طوطی‌ها چه نوع غذایی می‌خورند؟

طوطی‌ها می‌توانند حیوانات خانگی بسیار خوبی باشند و از طرف صاحبانشان مورد ارزش واقع شوند. به همین دلیل از آنها خوب مراقبت می‌کنند. این مقاله به شما می‌گوید که طوطی‌ها چه چیزی در جنگل می‌خورند و هم چنین چه چیزی
پنجشنبه، 26 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
طوطی‌ها چه نوع غذایی می‌خورند؟

طوطی‌ها چه نوع غذایی می‌خورند؟
 

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

طوطی‌ها می‌توانند حیوانات خانگی بسیار خوبی باشند و از طرف صاحبانشان مورد ارزش واقع شوند. به همین دلیل از آنها خوب مراقبت می‌کنند. این مقاله به شما می‌گوید که طوطی‌ها چه چیزی در جنگل می‌خورند و هم چنین چه چیزی باید به آنها در خانه داده شود.

چرا طوطی‌ها رس می‌خورند؟

خاک رس مواد سمی دانه‌هایی را که طوطی‌ها در حیات وحش می‌خورند جذب می‌کند و در کنار آن مواد معدنی اضافی را نیز برای آنها فراهم می‌کند.
واژه‌ی طوطی شامل حدود 370 گونه از پرندگانی است که در جنگل‌های بارانی و استوایی آسیا، آفریقا و آمریکا یافت می‌شوند. به عنوان تیزترین پرندگان در کنار کلاغ‌ها و زاغ‌های کبود از آنها یاد می‌شود. طوطی‌ها به کوچکی 10 گرم تا بزرگی 9 پوند بسته به انواع گونه‌های خود هستند. طوطی‌ها به طور برجسته عمر طولانی دارند؛ گونه‌های کوچک مثل مرغ عشق و بوجی تا 20 سال زندگی می‌کنند و در مورد گونه‌های بزرگ‌تر مثل طوطی کاکل سفید و طوطی دم بلند آمریکای جنوبی ثبت شده که حتی بیش از یک قرن زنده مانده‌اند.
در کنار این ویژگی‌های جالب، این پرحرفی، توانایی تقلید از انسان و منقار تیز و خمیده‌ی آنهاست که طوطی‌ها به آن مشهور هستند. این عوامل در کنار عمر طولانی این پرندگان، اطمینان می‌دهد که آنها می‌توانند همدمانی باهوش و طولانی مدت برای انسان‌ها باشند و آنها را به حیوانات خانگی محبوب تبدیل کرده است. متأسفانه این محبوبیت آنها، باعث قرار دادن برخی از آنها در معرض انقراض شده است چون در طبیعت به دام می‌افتند و در بازار حیوانات خانگی به فروش می‌رسند. از 370 گونه‌ی طوطی، در حدود 150 گونه معمولاً به عنوان حیوان خانگی نگه داری می‌شوند.
یکی از سوالات اصلی و مهم که صاحب جدید حیوان خواهد داشت این است که طوطی‌ها چه نوع غذایی می‌خورند؟ بخش‌های زیر، پاسخ شما را خواهند داد.

در حیات وحش :

بیشتر طوطی‌های جنگلی، گیاه خوارند و انواع مختلفی از میوه‌ها، آجیل‌ها، تخم‌ها، دانه‌ها و گل‌ها را مصرف می‌کنند. برخی گونه‌ها به طور گسترده از گرده و شهد تغذیه می‌کنند و حتی زبان مخصوصی با نوک برسی برای بیرون کشیدن این مواد، از گلها دارند. به علت بسیار مغذی بودن، بیشتر طوطی‌ها شانس استفاده از این مواد را از دست نمی‌دهند و حتی دیده شده که آجیل‌های آماده و در دسترس را نادیده می‌گیرند تا به مسافت‌های طولانی برای جستجوی آنها پرواز کنند.
گونه‌های مشخصی از طوطی‌ها همه چیز خوار هستند و هم گیاه و هم ماده حیوانی و حتی حشره خواران را که بیشتر تغذیه‌ی آنها شامل حشرات و نرم تنان و حلزون‌ها است، مصرف می‌کنند. کی نیوزیلندی یک طوطی بزرگ است که عمدتاً از میوه‌ها، دانه‌ها و تخم‌ها تغذیه می‌کند. اما هر وقت فرصتش پیش بیاید، شانس خوردن مغز میوه را از دست نمی‌دهد. حتی دیده شده که مرغ‌های طوفان کوچک را در لانه‌هایشان کشته‌اند، به گوسفند کاملاً رشد کرده حمله کرده‌اند تا از چربی او تغذیه کنند و حتی گاهاً به اسب‌های بالغ نیز حمله می‌کنند.
با وجود تنوع رژیم غذایی، منقارهای قوی و خمیده طوطی‌ها، گواه این واقعیت است که بیشتر رژیم غذایی آنها در حیات وحش شامل تخم‌ها و دانه‌ها است. در واقع، این پرندگان گوشت میوه‌ها را مصرف می‌کنند تا فقط به تخم‌های آنها برسند که بیشتر حیوانات، آنها را دور می‌اندازند. فک پایینی برای شکافتن پوسته‌ی سخت به کار می‌رود و سپس آجیل چرخانده می‌شود تا پوسته‌ی باقیمانده‌ نیز جدا شود. هم چنین برخی طوطی‌ها از پاهای خود برای گرفتن مواد غذایی بزرگ به هنگام خوردن استفاده می‌کنند. حتی کشف شده که طوطی‌های استرالیایی استفاده از یک پا را به پای دیگر ترجیح می‌دهند همانند انسان‌ها که چپ دست و یا راست دست هستند.

