علایم کمبود روی

علایم بسیاری وجود دارد که به وضوح کمبود روی را نشان می‌دهد. با مشاهده‌ی هر یک از این علایم باید هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهید...
پنجشنبه، 26 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علایم کمبود روی

علایم کمبود روی
 

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

علایم بسیاری وجود دارد که به وضوح کمبود روی را نشان می‌دهد. با مشاهده‌ی هر یک از این علایم باید هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهید...
روی برای رشد میکرو ارگانیزم‌ها ، گیاهان ، حیوانات و انسان‌ها ضروری است. روی فواید بسیاری برای بدن دارد و کارکردهای مختلفی انجام می‌دهد مثل رشد و تقسیم سلولی و متابولیسم پروتئین‌ها ، کربوهیدرات‌ها و انرژی. روی همچنین به درمان مشکلات پوستی مانند آکنه ، جوش و همچنین گلو درد کمک می‌کند. روی همچنین مسئول رشد و حفظ ماهیچه‌هاست.
وجود روی برای کارکردهای متابولیکی خاص ضروری است. اگر مقدار روی بدن کم باشد، می‌تواند علت جدی برای ایجاد اختلالات ژنتیکی باشد. کمبود روی همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات باروری در مردان و همچنین رشد غیر عادی و بلوغ جنسی کند در کودکان شود. علت اصلی ایجاد کمبود روی عدم تغذیه‌ی مناسب است ولی علت ایجاد آن ممکن است با اثرات پس از جراحی چاقی ، دیابت و اختلالات مشابه دیگر نیر مرتبط باشد.

فهرست علایم کمبود روی

رشد غیر عادی

کمبود روی می‌تواند باعث رشد جسمی و ذهنی غیر عادی در کودکان شود. اگر مادر در حین بارداری کمبود روی داشته باشد، این کمبود ممکن است جنین را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد اختلالات بسیاری در هنگام تولد شود. رشد جسمی کودک ممکن است متوقف یا کند شود; این ممکن است منجر به کوتاهی قد شود. کودک همچنین ممکن است دچار برخی مشکلات روحی و روانی شود زیرا، مغز او به حالت عادی رشد نمی‌کند.

هیپوگنادیسم

هیپوگنادیسم اصطلاح پزشکی است که برای عملکرد نامناسب دستگاه تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که منجر به ایجاد نقص در عملکرد تخمدان‌ها یا بیضه‌ها می‌شود. غدد جنسی دو عملکرد دارد: تولید هورمون و تولید اسپرم یا تخمک. کمبود هورمون‌های جنسی و تولید مثل می‌تواند منجر به رشد جنسی اولیه یا ثانویه‌ی ناقص شود. هیپوگنادیسم اختلال جدی است که با مصرف غذاهای حاوی روی بالا می‌توان از آن جلوگیری کرد.

مشکلات پوستی

کمبود روی می‌تواند تأثیر بدی بر روی پوست داشته باشد. پوست ممکن است رنگ پریده یا خشن شود. این عنصر ضروری کار سنتز کلاژن را انجام می‌دهد که به فرآیند بهبود زخم‌های پوست کمک می‌کند. آکنه و پوست چرب نیز از علایم کمبود روی می‌باشد. مصرف مقدار مناسب روی حتی به جلوگیری از ایجاد آکنه و از بین رفتن اسکار‌ها کمک می‌کند.

کاهش وزن

کاهش وزن علامت کمبود روی است ولی می‌تواند علامت بیماری‌ها یا کمبودهای دیگری نیز باشد. کمبود روی می‌تواند باعث از دست دادن اشتها شود که به طور غیر مستقیم باعث کاهش وزن یا جلوگیری از رشد سلول‌ها و بافت‌های جدید در بدن می‌شود. کودکانی که از کمبود روی رنج می‌برند ممکن است با وزن کم متولد شوند.

اسهال

کمبود روی باعث ایجاد اسهال می‌شود ولی مکانیزم علت ایجاد آن هنوز مشخص نیست. در برخی موارد ثبت شده، میزان اسهال با مصرف مکمل‌های روی حدود 15 درصد کاهش یافته است. مکمل‌های روی به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس است ولی مصرف آن‌ها باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد. دوز مصرف روزانه نیز برای مؤثر بودن درمان مهم است.

بی‌ثباتی عاطفی

کمبود روی می‌تواند مغز شما را تحت تأثیر قرار دهد که ممکن است منجر به ایجاد بسیاری از اختلالات عاطفی در زندگی روزمره شود. عصبانیت ، وحشت ناگهانی ، افسردگی و اعتماد به نفس پایین برخی از بی‌ثباتی‌های عاطفی است که می‌تواند در اثر کمبود روی رخ دهد. شایع‌ترین علامت تغییرات مکرر خلق و خو است.

درد مفاصل

ایجاد درد در ناحیه‌ی مفصل ران و زانو نیز به کمبود روی ارتباط داده شده است. استخوان‌ها حاوی مقدار زیادی روی است و کمبود این ماده‌ی معدنی ضروری باعث ایجاد درد و مشکلات دیگر خواهد شد. علت اصلی ایجاد درد مفصل ران در اثر کمبود روی آن است که کمبود روی باعث جلوگیری از جذب مؤثر کلسیم توسط استخوان‌ها می‌شود.

ریزش مو

ریزش مو علامت شایع کمبود روی است و به خاطر تشکیل شوره‌ی سر ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به بروز این علامت می‌شود. تا زمانی که موها از روی محروم باشد، به خوبی رشد نخواهد کرد. در افرادی که از کمبود روی رنج می‌برند، موهای قسمت‌های دیگر بدن نیز ممکن است ریزش پیدا کند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

مشکلات اشتها

عدم دریافت مقدار کافی روی توسط بدن ممکن است باعث از دست دادن شدید اشتها شود که بعداً ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی مانند بی‌اشتهایی شود. غذا خوردن کم باعث ایجاد سوء تغذیه و در نهایت کاهش میزان دریافت روی می‌شود که ممکن است باعث تشدید شرایط شود. بدن ضعیف بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها و کاهش قدرت سیستم ایمنی به خاطر کمبود روی است.

علایم دیگر

علایم دیگری نیز با کمبود روی ایجاد می‌شود مانند ایجاد لکه‌های سفید در ناخن‌های انگشتان دست ، رشد نامناسب ناخن‌ها ، ایجاد اختلال در حس بویایی و چشایی ، ضعف بینایی در شب ، ناتوانی جنسی ، چرخه‌ی قاعدگی نامنظم و غیره. لرزش مداوم دست‌ها نیز نشان دهنده‌ی کمبود روی است. در کنار این‌ها، علایم بسیار دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به کمبود روی ارتباط داده شود. از آنجایی که روی در فرآیند‌های مختلف بدن نقش دارد، کمبود آن ممکن است باعث ایجاد اختلالات بسیاری شود.
وجود این ماده‌ی معدنی برای داشتن بدنی سالم ضروری است و علایم کمبود آن نباید نادیده گرفته شود. برای جبران کمبود آن باید مواد غذایی مانند گردو ، بادام زمینی ، ماهی و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. روی در اثر پخت و پز از بین می‌رود که در نهایت منجر به ایجاد کمبود می‌شود. روش دیگر برای غلبه بر علایم کمبود روی مصرف مکمل‌های روی تحت نظر پزشک است.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط