تب و سرفه

سرفه و تب غیر از سرماخوردگی، می‌توانند علائم بیماری‌های دیگری مانند برونشیت، خروسک، و غیره باشند. به این دلیل که این علائم معمولاً در کودکان دیده می‌شود، دانستن علل بالقوه‌ و راه‌های درمانی آن می‌تواند مفید باشد.
شنبه، 21 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تب و سرفه
  تب و سرفه

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

سرفه و تب غیر از سرماخوردگی، می‌توانند علائم بیماری‌های دیگری مانند برونشیت، خروسک، و غیره باشند. به این دلیل که این علائم معمولاً در کودکان دیده می‌شود، دانستن علل بالقوه‌ و راه‌های درمانی آن می‌تواند مفید باشد.
سرفه می‌تواند انواع مختلفی مانند خشک، خلط آور، مداوم، بلند و خس خس مانند، سرفه‌ی شبیه به پارس سگ، و غیره داشته باشد. توصیف دقیق نوع سرفه می‌تواند در تشخیص سریع علت زمینه‌ای کمک کند.
علائمی مانند تب، سرفه، گلو درد، سردرد، و غیره، معمولا به علت اختلالات تنفسی رخ می‌دهد. با این حال، به این دلیل که این علائم به هنگام ابتلا به بیماریهای دیگری نیز مشاهده می‌شوند، تشخیص دقیق علت آن بدون مراجعه به پزشک کار واقعاً دشواری است. داشتن حساسیت یا آلرژی، یکی از متداول‌ترین علت‌های تب و سرفه در افراد می‌باشد. اما، دلایل احتمالی بسیاری مانند مواردی که به طور خلاصه در ذیل بدانها اشاره می‌شود نیز وجود دارد:

علل احتمالی و علائم همراه

آلرژی ـ آلرژی، واکنش نامساعد سیستم ایمنی بدن به یک ماده را گویند. علائم آن با توجه به نوع آلرژی تفاوت می‌کند. تب، سرفه، گلو درد، خارش پوست، التهاب، و غیره، برخی از علائم متداول آلرژی‌های به وجود آمده از هوا و تب یونجه می‌باشند.
برونشیت ـ نوعی بیماری ناشی از التهاب لوله‌های نایژه‌ای است. علائم این بیماری شامل سرفه‌های خلط آور، تب با درجه پایین، اشکال در حین تنفس، لرز، خستگی، و غیره می‌باشد.
سرماخوردگی ـ یک عفونت تنفسی ویروسی خفیف می‌باشد. تب خفیف، گلو درد، گرفتگی بینی، سرفه، خستگی، سردرد، و غیره، علائم این بیماری می‌باشند.
کروپ یا خروسک ـ نوعی عفونت شایع تنفسی راه‌های هوایی است، و یکی از متداول‌ترین علل سرفه و تب در کودکان محسوب می‌شود. سرفه‌های سخت و شبیه به پارس سگ، داشتن مشکل در تنفس و بلع، تهوع، استفراغ، تب، و غیره علائم دیگر آن می‌باشد.
آنفولانزا (فلو) ـ یک عفونت ویروسی است که شدیدتر از سرماخوردگی است. سرفه خشک، تب، گلو درد، درد بدن، سردرد، و غیره علائم تشخیصی این بیماری به شمار می‌روند.
لارنژیت ـ التهاب حنجره یا جعبه صوتی است، که منجر به التهاب تارهای صوتی می‌گردد. خشن شدن صدا، از دست دادن صدا، گلو درد، سرفه، تب خفیف، تورم غدد لنفاوی در گلو، و غیره، علائم و نشانه‌های لارنژین یا التهاب حنجره می‌باشند.
مننژیت ـ التهاب غشاء (مننژ) که مغز و نخاع را می‌پوشاند را مننژیت گویند. تب بالا، سردرد شدید، سفتی گردن، تشنج، گیجی، و غیره، علائم متداول این بیماری می‌باشند. سرفه و سایر علائم شبه آنفولانزا علائمی هستند که کمتر در این بیماری دیده می‌شوند.
ذات‌الریه ـ التهاب آلوئول ریه‌ها (کیسه‌های کوچک هوایی) را گویند که، به وسیله‌ی باکتری، ویروس، قارچ، و یا دیگر انگل‌ها بوجود می‌آید. سرفه‌ی خلط آور، تب، تنگی نفس، سردرد، درد عضلانی، درد قفسه سینه، لرز، و غیره، علائم ذات‌الریه می‌باشند.
سینوزیت ـ التهاب سینوس به علت آلرژی یا عفونت را گویند. ترشحات غلیظ از بینی، احتقان بینی، سرفه‌های شدید در شب، تب، سردرد، خستگی، و غیره، از علائم شایع سینوزیت به حساب می‌آیند.
گلودرد استرپتوکوکی (فارنژیت استرپتوکوکی) ـ یک عفونت باکتریایی در گلو است که علائم این بیماری شامل تب با درجه بالا، درد شدید گلو، سرفه خشک، لکه‌های سفید یا قرمز در پشت گلو می‌باشند.
تونسیلیت ـ التهاب لوزه‌ها ناشی از وجود ویروس یا باکتری را گویند. این بیماری علایمی همچون تب بالا، سرفه، گلو درد، لرز، سردرد، خستگی، و غیره را شامل می‌شود.
سل ـ یک بیماری تنفسی تهدید کننده حیات بوده که ناشی از عفونت باکتریایی است. علائم خاص این بیماری شامل سرفه مداوم، تب با درجه پایین، کاهش وزن، لرز، خستگی، تعریق شبانه می‌باشد.
دندان درآوردن ـ اگرچه دندان درآوردن یک بیماری به حساب نمی‌آید، اما یکی از مهم‌ترین علت‌های سرفه و تب در نوزادان می‌باشد. سرفه تولید شده در طول دندان درآوردن کودک معمولا به دلیل ترشح بزاق بیش از حد ایجاد می‌شود.
سیاه سرفه (پرتوسیس (Pertussis) ـ یک عفونت باکتریایی بسیار مسری دستگاه تنفسی است. سرفه خشک، تب خفیف، گلو درد، آبریزش بینی، و غیره علائم اولیه آن می‌باشند. در مرحله بعد، علائم دیگری مانند سرفه‌های شدید همراه با خلط، استفراغ، و غیره، مشاهده می‌شود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