در قفس :

با وجود این واقعیت که رژیم غذایی حیات وحش عمدتاً شامل دانه‌ها، تخم‌ها و آجیل‌ها است اما در قفس این خوراکی‌ها فقط باید گاهاً به آنها داده شود. آنها سرشار از چربی هستند و می‌توانند موجب چاقی شوند چون طوطی‌های در قفس، سبک زندگی بی‌تحرکی دارند. آنها هم چنین می‌توانند پرنده‌ی خانگی را از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین آ، مواد معدنی و کلسیم محروم کنند.
محققان معتقدند که طوطی ها نیازهای عاطفی یک کودک سه ساله‌ی انسان را دارند و هم چنین لازم است که رژیم غذایی آنها بررسی شود. در حیات وحش، طوطی‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند که در آنجا می‌توانند یاد بگیرند تا غذای درست و مناسب را انتخاب کنند. چون در قفس، طوطی‌ها فاقد چنین راهنمایی هستند مراقبان آنها مجبورند این کار را برای آنها انجام دهند. همانند انسان‌ها، ممکن است طوطی‌های در قفس از غذاهای ناسالم و بی‌مصرف خوششان بیاید و بینی خود را از سبزیجات پربرگ برگردانند.
گفته می‌شود که بیشتر (65 تا 75 درصد) رژیم غذایی طوطی در قفس باید شامل غذای فرموله شده و به شکل قرص باشد. این غذا از لحاظ مواد مغذی، کامل است که حتی مکمل‌های اضافی غیر ضروری را نیز منتقل می‌کند. 15 تا 20 % رژیم غذایی باید شامل سبزیجات تازه و یا پخته شده و سبزی‌های پربرگ باشد. میوه‌ها که عمدتاً قند و آب هستند نباید بیش از 5 % باشند. همان طور که قبلاً ذکر شد، دانه‌ها و آجیل‌ها باید به عنوان خوراک مناسبتی و گاه گاه سرو شوند.

افزودنی‌های مغذی به رژیم غذایی طوطی :

میوه‌ها : انبه، هلو، خربزه، انگور، بادام، عنبه هندی، کیوی، پرتغال، نارنگی، شلیل، توت، زرد آلو
سبزیجات : سبز برگ، کدوی سبز، فلفل (تمام رنگها)، هویج، چغندر سبز، کاهو، سیب زمینی شیرین، کاسنی فرنگی و یا کاسنی سالادی، خیار
در میان غذاهای فرآوری شده، موارد پرچرب و شور باید پرهیز شوند. هر چیزی که از حبوبات و بنشن درست شده است مثل نان تماماً گندمی، پاستا و سریال می‌توانند به صورت گهگاه به آنها داده شوند. در واقع، طوطی‌ها علاقه‌‌ی ویژه‌ای به پاستا دارند. برخی پرندگان عموماً لاکتوز ناپذیر هستند به همین دلیل بهتر است که از مواد لبنی پرهیز شود. منابع حیوانی پروتئین مثل تخم مرغ‌های پخته شده، مرغ بخار پز و استخوان‌های پخته شده می‌توانند گاهی به آنها داده شوند.

احتیاط !

موارد زیر می‌توانند برای طوطی‌ها مضر و یا کشنده باشند :
آووکادوو، شکلات، محصولات کافئین دار، پیاز، سیر، دانه‌های سیب و یا گیلاس.
بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید هیچ کس دوست ندارد غذای مشابهی را هر روز بخورد و طوطی‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند. بنابراین توصیه می‌شود تنوعی از غذاها را به طوطی بدهید تا پرنده‌ی خانگی خود را علاقمند نگه دارید. در میان غذاهای پخته شده یک قانون عمومی که باید به خاطر داشته باشید این است : اگر چیزی برای انسان سالم است، برای طوطی نیز سالم است.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.