زخم پا و دیابت

از میان بسیاری از دلایل زخم پا، عمده ترین دلیل می‌تواند دیابت باشد. چگونگی تشخیص علایم و نشانه های این بیماری را یاد بگیرید.
سه‌شنبه، 24 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زخم پا و دیابت

زخم پا و دیابت
 

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

از میان بسیاری از دلایل زخم پا، عمده ترین دلیل می‌تواند دیابت باشد. چگونگی تشخیص علایم و نشانه های این بیماری را یاد بگیرید.
دیابت که به ادرار شیرین هم تعبیر می‌شود شایع ترین نوع مرض قند است. واژه مرض قند در زبان یونانی به معنی جاری شدن عسل است. این وضعیت باعث اختلال در توانایی بدن برای تولید یا پاسخ دادن به انسولین می‌شود. بدن برای تولید انرژی نیاز دارد تا گلوکز را از طریق جریان خون به سلول‌ها بفرستد. علایم زخم پا مثل علایم دیابت به آسانی قابل شناسایی است. اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به برخی علایم و مشکلات که می‌تواند بخاطر عدم تشخیص و درمان دیابت در طول دوره ای از زمان ایجاد شود.

انواع دیابت

ازدیاد قند خون
ازدیاد قند خون بیماری است که در آن قند به ادرار شخص تراوش می‌کند. این اتفاق به دلیل سطح بالای قند خون روی می‌دهد. به‌ سبب این سلول‌های بدن به دلیل اینکه انرژی به آنها نمی‌رسد ضعیف می‌شوند که باعث می‌شود کلیه ها، قلب و چشم ها و سلول‌های خون بیش از حد کار کنند و دچار آسیب شدید شوند.

کاهش قند خون

کاهش قند خون زمانی روی می‌دهد که لوزالمعده هورمونی به نام "گلیکوژن" ترشح می‌کند که کبد و عضلات آنرا به گلوکز تبدیل می‌کنند. سپس واکنشی شروع می‌شود که در آن پس از مصرف کامل گلیکوژن کلیه‌ها و روده‌های کوچک و کبد پروتئین را تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کنند. هنگامی که این‌کار به اوج می‌رسد علایم از خفیف تا شدید تشدید می‌شوند. سه نوع دیابت عمده وجود دارد- دیابت نوع اول و دوم (که هیچ علایم اولیه ای ندارند) و دیابت بارداری (فقط در دوران بارداری).

مشکلات پا ناشی از دیابت

زخم پا و سطح پایین قند خون از نشانه های سابق و نتیجه کم شدن قند در خون است. دو مشکل متداول ناشی از ناحیه پا در زیر ذکر شده است.

بیماری عروق محیطی:

به علت تاثیر دیابت بر چگونگی جریان خون، التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها مدت زیادی طول می‌کشد. عروق محیطی زمانی ایجاد می‌شو‌‌د که جریان خون به پاها و دست‌ها به دلیل تنگ شدن رگ‌های خونی کاهش می‌یابد. بیماری عروق محیطی به رگ‌های خونی که از قلب دور هستند تاثیر می‌گذارد.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی به ساق ها و پاها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند آسیب جدی به‌آنها بزند. اعصاب آسیب دیده نمی‌توانند سیگنال های احساس گرما، سرما و یا درد را دریافت کنند. بنابراین کسی که اعصاب های ناحیه ای از بدنش آسیب دیده نمی‌تواند دردهایی مثل بریدگی یا جراحت را حس کند و احتمال عفونت بسیار بالا می‌رود.

علایم و اختلالات دیابت عود کرده

در اینجا ما بر‌ ‌روی ارتباط بین دیابت و زخم پا تمرکز خواهیم کرد، سوراخ هایی که بر روی پوست و پا در طول دیابت ایجاد می‌شوند.

خارش

این مساله زمانی اتفاق می‌افتد که گردش خون ضعیف می‌شود و پوست دچار خشکی و عفونت قارچی می‌شود. قسمت پایین پا به علت گردش خون ضعیف دچار بثورات جلدی شده وتحریک پذیر شده و در نتیجه این امر باعث خارش می‌شود. استفاده از صابون ملایم و استفاده از کرم بعد از حمام باعث می‌شود که تعداد دفعات محدوددی در هفته به حمام مراجعه کنید.

آلرژی

یک شخص می‌تواند نسبت به انسولین و یا قرص های مربوط به دیابت حساسیت نشان دهد و برای این حساسیت نیاز دارد تا با یک پزشک مشورت کند. این شخص برجستگی های اطراف ناحیه تزریق (سرنگ انسولین)، خارش پوست و نشان چال را تجربه خواهد کرد.

تصلب شریان

این وضعیت باعث ضخیم شدن شریان ها می‌شود که بر روی پوست پا تاثیر می‌گذارد. سپس باعث باریک شدن عروق خونی می‌شود که باعث می‌شود رنگ پوست تغییر یابد، موها می‌ریزد و سرد و لاغر و براق می‌شود. ناخن‌های پا شروع به تغییر رنگ و ضخیم‌تر شدن می‌کنند. زمانی که شخصی ورزش می‌کند به‌دلیل اینکه اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند عضلات ساق پایش آسیب می‌بیند.

پینه

پای یک شخص زمانی پینه می‌بندد که لایه های ضخیمی از پوست روی هم جمع می‌شوند. این امر به دلیل توزیع نابرابر وزن در اطراف پاشنه پا و جلوی پا ایجاد می‌شود. این امر زمانی رخ می‌دهد که شخصی اختلال پوستی دارد یا کفش نامناسب می‌پوشد که باعث ایجاد پینه در کف پا می‌شود. پینه پا را می‌توان با استفاده از داروهای نرم کننده و یا با استفاده ملایم از سنگ پا می‌توان زدود. اگر این مشکل از کنترل خارج شود و درمان نشود باعث بروز مشکلات جدی‌تر مثل قطع عضو می‌شود.

پوست خشک

پوست خشک می‌تواند نتیجه عدم توانایی اعصاب پاو ساق پا در دریافت پیامهای مغز که شامل صاف ماندن، تعریق و مرطوب ماندن است، باشد. با توجه به این، میکروبها می‌توانند به راحتی از سطوح ترک خورده پوست وارد شوند و منجر به عفونت شوند. توصیه می‌شود که همواره از مرطوب کننده‌ها و کرم‌ها برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده شود.

آکانتوز نیگریکانس

در این بیماری، مناطق خاصی از پوست و به‌ویژه قسمت‌هایی که روی هم تا می‌خورند مثل کشاله‌ ران، زانو، زیربغل، و روی آرنج تیره می‌شوند و به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. این بیماری در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود، و این مشکل می‌تواند با کاهش وزن حل شود.
این احتمال وجود دارد که شخصی علایم برجستگی پوست و جوش، بخصوص بثورات پایین پا را نادیده بگیرد. دیابت می‌تواند یکی از دلایل علایم ذکر شده در بالا باشد یا نشان‌دهنده حساسیت شخص به داروهای دیابتی باشد. سعی کنید بفهمید که آیا سابقه خانودگی این بیماری را دارید. این در طبیعت وراثتی است، همانطور که همیشه میگویم، اگر چیزی غیرطبیعی در مورد سلامتی خود میبینید بهتر است که محض احتیاط به دکتر مراجعه کنید. موفق باشید.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.