواهد کرد بماند . قطعا در آينده وسايل اطلاعاتي و پيام رساني دنيا ، غير از اين چيزي است که امروز است که ممکن است در آينده بشر بتواند به تکنيک هاي بسيار پيشرفته اي که وسايل امروز در مقابل آن ها ابتدايي محسوب شوند دسترسي پيدا کند . پس امام زمان (ع) به وسيله ابزارهاي علمي خود مي تواند از اين امکانات برخوردار بشود .

نکته ديگر

ما معتقديم که امام زمان (ع) از جانب خدا تاييد مي شود و از امدادهاي الهي برخوردار است و وقتي از امدادهاي الهي برخوردار باشد خداوند همه ي هستي را در اختيارش قرار مي دهد ، همه ي امواج را ، باد را ، خورشيد را ، نور را ، ظلمت را ، فرشتگان و جنيان را و همه ي موجودات به وسيله ذات اقدس الهي در اختيار امام زمان (ع) قرار مي گيرد .
شمه ي کوچکي از مظهر قدرت و اراده الهي در سلطنت حضرت سليمان پيغمبر - علي نبينا و آله و عليه الصلاه و السلام - بوده که اين ها را در اختيار داشت و آن کارهاي محير العقول را انجام مي داد . حضرت مهدي (ع) امام زمان و امام عصر است و عصاره همه ي انبيا و اولياء خدا و مظهر قدرت و اراده ذات اقدس الهي است و خدا او را از انواع حمايت ها برخوردارخواهد کرد و به کمک خدا اين فرياد الهي و حيات بخش را به سراسر عالم منتقل مي کند و به گوش آن هايي که گوش شنوا دارند مي رساند .
در يکي از قسمت ها گفتيم ، او نداي خود را در آن واحد يا در ساعات و روزهاي مشخص به گوش جهانيان مي رسند . يک ندا ، نداي جبرئيل امين است که در فضاي مکه آغاز مي شود و مردم را به ظهور امام زمان (ع) مژده مي دهد و به بيعت او فرا مي خواند و نداي ديگر ، نداي شيطان است که مردم را به تبعيت از سفياني ، که در شام قيام مي کند و سرانجام نابود خواهد شد به بيعت اوتشويق مي کند . گوش هايي که در دنيا عادت به شنيدن پيام هاي شيطاني دارند و معمولا خلق و خوي آن ها ، خلق و خوي شيطاني است و تحت تاثير القائات شيطاني قرار گرفتند ( ان الشياطين ليوحون الي أوليائهم ) (5) چه بسا آنجا خطر جذب شدن به آن نداي شيطاني و جذب شدن به سفياني را داشته باشند .
اما گوش هايي که به نداي ملکوتي و وحياني عادت کرده اند ، اين ها قطعا نداي جبرئيل امين و نداي امام زمان (ع) را مي شنوند و يکي پس از ديگري به محضر ايشان شرفياب مي شوند . حال ، بعد چه خواهد شد ، چون مي خواهيم در مورد ويژگي هاي ياران امام زمان (ع) مطلب را خلاصه کنم ، مطالب بعد را ان شاء الله در قسمت هاي ديگر در حد ميسور و مقدور تقديم محضر شما مي کنم .

پي نوشت :

1. سوره زمر ، آيه 74.
2. سوره نور ، آيه 55.
3. ملاحم ابن طاووس به نقل از چشم انداز حکومت ، ص 109.
4.بحارالانوار : 304/52.
5. سوره انعام ، آيه 121.

منبع: کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.