 به دنبال چه باشید

• نوع سرفه‌ای که می‌کنید چیست؟ آیا خشک، خلط‌آور، صدایی شبیه پارس سگ دارد، مداوم، و یا خشک و کوتاه و زیاد است؟
• آیا سرفه در طول روز رخ می‌دهد، و یا تنها در شب؟
• آیا سرفه همراه با تب (خفیف، شدید، بالا) است؟
• آیا سرفه و تب همراه با علائم دیگری مانند استفراغ، تهوع، اشکال در تنفس، و غیره می‌باشند؟
• آیا علائم روز به روز شدیدتر می‌شوند؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------

 درمان

بایستی به منظور تشخیص علت زمینه‌ای بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. داروهای تجویزی، شربت سرفه، و غیره، به درمان سرفه در موارد جزئی کمک می‌کنند. در صورتی که، از هر یک از اختلالات فوق رنج می‌برید، پزشک روش درمانی مربوط به آن را تجویز خواهد کرد. دور ماندن از مواد حساسیت‌زا، آلاینده‌های موجود در هوا، و غیره، می‌تواند به درمان سرفه مزمن کمک کند. داروهای ضد سرفه‌ی بدون نسخه را نبایستی به نوزادن و کودکان بدون مشورت با پزشک داد. استفاده از برخی داروهای خانگی برای درمان سرفه و تب خفیف نیز مؤثر می‌باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

 درمانهای خانگی

◄ استنشاق بخار روشی مؤثر بوده که به منظور پاکسازی و تسکین مجاری بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. که این امر به تسکین سرفه و احتقان بینی کمک می‌کند.
◄ استفاده از دستگاه مرطوب کننده و یا یک دستگاه بخور در اتاق خواب، می‌تواند به تنفس راحت و صحیح در شب کمک کند.
◄ قرصهای مکیدنی، قطره سرفه و شربت سرفه را می‌توان بدون نسخه تهیه نمود. با این حال، توصیه نمی‌شود به کودکان و نوزادان هیچ گونه داروی بدون نسخه داده شود.
◄ اسانس نعناع یا اکالیپتوس می‌تواند برای درمان سرفه و احتقان بینی استفاده شود. توصیه می‌شود قبل از استفاده از این داروهای گیاهی با یک پزشک مشورت کنید.
◄ نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات گرم مانند سوپ مرغ و داشتن استراحت کافی به منظور سرعت بخشیدن به بهبودی نیز بسیار اهمیت دارد.
◄ اگر سیگار می‌کشید، بلافاصله آن را ترک کنید. سیگار کشیدن فقط سرفه را شدیدتر می‌کند، بنابراین، عاقلانه‌ترین کار خلاصی کامل از شر آن است.
تب، سرفه و عفونت‌ها می‌توانند تا حد زیادی با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و حفظ بهداشت جلوگیری شوند. اگرچه این علائم خیلی جدی نیستند، اما نباید آنها را نادیده گرفت، چرا که اگر بدون درمان رها شوند، می‌توانند همیشگی و مزمن گردند. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: این مقاله تنها اهداف آموزشی داشته و قصد جایگزینی توصیه‌های پزشک متخصص را ندارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.