بچه گاز نگير!

گاز گرفتن بچه ها هم شما را آشفته مي كند و هم زنگ خطري است تا به كودك بيشتر رسيدگي كنيد. بعضي از متخصصان معتقدند كودك وقتي گاز مي گيرد كه درمانده، خشمگين يا ناراضي باشد يعني نتواند با صحبت كردن مشكلش را حل كند. به طور حتم براي والدين نيز مهم است كه چگونه با اين مسأله كنار بيايند و يا در رفع آن بكوشند. توصيه هايي كه در پي مي آيد، به شما در اين زمينه كمك خواهد كرد. به علت اصلي عصبانيت كودك توجه كنيد. از خود سؤال كنيد كه چه عاملي باعث ناراحتي يا تغيير حال او شده است؟ آيا خشم كودك نوعي واكنش در برابر رفتار طرف مقابل است؟
شنبه، 19 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بچه گاز نگير!
بچه گاز نگير!
بچه گاز نگير!

نويسنده: طناز زارعي طوسي
گاز گرفتن بچه ها هم شما را آشفته مي كند و هم زنگ خطري است تا به كودك بيشتر رسيدگي كنيد. بعضي از متخصصان معتقدند كودك وقتي گاز مي گيرد كه درمانده، خشمگين يا ناراضي باشد يعني نتواند با صحبت كردن مشكلش را حل كند.
به طور حتم براي والدين نيز مهم است كه چگونه با اين مسأله كنار بيايند و يا در رفع آن بكوشند. توصيه هايي كه در پي مي آيد، به شما در اين زمينه كمك خواهد كرد.
  • به علت اصلي عصبانيت كودك توجه كنيد. از خود سؤال كنيد كه چه عاملي باعث ناراحتي يا تغيير حال او شده است؟ آيا خشم كودك نوعي واكنش در برابر رفتار طرف مقابل است؟ اگر كودك هنوز آنقدر اجتماعي نشده كه بتواند با ساير كودكان هم سن و سالش كنار بيايد، بايد به دنبال راه حل ديگري باشيد.
  • آرام باشيد. ممكن است در برخورد با اين مسأله خونسردي خود را از دست بدهيد يا احساس بدي نسبت به خود داشته باشيد. اغلب والدين در چنين شرايطي واكنشي شديد نشان مي دهند. فرياد زدن يا تنبيه بدني كودك به هيچ وجه مناسب نيست. هر آنچه شما انجام دهيد در آينده اي نزديك توسط كودك عيناً الگوبرداري خواهد شد. نفس عميقي بكشيد و تا عدد ده بشماريد. وقتي آرام گرفتيد بهتر مي توانيد با اين مشكل برخورد نماييد.
  • براي كودك مسأله را روشن كنيد. حتي براي بچه هاي تازه به حرف آمده هم مي توان خطرات گاز گرفتن را توضيح داد. كودك آنقدر بزرگ شده كه مفهوم درد را بفهمد. همين طور دليل هر چيز و تأثير آن را درك كند. با آرامش ولي با صدايي محكم برايش توضيح دهيد كه چرا نبايد ديگران را گاز بگيرد و اين كار درد دارد و صدمه مي زند.
  • به كودك آموزش دهيد كه از كلمات استفاده كند. بعضي از بچه ها زودتر از هم سن و سالانشان به حرف مي آيند، اگر كودك شما گاز مي گيرد و هنوز آنقدر كوچك است كه نمي تواند به درستي صحبت كند، با زباني قابل فهم برايش واژه سازي كنيد. «اگر ني ني را گاز بگيري، اوف ميشه»، و يا «گاز گرفتن بده»، «گاز... نه!» و...
  • براي كودكان زمينه هاي موفقيت آميز فراهم كنيد. اگر فرزند شما در انطباق خود با محيط اجتماعي اطرافش مشكل دارد، سعي نكنيد كه او را به زور در چنين شرايطي قرار دهيد شايد با كمي صبر و حوصله و گذر زمان كودك بتواند با اطرافيانش كنار بيايد.
  • فرزندتان را تشويق كنيد. زماني كه به رفتارهاي منفي كودك توجه مي كنيد بايد به او نشان دهيد كه نتيجه كار هم برايتان مهم است. فراموش نكنيد كه تشويق كودك زماني كه رفتاري مثبت از خود نشان مي دهد در حقيقت پاداش دادن به او به خاطر آن رفتار و در نتيجه تكرار آن توسط كودك خواهد بود.




  • نظرات کاربران
    ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.