پروبیوتیک‌ها چه هستند؟

پروبیوتیک ها باکتری‌هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی ارگانیسم‌ها در روده کمک می‌کنند. دستگاه گوارش یک انسان عادی حاوی حدود 400 نوع باکتری پروبیوتیک است که رشد باکتری‌های مضر را کاهش داده و به سلامت سیستم
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پروبیوتیک‌ها چه هستند؟
پروبیوتیک‌ها چه هستند؟

 

مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون




 

پروبیوتیک ها باکتری‌هایی هستند که به حفظ تعادل طبیعی ارگانیسم‌ها در روده کمک می‌کنند. دستگاه گوارش یک انسان عادی حاوی حدود 400 نوع باکتری پروبیوتیک است که رشد باکتری‌های مضر را کاهش داده و به سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کنند. بزرگ‌ترین گروه باکتری‌های پروبیوتیک در روده باکتری‌های اسید لاکتیک هستند که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس موجود در ماست از این دسته است. مخمر نیز یک ماده پروبیوتیک است. همچنین پروبیوتیکها به عنوان مکمل‌های غذایی نیز در دسترس قرار دارند. مواد غذایی حاوی پروبیوتیک عبارتند از ماست، کفیر، کلم رنده شده و آب‌پز شده با سرکه، خمیر سویا، کیمچی و ...
پروبیوتیک ها برای درمان مشکلات معده و روده مفید هستند، اما فقط انواع خاصی از باکتری یا مخمر می‌توانند برای دستگاه گوارش مناسب باشند.

پروبیوتیک ها چه استفاده ای دارند؟

بسیاری از مردم از پروبیوتیک ها برای جلوگیری از اسهال، نفخ و اسپاسم ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های "خوب" (مفید) را نیز به همراه باکتری بیماری زا از بین می‌روند. کاهش باکتری‌های مفید ممکن است به مشکلات گوارشی منجر شود. مصرف پروبیوتیک می‌تواند باکتری‌های مفید از دست رفته را جایگزین کرده و از ابتلا به اسهال جلوگیری کند.
کاهش باکتری‌های مفید همچنین ممکن است باعث عفونت‌های دیگری همچون قارچ واژن و عفونت‌های دستگاه ادراری و علائمی مانند اسهال به دلیل بیماری‌های روده شود.

پروبیوتیک ها همچنین:

• به بهبود سایر علل اسهال کمک می‌کنند.
• برای جلوگیری از عفونت در دستگاه گوارش مفید هستند.
• به کنترل پاسخ ایمنی (التهاب)، همچون التهاب روده (IBD) کمک می‌کنند.
تأثیر پروبیوتیک ها بر روی سرطان روده بزرگ، عفونت‌های پوستی، و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) همچنان در حال بررسی است.
آیا پروبیوتیک ها بی خطر هستند؟
برخی از پروبیوتیک ها همچون غذاهای تخمیری از مدت‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به نظر نمی‌رسد موجب بروز بیماری شوند.
عموماً امکان مصرف پروبیوتیک‌ها برای همه افراد وجود دارد. با این وجود، در روزهای ابتدایی مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است عوارض جانبی آن به شکل مشکلات گوارشی بروز یابند. این عوارض شامل نفخ و درد ملایمی در شکم هستند. پس از سپری شدن دوره‌ی تطبیق، سیستم گوارشی شما بهتر از قبل عمل خواهد کرد.
مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان با بیماری‌های عفونی همچون ایدز درگیر است، خطرناک باشد و حتی منجر به بروز عفونت‌های بیشتری شود. مصرف پروبیوتیک‌ها در کودکان و سالمندان نیز باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد.
فراموش نکنید چنانچه از بیماری عفونی خاصی رنج می‌برید پیش از مصرف مکمل‌های پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما